Bukefalos 28 år!

Hur kan en svensk häst ha okänd härstamning?

Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker verkligen att det är helt skevt att det är såhär. Att registreringar skall vara så dyra att folk istället struntar i det och för enkelhetens skull skriver in "okänd". För som sagt, ur sjukdomsperspektiv och gällande vidare avel är det ju helt koko. Så mycket information som kan vara bra att ha som går förlorad.

Uppfödaren väljer hur den vill ha det, och om man vill ha en häst med känd stam får man köpa en sådan.

Det behöver som sagt inte vara icke godkända föräldrar, det är också många som inte betalar sina avgifter till hingstägaren. Man utnyttjar denne och får ett föl men vill inte betala priset för fölet. Givetvis går det inte att registrera en sådan avkomma med full stam, det ger ju helt felaktiga signaler till andra stoägare och möjligheter att utnyttja hingstägare. Man slipper betala men får ändå en avkomma med fullt värde.
 
Varför då?

Avelsföreningar vill inte behöva registrera avkommor till icke godkända hingstar eller hingstar som inte löst licens. Vill man som uppfödare inte vara en del av systemet och betala vad det kostar ska man inte kunna åka snålskjuts på de som betalar. Avelsföreningar vill att uppfödarna ska använda de hingstar som man godkänt inte de som inte är godkända.

Det köper jag, och det är väl därför vi har olika färger på passen? Men jag tycker att härstamning är en så viktig information att den inte borde vara "för dyr" att föra in i passet. Jag har ingen aning om vad han kan bära med sig för ärftliga grejer, och pga att föräldrar och uppfödare inte går att få fram heller ingen möjlighet att ta reda på det.

Ett annat exempel:
Jag funderade på att ta föl på min tant, men hon var till åren kommen och hade inte haft några föl innan. Därför vågade jag inte efter att ha läst att när stona passerar en viss ålder så kan det innebära ökade risker om de inte redan haft ett eller flera föl. Sen fick jag av en slump veta att hon hade haft ett föl, som inte registrerats, när hon var 7år. Nu var hon ändå inget bra avelsmaterial, så jag är glad att jag inte tog något föl, men kontentan är ändå den samma.
 
Uppfödaren väljer hur den vill ha det, och om man vill ha en häst med känd stam får man köpa en sådan.

Det behöver som sagt inte vara icke godkända föräldrar, det är också många som inte betalar sina avgifter till hingstägaren. Man utnyttjar denne och får ett föl men vill inte betala priset för fölet. Givetvis går det inte att registrera en sådan avkomma med full stam, det ger ju helt felaktiga signaler till andra stoägare och möjligheter att utnyttja hingstägare. Man slipper betala men får ändå en avkomma med fullt värde.

DET är ju verkligen inte okej. Är det alltså vanligt? Låter ju helt galet.
 
Det köper jag, och det är väl därför vi har olika färger på passen? Men jag tycker att härstamning är en så viktig information att den inte borde vara "för dyr" att föra in i passet. Jag har ingen aning om vad han kan bära med sig för ärftliga grejer, och pga att föräldrar och uppfödare inte går att få fram heller ingen möjlighet att ta reda på det.

Ett annat exempel:
Jag funderade på att ta föl på min tant, men hon var till åren kommen och hade inte haft några föl innan. Därför vågade jag inte efter att ha läst att när stona passerar en viss ålder så kan det innebära ökade risker om de inte redan haft ett eller flera föl. Sen fick jag av en slump veta att hon hade haft ett föl, som inte registrerats, när hon var 7år. Nu var hon ändå inget bra avelsmaterial, så jag är glad att jag inte tog något föl, men kontentan är ändå den samma.

Nu spånar jag lite, för jag har egentligen ingen aning, men du kan kanske själv ta dna-prov på honom för att matcha mot något register om det finns?
 
En avelsförening behöver registrera avkommor till hingstar som man själv har godkänt, men det är ingen rättighet att få registrera en häst i den förening man vill. Varje förening har rätt att själv välja vilka hästar man vill ta in utöver de som uppfyller föreningens grundkrav, de hästar som föreningen är till för.

Olika färger på passen är till för att värdera de hästar som föreningen vill ha registrerade hos sig. Avkommor till godkänd hingst kan ha olika färger på papprena beroende på hur mödernet ser ut.

Att du vill veta om eventuella ärftliga sjukdomar bryr sig den förening som registrerar inte om. Man får göra ett val som hästköpare vad som är viktigt för en när man väljer häst.
 
Nu spånar jag lite, för jag har egentligen ingen aning, men du kan kanske själv ta dna-prov på honom för att matcha mot något register om det finns?

Det kan man inte göra. Du kan inte köra ett dna mot en hel databas och hoppas att upptäcka något som matchar. Du måste veta vilka individer du vill kolla dna mot.
 
Nu spånar jag lite, för jag har egentligen ingen aning, men du kan kanske själv ta dna-prov på honom för att matcha mot något register om det finns?

Han är reggad i Svenska Hästavelsförbundet och som jag har förstått det så är det där man registrerar "gatukorsningar" (haha, ursäkta uttrycket)? Han är registrerad som halvblod men ser med ut som ett fullblod. Vet inte vilket register man isf skulle matcha mot? Nu är det ju egentligen inte viktigt, för jag skall inte avla på honom. Svårt att avla på en vallack ;)
Men hade han varit ett sto som man hade velat ta ett föl på så hade iaf jag tyckt att det var av yttersta vikt att veta vad för typ av gener hon bar på INNAN man förde dem vidare till ett föl.
 
En avelsförening behöver registrera avkommor till hingstar som man själv har godkänt, men det är ingen rättighet att få registrera en häst i den förening man vill. Varje förening har rätt att själv välja vilka hästar man vill ta in utöver de som uppfyller föreningens grundkrav, de hästar som föreningen är till för.

Olika färger på passen är till för att värdera de hästar som föreningen vill ha registrerade hos sig. Avkommor till godkänd hingst kan ha olika färger på papprena beroende på hur mödernet ser ut.

Att du vill veta om eventuella ärftliga sjukdomar bryr sig den förening som registrerar inte om. Man får göra ett val som hästköpare vad som är viktigt för en när man väljer häst.

Jag hör dig. Jag håller kanske inte riktigt med för är det något en avelsförening verkligen bör bry sig om så är det i min mening ärftliga sjukdomar, men jag hör dig. :)
 
Om avelsföreningen är för diverse korsningar så är nog inte de genetiska defekterna topp prio. :D Vill man avla så får man chansa eller köpa på stam, hingst som nedärver defekter o sjukdomar bör väl bli bortplockade från avel??? @Görel??
 
Om avelsföreningen är för diverse korsningar så är nog inte de genetiska defekterna topp prio. :D Vill man avla så får man chansa eller köpa på stam, hingst som nedärver defekter o sjukdomar bör väl bli bortplockade från avel??? @Görel??

Nej, jag vill absolut inte avla. Dessutom svårt att avla på en vallack :D
Hade jag däremot velat avla hade jag inte avlat på något annat är gröna godkända föräldrar med korrekt exteriör osv. MEN, jag tycker ändå att det kan vara av vikt att veta härstamning :)
 
Jag hör dig. Jag håller kanske inte riktigt med för är det något en avelsförening verkligen bör bry sig om så är det i min mening ärftliga sjukdomar, men jag hör dig. :)

Även om man är intresserad av det så kan man inte släppa på grundkraven att hästarna ska tillhöra föreningens målgrupp. Den som väljer att registrera en häst med okänd stam och den som väljer att köpa en häst med okänd stam måste vara de som tar ansvar för situationen.

En tredje variant som faktiskt också har förekommit är stulna hästar som registreras om med okänd stam. Hästar som lämnas ut på foder som inte lämnas tillbaka utan säljs utan sina originalpapper.
 
Nej, jag vill absolut inte avla. Dessutom svårt att avla på en vallack :D
Hade jag däremot velat avla hade jag inte avlat på något annat är gröna godkända föräldrar med korrekt exteriör osv. MEN, jag tycker ändå att det kan vara av vikt att veta härstamning :)

Mitt avelssto har vita papper :p
Men hon har åtta kända led.
 
Även om man är intresserad av det så kan man inte släppa på grundkraven att hästarna ska tillhöra föreningens målgrupp. Den som väljer att registrera en häst med okänd stam och den som väljer att köpa en häst med okänd stam måste vara de som tar ansvar för situationen.

En tredje variant som faktiskt också har förekommit är stulna hästar som registreras om med okänd stam. Hästar som lämnas ut på foder som inte lämnas tillbaka utan säljs utan sina originalpapper.

Vi får väl helt enkelt vara överens om att vi inte är överens :D
 
Mitt avelssto har vita papper :p
Men hon har åtta kända led.

Och mitt sto hade gröna papper med fin gammal svensk stam men med en exteriör som var hej kom och hjälp mig och som tillslut också gjorde att kroppen inte orkade längre. Så vi kan väl iaf vara överens om att färgen på papperna ändå inte säger allt :D
 
Där är jag 100% enig med dig!

"Hobbyavel" är något jag tar avstånd ifrån oavsett vilket djur det gäller. Mitt sto tex, hon fick ett föl som har samma kassa exteriör som hon hade. Det är precis sådana som henne som man INTE skall avla på. Jag skulle tro att det, om det är så som ni idag har upplyst mig om att det går till, är så att hennes avkomma har okänd stam i sitt pass. Skulle dom som äger fölet (som inte är något föl utan torde vara en sisådär 11 år eller nåt idag) få för sig att, gud förbjude, själva ta ett föl på henne så kommer ju dessa exteriöra defekter troligtvis nedärvas igen. Vet man då inte att mamman (blivande mormorn alltså) hade samma sneda ben så kanske man tänker att en hingst med korrekt benställning kan väga upp för det, men vet man att problemet redan nedärvts en gång så kanske man är mer försiktig. Fast vad vet jag? Folk gör så mycket konstigt.
 
Jag köper det, men har ändå svårt att förstå det. Jag menar, det kan ju vara bra att veta vilka föräldrarna är ur sjukdomsperspektiv och även om man har ett sto som man vill ta föl på. Tänker jag.

Ämnar man att hålla på med seriös avel så ser man till att hålla koll på allt och vad man behöver göra för att det ska bli rätt.

Har man ingen koll på härstamning har man inte heller koll på sjukdomar och ärftlighet heller, dvs buskavel.
 
Bara en tanke, enda anledning till att veta hästens stam imo är väl för skojs skull? Kan inte du TS se över ägarna som din häst haft och försöka få reda på om de känner till föräldrar/uppfödare? :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 369
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp