Bukefalos 28 år!

Hur avmaskar/testar ni?

Posten levererar inte alltid alla samtidigt... du får svar samma dag provet kommer in.
@Snowball - du borde fått 4e svaret för typ 5 min sen :-)

Fast haha ? Så mailsvar handlar om att man känner nån för att få det tappade svaret snabbare eller vad ? :rofl:

@Snowball brukar alltid få samtliga hästars svar dagen efter inlämnande av träckprov . Vare sig det är någon ”expert” leverantör profilerad på marknaden eller andra kollegor som erbjuder samma service /koll.
 
Fast haha ? Så mailsvar handlar om att man känner nån för att få det tappade svaret snabbare eller vad ? :rofl:
Nej då, jag råkade bara se när jag tittade efter svaret att det precis gått iväg.
@Snowball brukar alltid få samtliga hästars svar dagen efter inlämnande av träckprov . Vare sig det är någon ”expert” leverantör profilerad på marknaden eller andra kollegor som erbjuder samma service /koll.
Alla (vad jag vet) gör sina prover samma dag de kommer in. Dröjer det är det posten som inte levererat som de ska.
 
Det hör jag om rätt ofta i jobbet så inte alls ovanligt. Det finns veterinärer som skriver ut Axilur till vuxna hästar, de som skriver ut Banminth vår och höst och det tar "allt" påstås det. Dessutom veterinärer som skriver ut exakt på kilot till flera hästar vilket leder till underdosering, säger att det räcker med en spruta för 600 kg till en fullvuxen ardenner osv osv. Du tänker "avmaskning ofta" som att man tar verksamma medel i rätt dos vilket alltså inte är fallet.

Jo som jag många gånger kommenterat i alla masktrådar är det verkligen ett kärnproblem att veterinärerna inte är kunniga/inte följer JBV direktiv osv. Det är förvånande anser jag att problemet inte tas tag i utifrån det .
 
Nej då, jag råkade bara se när jag tittade efter svaret att det precis gått iväg.

Alla (vad jag vet) gör sina prover samma dag de kommer in. Dröjer det är det posten som inte levererat som de ska.

Jag förutsatte iof att det handlade om svar på email. Fast oavsett om det nu är i brev på posten så förväntar man sig ju definitivt oavsett att alla provsvar man skickat in på samma ärende självklart då inkluderar samtliga individer .
 
Det har jag aldrig varit med om såvida det då inte är parasiter som inte ses på standardträckprov?
Vilka parasiter exakt var det som dessa hästar var fulla av trots avmaskning i tid och otid ? På vilket sätt upptäckte ni det på den ?
Lilla blodmasken lär väl synas, och massförekomst. Sedan skrev jag inte i tid och otid, bara att hästen avmaskats regelbundet enligt säljare/ägare. I ett fall visste vi att hästen fick för lite avmaskningsmedel, i ett annat fall hade vi ingen susning om hur det hade gått till tidigare. Nu den tredje hästen likadant, massförekomst trots att den avmaskats på rutin, och dessutom strax innan den flyttade till oss.
 
Lilla blodmasken lär väl synas, och massförekomst. Sedan skrev jag inte i tid och otid, bara att hästen avmaskats regelbundet enligt säljare/ägare. I ett fall visste vi att hästen fick för lite avmaskningsmedel, i ett annat fall hade vi ingen susning om hur det hade gått till tidigare. Nu den tredje hästen likadant, massförekomst trots att den avmaskats på rutin, och dessutom strax innan den flyttade till oss.

Ja och som sagt : det största problemet/ansvaret ligger ju på veterinärerna att ordinera rätt och följa direktiven.

Hur upptäckte ni det som sagt att det var massinvasion på hästindividerna ?
 
Senast ändrad:
Vi hade en som kom och var "naturligtvis" avmaskad. Jo tjena smittade ner med stora blodmasken

Jo men som sagt ? Stora blodmasken syns inte på träckprov vilket du säkert vet såvida man inte tar exta odling till extra tilägg för just stora blodmasken ?

Avmaskning ” på slentrian” från veterinärer är regelbrytande och en paradox/ primärt problem i sammanhanget .
 
Jo men som sagt ? Stora blodmasken syns inte på träckprov vilket du säkert vet såvida man inte tar exta odling till extra tilägg för just stora blodmasken ?

Avmaskning ” på slentrian” från veterinärer är regelbrytande och en paradox/ primärt problem i sammanhanget .
Ja vi tar alltid prov på den när vi fått en ny häst i besättningen, en gång för ca 6 år sedan fick vi in en häst med just stor blodmask. Den kom på våren i nära anslutning till träckprovet, så allt löste sig för oss i det fallet.
 
Jo men som sagt ? Stora blodmasken syns inte på träckprov vilket du säkert vet såvida man inte tar exta odling till extra tilägg för just stora blodmasken ?

Avmaskning ” på slentrian” från veterinärer är regelbrytande och en paradox/ primärt problem i sammanhanget .
Och vet du vad, ja veterinär har ett stort ansvar. Men vad fan är det för hästägare som har så avtrubbat synfält? Någon slags krav och kontroll bör man ju som hästägare utkräva? Eller är det ok att överlåta på andra? Tvi vale säger jag, sorry om jag använde ditt inlägg Mackan, det var inte personligt riktat mot dig. :(
 
Och vet du vad, ja veterinär har ett stort ansvar. Men vad fan är det för hästägare som har så avtrubbat synfält? Någon slags krav och kontroll bör man ju som hästägare utkräva? Eller är det ok att överlåta på andra? Tvi vale säger jag, sorry om jag använde ditt inlägg Mackan, det var inte personligt riktat mot dig. :(

Nej jag trodde verkligen inte det var riktat till mig så du behöver inte ursäkta dig :)
Men helt krasst så faktiskt faller det största ansvaret på veterinärer som trots otroligt många direktiv och utbildning ang parasiter och det akuta problemet ang resistens ändå inte är med i matchen .
Det är verkligen grundproblemet och det har påtalats tusentals gånger genom senare år .
Det kan inte överlåtas till ”patienter” att veta bättre /ta ansvar osv , om ”läkare” skriver ut och glatt ordinerar.
 
Nej jag trodde verkligen inte det var riktat till mig så du behöver inte ursäkta dig :)
Men helt krasst så faktiskt faller det största ansvaret på veterinärer som trots otroligt många direktiv och utbildning ang parasiter och det akuta problemet ang resistens ändå inte är med i matchen .
Det är verkligen grundproblemet och det har påtalats tusentals gånger genom senare år .
Det kan inte överlåtas till ”patienter” att veta bättre /ta ansvar osv , om ”läkare” skriver ut och glatt ordinerar.
Nej, men det minsta man kan begära är ett träckprov kan man ju tycka.
 
Är det någon som vet vad de har för uppskattad mätosäkerhet på maskanalyser? Hittar ingenting alls i min rapport och vad jag vet så måste sådant finnas uppskattat för ackrediterade analysmetoder? :confused: Kanske måste maila och fråga.
 
Ja vi tar alltid prov på den när vi fått en ny häst i besättningen, en gång för ca 6 år sedan fick vi in en häst med just stor blodmask. Den kom på våren i nära anslutning till träckprovet, så allt löste sig för oss i det fallet.
I vårt fall så blev det sträng regim när nya kom. Sen skötte vi oss väldigt bra med hjälp av SVA och kanske Madick. Vi fick beröm till och med :up:
 
Jag förutsatte iof att det handlade om svar på email. Fast oavsett om det nu är i brev på posten så förväntar man sig ju definitivt oavsett att alla provsvar man skickat in på samma ärende självklart då inkluderar samtliga individer .
Eftersom lådorna skickas in en och en så kan de slås isär vid postens sortering och inte komma fram samtidigt dessvärre.
 
Är det någon som vet vad de har för uppskattad mätosäkerhet på maskanalyser? Hittar ingenting alls i min rapport och vad jag vet så måste sådant finnas uppskattat för ackrediterade analysmetoder? :confused: Kanske måste maila och fråga.
Swedac har aldrig påpekat att det saknas på rapporten. Mätosäkerheten ligger på 20% på McMaster om jag kommer ihåg rätt.
 
I vårt fall så blev det sträng regim när nya kom. Sen skötte vi oss väldigt bra med hjälp av SVA och kanske Madick. Vi fick beröm till och med :up:
Vi har väldigt stränga regler, men tyvärr hjälper det inte alltid om tidigare avmaskning skett lite hipp som happ. Träckprov kan ju inte heller göras när som helst, men det är ett väldigt mockande i hage och även vi står under luppen hos SVA.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
690
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp