Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Eller snarare "hästar som bara går i hagen och inte gör nånting is the shit" - skulle du rida/köra/göra nånting med dem, så skulle du ju behöva lite utrustning till dig själv och hästarna, kanske lite tillskottsfoder mer än bete 7 mån/per år och hösilage, tillgång till en ridbana/ridhus ibland, försäkring, vaccinationer, skor...

Men hur ofta köper du utrustning? Jag som haft hästar hela livet har ju redan köpt på mig den utrustningen jag behöver. Det är redan betalt.

Varför måste du ge tillskottsfoder? I mitt fall bor jag bredvid ridhuset betalar en årsavg som inte är allt för stor.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast då blir ju ändå täckeskostnaden en hundralapp per månad ungefär, man själv behöver väl nya handskar eller ny hjälm eller en ny tröja att rida i nån gång, nån gång per år behöver man kanske en ny borste eller hovkrats. Lite slitage blir det ju ändå, om man använder sakerna. Har man stallet hemma tillkommer ju också en massa slitage på allt från sopborstar till skottkärror till drivmedel till traktor, lite ny sand eller spån till ridbanan, etc etc. Även om det är utgifter som inte kommer varje månad, så bör man ju räkna med dem, om man ska ta fram en rättvisande siffra.

Menar du att om man då inte har hästen hemma borde räkna med den utgiften också?

Jag bor ju där hästarna finns varför skall man behöva räkna med min boende kostnad i det fallet? Så mycket går inte sönder eller förbrukas i stallet. Tror jag köpte en ny borste för ett år sedan och innan dess så hade vi samma borste i två år. Man får vara rädd om sakerna helt enkelt. Det enda som är återkommande är ju i princip färg till boxarna
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Menar du att om man då inte har hästen hemma borde räkna med den utgiften också?

Jag bor ju där hästarna finns varför skall man behöva räkna med min boende kostnad i det fallet? Så mycket går inte sönder eller förbrukas i stallet. Tror jag köpte en ny borste för ett år sedan och innan dess så hade vi samma borste i två år. Man får vara rädd om sakerna helt enkelt. Det enda som är återkommande är ju i princip färg till boxarna

Alltså egentligen är det ju så gott som samma kostnader att ha häst i eget stall hemma eller inackorderad.
Alla vet ju att de som tjänar något på sina inackorderingar är lätträknade...

Jag håller inte alls med om att det bara är färg till boxarna som är återkommande, det behövs ju något nytt grephuvud ibland, lite stolp och stängsel osv.
Även om många saker är utgifter som kommer sällan men i större klump så kostar det ju.
Splittar man alla kostnader och lägger ut dem som en månadskostnad så blir det ju några 100-lappar, minst.

Jag köper inte speciellt mkt utrustning till mina hästar och köper bra kvalité för att det just ska hålla länge.
Men nog blir det benskydd som behöver bytas ut ibland, ett par tyglar, något schabrak, täcke osv lite nu och då.
Så slår man ut utrustningskostnaderna så blir det ju ändå minst några 100-lappar per månad där också.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Men hur mycket har man söder?
Har haft häst hemma i 13 år och har på den tiden gjort slut på 1 grep (slarv), 1 skottkärra(slarv), 2 sopborste.

Bra stolpar till staket håller länge, grannen har ek och inte bytt sedan det sattes upp på 50 talet mina i ek hoppas jag håller ett tag till.
Tråd har gått åt en del dom sista åren av två anledningar dåligt byggt från början och grisar.

I Stall har det målats, tvättats och bytt lysrör.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag håller med, många saker håller i många år, min grep är tex från 80 talet och den är fortfarande hel. Skottkärran däremot börjar bli sliten, men jag skulle nog kunna slita på den ett tag till. Högaffeln tog jag över på 80 - talet men den var gammal redan då, bra kvalitet var det förr ;)

Borstar köper jag ytterst sällan, har många kvar sen 80- talet också. Köpte några nya till dottern så att hon har egna till ponnyn, men det var ju egentligen inget jag behövde utan mest för att det var kul att ge dottern det.

Stängsel köpte jag ett gäng ekstolpar och ny tråd för några år sedan. Räknar med att det håller länge, minst 10 år och kanske 20. Kommer inte ihåg vad jag gav men runt 2000 för stolparna och 500 för tråden. Tråden kommer ju behövas bytas ut tidigare men ännu är den bra.

Mycket köper man ju för att man vill, ex nya schabrak, nya benskydd är ju alltid kul. Det som verkligen kostar och som man måste lägga en del pengar på är foder och försäkring, för min del i alla fall.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Men hur mycket har man söder?
Har haft häst hemma i 13 år och har på den tiden gjort slut på 1 grep (slarv), 1 skottkärra(slarv), 2 sopborste.

Bra stolpar till staket håller länge, grannen har ek och inte bytt sedan det sattes upp på 50 talet mina i ek hoppas jag håller ett tag till.
Tråd har gått åt en del dom sista åren av två anledningar dåligt byggt från början och grisar.

I Stall har det målats, tvättats och bytt lysrör.

Svarar både dig och Sassiball

Ja alltså jag vet inte, jag brukar inte ha något problem att få mina saker att hålla.
Men i stallet jag står nu har jag på 2 år bytt grephuvuden 5-6ggr för att mina stallkamrater har sönder dem i tid och otid och inte behagar köpa nya när de haft sönder :mad:
Min skottkärra har även den stallkamraterna kört sönder på drygt 1,5år.
Visst det var en billig men är man rädd om sakerna håller de ju betydligt bättre än såhär iaf...
Senaste året har min medryttare haft sönder 4-5 par tyglar och 2 par benskydd..

På över 20 år har jag aldrig haft sönder ett par tyglar eller benskydd..
Men däremot har jag slitit ut saker så de nästan fallit i bitar för att de varit så välanvända.

Men även stängselstolpar går av (dock ingen av mina hästar det heller) och eltråd för 500kr räcker inte ens till 1 av de 3 trådarna runt hagen om man köper hyfsad kvalitè..

Kan tillägga att jag har min häst inackorderad och egentligen ska stallägaren stå för såna här saker men det kommer liksom inget nytt när något gått sönder så jag har såklart köpt grejer för att kunna ta hand om min häst.
Eftersom mina grejer är det som är helt så är det även det som andra använder vilket jag iof inte har något problem med men det hade ju varit trevligt om de ersatt grejerna när de haft sönder dem.
Å jo alla vet om att grejerna är mina och inte stallägarens.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det är dyrt att ha medryttare :p Ush så tråkigt när andra tar sönder ens saker vad använder de grepen till egentligen :confused:

Min eltråd köpte jag på Ullared, och lite på lantmännen när de hade kampanj. Så när det var dags att byta ut staketet så hade jag bunkrat upp :D

Jag använder vanlig järntråd plus det smalaste vita bandet, det är trådar som lätt går av om någon skulle få för sig att springa igenom och den är dessutom billig i inköp. Ska man ha rep eller ex franska elband så blir det mycket dyrare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Att underhålla hagarna ska man ju också tänka på. Hålla tråden fri, putsa och ev hålla ordning på marken vid grindhålen tex.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

För några år sedan jobbade jag i ett stall som hyrde ut boxar och grep ingick i hyran.
Stallägaren tröttnade på trasiga grepar så alla fick köpa var sin efter det tycker ingen att det är jobbigt eller konstigt att behöva ta in och tina torvbalar och ingen använder längre en plast grep till att bända upp frusen hästskit eller annat.

Visst är det magiskt.;).
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Haha, jag förstod inte att pulkaskurk pratade om plastgrepar, tycker jag kan vara rätt hårdhänt med min grep ibland men den är ju asgammal och ändå hel, fast plast, ja då förstår jag.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Större delen av att hålla tråden fri gör faktiskt ponnyerna :D Trimmer finns redan, går på bensin och kostar inte många kronor per timme att köra. Betesputsa trodde jag att jag skulle behöva men de äter av allt utom ett par få rator som vi tar med trimmern och sen krattar upp med bajset.

*kl

Ett ridhuskort på närmaste stället här kostar 200kr/mån.

Mina ponnyer som inte gör något ska på lördag gå en körkurs och på söndag löshoppas (en vid varje tillfälle). Imorgon ska coben gå en sitslektion. I månadsskiftet så åker russet iväg på travträning ett par veckor och så fort ekonomin återhämtat sig från min sjukskrivning så ska connemaran iväg en månad till en unghästutbildare som ska visa henne på treårs och senare kvalitets. Jag kommer inte vara i form för åtminstone treårs och tveksamt till kvalitén.

MEN jag skulle njuta lika mycket av de om de gick hemma i hagen och var snygga också :D
(Två av de är diplomston, de andra två kanske klämmer till med varsitt nästa år).
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har ju inte haft min foderhäst särskilt länge men hitills så ligger månadsbudgeten på:
1100kr stallhyra full-service / all-inclusive (lösdrift, fina ridvägar + enkel ridbana, grovfoder + spån ingår)
200kr mineraler + krubbskrammel (tog i lite här, kommer inte ihåg exakt)
Hovslagare 900kr (1300kr var 6e vecka)
Försäkring står ägaren för
Ridlektioner (mina) 600kr
Bränslekostnad om jag tar med min häst till ridskolan 1 gång/månad 200kr

= 3000kr

Sen kan jag inte riktigt ta med utrustningsinköp i månadsbudgeten, för det är mycket nu och blir mindre sen...
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Alltså egentligen är det ju så gott som samma kostnader att ha häst i eget stall hemma eller inackorderad.
Alla vet ju att de som tjänar något på sina inackorderingar är lätträknade...

Jag håller inte alls med om att det bara är färg till boxarna som är återkommande, det behövs ju något nytt grephuvud ibland, lite stolp och stängsel osv.
Även om många saker är utgifter som kommer sällan men i större klump så kostar det ju.
Splittar man alla kostnader och lägger ut dem som en månadskostnad så blir det ju några 100-lappar, minst.

Jag köper inte speciellt mkt utrustning till mina hästar och köper bra kvalité för att det just ska hålla länge.
Men nog blir det benskydd som behöver bytas ut ibland, ett par tyglar, något schabrak, täcke osv lite nu och då.
Så slår man ut utrustningskostnaderna så blir det ju ändå minst några 100-lappar per månad där också.

Det är väl klart att du tjänar pengar på inackorderingar, har själv haft sådana så jag vet.

Nej så mycket kostnader är det inte utöver att bo i ett separat hus faktiskt
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Men hur ofta köper du utrustning? Jag som haft hästar hela livet har ju redan köpt på mig den utrustningen jag behöver. Det är redan betalt.

Varför måste du ge tillskottsfoder? I mitt fall bor jag bredvid ridhuset betalar en årsavg som inte är allt för stor.

Jag har säkert utrustning för att hålla tio hästar i tio år, men jag lägger nog ändå rätt mkt pengar varje månad på utrustning ändå :o. Och det är jag nog inte ensam om.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har säkert utrustning för att hålla tio hästar i tio år, men jag lägger nog ändå rätt mkt pengar varje månad på utrustning ändå :o. Och det är jag nog inte ensam om.

Fast frågan är väl om det är kostnader som är nödvändiga eller bara ren lyx?

Räknar man på vad en häst kostar i månaden så är det väl rent basala saker man får räkna med om man skall få ut vad hästen i sig kostar.

Sedan om man köper börjes eller equipe beror ju helt på vad man tycker själv.

Ja jag köper också en massa onödiga saker som jag eg inte alls behöver till hästarna men det är ju ren egoism för mig och således inget jag måste räkna med i en vardagsuträkning för då skulle man ju kunna lyxa till det ordentligt och hästen kostar flera hundra tusen i månaden
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Det är väl klart att du tjänar pengar på inackorderingar, har själv haft sådana så jag vet.

Nej så mycket kostnader är det inte utöver att bo i ett separat hus faktiskt

Grattis då är du en av få stallägare som har gått + på dina inackorderingar.
Jag är ändå stensäker på att så inte är fallet för de allra flesta.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Grattis då är du en av få stallägare som har gått + på dina inackorderingar.
Jag är ändå stensäker på att så inte är fallet för de allra flesta.

De flesta häromkring tar ca 1000-1600kr i kallhyra utan skötsel, menar du på fullt allvar att det inte är pengar in?

Jag hade kunnat ta inhysningar för 2000kr och tjänat på det. Det beror ju helt och hållet på vad för foderleverantör du har och hur mycket du betalar
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Har 2 hästar, inte räknat ut exakt vad dom kostar varje månad men kostnaderna varje månad är
Stall 3600
Hö 1000
Kraftfoder ca 400

Sen är det hovslagare var 6 vecka ca 2400 och försäkringar ca 1400 i halvåret och 700 om året för vaccination.

Är arbetslös så nu köps inget mer än nödvändigt, men förut kunde dom få lite nytt då och då. Det som står högst upp på listan nu är en ny dressyrsadel till bägge, men där har jag turen att jag kan använda samma sadel till bägge :) den utprovade kostade bara 10 000 och verkar hopplöst att bli av med dom gamla :(
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 104
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 632
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 360
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp