Hur lär jag hästen att stegra?

Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

(Herregud - svara på frågan om ni har ngt att säga. Annars, svara inte...)

1) Lek med hästen lös och "utmana" den att slå med frambenen. Individiellt, men ca 3-3 meter bort och "finta" den att burra upp sig och sedan utmana mer när den börjar lätta tills den står. Påbörja detta efter ni kan leka tafatt åt båda håll och hästen även backar bort från dig SNABBT med endast röstkommando. Håll avståndet så hästen inte känner sig trängd. ( Självklart i babysteps och med massa beröm under vägen =)

och / eller (beroende på hur hästen är)

2) Sitt på och öva in att hästen lättar genom förhållning, driv och ett kommando. Jag brukar använda upp. Eftersom man "stänger" fram och bak är det bäst att vara generös med "vägar ut" åt sidorna. (Alltså var öppen för att hästen inte vill och låt den vika av till höger eller vänster om den väljer att inte lyda dig, annars blir den trängd)
När ni förstår varann kan du vara nära en vägg och på så vis öva att "stänga" en av sidorna med.

Eftersom detta lek och ömsesidig respekt så krävs massa beröm, tydliga hjälper och självklart INGET TVÅNG!

Nu när jag busar med min häst uppsuttet räcker ett litet "upp" från mig och lite höjda händer (på lösa tyglar) och en spänd mage. Inte mer ansträngande för hästen en en snabb vändning eller lek i hagen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Har du någon fundering på vad som händer om en 12 åring skulle få för sig att prova på det du just beskrivit?
Eftersom bukefalos inte är ålderbegränsat.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Förhoppningsvis lär hon sin häst att stegra om hon provar enträget och lyhört med mycket tålamod och kärlek.

Vi kan också fundera på hur farligt det kan vara att busa i skogen, att rida barbacka, att leda en häst, att gå bakom den, att helt enkelt vara nära den...

...oavsett ålder!

Jag stegrade min ponny vid 12 års ålder när vi var på prisutdelningar och när vi lekte cowboy. Vad drömde du om när du var 12?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Vad jag drömde om som 12 åring är knappast säkert.
Vad du beskriver (för att lära en häst stegra) är inte säker hästhantering, Speciellt inte med tanke på att hästar är levande varelser som är både stora och reagerar instinktivt.

Två fel gör inte ett rätt, att barn får busa i skogen är ingen ursäkt för att de ska få lära sin häst stegra.


Att hon lär sin ponny stegra är väldigt liten chans, desto större chans att hon får problem med ponnyn, eller änvärre blir översprungen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Jag har redan svarat tidigare. Håller med Sammet å övriga. Finns igen anledning att skriva hur man lär in sin häst att stegra. Bara dumt.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nu när jag busar med min häst uppsuttet räcker ett litet "upp" från mig och lite höjda händer (på lösa tyglar) och en spänd mage. Inte mer ansträngande för hästen en en snabb vändning eller lek i hagen.

Är du fullkomligt övertygad om att du aldrig någonsin kommer sälja hästen, ller att någon annan kommer rida den?
För om hästen stegrar på så känsliga hjälper finns det ingen garanti att hästen skulle kunna göra det om någon annan red och ex blev skrämd.

Jag är inte rädd av mig i sadeln, men tillfällena är ändå otaliga då något har skrämt mig eller hästen och jag har reagerat just på det sättet du skrev är kommandot för stegring.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Nej och att spända magen är dessutom ett sätt att samla en häst, rätt korkat att lära in att det är ett stegringskommande om man någonsin ska sälja hästen till en duktigare ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Åh tack för tipsen. När jag har lärt mig lika mycket som de duktiga ryttarna förstår jag kanske problemet.

Hästen kommer aldrig säljas. Den lånas dock regelbundet ut. Den ryttaren tävlar upp till St Georg. Hon kan också samla sina hästar.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Men vilken attityd....

Folk ar bara oroliga for att det ska ga fel for TS och att hon skadas. De tipsen honf att som innefattar "hitta en bra tranare" ar ett mkt vettigt svar pa hennes fragestallning...


Och -du- behover inse att "Bara for att" DU kan gora nagot - sa betyder inte det att alla andra kan. Bara for att min make kan rida varan pensionerade bronc ute pa oppna falten betyder inte det att JAG kan. Bara for att JAG kan fa min filly att komma nar jag kallar betyder inte det att maken kan fa henne att komma. Bara for att vissa manniskor kunde rida fint och hoppa hogt nar de var 12 betyder inte det att Jag kunde. ..hanger du med pa hur jag menar? Ga inte efter vad Du kunde och/eller gjorde - ga efter vad gemene man klarar av. Och gemene man far, i manga fall, problem med bla. stegring.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Om du är så duktig så vet du hur man gör.

Men allvarligt talat... nu får ni väl ändå tagga ner litegrann?! Vilka påhopp. Om ni nu blir så upprörda så varför svarar ni ens?! Alla är vi nybörjare på ett eller annat sätt... man är ALDRIG fullärd inom den här "sporten". Om hon vill lära sin häst att stegra så är det väl upp till henne...?! Inte upp till er att sitta å dömma å förbanna. Stegring är väl ändå ett naturligt beteende för en häst?! Har ni allihopa glömt det?!

Om ni inte har svar att ge henne på det hon vill veta så låt bli att svara...!

:devil:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

TS har svarat så sent som för några poster sedan, har du inte läst?

Och det är fortfarande inte lämpligt att uppmuntra stegring i en tråd på buke eftersom 99% av de som vill lära sina hästar att stegra inte är lämpliga att göra det.
Men, också framför allt för att det inte finns någon nytta i att lära sin häst att stegra.
Det finns inget Bruk för det, det stärker inte hästen, du kommer inte över hinder, den enda "anledningen" är att det ser häftigt ut" och det är inte en anledning, det är en korkad idé!
Enda orsaken till att ha en häst som kan stegra på kommando är att det skall användas i show syfte och då skall man vara proffisionell, dvs arbeta med showhästar minst 8 timmar om dagen, minst 5 dagar i veckan. Ett normalt jobb alltså!

Tur att det finns så många proffs här som vet alla anledningar till allt...
Jag kan berätta att min häst stegrade sej väldigt mycke... så fort det var något han inte ville så gick han upp på bakbenen... jag tog tillfället iakt och sa upp varje gång han gjorde det... tillslut lärde han sej stegra bara med att jag sa ordet upp och satte mej stadigt i sadeln. Detta medförde att han slutade stegra när han ogillade saker... och istället bara stegrade på mitt kommando. Så det finns fler anledningar till att lära hästen detta! För i det här fallet funkade det utmärkt. Jag är ingen förespråkare för stegrande hästar... men i vissa fall ((som detta)) kan det hjälpa. Jag tycker inte att man ska dömma ut någon för att dom vill lära sin häst något när det inte handlar om att hästen skadas... för stegring, det är naturligt för hästar!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Hanterar dagligen hingst och vevande framben i luften är inte trevligt oavsett om de kommer från ston eller hingstar!
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Men allvarligt talat... nu får ni väl ändå tagga ner litegrann?! Vilka påhopp. Om ni nu blir så upprörda så varför svarar ni ens?! Alla är vi nybörjare på ett eller annat sätt... man är ALDRIG fullärd inom den här "sporten". Om hon vill lära sin häst att stegra så är det väl upp till henne...?! Inte upp till er att sitta å dömma å förbanna. Stegring är väl ändå ett naturligt beteende för en häst?! Har ni allihopa glömt det?!

Om ni inte har svar att ge henne på det hon vill veta så låt bli att svara...!

:devil:


Det är inte bara TS som läser de svar hon får, alla kan läsa och som jag skrev tidigare, Buke har ingen åldergräns.
Tycker du det är en bra ide att en "standard" 12 åring går ut och försöker sig på de råd som getts i denna tråd? Det tycker iallafall inte jag.:grin:
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Man behöver inte vara ett proffs för att veta att det kan gå Mycket illa om en häst stegrar.
Vi är Många på Buke som har kunskap om etologi och hästens naturliga instinkter.
Bara för att det är naturligt för en häst att stegra, så innebär det inte att det är något man ska lära in på den på kommando. Det är naturligt för hästen att skita, finns det någon anledning för dig att lära in "Skita" på kommando?
Det är också naturligt för en häst att bitas och sparka. Inget vi vill att hästen ska göra på en människa...

Bara för att det gick bra för dig, behöver det inte innebära att det går bra för nästa person som försöker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Ja... i Ditt fall kanske det är så, kanske.

Men nu har du skrivti ut rådet i en tråd som kommer läsas av en hel del yngre (och äldre) ryttare. Kan du garantera att de aldrig säljer sina hästar?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

Det är naturligt för hästen att skita, finns det någon anledning för dig att lära in "Skita" på kommando?

Det vet jag iofs en cirkustranare som lart sina hastar, bajsa o kissa pa kommando (innan forestallning..)

samt en tavlingsryttare jag kanner har lart sitt sto att "kissa i hinken" innan hon stanger luckan i transporten. Sa sant kan vara ganska smidigt faktiskt..

Heeeelt off topic, men jag kunde inte halla mig! BRA inlagg forresten, du har ett talamod som imponerar pa mig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

mwhahaha... tålamodet tryter ofta... :p

Och jo klart jag ser nyttan i att bajsträna... men hur många ids träna in det?
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

tja.. mycket fa... for man kan inte gora det med stress, press, "lasta" vagar, rep, pinnar, repgrimmor, carrotsticks, bollar, presanningar, sporrar eller spo... Bwahaha! ;) Taaaalamod och mer taaaalamod. Och det ar nagot vi ryttare verkar sakna ibland ;)

"Genvagar ar Senvagar!" ..det borde kanske skrivas pa varenda vagg i tartenda ridhus?

*vissel*
 
Sv: Hur lär jag hästen att stegra?

När det kommer till hästar är mitt tålamod oändligt, när det kommer till elever likaså. När det kommer till människor som vill fuska, eller inte förstår risker, inte fullt så stort. :p
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 755
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp