Hur fungerar hundens svans?

Generellt, vad kan hundar säga mer med svansvift än att de är glada? (Överslagsreaktioner borträknade)

Oj!

Öh... Vad kan du säga med rösten? :laugh:

Svansen bär väldigt mycket information - men dock inte ensam, till stor del måste man ha med resten av hunden för att förstå svansen. Men en sak som är väldigt vanligt att höra - och som driver många av oss lite koko :angel: - är varianter av "han viftade på svansen, men sen bet han helt ur tomma luften! :eek::rage:"... Svansvift kan precis lika gärna betyda "passarejävligtnoga!" som det kan betyda "heeeeeeeeeeeeej!", det beror på hur det ser ut.
 
Oj!

Öh... Vad kan du säga med rösten? :laugh:

Svansen bär väldigt mycket information - men dock inte ensam, till stor del måste man ha med resten av hunden för att förstå svansen. Men en sak som är väldigt vanligt att höra - och som driver många av oss lite koko :angel: - är varianter av "han viftade på svansen, men sen bet han helt ur tomma luften! :eek::rage:"... Svansvift kan precis lika gärna betyda "passarejävligtnoga!" som det kan betyda "heeeeeeeeeeeeej!", det beror på hur det ser ut.
Aha. Det var ett jäkla bra exempel. Jag är helt övertygad om att en förbannad/trängd hund visar på andra sätt än svansen att det är nåt på gång, alltså att svansen då inte är det viktiga. Då fattar jag!
 
Aha. Det var ett jäkla bra exempel. Jag är helt övertygad om att en förbannad/trängd hund visar på andra sätt än svansen att det är nåt på gång, alltså att svansen då inte är det viktiga. Då fattar jag!
En osäker hund kan vifta på svansen för att försöka ställa sig in, men det är ju en ganska nervös svansviftning jämfört med en glad, men den kan lika gärna hugga vid tillfälle.
 
Aha. Det var ett jäkla bra exempel. Jag är helt övertygad om att en förbannad/trängd hund visar på andra sätt än svansen att det är nåt på gång, alltså att svansen då inte är det viktiga. Då fattar jag!

Fast svansen är en del av det också, det ser inte exakt likadant ut i hot som i hälsning - men är man inte van kan det vara svårt att se. (Och även om man är van så ser man inte allt om man inte dessutom är hund. :D)

Svansar är spännande saker! Det här är en lite lustig illustration:
tumblr_myfsr27axz1t58xguo1_500.jpg

Verkligen inte komplett, men man får ju ett litet hum i alla fall. :D

Första gången jag hörde om den här studien tyckte jag mer eller mindre det var nonsens (:o), men det är faktiskt väldigt intressant och det har fortsatts på senare år, tex här.

Svansar är bra grejer! :up:
 
@mandalaki är skyldig mig tid bortslösad på youtube nu igen. Vilken fantastisk källa till "information" det är! :cautious:

"Expertvillage" är ju i sanning ett ironiskt kanalnamn med tanke på den här videon:
(Det är alltså skitsnack - och om han faktiskt förstod hundars kroppsspråk skulle han vara något bekymrad över vad hans hund säger till honom. :meh:)
 
Tonto viftar på svansen både när han är arg, upprörd, glad, orolig, rädd osv. Däremot så håller han svansen i olika lägen. När han känner sig kaxig och mopsig så ligger svansen i en krok över ryggen... men den viftar ändå! :rofl:
 
Ruben har väldigt stor kontroll över sin svans. Det är hans käraste ägodel och han är mycket mån om den :D
Vifta in den i något finns inte på kartan. Hela hans känsloregister sitter i svansen.
Tycker det är rätt fascinerande.
 
Generellt, vad kan hundar säga mer med svansvift än att de är glada? (Överslagsreaktioner borträknade)
Haha, du ska se min lilla Mini-fjärt. När hon lägger sin svans platt mot ryggen (som en skunk) är det bäst för den mötande att fly - hon är då stridsberedd ;)
Kan nämna att min ras har en svans böjd över ryggen, men den rör inte ryggen.....förutom när hon är förbannad :D
 
Såg en horribel film på tuben för ett par år sedan, en muskelhund som i princip gjorde mos av en Golden. Muskelhunden viftade på svansen hela tiden. Så man kan ju undra.
 
Det finns ju hundar som lyckats piska sönder sina svansar så ja de lever nog ett eget liv. Mina hundar viftar inte på svansen så jättemycket. Den ena gör det mest när han tigger. Han viftar när han tycker något är obehagligt också, blir väl som en lugnande signal. Mina hundar studsar istället för att vifta på svansen.

Min familj har haft amerikanska cockerspaniel. När det blev förbjudet att kupera svansar i Sverige kollade vi på en valp. Den uppfödaren var väldigt bekymrad och tyckte det var djurplågeri för att de ju skulle slå sönder sina svansar. Vi har aldrig haft problem med det.
 
Hur det ser ut nar en hund viftar glad eller arg beror ocksa pa hur (var) svansen sitter fast pa hunden. Ju hogre svansfaste ju hogre haller de svansen naturligt. Mina rottisar (hogt svansfaste) viftar pa hogt lyft svans bade nar de ar glada och arga, MEN det ser annorlunda ut. Glada svansviftningar ar langa och svepande ... arga ar korta och ryckiga. Min lilla malle kille har dock en svans som kommer att svepa ner saker fran mobler och sla in dorrar da den har ett lagre svansfaste och viftar bakat istallet for uppat.
 
Plockar fram min nördiga sida igen (i vanliga fall döljer jag den ju så bra! :angel:), och gräver fram några bilder jag använt för att visa olika lägen i en shapingsession (ja, ett par av bilderna är tagna i helt andra situationer men det är inte så lätt att fota samtidigt som man tränar och svansen är nära nog för att duga :p):

jLFZz18.jpg

= fattar inte

SV7XETS.jpg

= engagerad i träningen men är inte på väg åt något särskilt håll

Cgqs3GD.jpg

= övertygad om att han kan lösa det här! :idea:

cjizpP3.jpg

= hahaha, jag är typ världsbäst!

qklsJck.jpg

= tilt, error

Bild 3 är det man vill ha, där är man i balans i träningen. Hunden är benägen att upprepa beteenden men fortfarande villig att experimentera. De två första bilderna är hunden osäker och därför känslig för att misslyckas, de två sista bilderna har man en "ro hit godiset, jag har fattat"-hund, som lätt fastnar i att upprepa oönskade (vidskepliga) beteenden och bli mer intensiv i dem istället för att prova något nytt.

Givetvis varierar det med hundens anatomi! Men svansen är jäkligt informativ. :up:
 
Plockar fram min nördiga sida igen (i vanliga fall döljer jag den ju så bra! :angel:), och gräver fram några bilder jag använt för att visa olika lägen i en shapingsession (ja, ett par av bilderna är tagna i helt andra situationer men det är inte så lätt att fota samtidigt som man tränar och svansen är nära nog för att duga :p):

jLFZz18.jpg

= fattar inte

SV7XETS.jpg

= engagerad i träningen men är inte på väg åt något särskilt håll

Cgqs3GD.jpg

= övertygad om att han kan lösa det här! :idea:

cjizpP3.jpg

= hahaha, jag är typ världsbäst!

qklsJck.jpg

= tilt, error

Bild 3 är det man vill ha, där är man i balans i träningen. Hunden är benägen att upprepa beteenden men fortfarande villig att experimentera. De två första bilderna är hunden osäker och därför känslig för att misslyckas, de två sista bilderna har man en "ro hit godiset, jag har fattat"-hund, som lätt fastnar i att upprepa oönskade (vidskepliga) beteenden och bli mer intensiv i dem istället för att prova något nytt.

Givetvis varierar det med hundens anatomi! Men svansen är jäkligt informativ. :up:
3:an liknar svansarna på våra 10 Labbevalpar när de åt mat :rofl:
 
Bild 3 är det man vill ha, där är man i balans i träningen. Hunden är benägen att upprepa beteenden men fortfarande villig att experimentera. De två första bilderna är hunden osäker och därför känslig för att misslyckas,
Pilen kör 4 an när hon utfört en uppgift rätt för att sedan omedelbart ställa sig och titta på den som delar ut uppgifter med svans nr 2.
Den sista är när hon inte hittar det som vi bett henne leta rätt på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp