Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått intrycket att flera här är väldigt duktiga på att söka/hitta den bästa veterinärvården för sina hundar. Därför vill jag ställa en fråga om jag bara kommer på hur jag ska formulera den.

Min sheltie som är 1 år opererades i sitt högra ben för luxation i den ytliga böjsenan i hasleden. Det var i januari. Nu är han återställd i höger bak och har fått göra "allt" (vanligt) förutom att springa och leka lös med andra hundar.

Nu har han sannolikt fått samma skada i det andra bakbenet, och om jag har rätt så blir det operation igen. Jag vet att det finns olika behandlingsmetoder och jag vill slippa gips. Vilket jag förstått att många gör.

Ska man ringa runt på måfå till olika djursjukhus och fråga ut dem om vilken metod de använder? Finns väl inget annat sätt om man inte känner någon som vet?
men jag blir galen på att inte kunna skriva korta inlägg.
 
Sitter och önskar att jag var tävlingssugen. Men det är jag inte. Jag vet inte vad det är för fel i huvudet på mig.

Under mina år som hundägare har jag i princip alltid tävlat. Innan det tävlade jag med häst. Jag har alltid älskat att tävla, sett mig som en extrem tävlingsmänniska, planerat hela året efter tävlingarna, tränat med sikte på tävlingar osv.

Nu sitter jag dessutom här med två av landets absolut bästa LC-hundar, kanske t.o.m. de bästa. Tävlar jag? Nej. Vill jag tävla? Nej. Vi har ju tävlat rallylydnad också. Aysu är en av 2-3 salukis som kommit upp i fortsättningsklass, Ebrah har i princip bara debuterat nybörjarklass men båda är fantastiska i träningen och jag tror att de båda har kapacitet att komma långt, bara jag jobbar för det.

Så varför i helvete sitter jag här utan minsta lust alls att tävla? Ingenting lockar. Tävlingsresultat som det nu dräller av på facebook scrollar jag bara förbi, jag har ingen koll på anmälningstider eller datum till tävlingar som jag ändå försökt planera in. Ingenting.

Vi skrotar bara runt här hemma. Hundarna har det ju bra, absolut. De är båda två i toppkonditon och mycket tillfreds med sina liv. Men Ebrah behöver bara ett cert på lure coursingen för att bli champion (och med tanke på att hon hittills placerat sig på varenda tävling lär det inte vara så svårt för henne att få det sista certet...), Aysu skulle jag vilja se på LCn igen efter sin knäskada och ja, båda har som sagt enorm kapacitet.

Någon som vill byta hjärna med mig?
 
Lite orolig för min hund.

Lät som om hon satte nåt i halsen för några timmar sen. Hostade och hade sig. Drack lite vatten och det verkade gå över.

Nu dreglar hon ngt kopiöst och är allmänt tagen.
Bajsat och kissat normalt och druckit vatten. Inte ätit ngt olämpligt vad vi vet. Verkar inte ha ont iallafall
 
Nej, du kan beställa ute och sitta direkt ute. Inga problem på Våfflan, de har en del mat du beställer direkt ute vid serveringen. Väldigt smidigt skulle jag vilja säga. Lite olika det där med hundtillåtet eller ej samt hur de kommuniceras... Man kan ju ställa sig diskret i dörren och kika in 😉. Mycket beror på storleken på hunden med.
Ah, hoppetossan här är liten medelstorlek och fyller bara ett år i sommar så hon märks :angel: Men jag får väl fönstershoppa mycket :D
Idag ska vi dit! :up: Verkar vara fint väder iallafall!
 
Rollo har tydligen fått en saccosäck.
 

Bifogade filer

  • EAAFF755-1795-43AE-8275-ABEBA34D8DF6.jpeg
    EAAFF755-1795-43AE-8275-ABEBA34D8DF6.jpeg
    359 KB · Visningar: 50
Jag har fått intrycket att flera här är väldigt duktiga på att söka/hitta den bästa veterinärvården för sina hundar. Därför vill jag ställa en fråga om jag bara kommer på hur jag ska formulera den.

Min sheltie som är 1 år opererades i sitt högra ben för luxation i den ytliga böjsenan i hasleden. Det var i januari. Nu är han återställd i höger bak och har fått göra "allt" (vanligt) förutom att springa och leka lös med andra hundar.

Nu har han sannolikt fått samma skada i det andra bakbenet, och om jag har rätt så blir det operation igen. Jag vet att det finns olika behandlingsmetoder och jag vill slippa gips. Vilket jag förstått att många gör.

Ska man ringa runt på måfå till olika djursjukhus och fråga ut dem om vilken metod de använder? Finns väl inget annat sätt om man inte känner någon som vet?
Slippery tendon ?
Kompisen opererade sin sheltie för den hos Christer Julinder i Söderköping. Inget gips, bara bandage och hunden blev fullt återställd efter inte alls lång tid :)
Vet dock inte om hans metod skiljer sig från övriga - trodde inte just den kunde göras på så olika sätt ?
Är ca 1 år sedan hon opererades och inte haft några problem sen dess.
 
Ok. Jag fyller år snart. Morsan har nu börjat fråga vad jag önskar mig i födelsedagspresent. Jag vill såklart önska mig något hundrelaterat... I julklapp fick "jag" biabädd. Men nu då? :p Jag tycker att jag har ungefär allt jag behöver. En kurs blir för dyrt. Kan man önska sig hundmat i födelsedagspresent..? :angel:
 
Slippery tendon ?
Kompisen opererade sin sheltie för den hos Christer Julinder i Söderköping. Inget gips, bara bandage och hunden blev fullt återställd efter inte alls lång tid :)
Vet dock inte om hans metod skiljer sig från övriga - trodde inte just den kunde göras på så olika sätt ?
Är ca 1 år sedan hon opererades och inte haft några problem sen dess.

Japp, slipped tendon/sheltiehäl.

Jag kan rätt lite om behandlingsmetoder men vet att på min hund så sydde de fast senan på rätt sida om hasspetsen och han fick sedan ha gips i 6 veckor varpå benet såklart blev väldigt klent plus att han senare fick ont i ryggen. Andra har opererat in märker och kunnat börja med rehab efter 2-3 veckor. En del har helt sluppit bandage.

Tack för tips! Jag ska boka tid för undersökning imorgon och fråga om behandlingsmetoder när vi får träffa veterinär.
 
Japp, slipped tendon/sheltiehäl.

Jag kan rätt lite om behandlingsmetoder men vet att på min hund så sydde de fast senan på rätt sida om hasspetsen och han fick sedan ha gips i 6 veckor varpå benet såklart blev väldigt klent plus att han senare fick ont i ryggen. Andra har opererat in märlor och kunnat börja med rehab efter 2-3 veckor. En del har helt sluppit bandage.

Tack för tips! Jag ska boka tid för undersökning imorgon och fråga om behandlingsmetoder när vi får träffa veterinär.

märlor, inte märker
 
Japp, slipped tendon/sheltiehäl.

Jag kan rätt lite om behandlingsmetoder men vet att på min hund så sydde de fast senan på rätt sida om hasspetsen och han fick sedan ha gips i 6 veckor varpå benet såklart blev väldigt klent plus att han senare fick ont i ryggen. Andra har opererat in märker och kunnat börja med rehab efter 2-3 veckor. En del har helt sluppit bandage.

Tack för tips! Jag ska boka tid för undersökning imorgon och fråga om behandlingsmetoder när vi får träffa veterinär.

Gips är nog vanligast, speciellt på mindre kliniker som inte har råd med dyra soecialgrejer. Men våra ortopeder använder oftast en slags skena som kallas woodcast istället. Den gjuts specifik för hunden på plats och kan återanvändas. Mycket lättare än ett gips. Det är dock viktigt att hunden verkligen hålls i absolut stillhet, då blir risken mycket mindre för belastningsskador och trycksår/skav. De flesta låter sina hundar gå och röra sig för mycket med gipset.
Att låta en slipped tendon-opererad hund gå helt utan stöd känns inte som en bra idé. Senan måste få chans att läka på rätt plats och det kan det inte göra om den utsätta för påfrestningar.
 
Gips är nog vanligast, speciellt på mindre kliniker som inte har råd med dyra soecialgrejer. Men våra ortopeder använder oftast en slags skena som kallas woodcast istället. Den gjuts specifik för hunden på plats och kan återanvändas. Mycket lättare än ett gips. Det är dock viktigt att hunden verkligen hålls i absolut stillhet, då blir risken mycket mindre för belastningsskador och trycksår/skav. De flesta låter sina hundar gå och röra sig för mycket med gipset.
Att låta en slipped tendon-opererad hund gå helt utan stöd känns inte som en bra idé. Senan måste få chans att läka på rätt plats och det kan det inte göra om den utsätta för påfrestningar.

Hm, det blir lite att fråga om hos ortopeden på torsdag. Jag hoppas såklart att det jag märkt nu bara är något tillfälligt, men med tanke på att han är opererad i det andra benet känns det lite mörkt :( Han är dock varken svullen eller halt så kanske kan det ha varit något annat... Fast jag vet ju hur det började förra gången.

Tack för svar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
898
· Visningar
47 581
Senast: Squie
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 890
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 249
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp