Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, jag undrar om vi också har kallt hemma! Vi är på resande fot, men när vi for var det -15. Förra året när vi kom hem från resa den här tiden så hade vi ju fått så mycket snö att vi varken kom in med bilen eller kunde öppna grinden för att ta oss in. Fick börja med att skotta mitt i natten. Blir kanske att tina upp huset i år istället? :p
 
Nu har jag förvarnat min sökgrupp om att jag kommer att leta efter ytterligare en grupp för att kunna maximera antalet tillfällen. Fick då till svar att om annat prioriteras före träningen så "bidrar man inte till gruppens kontinuitet och sammanhållning". Herregud. :banghead: Vi är ju flera medlemmar i gruppen som har jobb, studier och annat som helt enkelt måste gå före. Inte lätt att förstå för pensionärerna, tydligen. Ifrågasatte och fick då istället att jag skulle komma dit och "prata". Om vad? :confused: Ska jag sitta tre timmar i bil för några minuters diskussion om man får vara med i fler träningsgrupper eller ej?

Jävla larv.
 
När de två terrierna härjar järnet, så ilar ett styck 28 kg plott/rysk stövare dit i tron att "hennes" terrier behöver skyddas från den där nykomlingen :D Dock anser ju inte reservmatte att det är okej att resa ragg och morra som en avgrundsande, så istället för att rädda sin vän får hon ju själv en tillsägelse, så det slutade med att hon ligger på kökssoffan och blänger med onda ögat på nykomlingen en stund :laugh:
 
Tjoho :D Sent(!) igår så fick jag för mig att skriva till nästan-granne med lurcher för att fråga om de hade tid att ses någon dag. Jag hade hoppats på att få sällskap på promenaden idag, så att damerna får leka lite, men tänkte att det nog var för sent att bestämma något sådant. Men nejdå! "Vi är ganska fullbokade nu, men imorgon mitt på dagen skulle fungera!" svarade hon snabbt, vilket ju var precis vad jag hade hoppats på :banana:

Sååå, om en stund ska vi ge oss iväg för vinthundslek i en tom hage. Jag hoppas att hundarna uppskattar det.
 
Var hos Lyrans uppfödare igår och jagade. Galet mycket vilt jämfört med våra marker. Lyran levererade väl inte så värst bra, stötte fram ett rådjur till en passkytt men blev väldigt berörd när det small. :( Lämnade kvar henne hos uppfödaren för att de ska kunna få sig en uppfattning om hur hon jobbar och hur det är bäst att lägga upp träningen framöver. Idag jagar hon med kungen :nailbiting: så hoppas att hon inte gör bort sig helt och hållet. Vi hade Ergo med också och i en av såtarna fanns det mufflonfår, det tyckte han var kul :up:
 
Floki är dålig igen med nästan 40 graders feber. Sitter och väntar på att träffa veterinären igen.
 

Bifogade filer

  • 9E425400-0515-466D-8B28-371789102180.jpeg
    9E425400-0515-466D-8B28-371789102180.jpeg
    242 KB · Visningar: 28
Jag har precis varit ute på promenad i 45 minuter i - 18. Doris fick klara sig utan täcke och det var inga problem. Eventuellt blev hon lite kall om tassarna för när vi blev stillastående lyfta hon på en av framtassarna men det kan ha berott på att hon tyckte att jag var seg också :angel:

Jag har börjat bära med mig någon leksak på alla promenader så att jag ska få ha mina vantar i fred. Inser att jag ev har blivit manipulerad av min hund :laugh:
 
Jag upphör aldrig förundras över hur folk tar kontakt med uppfödare till sin potentiella valp. Hur oerhört lite de kollar på tex hemsidan, hur lite de läser av den informationen som finns lättillgänglig. Man får verkligen DRA ur dem information om vad de söker för hund och till vad, och inte ens då kommer det ett enda ord om hemmet, deras erfarenhet eller ambitioner. På sin höjd att det kommer en prisfråga.

"Ska du ha valpar i vår?" (Står tydligt på hemsidan att inga kullplaner finns före 2020).
Jag svarar nej, berättar att det dock kommer finnas tränad hund till våren. Frågar vad hen söker för hund.
"Vill ha valp att träna upp själv"
Okej, vad ska du träna? Jag kanske kan tipsa dig om kullar hos andra uppfödare som passar i tid?"
"Jag ska testa olika bruksgrenar och se vad hunden gillar"
Aha, jag säljer tyvärr bara hundar till arbete med djur (vilket står tydligt på typ 4 olika ställen på hemsidan och minst ett på favebooksidan), men kolla in kennel X som ska ha valpar i vår
"Okej, då vet jag"
 
Jag upphör aldrig förundras över hur folk tar kontakt med uppfödare till sin potentiella valp. Hur oerhört lite de kollar på tex hemsidan, hur lite de läser av den informationen som finns lättillgänglig. Man får verkligen DRA ur dem information om vad de söker för hund och till vad, och inte ens då kommer det ett enda ord om hemmet, deras erfarenhet eller ambitioner. På sin höjd att det kommer en prisfråga.

"Ska du ha valpar i vår?" (Står tydligt på hemsidan att inga kullplaner finns före 2020).
Jag svarar nej, berättar att det dock kommer finnas tränad hund till våren. Frågar vad hen söker för hund.
"Vill ha valp att träna upp själv"
Okej, vad ska du träna? Jag kanske kan tipsa dig om kullar hos andra uppfödare som passar i tid?"
"Jag ska testa olika bruksgrenar och se vad hunden gillar"
Aha, jag säljer tyvärr bara hundar till arbete med djur (vilket står tydligt på typ 4 olika ställen på hemsidan och minst ett på favebooksidan), men kolla in kennel X som ska ha valpar i vår
"Okej, då vet jag"

Känner igen det där. Vi har också ute att vi inte planerar kull förens hösten 2019 och ändå... och så vill de tinga valp Nu!
Ändå står det på hemsidan att vi inte tingar bort utan tar emot intresseanmälan och först när kull är född så avgör vi var valparna ska gå.
Det är mycket "aktiv familjehund-köpare" fast det står på flera ställen att vi endast säljer till aktivt bruksliv och tjänst.
Kasta pinnar på tomten, skogspromenader och en valpkurs är INTE aktivt bruksliv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Trott
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
26 27 28
Svar
548
· Visningar
38 892
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 672
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp