Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon är det röntgen för Jarla :nailbiting: Så in i bänken som den hunden fart runt jämt så blir man nojig. Minsta lilla fynd så måste hon säljas :(

Criga åker hem på prov på onsdag. Äntligen ska hon och ägaren återförenas :heart

Vi har fått varg här hemma. Älg har rivits vid vår promenadslinga. Tydligen en genetisk viktig hane. Nu sitter det kameror runt om kadavret så vi går inte i skogen alls för att inte störa. Det innebär att vi är avskurna från både "vår" sjö och fysrundan.

Annars har allt sin gilla gång här. Träning går som den ska och alla mår bra :)
 
Åh, nu är den här! :love:

Visa bifogad fil 15213
Har inte fått mitt (mina :D) ex än, men har bläddrat i den och är helt... såhär --> :bump:
:laugh:

Edit: @Red_Chili , födelsedagstips? :D

Wow vad fin! Din omslagspojke är ju bara :love: Funderade på gå onlinekursen för Åsa men kanske investerar i boken istället... Själv är jag fortfarande spak efter att ha roddat både rallytävling (är sekreterare) och hållit kursavslutning samma alldeles för varma dag. Helt slut igår och det sitter i idag också. Men kul!
 
Wow vad fin! Din omslagspojke är ju bara :love: Funderade på gå onlinekursen för Åsa men kanske investerar i boken istället... Själv är jag fortfarande spak efter att ha roddat både rallytävling (är sekreterare) och hållit kursavslutning samma alldeles för varma dag. Helt slut igår och det sitter i idag också. Men kul!

Tack, visst är han(/den :D)!? Bara lite lagom mallig, sådär. :angel::laugh:
Köp boken, läs den och tillämpa, gå sen kursen för feedback där du kör fast. :up::D

(Och givetvis, köp boken för alla de andra fina bilderna också! ... många av vilka är på samma snygging som på framsidan. :D)

Edit: Åh, och Åsa har en liten genombläddring på sin facebook, kolla där för en titt inuti! (Vet inte om man får länka sådant hit? Men den är offentlig, så det är bara att gå in på hennes profil och kolla. :))

(Och jag såg snyggingen blinka förbi flera gånger där på olika sidor också. :p)
 
Senast ändrad:
qain10.jpg
Nu har jag anmält den här grabben till ett sökläger i juni. Ska bli riktigt roligt och spännande! Men ibland undrar jag vart tiden har tagit vägen, snart ett år och redan dags för kull- mh samt röntgen :nailbiting:
 
I morgon är det röntgen för Jarla :nailbiting: Så in i bänken som den hunden fart runt jämt så blir man nojig. Minsta lilla fynd så måste hon säljas :(

Criga åker hem på prov på onsdag. Äntligen ska hon och ägaren återförenas :heart

Vi har fått varg här hemma. Älg har rivits vid vår promenadslinga. Tydligen en genetisk viktig hane. Nu sitter det kameror runt om kadavret så vi går inte i skogen alls för att inte störa. Det innebär att vi är avskurna från både "vår" sjö och fysrundan.

Annars har allt sin gilla gång här. Träning går som den ska och alla mår bra :)

Håller alla tummar vi kan för Jarla :)

Jag som brukar gå grusvägen runt där uppe :crazy: håller mig nog på denna sidan älven ett tag. :p
 
Håller alla tummar vi kan för Jarla :)

Jag som brukar gå grusvägen runt där uppe :crazy: håller mig nog på denna sidan älven ett tag. :p
Jag, sonen och hundarna var upp till Gunnarsvattnet och badade samma dag som älgen revs. Tydligen har den hållit till ett tag där uppe. Jag är inte speciellt orolig egentligen. Inte så länge den håller sig till vilt och jag är rätt ovild av mig :p
 
OCD-hunden Daud börjar få vara med lös mer och mer. Han är galen. Klättrade upp på min vingliga, snurrande barpall i köket för att tigga när jag gjorde efterrätten efter middagen...
 

Bifogade filer

  • 33081265_10155734393068666_4623271993356058624_n.jpg
    33081265_10155734393068666_4623271993356058624_n.jpg
    228,7 KB · Visningar: 57
OCD-hunden Daud börjar få vara med lös mer och mer. Han är galen. Klättrade upp på min vingliga, snurrande barpall i köket för att tigga när jag gjorde efterrätten efter middagen...
Sicken sötnos! Inte lätt att säga nej till det ansiktet :love:
 
men jag blir galen på att inte kunna skriva korta inlägg.

Ring runt absolut. En av de hundar som opererades på vårt djursjukhus för slipped tendon och som jag sen följde via rehab (eurasier) hade exempelvis ortos i stället. Vet att de åtminstone på vårt djursjukhus undviker gips i det längsta.
 
Idag är jag glad åt att inte ha mer krävande hundar än jag har. Så otroligt slitigt det var på jobbet, och tokigt varmt efter det. Därför har vi bara gått en halvlång promenad idag, runt lite i närheten och med ett besök i en rastgård där de fick busa av sig lite. Nu är de nöjda och glada.

Passade också på att ha Aysu lös och Ebrah i flexi när vi gick med lite avstånd till bilvägarna. Otroligt skönt och jag måste verkligen se till att göra så oftare igen. Förut gick jag så nästan hela tiden, men sedan har det blivit mindre av det av någon anledning. När vi går så, så kan jag ju dessutom fokusera på att träna alla "vara lös-kommandon" med Ebrah. De behöver vi nog träna på dagligen i 20 år om hon någonsin ska bli lika enkel som Aysu är, men ja, ju lättare hon blir desto mer kan hon ju få vara lös ute. Lite lätt avundsjuk på de som har hundar som inte har extrem jaktlust... Det är ju så skönt att gå med lös hund!
32035728_1699277100108665_481487497696641024_n.jpg
 
Är det ett problem med alla tre, eller är det någon som utmärker sig? Labben skulle väl aaaaldrig göra något sånt :angel:

Det är stor skillnad mellan wachtlarna och labben.
Wachtlarnas näsa är påkopplad konstant, så fort de kommer utanför tomten (och rätt ofta även på tomten :cautious:) så letar de vilt och vädrar i luften eller har näsan som en dammsugare mot marken. Labben letar inte vilt på alls samma sätt, det tog typ ett år för honom att ens upptäcka att det fanns spår och vittring i skogen att följa, innan dess kutade han mest omkring och var glad för att få springa :laugh: Han jagar gärna efter om det är något som springer upp framför näsan på honom (vilket han så klart inte får), men när han gått med som stöthund på klövviltsjakterna så är det väldigt tydligt att han inte har samma viltintresse - han följer inte efter särskilt många meter efter att han förlorat synkontakt t ex.
Men det är väl tur det - vad vore måånga generationers arbete värt om raserna ändå fungerade likadant? :D
 
Det är stor skillnad mellan wachtlarna och labben.
Wachtlarnas näsa är påkopplad konstant, så fort de kommer utanför tomten (och rätt ofta även på tomten :cautious:) så letar de vilt och vädrar i luften eller har näsan som en dammsugare mot marken. Labben letar inte vilt på alls samma sätt, det tog typ ett år för honom att ens upptäcka att det fanns spår och vittring i skogen att följa, innan dess kutade han mest omkring och var glad för att få springa :laugh: Han jagar gärna efter om det är något som springer upp framför näsan på honom (vilket han så klart inte får), men när han gått med som stöthund på klövviltsjakterna så är det väldigt tydligt att han inte har samma viltintresse - han följer inte efter särskilt många meter efter att han förlorat synkontakt t ex.
Men det är väl tur det - vad vore måånga generationers arbete värt om raserna ändå fungerade likadant? :D

Skönt att veta. Jag hade blivit lite nervig inför det här retrieverköpet annars. Anade att de var de andra två som sysslade med sånt :angel:
 
Det finns ju dock retrievers med mycket större förföljandelust än mitt exemplar :D

Nej, din är värst. Det vill jag intala mig :angel:

Skämt åsido. En bekants hundar har stor förföljandelust och jag älskar hennes tollare. Man får bara lite mer att jobba på, hehe...

Min Eurasier letade hejvilt (hehe). Fick hon minsta vittring så var det turbo efter. Så att ha henne lös på ställen där det kunde finnas vilt var bara att glömma.
 
Nej, din är värst. Det vill jag intala mig :angel:

Skämt åsido. En bekants hundar har stor förföljandelust och jag älskar hennes tollare. Man får bara lite mer att jobba på, hehe...

Min Eurasier letade hejvilt (hehe). Fick hon minsta vittring så var det turbo efter. Så att ha henne lös på ställen där det kunde finnas vilt var bara att glömma.

Du kan ju försöka :angel: En kompis har sin labbehane till mycket eftersök, han både går ikapp och biter ihjäl påkört vilt :D Det skulle min mes aldrig göra :laugh:

Ja, det blir helt klart mer att arbeta på, men det är ju sällan något olösbart :)
Jag har wachtlarna kopplade mycket av bekvämlighetsskäl och delvis även av praktiska skäl - jag har inte lust att lägga x antal timmar på att få dem att hålla sig intill mig och stänga av näsan i skogen halva året, och sedan göra tvärtom den andra halvan på året :p
 
Du kan ju försöka :angel: En kompis har sin labbehane till mycket eftersök, han både går ikapp och biter ihjäl påkört vilt :D Det skulle min mes aldrig göra :laugh:

Ja, det blir helt klart mer att arbeta på, men det är ju sällan något olösbart :)
Jag har wachtlarna kopplade mycket av bekvämlighetsskäl och delvis även av praktiska skäl - jag har inte lust att lägga x antal timmar på att få dem att hålla sig intill mig och stänga av näsan i skogen halva året, och sedan göra tvärtom den andra halvan på året :p

Det har nog inte ens hänt att jag hört att någon med tollare har särskilt stort problem med det. I alla fall inte den kretsen jag "hänger" i och det är ju visserligen bara de som tränas för jaktprov så de kanske också får utlopp för behovet. Kanske är värre hos andra som inte tränar det? Eller? Jag har noll koll. Är så ny i det här. :o:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
786
· Visningar
41 116
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 472
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp