Bukefalos 28 år!

Hur kan en svensk häst ha okänd härstamning?

Det brukar vara enklast och billigast att registrera i SH med okänd stam.

Ett annat alternativ är att uppfödaren inte betalat alla avgifter till hingstägaren och då går avkomman inte att registrera med stam.

DET är ju verkligen inte okej. Är det alltså vanligt? Låter ju helt galet.

Japp, det här händer nog ändå ganska ofta.
Min ponny var ett exempel på detta. Kontaktade faktiskt hingsthållaren (Flyinge) men det hade blivit alldeles för dyrt att "lösa ut" henne och få rätta pappan (avgifter + ränta).
 
Min pålle är född i Sverige 1999 men har ingen historia. Okänd pappa, okänd mamma, okänd uppfödare. Hur kan det bli så? Vi är ju så himla noga med att journalföra precis allt i det här avlånga landet. Hur kan ett föl komma till världen utan att någon antecknar något om detta?
Min 2012a är född i Sverige och har okänd härstamning och okänd ras i sitt pass. Orsaken till detta är att rasen saknar(saknade) raskod i Sverige och registreringen i USA är en långdragen process som kan påbörjas tidigast när hästen är 1 år. Jag ville gärna att min häst hade pass innan dess och då fick det bli så.
Nu är hon registrerad i två olika amerikanska register och DNA-testad mot båda föräldrarna. Rasen har även fått egen raskod i Sverige och jag borde kunna ordna ett nytt pass åt henne snart (om jag förstått alla turer rätt).
 
Min mamma har en häst där bara mamman är känd i passet, mamman är en importerad korsning mellan två raser där man valt att inte regga föräldrarna av ngn anledning i Holland (vet dock vilka) sen betäcktes hon med hingst av samma ras som hon redan har i sig, vi har avtalet och allt men hingsthållaren betalade inte in sina avgifter eller rapporterade språngrulla och då blev även pappan okänd i passet trotts att vi vet vem det är. Så rent generellt kan man ju säga att en häst med okänd härstamning där har någon i processen inte varit riktigt seriös tycker jag, antingen stoägare som inte fullföljt ngn rapportering eller hingsthållaren.
 
Hej!

Det jag tycker är klart mer underligt är hur 17 man kan veta vem pappan är men mamman är okänd... Sett det flera gånger. Hur kan man missa vilket sto som hör ihop med vilken fölis???

En ponny jag red var renrasig welsh(tror jag det var), hade stam och namn och allt. Registrerades som "ridponny" med okända föräldrar för det var så dyrt att registrera som renrasig :-(

/Lavinia
 
Det jag tycker är klart mer underligt är hur 17 man kan veta vem pappan är men mamman är okänd... Sett det flera gånger. Hur kan man missa vilket sto som hör ihop med vilken fölis???
Kanske hästen registrerats som äldre, utan dna-koll mot mamman men mot pappan. (Om det inte finns dna från mamman sparat).
 
Du har fått en hel del vettiga svar.
Jag hade en häst född -97, ren vbl-travare med bra härstamning men man hade "glömt" att registrera henne. I det fallet sägs det ha handlat om att uppfödaren inte betalade levande föl-avgift till hingsthållaren (relativt dyrt). Då går hästen inte att registrera i STC. Hästen var 3-4 år när jag köpte henne. Sedan kom lagen som innebar krav på hästpass vilket i sin tur krävde att hästen registrerades någonstans.
Eftersom det handlade om en vbl-travare som inte gick att registrera som sådan utan väldigt stora kostnader ( i det här fallet betala en levandefölavgift om ca 30000kr samt höga kostnader till STC om hästen är äldre än ett år (tror jag gränsen är)) så valde jag självklart något annat.
Pga sin storlek fick jag in henne med okänd stam i ASRP. Hon stod som "ponny av korsningstyp" med okänd härstamning.

Hade det varit ett par år senare hade du troligen kunnat registrera hästen i STC:s tredje stambok.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 372
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp