Hur fungerar hundens svans?

Jag tänkte egentligen på "svansen rakt upp, bara övre halvan viftar", men det var också ett bra exempel. :up:

Den mest skrämmande jag någonsin sett i den vägen tror jag var i ett klipp från någon slags tävling för ukrainska "security dogs", där man i princip var säker bara om man höll i rätt ända av kopplet. Ett av momentet gick ut på att hunden var uppbunden vid ett plank iförd munkorg och en man(i helt vanliga kläder) gick fram mot den för att hälsa, varpå den naturligtvis blev helt bindgalen. En ovtjarka stod bara helt stilla med upprest, lätt viftande svans, ända tills mannen sträckt ut handen för att klappa den - och då smällde det.
 
Plockar fram min nördiga sida igen (i vanliga fall döljer jag den ju så bra! :angel:), och gräver fram några bilder jag använt för att visa olika lägen i en shapingsession (ja, ett par av bilderna är tagna i helt andra situationer men det är inte så lätt att fota samtidigt som man tränar och svansen är nära nog för att duga :p):

jLFZz18.jpg

= fattar inte

SV7XETS.jpg

= engagerad i träningen men är inte på väg åt något särskilt håll

Cgqs3GD.jpg

= övertygad om att han kan lösa det här! :idea:

cjizpP3.jpg

= hahaha, jag är typ världsbäst!

qklsJck.jpg

= tilt, error

Bild 3 är det man vill ha, där är man i balans i träningen. Hunden är benägen att upprepa beteenden men fortfarande villig att experimentera. De två första bilderna är hunden osäker och därför känslig för att misslyckas, de två sista bilderna har man en "ro hit godiset, jag har fattat"-hund, som lätt fastnar i att upprepa oönskade (vidskepliga) beteenden och bli mer intensiv i dem istället för att prova något nytt.

Givetvis varierar det med hundens anatomi! Men svansen är jäkligt informativ. :up:

Hur tolkar man när Bentley kör alla på en gång? Hans svans går verkligen som en propeller när han är riktigt glad, varför nöja sig med sida till sida, liksom. :D
 
Den mest skrämmande jag någonsin sett i den vägen tror jag var i ett klipp från någon slags tävling för ukrainska "security dogs", där man i princip var säker bara om man höll i rätt ända av kopplet. Ett av momentet gick ut på att hunden var uppbunden vid ett plank iförd munkorg och en man(i helt vanliga kläder) gick fram mot den för att hälsa, varpå den naturligtvis blev helt bindgalen. En ovtjarka stod bara helt stilla med upprest, lätt viftande svans, ända tills mannen sträckt ut handen för att klappa den - och då smällde det.

Ja, låter inte kul... Det vanligaste man ser här hemma på "svenssonnivå" är väl snarare helt enkelt folk som låter sina hundar hälsa och tror de är jätteglada när de står och bröstar sig med stelt vibrerande svans... :meh:

Hur tolkar man när Bentley kör alla på en gång? Hans svans går verkligen som en propeller när han är riktigt glad, varför nöja sig med sida till sida, liksom. :D

Då tolkar jag honom som "inte i läge att shapas". :laugh:
 
Ja, låter inte kul... Det vanligaste man ser här hemma på "svenssonnivå" är väl snarare helt enkelt folk som låter sina hundar hälsa och tror de är jätteglada när de står och bröstar sig med stelt vibrerande svans... :meh:

Jo. Och med den kunskapsnivån i att läsa hund skulle man i det här fallet bara se en stor, lurvig, glad nallebjörn till hund. :crazy:

Då tolkar jag honom som "inte i läge att shapas". :laugh:

Du verkar kunna det där med att förstå hundars signaler! :laugh:
 
Ja, jag brukar fråga hunden om det är så när de kommer med viftande svans som viftar så de nästan drattar omkull i bakvagnen, särskilt om de skäller, morrar och ser arga ut där fram.
 
Det där med svansar är lite kul... Mina hundar bär ju svansen väldigt lågt jämfört med många andra hundar, de är byggda så. I alla fall så la jag för flera år sedan upp en bild på nätet från en promenad där min tant gick vanligt och avslappnat. Genast kom någon kommentar om att hon såg ledsen ut, ungefär.

Jag la även upp en bild där hon rörde sig med sprättiga steg, svansen uppåt och med stirrande blick, hon var där frustrerad över att inte få jaga en katt (eller om det var hare) som hon såg. Samma person kommenterade då att "nu såg hon gladare ut!". Jag svarade att hon inte alls var glad, att hon var jäkligt frustrerad och spänd, men det kunde personen inte alls ta till sig.

Kan leta upp bilderna imorgon om det är av intresse för någon här i tråden.
 
Jag har ju fått höra motsatsen av förstå-sig-påare, att min hund är tuff och dominant för att han bär svansen högt.
Enda problemet med att hans höga svansföring är om man är utställningsintresserad, då kan han få anmärkning på det. Andra hundar bryr sig inte det minsta, eftersom han är en lågrangad och artig liten pelle vilket framgår med all önskvärd tydlighet av hans kroppsspråk i övrigt.
 
Sedan finns det de som har propeller istället för svans, Leons stubb är ca 10 cm, längst ut har han svart päls som är ca 15 cm lång. När han är förväntansfull viftar han med hela kroppen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det där med svansar är lite kul... Mina hundar bär ju svansen väldigt lågt jämfört med många andra hundar, de är byggda så. I alla fall så la jag för flera år sedan upp en bild på nätet från en promenad där min tant gick vanligt och avslappnat. Genast kom någon kommentar om att hon såg ledsen ut, ungefär.

Jag la även upp en bild där hon rörde sig med sprättiga steg, svansen uppåt och med stirrande blick, hon var där frustrerad över att inte få jaga en katt (eller om det var hare) som hon såg. Samma person kommenterade då att "nu såg hon gladare ut!". Jag svarade att hon inte alls var glad, att hon var jäkligt frustrerad och spänd, men det kunde personen inte alls ta till sig.

Kan leta upp bilderna imorgon om det är av intresse för någon här i tråden.

Det kan vi gamfora med mina rottisar som har valdigt hog svansforing och for manga ser aggressiva ut bara for att svansen star, i stortsett, rakt upp. Hundar ser vad de menar anda, men manniskor har problem och talar om att de ar aggressiva.:cautious: Fordelen med hog svansforing ar att saker pa bordet star kvar ... men att manniskor i storsta allmanhet inte kan lasa den svansen.
Min nya lilla odaga kommer dock att riva ner allt fran bord och bankar ... och vara lattare for folk att forsta, da svansen pekar rakt ut bakom honom och viftar hysteriskt mest hela tiden:angel:
 
@Monstermom Jag tittade och läste igår kväll. Galet spännande att svansen går åt olika håll beroende på stimuli! (Ett stimulus som de använde var en katt :cautious:)

Tomten i klippet - såg inte hans hund rätt ledsen ut?
 
Jo gode gud ja. :arghh:

Den praktiskt taget skrek "snälla låt mig vara, jag vill inte, jag är liten och snäll gör inte illa mig"... :rage:
Jamen exakt. Den såg så kuvad ut. Fast jag vågade inte använda det ordet eftersom jag alltid har fel härinne, då hade du väl sagt att hunden var jätteglad och bad om sitt favoritgodis. :meh:
 
Jamen exakt. Den såg så kuvad ut. Fast jag vågade inte använda det ordet eftersom jag alltid har fel härinne, då hade du väl sagt att hunden var jätteglad och bad om sitt favoritgodis. :meh:

Jupp, bara för att jävlas. Bläckfiskar ska veta sin plats! :cool:

Nä, den hunden är kuvad. Eller helt enkelt misshandlad. (Psykiskt och/eller fysiskt... Förmodligen och.)
 
Det kan vi gamfora med mina rottisar som har valdigt hog svansforing och for manga ser aggressiva ut bara for att svansen star, i stortsett, rakt upp. Hundar ser vad de menar anda, men manniskor har problem och talar om att de ar aggressiva.:cautious: Fordelen med hog svansforing ar att saker pa bordet star kvar ... men att manniskor i storsta allmanhet inte kan lasa den svansen.
Min nya lilla odaga kommer dock att riva ner allt fran bord och bankar ... och vara lattare for folk att forsta, da svansen pekar rakt ut bakom honom och viftar hysteriskt mest hela tiden:angel:


:rofl: Den nye labradoren i släkten har en sån svans. Inte "bäver-rätt-ut-från-kroppen", utan en lång dramatisk med fana med en tipp som strävar emot himmelen. Tror det finns lite flat eller nåt i honom.

Han ser oerhört kaxig ut i alla sammanhang, kommer trippandes som en utställningsarab. :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp