Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Lite uppdatering på hur det går!

Som dom flesta säkert har märkt så har det ju börjat bli ganska så mörkt på kvällarna... För mig betyder det att jag inte hinner göra lika mycket med hästen, ja förutom det man kan göra inne i stallet!

Men jag har sen jag sist skrev kört min pålle några gånger i skritt och trav i ca 20-30 minuter, det går jättebra! Han börjar även få in snittsen på hur man ska orka dra i uppförsbacke, alltså inte höja huvudet utan sänka det :angel:

Jag har även varit ut på två "ridturer", själv! Ingen hästkompis med här inte och det går kanon! Vi har då passat på att trava några korta sträckor (typ 10 m) Ska säga att jag bara är ute i max 10 min.

Annars är det det vanliga med ompyssling

Glömde säga sist att han är 160 hög
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Så här ser det ut under våra inkörnings lektioner. Har hållt på sedan i maj, och hon går som en klocka framför plankan, som jag åker på :p
Hon drar superfint och får snygga rumpmuskler :D

Har gått med vagnen efter henne några gånger, men inte vågat spänna för än, då hon blir lite stressad när man hoppar upp i vagnen.

Skrutt bilder med kass kamera, men det e kanske bättre än inget :o :angel: :D
Carry-1.jpg

Carry-3.jpg

Carry-2.jpg


Hoppas på att det ska komma igång löshoppningsträningar nu i höst, så man kan få lite hjälp med det också!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Oj va ni har hunnit massor!! :crazy:

Själv har vi börjat vänja arabstoet med sadel nu. Hon har blivit longerad och sen har vi tagit en hel massa promenader över stock och sten. Börjar bli ganska trafikvan vid det här laget. Tömkörd någon enstaka gång. Löshoppad en gång...

Åkt transport när vi varit på westernkurser (deltagit i markarbete).

Hade tänkt sitta upp före vintern, men hon är nog inte riktigt redo ännu... Vill att hon skall känna sig trygg med sadeln först! :smirk:

*Undrar*, hur ser programmet ut för era 04:ror i vinter?? Träning eller vila? Vad är att rekommendera??
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har haft mina två tjejer hemma sen i början på september i år.(tog dom på foder då) När jag fick hem dom så var dom inte hanterade alls knappt, bara gått ute i flock på lösdrift.

Marion är en welsh mountain född i början på augusti, henne longerar jag med träns och tömkörningssele i skritt och trav, började lite försiktigt med gallop i förrgår. Detta gör jag ca två ggr i veckan sen är vi ute och går en del med mycket miljöträning och så har vi en hel del pyssel i stallet så som att lära sig stå still på gången och att bli flätat m.m. Nu börjar hon lyssna så pass bra så jag ska nog börja tömköra henne i veckan, målet är att kunna spänna för vagnen i vinter.

Hignessär också welsh mountain och hon är född i början på juli. Lilla Higness har varit lite svår på den sociala biten och vi har fått jobba mycket med att bara vilja komma och vilja bli pysslad med, men nu har vi fått en helt underbar relation och hon tycker jätte mycke om pysslet i stallet. Det vi jobbar med just nu är miljöträning och vara ute och gå med träns ska börja lite försiktigt med longering snart sen får vi se vart det leder, hoppas på att iaf kunna tömköra i vinter.

Båda flickorna är dräktiga så till våren blir det mamma ledigt och förhoppningsvis två friska fölisar till sommaren!:love: Tänkte därför vänta med själva inridningen tills efter mamma ledigheten. Eller är den någon som har något bättre förslag på hur jag ska lägga upp det? Blir det för sent att rida in dom så sent?:confused:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min Leo är en kosrning nordsvensk-shire. Han tömkörs nån gång i veckan, mest i skogen.
Är ute å går med honom vid hand också nån gång i veckan, har longerat honom en gång och det gick bra.
Ska börja hänga på honom lite smått och försöka köra in honom i vinter. Den där varianten med plankan verkar bra. :idea:
Han är nu cirka 157cm och jag hoppas att han inte blir mycket större, men det återstår att se, han är ju hur snäll som helst iaf. :banana:


showimage.php
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Har en 04:a e:Don Primero ue:Napolion är nu ca 160cm. Är väldigt stabil och trygg i sig själv vilket förstås har underlättat en hel del.. Han har inte reagerat nått större på något vi gjort hittills..:) (glömmde säga att han hete Cool Water så han kallas Coolio och det namnet passar honom ju till 100%:cool:))

Detta har coolio gjort hitills:
*Van att stå uppbunden
*Accepterar all utrustning
*Van vid trafik
*Longerats med endast lina och träns
*Longerats med full utrustning +hängande stigbyglar
*Tömmkörts
*Vart ute och promenerat
*Löshoppat
*Lastas utan problem
*Åkt transport till nya miljöer
*Haft ryttare på ryggen i stallgången
*Haft ryttare på ryggen när man lett honom från och till hagen
(tar typ 10min dit)

Men nu för tillfället är han faktiskt på inridning och ska vara där i ca en månad och efter det så blir det lätt "arbete" och självklart mkt mkt vila...

Har säkert glömmt ngt men men..

Här är en bild på honom första gången han är så gott som helt påklädd;)
2315061.jpg

(kan ju tillägga att han gått på bete och blivit "rund å´go" för den som undrar varför han mer liknar en friser än ett halvblod..:D )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*Undrar*, hur ser programmet ut för era 04:ror i vinter?? Träning eller vila? Vad är att rekommendera??


Min lilla ska nu skrittas ut vid några tillfällen typ 5-10 minuter kanske något travsteg bara för att kolla motorn. Sedan kommer hon gå på vila när snön kommer om inte annat. Sedan kommer jag sätta igång så långsamt i mars igen ungefär.

Med vila menar jag inte bara stå och glo utan vi kommer ut och promenera avsutten.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Åh, så vacker han är:love: Supersnygg!
-Härligt temperament med, kan inte bli bättre! Har du tänkt visa honom på treårs till våren?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tack för det :p
Igår slog jag till och hängde mig över honom för första gången. Inga problem, om man bortser från ett steg framåt så att jag hamna på snedden och fick klänga lite till för att inte dråsa i backen, eftersom jag måste ha pall för att nå upp :o

En bild till, med sadel och lindor

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8474&catid=favorites
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Fin hon är! Och vad bra det går för er, -kul! :rofl:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Här kommer en bild på min sessa, om någon missat!:D

MelwinMikaelLinnaZamba394.jpg
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

hej!

min 2 åring är född i slutet av juni, 158 cm.

håller för tillfället på med promenader i skog och mark, klättrar osv. han är jätte duktig. kliver fram överallt-kul.

han är löshoppad i våras och jag hoppas komma igång med det snarast igen.

håller också på att vänja honom vid att bli tömörd. har provat 2 ggr och det går bättre hela tiden.

tanken är att jag ska sitta på honom ngn gång i dec-jan...sen fortsätta inridningen för att sedan visa honom på 3 års testet. jag kommer inte att stressa så mycket med att rida in honom. hoppas att han snart kommer att börja växa ordentligt och då väntar jag ev. ännu längre innan jag sitter på honom. men har tänkt visa på 3 års test oavsett om han är inriden eller ej.

är för övrigt mycket nöjd med min lille kille som har ett super temperament. allt blir så enklt då!

lycka till med era hästar!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Va duktig ni är! Kul att köra in. Jag har inte funderat nått på det tidigare men börjar bli sugen nu, skulle ju vara jättekul att kunna köra oxå, ha en till motionsform som man kan välja på. Men jag kan ju inget om att köra in och här uppe finns det ju typ nada kurser över huvud taget för unghästar. Så tråkigt!!

Kanske man skulle försöka få tag på nån kunnig och göra ett försök. Vi tömkör ju iallafall och det är jättekul, går bra men när jag gjorde det idag och skulle trava lite blev hon sur och sparka bakut och bocka, tror att hon gör det då hon inte vill trava utan bli arg för hon ser ut så :-)

Är det fler som kör in sina hästar??
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hej hur långt har ni kommit med era 2,5 åringar? Min har jag smått börjat tömköra för att senare eventuellt köra in till våren när den fyller 3. Den hänger med ut som handhäst med utrustning när jag rider min andra häst. Är ganska trafiksäker för bilar och andra lättare fordon men livrädd för lastbilar och traktorer... måste jobba vidare där.
När har ni tänkt att börja sitta upp på dem? All den diskussionen som det har varit om att man tidigt ska belasta skelettet på dem för att de ska hålla i framtiden gör en osäker. Jag känner att han mentalt skulle vara förberedd att börja bli insutten, men är osäker om han fysikt bör ha ryttare över sig när när forf. är så ung. (han är ju fortfarande min lilla bebis!):rofl:

Till sist, hur höga är dem? Bilder är alltid kul!

hej! min 2004a har ja tömkört, longerat, löshoppat, och ridit lite på, både med andra hästar och själv, OBS: inte länge, eftersom att hon är 2.5år. min lilla flicka är 109.5 cm i mkh, och heter Kickan ( renrasing shetlandsponny). Kickan har även fått dragit vagn ett par ggr, men endast i skritt, pga att vagnen är en shettisvagn, o blir för liten för henne att trav med. . men ska börja mer med inkörningen snart då ja precis fått hem min nya russvagn.( ska bara få på hjulen på den , =) ) Kickan är väldigt lättlärd och jätteduktig. =) Min fina flicka ! :love:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Kl
Har skrivit här innan men skriver en gång till.

Min tvååring är nu mera 158cm.

Han blev inkörd i början av sommaren och för en månadsedan blev han inriden och och blev riden i alla tre gångarter och uppförde sig kanon så nu har han vinter lov fram tills mars nån gång.

Kram och lycka till med era små undervärk.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL*

Min toka var jätte busig idag. Vi tog en promenad med en annan här och skulle sen skritta lite på en åker medans andra tjejen red lite där och hon fick tokfnatt och började bocka. Som tur var så hade jag mitt långa grimskaft 3,5 m så jag drev på henne runt mig istället och hon bockade och brallade men hon fick inte sluta själv utan jag drev då på och sen när hon hade slutat och travat lite snällt så var det ok igen. Sen skrittade vi runt lite och när vi skulle gå hem igen så vart hon lite busig igen men bockade inget så när vi kom hem så longerade jag en stund till och det var i princip bara bus och sen när hon travade riktigt en stund så slutade jag.

Jag undrar om hon det kan bero på att hon kanske inte kan springa tillräckligt i hagen för att det är för hårt och kantit nu (snö och is)så hon hade massa överskottsenergi. Man blir ju inte så sugen på att hoppa upp (nångonsin :angel: ) när man ser henne sådär:eek: ;)

Hur är era? Har de bus dagar då de inte vill utan bara busar eller är era bara snälla?

:bump: :bump:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

:D Hihi! :D
Så är det här med! Vissa dagar e det mycket bus (bockhopp). Carisma som jag kör in, kan ibland få värsta fnatten när jag tömkör henne och bara bocka och snurra så tömmarna trasslas in runt henne. Men när hon tycker att hon är färdig så står hon snällt sen, så man kan "linda upp" henne :o Och sen går hon som klockan :banana:
Sist hon gjorde så var det min körtränare som höll i tömmarna, och han drev på henne framåt, precis så som du gjorde med din, och så sa han : Har de ork att bråka har de ork att arbeta!

De är ju bara bäbisar egentligen så att de har lite energi ibland är väl inte hela världen. Bara de sansar sig efter ett tag :D

Idag spände vi för vagnen "på riktigt" Och hon var sååååå duktig :bump: Jag kunde sitta i vagnen och hålla tömmarna själv och allt! Så idag är jag skitglad!
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL*
Min 04 (en islandshingst) går fortfarande i hingsflock på lösdrift. Jag ska ta hem honom till våren eller hösten, har inte bestämt mig ännu =)

//Julia
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Lade på sadel igen på min häromdagen och tänkte longera lite. Gick bra i lite skritt o trav, men sen ville han inte sluta trava, och jag blev yr i mössan. Fick stopp på han o släppte lös honom i paddocken.
Ojoj oj, är det en rodeo häst jag köpt?? :bump: Han fick fnatt när han satte av i galopp och bocka som en tok längs hela långsidan. Sen kom han på att det var staket iväg och oj, mat också. Så då gick jag ner o sattte lite fart på han igen, samma visa ett par gånger, sen tröttna han på att bocka också, då var det mest mat som gällde och då kan man ju plocka in honom igen:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 869
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 521
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp