Hur farligt år det egentligen för hund att få i sig avmaskningsmedel

Loma

Trådstartare
Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning.
Hundarna tar sig ju gärna ett litet mellanmål i hagarna ibland, och enligt det gamla så är hästens avmaskning rejält farlig för hundar, men jag har nog aldrig hört någon hund som faktiskt blivit dålig av att fått i sig avmaskning, så hur är det egentligen?
I de flesta stall finns ju en eller flera hundar, och vore det så farligt så hade man väl hört några som blivit dåliga?
 
För många år sedan höll en av mina dåvarande hundar (schäfer) på att stryka med efter att ha ätit häst bajs med avmaskningsmedel i :/ Hon hamnade på klinik och klarade sig, men efter det är jag livrädd efter avmaskning och försöker lägga allt jag mockar ut i sopsäckar i några dagar efteråt. Better safe than sorry!
 
Jag vet en Jack Russell terrier som strök med efter att ha ätit bajs med avmaskningsmedel i. Därför jag aldrig låter mina hundar äta hästbajs när vi är ute i skog och mark.
 
Ledsamt att höra att hundar både blivit riktigt sjuka men även strukit med.
Då fortsätter vi vara enormt försiktiga när vi mockar ut efter avmaskning
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 275
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 402
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp