Bukefalos 28 år!

Hund i bil sommartid - funkar det?

Gabriol

Trådstartare
Hur gör ni som har hunden med er i bilen sommartid? Klarar den att sitta ensam i bilen en kort stund utan att bli för varm?

Klarar en hund 1 timme i bil sommartid, under förutsättning att bilen står i skuggan, har fönster och taklucka/bagagelucka öppna och hunden har tillgång till vatten?

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

jag skullle aldrig våga lämna min hund i bilen på sommaren, om det inte är en sval regning dag då. Jag vågar inte riskera ngt.
Om den klarar en timme beror på hur varmt det är o vad det är för hund. Men ni ska väl inte lämna den ensam en timme med öppen baklucka iaf? Då skulle jag nästan vara mer rädd för att ngn tar hunden.
Nää, Voffi får vara hemma eller så åker vi dit han kan följa med :)
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Kruxet är, att skuggan flyttar sig... Snabbare än man tror, ofta. Så det som är skugga och någorlunda svalt ena minuten, kan vara stekande sol en kvart senare.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag vågar knappt lämna hundarna i bilen såhär års med rutorna nervevade, så nej, jag skulle aldrig lämna en hund i bilen så länge på sommaren.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

aldrig i livet. För många hundar, och barn, dör alldeles i onödan varje sommar.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

jag lämnar med luckan uppe och fönstret nerhissat en bit. det är den stora fördelen med att ha (låsbar) bur! åker man på hundtävlingar är det nästan omöjligt att göra på annat vis.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Vi lämnar hundarna endast vid extremt särskilda tillfällen, det ska mycket till. HAr dubbelbur bak med hänglås på burarna så jag kan låsa.
Vi har en friskluftskrok de dagar det är lite svalare ute och inte stekhett. Är det stekhett får de vara hemma.
Vi har galler som vi sätter i i baksätets fönstret (inte säkert men bra funktion)


Vi jobbar med att informera om just detta med Varmt i bil och delar ut små kort och annat om det. Det finns på vår sida att ladda ner och skriva ut och sprida hur mycket man vill. Kan det rädda en enda hund är allt värt det.
Jag får inte skriva länken till vår sida här då det räknas som reklam, men ni får messa mig så får ni den. Däremot får ni som vet om vilken sida jag driver, ni får länka till sidan som jag förstår reglerna. Vi vill bara hjä'lpa.. folk lämnar inte bara hundar utan även barn som går åt i denna värme tex när de går och spelar bingo, och nej det är inte utomlands utan i Sverige detta sker.

Skugga flyttar sig och temperaturen kan snabbt bli dödlig när solen ligger på så man måste avgöra hur pass stor risken är att bilen hamnar i solen innan man är tillbaka till bilen och hunden. Det går otroligt mycket fortare än folk tror. Vi har termometer i bilen, en trådlös som visar både fram och sen en sensor som ligger i skuggan bredvid buren bak hos hunden.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Givetvis!
Har man koll på skuggan, bilens bagage öppet och jycken har vatten är det ingen fara.
Jämför med att hunden är instängd på altanen till en villa.
Det som är farligt är människor som inte håller koll på ovanstående.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Beror på... min lilla hund stormtrivs i bilen på sommaren och när bilen är parkerad på gräsmattan i solen och vi håller på i trädgården så brukar vi öppna bakluckan på bilen, hunden hoppar in och lägger sig i baksätet. Där kan hon lätt ligga en hel dag.

så henne kan jag absolut lämna en kort stund i bilen, även om den står i gassande sol.

Men jag vet att en stor hund lider bra mkt mer av värmen!
Jag skulle kunna lämna hunden om jag bara skulle typ in på ica en snabbis, men då med rutor som är nervevade, alltså 5 mins ärenden, men mer skulle jag nog inte våga om det inte var nåt akut.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Hur gör ni som har hunden med er i bilen sommartid? Klarar den att sitta ensam i bilen en kort stund utan att bli för varm?

Klarar en hund 1 timme i bil sommartid, under förutsättning att bilen står i skuggan, har fönster och taklucka/bagagelucka öppna och hunden har tillgång till vatten?

Vad är era erfarenheter?

Jag har aldrig lämnat mina hundar i bilen sommartid och kommer aldrig göra.
Även om man står i skuggan en varm sommardag är det varmt i bilen .

Har sätt allt för många dumma människor som lämna sina hundar i bilen en varm sommardag.
Så jag skulle råda dig att inte sätta dina hundar/hund i bilen, en varm sommardag:)
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Varför undrar du?

Ska du i väg på planerat möte, ställ ut bil-buren, kedja fast den i bilen, ställ den i skuggan, och skynda dig om det är varmt..
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Delvis knapplån.

Ni som lämnar era hundar i bilen, blir ni inte rädda för att dom ska bli stulna?? :eek: Om man har låsbar bur så kan ju iaf hela bilen bli stulen! Eller är jag ovanligt paranoid nu??


Iaf, det som TS frågar om, att lämna hund i bilen i en timme en sommardag, skulle aldrig falla mig in.

Någon skrev om att hunden la sig frivilligt i bakluckan när denne pysslar i trådgården, det förstår jag, den kan ju gå ut och in hur som helst, och eftersom man har den under uppsikt så är ju stöldrisken minimerad.

Men att lämna hund och bil en timme, nä aldrig!
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Nope du är inte ovanligt paranoid, jag som har bla Fransk Bulldog som är "het" på svarta marknaden, får frispel när jag blir tvungen och lämna dem utan övervakning.
(På bla Statiol när jag tankat, känner jag mig hyffsat trygg, de har kameror som filmar allt.. Men inte allt :crazy:)

Men, mina odjur är ju som oftast med mig, det blir jävla snabba turer i matvarubutiker på sommaren, eller inga alls om jag är själv!
Annars är den ena parten kvar sittandes I bilen med voffe...
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Kommer aldrig ha hunden i bilen i sommar. Till dess ska han vara ensamtränad o kunna vara själv upp till 3 timmar men han verkar kunna vara ensam 2 timmar utan att ens ha varit tränad, han har sovit i hästens box under tiden jag ridit 2 hästar, inga problem. Jag är förvånad. Han har kunnat vara i bilen länge utan att klaga, han sover. Vi har lämnat honom ensam också i 30 min, när vi kom tillbaka låg han o sov så han var yrvaken när vi kom :D
Men om jag skulle behöva in o handla snabbt så blir det nervevade rutor o hela köret o jag blir borta max 10 min. Jag vill inte riskera något.

Idag har jag honom i bilen max under den tiden jag mockar i boxen så han kan vara i ren box. Han håller på o tränas till att bara ligga o vänta på att jag säger varsågod så han kan ligga utanför o vänta på att jag mockat klar innan han kan gå in. Han är bara 4 månader så jag måste ha koll på honom hela tiden så det går fortare för mig att mocka om han ligger i bilen för då kan jag koncentrera mig på mockandet o bli klar med boxen på 5 minuter.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Delvis KL

Ni som aaaaldrig kan tänka er att lämna hunden i bilen på sommaren...
Hur tänker ni? ;)

Jag tränar minst 2-3 dagar/vecka och innan, mellan och efter passen ligger de hundar som inte tränas i bilarna!
Självklart med öppen lucka, tillgång till vatten och med regelbunden tillsyn, men de ligger defakto i bilen!

Alternativet att ha alla hundar ute samtidigt fungerar ju inte alltid!
Många hundar behöver dessutom "ladda om" mellan passen och behöver få ligga i "sin" bil för att kunna "bara slappa".

Att däremot ta med sina hundar i bilen "bara för att" när man åker och handlar däremot tycker jag är rent trams! Skall hunden inte aktiveras/tränas så har den det mycket bättre hemma.

/Swat
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Fast då tittar ju till dem. Det jag tänker på när jag läser lämna en timme är verkligen att lämna en timme o det skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Meningen med det hela är ju att inte ha hunden med sig dit den inte kan följa med ut ur bilen. På t.ex hundträningar och tävlingar så är det ju inte konstigt att man har bilen öppen och hunden i bur. Då är man ju inte ensam om att ha bilen helt öppen.

T.ex hundar som inte klarar av att vara ensamma hemma men kan vara i bilen är det ju lätt att av slentrian ta med sig hunden in till stan o låter den ligga kvar i bilen fast man bara ska på ärenden i 1-2 timmar (så har jag gjort när han precis kom hem till oss men nu är det slut med det, nu får han träna på att vara ensam).

Dvs aldrig ha hunden med mig o lämna honom i bilen. Undantagsfall är ju hundträningar och sånt där man inte är ensam om att ha bilen öppen. Men att stå parkerad i stan och ha bilen helt öppen, bilen kan ju bli stulen! :eek:
(Kanske inte om man har 2-3 rottweiler i kupén ;) :D )

Jag tänkte mer på folk som tar med sig hunden precis överallt. Jag väljer hellre att avstå om nu hunden inte kan vara ensam och jag inte hittar nån som kan passa honom.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Även jag lämnar hundarna i bilen sommartid.

Vi har låsbarbur som är fast i bilen. Buren går alltså inte att ta ut och det går heller inte att ta sig in i bilen den vägen.
Vi har en stor bil så buren når inte upp till fönstren och därmed kommer ingen sol åt hundarna från sidan.
Bakdörrarna öppnar vi samt att vi vever ner alla andra ruter i bilen lite grann. Vi har även skydd för rutorna så att ingen sol kommer in från något håll, och givetvis parkerar vi i skuggan.
Hundarna har alltid vatten och det finns tydliga skyltar på bilen med våra nummer om någon vill komma i kontakt med oss.

Vi har alltid termometer i bilen bak vid burarna och den mäter högsta och lägsta temperatur och med dessa åtgärder har det aldrig varit någon fara att ha dom i bilen.
 
Sv: Hund i bil sommartid - funkar det?

Jag har inget problem med att åka på träning på sommaren och ställa bilen skuggigt med öppen lucka. Då finns jag ju tillgänglig, alla kollar varandras bilar och hur solen ligger på. Man flyttar bilarna/parkerar så att solen inte skiner direkt bakifrån utan framifrån bilarna om skuggan skulle vandra osv.

Däremot skulle jag aldrig få för mig att ta med hunden till IKEA och ha henne i bakluckan "för att."

Är vi på bilsemester anpassar vi matstoppen efter vädret. Spöregnar det kan vi gå in på en vägkrog, är det starkt solsken och ingen skugga får vi äta vid bilen så att hunden kan hänga på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 685
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp