Bukefalos 28 år!

Hund i bil sommartid - funkar det?

Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Som jag har skrivit innan har jag hundvakt och mitt hundägande hänger inte på något sätt på att jag ska ha hunden med mig i bilen regelbundet för all framtid.
Frågade för att jag ville ha era åsikter om hur era hundar klarade värme i bilen, under så "optimala" förhållande som möjligt med skugga, öppna rutor etc.
Sen tycker ju såklart alla olika, jag för min del kan inte se att hunden skulle lida av att följa med i bilen en halvdag någon dag i veckan när temperaturen är okej. :)
Att lämna hunden en lång stund utan tillsyn i varesig +25 grader eller -17 har det aldrig varit tal om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

*kl*
Jag har hundarna med mig när jag jobbar, året om. Sommartid öppnar jag dörrarna och lägger filtar över fönstren, vintertid har de värmedyna, fårfällar och täcken. Men då jobbar jag oftast bara nån timme i stöten och kör lika länge mellan passen. Så de sitter inte oövervakade hela dagar.

Funkar alldeles utmärkt.

/Migo
med välpälsade BCs
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Delvis KL

Ni som aaaaldrig kan tänka er att lämna hunden i bilen på sommaren...
Hur tänker ni? ;)

Jag tränar minst 2-3 dagar/vecka och innan, mellan och efter passen ligger de hundar som inte tränas i bilarna!
Självklart med öppen lucka, tillgång till vatten och med regelbunden tillsyn, men de ligger defakto i bilen!

Alternativet att ha alla hundar ute samtidigt fungerar ju inte alltid!
Många hundar behöver dessutom "ladda om" mellan passen och behöver få ligga i "sin" bil för att kunna "bara slappa".

Att däremot ta med sina hundar i bilen "bara för att" när man åker och handlar däremot tycker jag är rent trams! Skall hunden inte aktiveras/tränas så har den det mycket bättre hemma.

/Swat

Jag skulle gladerligen låta hunden ligga i bilen som du beskriver det - med tillsyn "hela tiden" vid träning eller liknande. Men när någon skriver "lämna hunden en timme i bilen" är inte riktigt det var jag tänker på, utan snarare typ när man är i affären eller något liknande. Och det skulle jag aldrig göra en sommardag.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Självklart ligger mina hundar i bilen, även på sommaren :eek:

Jag tränar en del, är på läger och kurser. Det kan till och med bli mer än en timme i bilen. Ställer man den bara i skuggan, öppnar bagaget och drar ner alla rutor samt har vatten så. Har även upplevt att det till och med varit svalare i bilen om den stått på rätt sätt.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Du verkar ha klart for dig vad faran ar... och ar man osaker ar det val bara att skaffa en termometer att ha i bilen langt innan sa man ar klar over exact vad som galler i olika situationer.

/hastflicka som i dag lamnade rottis i bilen (i 26*C, men i skuggan med taklucka oppen och fonster pa glant) i en halvtimme eller sa medan jag handlade. Rottis sov lungnt och men var en aning irriterad att bli vackt sa snart nar jag kom tillbaka/
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

om man läser svaren här så verkar det inte vara så många som går på kurser eller träningar? som ett exempel hade vi hyrt in en instruktör för ett par veckor sedan, fre-sön. längsta dagen lördag var jag på plats 8.30 för att fixa i ordning frukosten och åkte hem ca 18.30. hunden låg i bilen större delen av den tiden, och när vi hade teori + lunch var han definitivt obevakad längre tid än en timme. en vanlig träning åker jag hemifrån 18.30 och är hemma igen ca 22. på den tiden är hunden ute 20 min promenad och 30 min träning... resten av tiden ligger han i bilen.

jag har inte ens tänkt tanken att detta skulle göra mig till en sämre hundägare. snarare tvärtom, eftersom jag lägger ner väldigt mycket tid och pengar på min hund. de allra flesta hundar blir inte alls så aktiverade och stimulerade som en tävlingshund blir.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

nej jag går inte på några kurser eller träningar eftersom jag inte är intresserad av det. Därför har jag oxå en hund som inte har det aktiveringsbehovet :)
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

det är väl få tillfällen i livet som det lämpar sig så väl att köpa valp, som när man studerar på högskola. jag ska försöka tajma mitt valpköp till jag skriver mitt första examensarbete, och sedan har jag hela sommaren på mig att ensamhetsträna. helt perfekt om du frågar mig.

Själv har jag läst en teknisk utbildning i 4,5 år. Om jag hade varit själv då så hade det för mig varit en omöjlighet att skaffa valp under den tiden. Om det inte hade funnits dagmatte/husse tillgänglig också.
Så det beror alldeles på vad man ska plugga, hur mycket av studierna som måste bedrivas i skolan.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Själv har jag läst en teknisk utbildning i 4,5 år. Om jag hade varit själv då så hade det för mig varit en omöjlighet att skaffa valp under den tiden. Om det inte hade funnits dagmatte/husse tillgänglig också.
Så det beror alldeles på vad man ska plugga, hur mycket av studierna som måste bedrivas i skolan.

Håller med. Med min skola där jag ibland har runt 45 timmar i veckan i skolan så hade det varit helkört att ha hund utan dagmatte eller som i mitt fall sambo som jobbar hemifrån. Jag vet flera som jobbar som har bättre "hund-tider" än jag har. Mitt schema ändras dessutom från vecka till vecka, de flesta med jobb har ju mer fasta tider.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag kapar tråden lite,

Jag har en halvbur i en halvkombi, jag är intresserad av att få tag på en sån där anordning man fäster i bagageluckans öppning och stängningsanordning så man kan låsa fast bagaget är lite öppet.
Detta fanns iaf när jag var yngre men är intressant för mig först nu, nån som vet vart och om det går att få tag på idag?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Ja, ungefär så tänker jag också.

Men man ser ju ändå vissa människor som tar med sig hunden bara för att... Kanske för hunden inte kan vara ensam hemma och det är då bekvämare att ta med den än att ensamträna.

Hur vet du att man lämnar hunden "bara för att"?
Själv bor jag på landet och försöker ta med hunden in till stan för promenader så ofta jag kan. Det innebär att jag oftast tar med henne när jag ska handla/träffa någon kompis osv. Då får hon en långpromenad och sen ligga i bilen och vänta medan jag uträttar mina ärenden. Det funkar perfekt. Hunden är nöjd och får den stimulans hon behöver mot att jag ska lämna henne hemma för att alltid gå samma rundor på landet där vi inte möter varesig folk eller andra djur.
Vår hund har inga som helst problem med att vara ensam hemma, heller inte att ligga ensam i bilen någon/några timmar.

Bara en reflektion, iom att min hund rätt ofta ligger i bilen utanför mataffären skulle jag nog kunna uppfattas som en "bara för att"-ägare. Eller?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hur vet du att man lämnar hunden "bara för att"?
Själv bor jag på landet och försöker ta med hunden in till stan för promenader så ofta jag kan. Det innebär att jag oftast tar med henne när jag ska handla/träffa någon kompis osv. Då får hon en långpromenad och sen ligga i bilen och vänta medan jag uträttar mina ärenden. Det funkar perfekt. Hunden är nöjd och får den stimulans hon behöver mot att jag ska lämna henne hemma för att alltid gå samma rundor på landet där vi inte möter varesig folk eller andra djur.
Vår hund har inga som helst problem med att vara ensam hemma, heller inte att ligga ensam i bilen någon/några timmar.

Bara en reflektion, iom att min hund rätt ofta ligger i bilen utanför mataffären skulle jag nog kunna uppfattas som en "bara för att"-ägare. Eller?
Samma här, bor bortanför all ära o redighet, när jag skall någonstans är hunden nästan alltid med, dels får den prommisar på nya ställen, dels lägger jag spår på olika ställen åt hunden.
Sommartid är valmöjligheterna mindre, då man blir beroende av affärer/köpcentra med svala garage.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Samma har... fast nu borjar det snart bli for varmt att lamna utan air condition aven i skuggan. Jag har ett fordon som har knappar pa dorren sa man kan oppna med en kod. Det innebar att man kan lasa bilen nar den ar i gang:laugh: och det innebar att jag kan springa in i affaren fast hunen ar med fast det ar rejalt varmt.:banana:
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Brukar finnas på välsorterade djurbutiker, kontrollera annars med de som säljer burar eller special tillverkar..
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag kapar tråden lite,

Jag har en halvbur i en halvkombi, jag är intresserad av att få tag på en sån där anordning man fäster i bagageluckans öppning och stängningsanordning så man kan låsa fast bagaget är lite öppet.
Detta fanns iaf när jag var yngre men är intressant för mig först nu, nån som vet vart och om det går att få tag på idag?

haromi.se har.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Ska på utbildning på söndag. Alla hundarna kommer troligen att följa med. Ligga i bilen den mesta tiden med bakluckan öppen. Ej låst då utbildningen är på bruksa o hoppas ingen är så korkad att dom tar hundarna :eek:

Tränar/tävlar oxå massor o har alltid alla hundarna med mej vilket innebär att dom får ligga i bilen rätt så mycket. Inget dom lider av. Luckan öppen.

Kan ju berätta att min mudi kan ligga timmar i stekande sol o bara njuta. Men då är det ju naturligtvis självvalt. Så jag tror inte själva solen är jobbig för dom utan värmen i kombination med utebliven frisk luft. (instängd i varm bil med dålig tillgång till frisk luft.)
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Snor jag knapp igen. :p

Gick in på Häromis hemsida och hittade denna fläkt som ska fästas på buren, är det något som faktiskt har funktion eller är det mest en pryl man ödslar pengar på i onödan tros?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Vad har du för bil? Finns olika modeller som passar olika bilar. :-)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 677
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 553
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp