Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anser inte att det är det minsta relevant vad skk gör i andra frågor när de uppenbarligen misslyckas så katastrofalt med detta. Jag har inte kritiserat andra saker, jag har kritiserat just detta.

Därför väljer jag att inte svara på frågor som inte har det minsta med ämnet att göra.

Problemet är ju att det inte bara är den svenska aveln som är åt helvete, den ser likadan eller till och med värre ut i andra länder så det räcker inte med att bara SKK gör något åt det, det måste komma högre upp och från flera organisationer tillsammans.

Det som måste hända är att rasstandarden måste skrivas om, det måste förtydligas mer in i detalj vad som är önskvärt/icke acceptabelt och hur man ska tillämpa detta samt lära ut informationen till domare och uppfödare. Att skriva om en rasstandard har inte SKK rätt att göra.

Jag önskar absolut hårdare tag kring alla missbildade raser så jag försvarar inte aveln eller liknande på något sätt.
Jag tycker själv att det under kontrollerade former är jättebra att kunna blanda in andra raser för att förbättra en sjuk ras. Det ska vara lika höga krav, eller ännu högre, på alla inblandade hundar som det är i renrasaveln överlag. Det ska alltså inte bara vara fritt fram att ta vilken grannhund med lång nos som helst till sin mopstik till exwmpel
 
Jag slingrar mig inte ett endaste dugg. Jag har sagt rakt ut att jag inte tänker svara på dina frågor eftersom jag anser att de inte är relevanta. Att du inte håller med mig är ju din åsikt, och jag vill inte ha med den att göra.

Frallorna har ju varit dåliga i betydligt mer än 1-2 år, så den kommentaren är ju bara skrattretande :rofl:


Jo jag vet de har haft problem i många år, väldigt många år. Men någonstans måste man börja och det har SKK gjort. Och frågorna är väldigt relevanta, för just det du klagar på jobbar SKK med. Domarna får info inför utställningarna för just raser som har problem osv. SKK jobbar med ganska mycket när det gäller raser som har problem. Men de kan inte göra allt själva, utan måste få med sig domare, uppfödare mm.

Du behöver inte sitta och göra dig lustig. Jag frågar och är inte otrevlig i mina frågor. Och du gör dig löjlig tillbaka.
Nu kom jag på varför jag slutade vara här på buke, tack för du påminde mig.
 
Problemet är ju att det inte bara är den svenska aveln som är åt helvete, den ser likadan eller till och med värre ut i andra länder så det räcker inte med att bara SKK gör något åt det, det måste komma högre upp och från flera organisationer tillsammans.

Det som måste hända är att rasstandarden måste skrivas om, det måste förtydligas mer in i detalj vad som är önskvärt/icke acceptabelt och hur man ska tillämpa detta samt lära ut informationen till domare och uppfödare. Att skriva om en rasstandard har inte SKK rätt att göra.

Jag önskar absolut hårdare tag kring alla missbildade raser så jag försvarar inte aveln eller liknande på något sätt.


En som förstod och vart jag ville komma!

Alla tror att SKK har makten med allt som har med avel att göra. Men är ju inte de som bestämmer rasstandard osv, precis som du skriver. Men är alltid SKK som får skit när folk inte vet hur det ligger till.
 
Jo jag vet de har haft problem i många år, väldigt många år. Men någonstans måste man börja och det har SKK gjort. Och frågorna är väldigt relevanta, för just det du klagar på jobbar SKK med. Domarna får info inför utställningarna för just raser som har problem osv. SKK jobbar med ganska mycket när det gäller raser som har problem. Men de kan inte göra allt själva, utan måste få med sig domare, uppfödare mm.

Du behöver inte sitta och göra dig lustig. Jag frågar och är inte otrevlig i mina frågor. Och du gör dig löjlig tillbaka.
Nu kom jag på varför jag slutade vara här på buke, tack för du påminde mig.

Det är faktiskt inte mitt fel att du ställer frågor som inte är relevanta och sedan propsar på att de visst är det.

Jag vet mkt väl att domarna får info, men hjälper det? Nej, det gör ju inte det. Man behöver mer, tex böter eller avstängning av domare som inte börjar döma som skk instruerar. Bara information hjälper inte, uppenbarligen. Att frallan har problem har man väl vetat i åtminstone 20 år, har det blivit bättre på den tiden? Nej, verkligen inte, snarare tvärtom. Och vad visar det då? Jo, bristen på information är INTE problemet. Det är respekten för hunden som art och levande varelse som är problemet. Och det är betydligt svårare att lära ut. Däremot så kan man disciplinera domarna att göra som de ska istället för som de tycker. Och skulle domarna börja döma som de ska så skulle uppfödarna följa efter, garanterat.

Att det dessutom är så pass svårt att korsa in nya raser i så trasiga hundar som dessa gör ju saken bara svårare. Det bästa vore om SKK själva gick ut och talade om att de vill förbättra rasen och därför söker förslag på individer som kanske skulle kunna passa att korsa in. Men först måste domarna döma annorlunda, om de inte gör det så kommer inte uppfödarna vara intresserade iaf. Och jag tycker inte att valparna ska komma i något "slask-register", då det bara försvårar saker och ting, och kommer göra att folk tittar ner på det ändå.
 
Problemet är ju att det inte bara är den svenska aveln som är åt helvete, den ser likadan eller till och med värre ut i andra länder så det räcker inte med att bara SKK gör något åt det, det måste komma högre upp och från flera organisationer tillsammans.

Det som måste hända är att rasstandarden måste skrivas om, det måste förtydligas mer in i detalj vad som är önskvärt/icke acceptabelt och hur man ska tillämpa detta samt lära ut informationen till domare och uppfödare. Att skriva om en rasstandard har inte SKK rätt att göra.

Jag önskar absolut hårdare tag kring alla missbildade raser så jag försvarar inte aveln eller liknande på något sätt.
Jag tycker själv att det under kontrollerade former är jättebra att kunna blanda in andra raser för att förbättra en sjuk ras. Det ska vara lika höga krav, eller ännu högre, på alla inblandade hundar som det är i renrasaveln överlag. Det ska alltså inte bara vara fritt fram att ta vilken grannhund med lång nos som helst till sin mopstik till exwmpel
Verkar vara väldigt svårt att ändra rasstandarden, tråkigt men förstående.

Nu menar jag inget illa och inte som kritik utan en undran - har inte SKK möjlighet att säga ja till utparning i raserna utan att behöva "blanda in" de utländska origanisationerna? Skulle inte det kunna vara ett sätt att fräscha upp raserna åtminstone i Sverige (även om de då inte skulle gå bra internationellt)?
 
Fast om vi blandar in en annan ras i renrasen då är vi ju ute i buskarna o avlar och uteslutna ur skk illa kvickt.

Det går att göra på ett kontrollerat sätt helt godkänt av SKK men intresset för det inom organisation är vad jag vet inte särskilt stort.
 
Angående utavel så sker det inom kattaveln, uppfödaren får då ansöka till förbundet om att få göra utparningen och i ansöka förklara vad tanken och planerna med parningen är. Jag tror att dessa kattungar får en markering i stamtavlan som hänger med i ett visst antal generationer innan avkommorna anses vara renrasiga. Om viljan finns borde det ibte vara något problem att göra något liknande för hundar.

Det beror på vilket förbund man är medlem i och vilken ras man har. Jag behöver inte ansöka om tillstånd för att para ut och mitt förbund har angett vilka raser de rekommenderar uppfödare att para ut med.
 
Jag tänker ändå att de viktigaste gör vi hundägare och valpköpare! Jag tänker vara en tjatmoster livet ut. Ifrågasätta avel, ställa jobbiga frågor, vara en bitch.

Vi måste komma över det där tänkandet om att vi vill ha valpar som ser ut på ett visst sätt,och komma in på spåret "hurudan valp passar mig".
Vi måste få alla, också såna som köper sin första valp, att inse detta. En valp som har föräldrar med fina utställningsresultat betyder inte nödvändigtvis att uppfödaren är seriös eller att rasen är frisk.

Mer info åt folket!
 
Det beror på vilket förbund man är medlem i och vilken ras man har. Jag behöver inte ansöka om tillstånd för att para ut och mitt förbund har angett vilka raser de rekommenderar uppfödare att para ut med.
Åh, har du någon länk till en sida där det står vilka raser de rekommenderar? Är nyfiken :o
 
Jag tänker ändå att de viktigaste gör vi hundägare och valpköpare! Jag tänker vara en tjatmoster livet ut. Ifrågasätta avel, ställa jobbiga frågor, vara en bitch.

Vi måste komma över det där tänkandet om att vi vill ha valpar som ser ut på ett visst sätt,och komma in på spåret "hurudan valp passar mig".
Vi måste få alla, också såna som köper sin första valp, att inse detta. En valp som har föräldrar med fina utställningsresultat betyder inte nödvändigtvis att uppfödaren är seriös eller att rasen är frisk.

Mer info åt folket!
Mer buke åt folket! :angel:
 
En som förstod och vart jag ville komma!

Alla tror att SKK har makten med allt som har med avel att göra. Men är ju inte de som bestämmer rasstandard osv, precis som du skriver. Men är alltid SKK som får skit när folk inte vet hur det ligger till.

Ja att lägga ansvaret på SKK är helt fel. Eftersom denna typ av exteriöravel leder till onödigt lidande är det relevanta myndigheter som ska träda in och ta ansvar dvs. SJV via Lst. SKK har tillåtit detta "förfall" s a s och det är inte rimligt att tro att SKK kommer lyckas göra raserna friska inom någon nära framtid om de inte påbörjar omfattande utparningsprogram.

Jag föder upp en kattras som var så sjuklig (pga. inavel) i början på 90-talet att det fanns veterinärer som ville förbjuda rasen. Istället för att ta den långsamma vägen och "bara avla på de minst sjuka individerna" valde uppfödarna att sålla ut skiten och para ut med andra raser. Rasen blev frisk väldigt snabbt.
 
Det är faktiskt inte mitt fel att du ställer frågor som inte är relevanta och sedan propsar på att de visst är det.

.

Ja jag proppsar på det, för det är precis vad de är. Frågorna jag ställde till dig har absolut med tråden att göra och ämnet för trubbnosiga hundar. Det jag skrev ang domarna var bara EN sak skk jobbar med.
Men du kan inte svara, därför blir du otrevlig istället.
 
Ja jag proppsar på det, för det är precis vad de är. Frågorna jag ställde till dig har absolut med tråden att göra och ämnet för trubbnosiga hundar. Det jag skrev ang domarna var bara EN sak skk jobbar med.
Men du kan inte svara, därför blir du otrevlig istället.

Jag har inte varit otrevlig en enda gång. Var vänlig sluta lägga ord i min mun och sluta låtsas att du känner mig.
 
Här kliver jag in och påminner om reglerna som vi alla godkände när vi blev medlemmar på forumet. Om ni behöver friska upp minnet så hittar ni dom här: http://www.bukefalos.com/help/terms

Det finns två stycken som jag anser är väldigt relevanta att känna till och den första är:

"För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp."

Den andra är:

"Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas."

Om vi alla kan hålla oss till dessa så får vi ett trivsamt forum för alla användare.

/lillebill,moderator på Hund
 
Tack för länken! De andra liknande raserna som siamesen kan jag förstå men britten ser ju lite annorlunda ut så där är jag lite överraskad.
Gillar definitivt att uppfödarna valde att sålla ut skiten med utparning :up: applåder till dem!

Och som devon-uppfödare kan jag säga att siames är det sista jag skulle para ut med. De har en helt annan kroppstyp och huvudform än devon rex (även om öronen lockar helt klart). Britten är mycket mer lik devon rex och en av de raser som används mest frekvent för utparning. Just den ras som jag har parat ut med också.;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 741
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 055
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp