Bukefalos 28 år!

Hur avmaskar/testar ni?

Måste bara inflika att jag ett år hade ett dräktigt sto som fick kolik mitt i vintern, de gjorde gastroskopi på henne och hittade några magsår och fullt med styngflugelarver i hennes mage. Enl kliniken hade de sett en ökning av magsår och utan att ha vetenskapligt belägg för det så misstänkte de stygnfluga för denna ökning. Nåt du hört om @Madick
Vi har skurit upp 200 hästar och öven tittat på styngflugelarver. Inga sår utan en liten "plopp" precis där larven suttit bara som läker snabbt. Blir det stor mängd larver kan den skyddande hinnan gå sönder så magsyran kommer åt och då kan det bli magsår. Då handlar det om extrema mängder larver. Styngflugan ökar på vissa ställen men minskar på andra. Det finns ingen generell ökning.
 
Måste bara inflika att jag ett år hade ett dräktigt sto som fick kolik mitt i vintern, de gjorde gastroskopi på henne och hittade några magsår och fullt med styngflugelarver i hennes mage. Enl kliniken hade de sett en ökning av magsår och utan att ha vetenskapligt belägg för det så misstänkte de stygnfluga för denna ökning. Nåt du hört om @Madick
En fundering. Varför avmaskades inte hästen om hon haft stora mängder ägg?
 
En fundering. Varför avmaskades inte hästen om hon haft stora mängder ägg?
Det var det som var grejen, jag skrapar alltid ägg o gjorde så på alla hästar den sommaren men hon hade minst ägg av alla! Ingen av dom hade onaturligt mycket heller så därför avmaskades dom inte.
 
Vi har skurit upp 200 hästar och öven tittat på styngflugelarver. Inga sår utan en liten "plopp" precis där larven suttit bara som läker snabbt. Blir det stor mängd larver kan den skyddande hinnan gå sönder så magsyran kommer åt och då kan det bli magsår. Då handlar det om extrema mängder larver. Styngflugan ökar på vissa ställen men minskar på andra. Det finns ingen generell ökning.
Ja ok det var väl det kliniken syftade på då, de bedömde det som hon hade en stor mängd i magen iaf. Hos oss har den ökat markant, för några år sedan hade vi inga alls men ytterligare 7-10 år tidigare hade vi massor. Så det beror ju helt klart på om grannarna avmaskar också eller mockar hagar.
 
Det var det som var grejen, jag skrapar alltid ägg o gjorde så på alla hästar den sommaren men hon hade minst ägg av alla! Ingen av dom hade onaturligt mycket heller så därför avmaskades dom inte.
Mystiskt! Det hade varit intressant att få in dem (larverna). En hästtandläkare har larmat om att de sett en annan art styngfluga som normalt inte finns i Sverige. Den lägger svarta ägg runt munnen och kryper in själva.
 
Mystiskt! Det hade varit intressant att få in dem (larverna). En hästtandläkare har larmat om att de sett en annan art styngfluga som normalt inte finns i Sverige. Den lägger svarta ägg runt munnen och kryper in själva.
Ja det hade ju varit intressant att få veta mer men hade inte en tanke på att skicka larver nånstans förstås. Men när jag avmaskade så kom det ut mängder av röda tjocka feta larver! Hyperäckligt.
 
Ja det hade ju varit intressant att få veta mer men hade inte en tanke på att skicka larver nånstans förstås. Men när jag avmaskade så kom det ut mängder av röda tjocka feta larver! Hyperäckligt.
Skulle det komma fler nån annan gång eller någon annan i trakten så tipsa om att skicka in dem!
 
Skickade in kolla masken i måndags, fyra hästar, fyra stycken prover. Får svar redan på tisdag klockan tio, här gick det undan ;), på tre av hästarna. Men vad har de gjort av den fjärde hästen tro :confused:
 
Skickade in kolla masken i måndags, fyra hästar, fyra stycken prover. Får svar redan på tisdag klockan tio, här gick det undan ;), på tre av hästarna. Men vad har de gjort av den fjärde hästen tro :confused:
Posten levererar inte alltid alla samtidigt... du får svar samma dag provet kommer in.
@Snowball - du borde fått 4e svaret för typ 5 min sen :-)
 
Senast ändrad:
Vår fölunge är 6 månader nu snart. Han har avmaskats med axilur vid två tillfällen. Ska maskkolla övriga flocken nu, ska ja kolla även honom då? Eller ska jag vänta till januari?
 
Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot stungfluga trots att SVA inte anser det nödvändigt. Jag testar och maskar vid behov, vilket blir sällan. Är istället livrädd för resistens.
Hur gör ni? Hur funkar det i era kretsar.
Ja det där är märkligt, vi fick nyligen in en ny häst i stallet. Den avmaskades innan den kom till oss, och sade ha blivit "regelbundet" avmaskad. Ja den hästen hade parasiter kan jag lova, och det är inte första gången det sker. Att hästar som avmaskats utan provtagning faktiskt varit fullsketen med mask, så det där med rutin/regelbundenhet verkar ju sisådär.
 
Ja det där är märkligt, vi fick nyligen in en ny häst i stallet. Den avmaskades innan den kom till oss, och sade ha blivit "regelbundet" avmaskad. Ja den hästen hade parasiter kan jag lova, och det är inte första gången det sker. Att hästar som avmaskats utan provtagning faktiskt varit fullsketen med mask, så det där med rutin/regelbundenhet verkar ju sisådär.
Fått mitt första föl i år. Det har hävdats omkring mig att hon ska maskas varannan månad hela första året. Har kollat upp det på olika håll, och nej, det är inte rätt :/
 
Ja det där är märkligt, vi fick nyligen in en ny häst i stallet. Den avmaskades innan den kom till oss, och sade ha blivit "regelbundet" avmaskad. Ja den hästen hade parasiter kan jag lova, och det är inte första gången det sker. Att hästar som avmaskats utan provtagning faktiskt varit fullsketen med mask, så det där med rutin/regelbundenhet verkar ju sisådär.
Regelbundet vartannat år!
 
Ja det där är märkligt, vi fick nyligen in en ny häst i stallet. Den avmaskades innan den kom till oss, och sade ha blivit "regelbundet" avmaskad. Ja den hästen hade parasiter kan jag lova, och det är inte första gången det sker. Att hästar som avmaskats utan provtagning faktiskt varit fullsketen med mask, så det där med rutin/regelbundenhet verkar ju sisådär.

Det har jag aldrig varit med om såvida det då inte är parasiter som inte ses på standardträckprov?
Vilka parasiter exakt var det som dessa hästar var fulla av trots avmaskning i tid och otid ? På vilket sätt upptäckte ni det på den ?
 
Det har jag aldrig varit med om såvida det då inte är parasiter som inte ses på standardträckprov?
Vilka parasiter exakt var det som dessa hästar var fulla av trots avmaskning i tid och otid ? På vilket sätt upptäckte ni det på den ?
Det hör jag om rätt ofta i jobbet så inte alls ovanligt. Det finns veterinärer som skriver ut Axilur till vuxna hästar, de som skriver ut Banminth vår och höst och det tar "allt" påstås det. Dessutom veterinärer som skriver ut exakt på kilot till flera hästar vilket leder till underdosering, säger att det räcker med en spruta för 600 kg till en fullvuxen ardenner osv osv. Du tänker "avmaskning ofta" som att man tar verksamma medel i rätt dos vilket alltså inte är fallet.
 
  • Gilla
Reactions: Boj

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
690
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp