Hur avmaskar/testar ni?

Lånar tråden igen. Sitter och stirrar ner i pappren från kolla masken i detta nu. Det står att man ska fylla i både när hästen/hästarna avmaskades sist, och med vilket preparat. Hur noga är detta att det blir helt rätt? Gäller det avmaskning generellt, eller det som gjorts just vid den årstid som är nu? Datumet i våras har jag uppskrivet, så det är inga problem. Men hur ska man komma ihåg vilket preparat som användes? (Om man nu var så dum att man inte skrev upp det. :o)

Gäller det dessutom den avmaskning som gjordes på hösten i fjol så går det att vaska fram datum på den ena hästen även där, men den andra fick jag hem först i januari i år.

/Väldigt glad att ha eget stall, så jag kan ha koll på det här från och med nu.
 
@Gimlan jag har erf att 90% av folk i mitt hästtäta län följer SVA's direktiv sen de implementeradades för rätt många år sedan nu .
Det vill ju till då att veterinärerna är de som följer direktiven.

Det finns ett par veterinärer i trakten som struntar i det som fåtal hästägare kontaktar för maskmedel utan träckprov.

Men som sagt - jag upplever att 90% av hästägare är endera insatta själva- alternativt deras veterinärer rättar någon om de vill avmaska bara för att.

Ang styngfluga : väldigt många skulle behöva läsa på om denna, och då inse att problemet, såvida hästen inte är som i sällsynta fall, bokstavligen dränkt med styngfluga ägg i manen och övriga kroppen (som händer i fåtal fall) , så är problemet löst om hästägaren direkt skrapar bort äggen när de sitter i pälsen på hästen . Det tar typ 5 min vid normala angrepp ...
Hur är man säker på att få alla ägg på en "gul" häst med mycket hovskägg? Tycker det är väldigt svårt att se på honom..
 
Hur är man säker på att få alla ägg på en "gul" häst med mycket hovskägg? Tycker det är väldigt svårt att se på honom..

Osäker på hur du menar, men i hovskägget brukar sällan styngflugan lägga ägg men gör de det så syns det oftast, liksom det syns om de läggs i massor i manen /övrigt på hästarna om man är lite uppmärksam.

Ang färg så även skimlar får utifrån hur lokal styngflugan ändå är, även de ägg . De syns de med om de är många .och även om de är mindre många .

Fö så styngfluga ägg några få är inte något farligt . Men däremot bör äggen alltid skrapas bort förebyggande ändå även i små mängder .
 
Senast ändrad:
Osäker på hur du menar, men i hovskägget brukar sällan styngflugan lägga ägg men gör de det så syns det oftast, liksom det syns om de läggs i massor i manen /övrigt på hästarna om man är lite uppmärksam.

Ang färg så även skimlar får utifrån hur lokal styngflugan ändå är, även de ägg . De syns de med om de är många .
Mina hade mycket på benen i somras... Tycker det är rätt vanligt på benen och det står.också.överallt. på en Ljusbrunblack är det rätt svårt att vara säker på att man får bort alla hur mycket man än tittar. Så på grund av mycket ägg i somras avmaskade jag i höst ;)
 
Nej styngflugans förekomst har inget att göra med kor i sak alls.
Okej. Bara otur då. Bara fortsätta skrapa ägg och hoppas de minskar. Över en km till andra hästar än mina i alla fall. Men de kanske förökat sig mest mha älgar och hjortar innan vi kom hit.
 
@Cattis_E styngflugan är lite unik i det att den är lokal . Dvs den färdas inte långt utan vill stanna lokalt.
Den sprider ingen ”smitta” utifrån faktum utifrån förhållandem - bara hästägarna är insatta/läser på .
 
@Cattis_E styngflugan är lite unik i det att den är lokal . Dvs den färdas inte långt utan vill stanna lokalt.
Den sprider ingen ”smitta” utifrån faktum utifrån förhållandem - bara hästägarna är insatta/läser på .
Tack för infon. Ska fortsätta ta bort ägg och försöka bli så bra som möjligt att hitta alla på den gula ;)
 
Lånar tråden igen. Sitter och stirrar ner i pappren från kolla masken i detta nu. Det står att man ska fylla i både när hästen/hästarna avmaskades sist, och med vilket preparat. Hur noga är detta att det blir helt rätt? Gäller det avmaskning generellt, eller det som gjorts just vid den årstid som är nu? Datumet i våras har jag uppskrivet, så det är inga problem. Men hur ska man komma ihåg vilket preparat som användes? (Om man nu var så dum att man inte skrev upp det. :o)

Gäller det dessutom den avmaskning som gjordes på hösten i fjol så går det att vaska fram datum på den ena hästen även där, men den andra fick jag hem först i januari i år.

/Väldigt glad att ha eget stall, så jag kan ha koll på det här från och med nu.
Mest viktigt är det för att se så inte hästen blev avmaskad för tätt inpå provtagningen. Hittar du inte så hoppa över.
 
Okej. Bara otur då. Bara fortsätta skrapa ägg och hoppas de minskar. Över en km till andra hästar än mina i alla fall. Men de kanske förökat sig mest mha älgar och hjortar innan vi kom hit.
Det räcker ju att någon ridit förbi och släppt en hög med larver i närheten av dig. Har du skrapat behöver du inte avmaska öven om du kan ha missar några.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 100
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp