Bukefalos 28 år!

Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Sass och Minikaninen: va kul att höra om andras buserier oxå, det stärker en :D
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL*

Min toka var jätte busig idag. Vi tog en promenad med en annan här och skulle sen skritta lite på en åker medans andra tjejen red lite där och hon fick tokfnatt och började bocka. Som tur var så hade jag mitt långa grimskaft 3,5 m så jag drev på henne runt mig istället och hon bockade och brallade men hon fick inte sluta själv utan jag drev då på och sen när hon hade slutat och travat lite snällt så var det ok igen. Sen skrittade vi runt lite och när vi skulle gå hem igen så vart hon lite busig igen men bockade inget så när vi kom hem så longerade jag en stund till och det var i princip bara bus och sen när hon travade riktigt en stund så slutade jag.

Hi, hi... detta känner jag mer än väl igen, jätte skönt att höra att andras snart 3 åringar är likadana!!!

Man blir ju inte så sugen på att hoppa upp (nångonsin :angel: ) när man ser henne sådär:eek: ;)

Denna tanke har farit ett antal gånger genom mitt huvud oxå, men som någon vis hästmänniska tröstade mig med: de blir klokare med åren!

Hur är era? Har de bus dagar då de inte vill utan bara busar eller är era bara snälla?

:bump: :bump:


Som det säkert tidigare kom fram, jaa, min unghäst är busig, speciellt om hon varit i hagen nån dag utan desto mera aktivering! Hjälper ju kanske inte direkt till att hon är arab och har lätt för att "visa upp sig"... ;)

Men, men... emellanåt kan jag nog bli less på hennes fjantande och busande...:smirk:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*knapplån*

Det var ett tag sedan jag skrev här. Lite uppdatering kanske behövs.

Etan har varit ganska jävlig nu under hösten. Han har verkligen fått mig att fundera på vad det är jag håller på med. Inköringen har jag lagt åt sidan men tömkör gör jag fortfarande en hel del.

Idag har jag hängt lite på honom och planen är att sitta på honom lite innan det nya året. Under dom värsta månaderna blir det bara lång promenader och tömkörning. Till våren blir det inridning.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Det var ju lite snö här igår och fortfarande skapligt med ljus så....
Tomten kommer snart :idea: . Tomteluva på och bjällerklang likaså.
Det gick bra, men han är lite stark när jag tömkör.. Dags att prova ett annat bett kanske.:angel:

Skickar med länk till bild
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8676
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*knapplån*

Det var ett tag sedan jag skrev här. Lite uppdatering kanske behövs.

Etan har varit ganska jävlig nu under hösten. Han har verkligen fått mig att fundera på vad det är jag håller på med. Inköringen har jag lagt åt sidan men tömkör gör jag fortfarande en hel del.

Idag har jag hängt lite på honom och planen är att sitta på honom lite innan det nya året. Under dom värsta månaderna blir det bara lång promenader och tömkörning. Till våren blir det inridning.

Hej Linafina! Jag skulle gärna höra på vilket sätt han har varit jävlig!?! *nyfiken* :crazy:

Min lilla arabtös har nämligen också varit lite, hrmm ganska så mycket, upp och ner i höst. :eek: Från att det mesta fungerat som en klocka i somras, har jag fått sänka kraven lite här som var.... *suck*
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Va stooor han såg ut på tömkörningsbilder! Jag såg ju redan på de andra bilderna att han var stor men här såg han ju jätte stor ut :D

Jag önskar att Saga var lite grövre oxå, hon är lite pecklig hon på bredden. Min kompis har börjat hängt lite på henne, hon är jätte liten och hon vet inte riktigt vart hon ska göra av tyngden så det kommer nog dröja ett tag innan jag kommer sitta upp riktigt.

Men idag var hon jätte duktig, vi tömkörde upp e i skogen och det gick jätte bra så nu är jag jätte nöjd med henne... förutom då att hon i torsdags lärde sig att man kan gå igenom hag-tråden till ensilage balen som stod utanför. Och igår hända samma sak även fast jag hade täckt över balen och satt henne i en hage längre bort. Hon står och lutar sig mot el tråden och bryr sig inte ett dugg om stötarna. Men imorgon kommer ensilagebalen in i hagen så då håller hon sig förhoppningsvis där inne!!:devil:
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Hej Linafina! Jag skulle gärna höra på vilket sätt han har varit jävlig!?! *nyfiken* :crazy:

Min lilla arabtös har nämligen också varit lite, hrmm ganska så mycket, upp och ner i höst. :eek: Från att det mesta fungerat som en klocka i somras, har jag fått sänka kraven lite här som var.... *suck*

Ja du, vart ska jag börja :crazy:

Min gosse har varit väldigt trevlig och bra på alla sätt och vis tills nu i höst. Han har ena dagen gått jättebra när jag tömkört osv. till att sedan andra dagen helt plötsligt bli galen.

Jag gör inte särskilt långa pass utan jag gör allting med lagom dos och han får bra med tid mellan dom olika sakerna vi gör så att han har tid att fundera liksom. Inget stress alltså, men endå har han fått utbrott då och då.

I måndags gick han helt underbart när jag tömkörde och jag kände sån glädje, helt plötsligt spårar han ut totalt. Det är precis som att han blir uttråkad eller något och bara MÅSTE göra nått.

Det känns ganska tråkigt och jag har börjat fundera på om det är jag som gör något fel. Man blir ganska deppad.

Men har du haft problem med ditt sto förut? Har för mig att du hade nån tråd ang. hennes bus?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Har du inga nya bilder på Etis?

Sweetan går bara i hagen nu, han växer och växer. Är större än fullblodet nu:)
Vi promenerar lite men han vilar för det mesta, har ju sin flickvän att leka med. Hon är lika gammal och brunskäck;)

Han har fått massa vårtor runt ögonen, men jävlig har han inte varit än....
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Nej tyvärr inga nya bilder. Ska försöka ta några nu nån dag. Skönt att höra att det är bra med pojken :).
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ja jag vill se nya på honom:)
Hur hög är han nu?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag vet inte, har inte mätt honom på ett tag. Gissar på runt 149-150. Han växer sakta men säkert.

Igår hade han ryttare på ryggen för första gången, det gick kanonbra. Det första som går bra på länge känns det som :).

Hur går det med inridningen av din sweety? Du har suttit in va?
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ahh, hur reagerade han på det?
Var det du själv eller?

Jo jag har börjat men min tjockis till häst växer så han gör ingenting nu:)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Han reagerade inte alls knappt.
Nej det var en tjej från stallet. Tycker det känns bäst med henne nu i början eftersom hon e så smal. Hon är lite smidigare än jag ;).

Oki :).
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Lite uppdatering från oss. Nu är Tösen riden ut i ca 20 minuter med draghjälp och det fungerar bra. Har testat både att skritta, trava och några meter galopp. Så nu får hon snart sin vintervila med promenader för hand bara.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Lite uppdatering från mig och Molle.
Provade i dag att långera honom med Sadel på han brydde sig inte.
Drog ner stiglädrena så det smälde till hände inget.
Långerade med stigbyglarn ner i galpp bryde sig inte.
Så jag gick hem och stälde honom brevid pallen och klev upp och hängde mig över honom med hela min tyngd.
Häste kraken står helt lung kvar ute brevid pallen med mig hängande som en mäla över honom lös.
Satte foten i stigbygen och trampade ner med min tygd hände inget står helt lung brevid pallen.
Hade god lust suttit upp men jag var själv och jag höl bara i långeringslinan.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tror att ni /du kan vara lugn fortsätt bara att vara konsekvent träna korta pass så att hästarna orkar hålla konsentrationen och tycker det är skoj eller iallafall helt ok.

Min numera snart 4åring var helt hopplös vintern innan hon blev 3år. Det var mycket trotts o testing jag hade svårt att rida henne då hon var het o busig. Funderade på ge bort henne som tur var tog jag mitt förnuft till fånga... hon fick vila mest hela sommaren och nu i höst har hon fungerat perfekt. Hon har mognat och lugnat ner sig. Nog för att jag tror att det kan komma perioder igen men nu vet jag hur hon kan vara =)
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

knapplån.
uppdaterar lite jag oxå då...
Mitt halvblod är ju sutten o riden några gånger nu i skritt och trav.
ensam ute på täckten har inte varit några som helst problem ,lite pigg bara men ingen rodeo. lite förvånad faktiskt. Hoppas kunna prova galoppen snart.

POnnyn är ännu lugnare o har fått galoppera ute på täckten o nemas problemas. söker sej fint neråt .

jättepositiva båda två, lugna o trygga.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har ett sto som är född i april -04 och jag känner nu att jag inte kommit långt alls med henne...Jag longerar henne med träns och tömkörningsgjord och hon har haft sadel på sig några gånger utan problem, hon är mycket NH tränad för att hon är en vädigt inte snäll häst. Hon både bits och sparkas och man kan inte lita på henne för fem öre.. så vi har mer koncentrerat oss på den biten istället för på inridningen. Lastning har gått utan större problem, hon har åkt några gånger. Hovslagarn tycker däremot inte om henne eller veterinärerna... Vi har haft henne sen vi drog ut henne från sin mamma... ändå har det blivit så här... men jag jobbar frammåt nu och hoppas kunna börja hänga och sitta strax innan eller efter nyår.
Hon är Paint Halvblod och är ungefär 155 nu.
 
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

tjoho!
Ny i tråden.. Har ögnat igenom lite för att kolla av hur mkt efter/före vi ligger, jag och lilla Skrållan..

Eller ja, liten och liten hon är väl runt 165 nu kan jag gissa.. Vi har ridit i skritt trav och galopp både ute och inne, har hållt på med henne sedan augusti med ett par veckors vilo period fram till förra veckan. Hon har varit svår med longeringen tidigare plus att hon inte gillar sadeln- bockar som tusan! Men nu börjar det äntligen att släppa..

Idag löshoppade vi för första gången- det gick superbra! Hon fick hoppa 75 cm på oxern och gjorde det verkligen efter skolboken..

Hur högt hoppade ni med era första gången de löshoppade?

"Skrållan" är efter DeNiro och är en häst jag har på inridning som ska visas på treårstest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 869
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 521
Senast: Aviello
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp