Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är rätt då?

Edit: oj nu blev det konstigt? Jag trodde att jag citerade "fel" och att du menade att det inte var Russel?


Haha, ja det blev så tokigt. Jag menade att jag skrev fel, sen såg jag att då kunde det ju tolkas fel :)

Så till slut tog jag bort :)

Men jag kan säga att jag har också hört och läst att det är just jack russel de blandat in för få retromopsen.
 
Du och ni andra som klagar på SKK. Läser ni allt de gör? Följer ni deras arbete för få friskare raser? Vet ni vad de gör inför utställningar, vad de informerar domare om mm?
Eller sitter ni vara och tror saker?

Att man klagar på en grejj betyder inte att man tycker att de gör allt de någonsin har gjort och gör är fel, ifall du nu inte visste det...
 
Åh läste något om det på en tysk hemsida som sa (precis som du) att bara längre nos inte räcker men anade inte att det kunde vara så allvarligt :( Så hemskt, jag beklagar! Förstå mig rätt, jag hoppas ändå att ditt kanske var något av ett extremfall :crazy:

Ja, just den extrema missbildningen i nacken verkade vara rätt ovanlig.
Men som jag skrev så sa hon att nästan varje fralla dom röntgat har mer eller mindre missbildade bröstkotor. Låter toppen :banghead:
 
Det är ju det som är kul att fundera på! :p

Retro mopsen har ju tydligen jack russel i sig, intressant om man vill ha en sportigare hund med lite terrier i sig.
Men av de du nämnde (bra tänkt! Tänkte inte på dem!) så kan jag inte låta bli att undra hur det skulle bli med en staffe - de är ju minst lika gladlynta som mopsen/frallan och ganska lika egentligen förutom att de är kraftigare, det skulle kanske mopsen behöva lite :p men frallan är ju redan lite bred av sig, där borde det vara intressant tycker jag. Men jag är ju lite partisk då jag är förälskad i rasen staffe :angel:
Labrador var intressant tanke men tror att en fin avelshund skulle vara för stor. Men det är bara vad jag tror.
Pinscher och dansk-svensk gårdshund var intressanta förslag, blir väl lite sportigare/terrieraktigare hund av dem också.

Tack för förklaringen av hur man gör i kattaveln - jag var inte helt klar över det :up: Men just så tänkte jag också borde ju kunna genomföras i hundaveln.

Fast staffarna har också lite problem med andningen och även om det inte är lika extremt så har de inte lika öppna luftvägar som de andra raserna. De jag tänker på är framförallt dessa kraftfulla, breda muskelpaketen med kortnos. Har själv varit med om att en sådan nästan dött pga akut andnöd. Hör väl dock inte till vanligheterna.

Det de brakycefala raserna behöver är atletiska och långnåsade komplement tror jag.
 
Ja, just den extrema missbildningen i nacken verkade vara rätt ovanlig.
Men som jag skrev så sa hon att nästan varje fralla dom röntgat har mer eller mindre missbildade bröstkotor. Låter toppen :banghead:
Så tråkigt :(
Frallan har ju lite kraftigare bröstkorg(rätt ord?) än tex mopsen, men det har ju även staffen och hos dem har jag inte hört om något sånt här problem så uppenbarligen borde det vara möjligt att vara frisk och ha kraftig bröstkorg O_o
 
Trevligt svar!

Du har inget svar på mina frågor alltså?

Jag anser inte att det är det minsta relevant vad skk gör i andra frågor när de uppenbarligen misslyckas så katastrofalt med detta. Jag har inte kritiserat andra saker, jag har kritiserat just detta.

Därför väljer jag att inte svara på frågor som inte har det minsta med ämnet att göra.
 
Jag anser inte att det är det minsta relevant vad skk gör i andra frågor när de uppenbarligen misslyckas så katastrofalt med detta. Jag har inte kritiserat andra saker, jag har kritiserat just detta.

Därför väljer jag att inte svara på frågor som inte har det minsta med ämnet att göra.


Fast det har med ämnet att göra. Vet man svaren på frågorna, så ser man att det har med ämnet att göra.
Annars hade jag inte ställt dessa frågor.
 
Så tråkigt :(
Frallan har ju lite kraftigare bröstkorg(rätt ord?) än tex mopsen, men det har ju även staffen och hos dem har jag inte hört om något sånt här problem så uppenbarligen borde det vara möjligt att vara frisk och ha kraftig bröstkorg O_o

Jag tror att missbildningarna mer hänger ihop med att man avlar på hundar av dvärgväxt snarare än att dom har breda bröstkorgar.
 
Fast staffarna har också lite problem med andningen och även om det inte är lika extremt så har de inte lika öppna luftvägar som de andra raserna. De jag tänker på är framförallt dessa kraftfulla, breda muskelpaketen med kortnos. Har själv varit med om att en sådan nästan dött pga akut andnöd. Hör väl dock inte till vanligheterna.

Det de brakycefala raserna behöver är atletiska och långnåsade komplement tror jag.
Åh det visste jag inte! :( Men om man använder en frisk fin avelsstaffe då? Eller skulle det inte hjälpa då den ändå har samma "tendens"? Är bara nyfiken :)

Har du någon tanke på någon ras som komplement?
 
Fast det har med ämnet att göra. Vet man svaren på frågorna, så ser man att det har med ämnet att göra.
Annars hade jag inte ställt dessa frågor.

Du får jättegärna tycka det, men UPPENBARLIGEN så fungerar ju inte det de gör, därför tycker jag inte att det är relevant. Snarare att det kanske är ytterligare ett kvitto på SKKs misslyckande.
 
Åh det visste jag inte! :( Men om man använder en frisk fin avelsstaffe då? Eller skulle det inte hjälpa då den ändå har samma "tendens"? Är bara nyfiken :)

Har du någon tanke på någon ras som komplement?

Alltså varför just staffe? Är det inte bättre att välja en ras som har massvis av friska individer. Det är väl inte helt okänt att det finns ganska mycket skit i staffeaveln.
 
Nu var du kanske inte allvarlig, men om man ska försöka få fram friskare individer kanske inte IV är det bästa valet. Det finns betydligt friskare vinthundar.

Nej det var jag inte :) Det var det första som poppade upp i huvudet bara och är väl frallans raka motsvarighet exteriört.
 
Jag tror att missbildningarna mer hänger ihop med att man avlar på hundar av dvärgväxt snarare än att dom har breda bröstkorgar.
Aha! Ursäkta en ev dum fråga, men hur vet man om en hundras avlats på dvärgväxt eller helt enkelt liten storlek(tex alla andra mindre hundraser)? Om det är samma sak, finns det då risk för liknande problem i alla mindre raser?
 
Du får jättegärna tycka det, men UPPENBARLIGEN så fungerar ju inte det de gör, därför tycker jag inte att det är relevant. Snarare att det kanske är ytterligare ett kvitto på SKKs misslyckande.


Nu slingrar du dig.

Tror du man kan hjälpa en ras på en vecka, ett år, två år? Det tar tid och SKK jobbar med detta.
Sen försvarar jag inte SKK fullt ut. Men innan jag klagar på något så försöker jag iallafall sätta mig in i det jag ska klaga på.
 
Alltså varför just staffe? Är det inte bättre att välja en ras som har massvis av friska individer. Det är väl inte helt okänt att det finns ganska mycket skit i staffeaveln.
Jag är bara nyfiken och vet inte mycket alls om hundavel så det kände jag inte till. De staffar jag sett är härifrån mest och de har ju varit jättefina individer som sett friska ut :o
Att jag frågar lite extra om just staffen kan bero på att jag är förtjust i rasen och därför extra nyfiken :D Tyckte att den var väldigt lik frallan nu när någon föreslog den, men upöenbarligen lite för lik.. :(
 
Nu slingrar du dig.

Tror du man kan hjälpa en ras på en vecka, ett år, två år? Det tar tid och SKK jobbar med detta.
Sen försvarar jag inte SKK fullt ut. Men innan jag klagar på något så försöker jag iallafall sätta mig in i det jag ska klaga på.

Jag slingrar mig inte ett endaste dugg. Jag har sagt rakt ut att jag inte tänker svara på dina frågor eftersom jag anser att de inte är relevanta. Att du inte håller med mig är ju din åsikt, och jag vill inte ha med den att göra.

Frallorna har ju varit dåliga i betydligt mer än 1-2 år, så den kommentaren är ju bara skrattretande :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 740
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 055
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp