Bukefalos 28 år!

Hur många hästar har man råd med?

Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag ler varje gång jag läser rubriken på tråden: Hur många hästar har man råd med? Har man mycket pengar har man råd med många hästar har man lite pengar har man kanske inte råd med nån alls :) Jag har råd med mina två just nu, de kostar inte många kronor, speciellt inte i år eftersom vi fick in hö som räcker för mina hästar i två år, jag kanske skulle skaffa en till? ;)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

KL

Jag satt och fikade med vår stallägare i veckan. Han frågade sin dotter om hon och hennes man kunde hjälpa till då hans hästar skulle skos. "Det är bara några hästar den här gången.. kanske ett 10-tal."
Jag fnissade och påpekade att de flesta andra av oss på gården hade sett det som rätt många i form av hästägande.
Jag står på en stor träningsanläggning något norr om Stockholm. De flesta har en häst här. Någon har två.
Gårdägaren har dock sysslat med polo och har ett 30-tal polohästar.

Hos oss är lösdrift billigare. De fodras en gång/dag(som räcker till dagen därpå) och ses då över. Det ingår ingen annan service och det ingår ett visst antal kg grovfoder av en typ.
Lösdriften är eg för polo-hästarna. Men vi är ett fåtal som fått ok att ha våra "vanliga" hästar där under förutsättningarna att man sköter ev tillskottsfodring, täcken etc själv. Och givetvis att de funkar i poloflocken.
Det finns halmad ligghall, vattenkoppar som inte fryser, salt och mineraler.

Stallplats här är betydligt dyrare. Man betalar kallhyra och ev servicedel om man inte står i kollektiv.
Och iom att man själv ska ströa så tillkommer det. Foder tillkommer..
För box, el och tillgång till ridhusen och utebanor betalar jag 2200 kr/mån.
Vi har valt att ha folk som sköter alla fodringar utom kvällarna. Så vi betalar också för det, 1740 kr/häst.
Utöver det tillkommer alltså foder och strö. Dock måste vi köpa visst foder och visst strö. Så det sätter prisbilden en del.
Och skrittmaskinsavgift tillkommer om man vill nyttja den.

Utöver det kostar hovis mig 1200 per skoning och 400 kr/verkning. Nuvarande skos.
Nu har jag bara en häst iom att jag tog bort min andra nyligen.
Den här har dyrare försäkringspremie iom högre livvärde och mer skadedrabbad ras än den andra.
Jag tränar normalt 1-2 pass i v för tränare som tar 450-500 kr/lektion.
Vetvård, tänder, vacc etc tillkommer.

Jag räknar alltså på att en häst kostar mig strax under 10 000/mån när jag har den uppstallad där jag står.
Men visst går det att komma billigare undan utan att tumma på saker hästen skulle känna av.

När min gick på lösdriften betalade jag vintertid med max utfodring 2500 kr för fodringar och foder och halmad ligghall. Sommartid då betet räckte betalade jag 700 kr/mån. Då han var yngre och tränades mindre var han barfota. Han slet sina hovar väl och jag kunde underhålla dem lite. Nu med dojor slits de mindre och jag kan inte hålla efter = tätare besök av hovis krävs.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

kl

Efter att ha haft inackorderingar i flera år och verkligen räknade på vad det kostade i tid och pengar insåg vi att vi gick plus minus noll. Då tog vi 2500 vitt. Eftersom det är svårt att ta mer betalt än så här i Skåne så avvecklade vi verksamheten. Jag har svårt att tro att man kan gå med plus på inackorderingar om man räknar in allt och inte glömmer arbetskostnaden. Så jag håller nog med Pulkaskurk där.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

kl

Efter att ha haft inackorderingar i flera år och verkligen räknade på vad det kostade i tid och pengar insåg vi att vi gick plus minus noll. Då tog vi 2500 vitt. Eftersom det är svårt att ta mer betalt än så här i Skåne så avvecklade vi verksamheten. Jag har svårt att tro att man kan gå med plus på inackorderingar om man räknar in allt och inte glömmer arbetskostnaden. Så jag håller nog med Pulkaskurk där.

Antar att ni inte hade kallhyra? För det är det man tjänar på, dvs uthyrning av box utan tillbehör och tjänster

Runt där jag bor ligger de på ca 1500kr/mån och då sköts det kollektivt och man köper eget foder och strö
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Mitt gamla ponnysto skadade sig i hagen i onsdags. 8000kr kostade veterinären, sen tillkommer ju mediciner och massor av bandage. Hon är oförsäkrad då hon inte hade någon försäkring när vi köpte henne och var för gammal för att teckna en ny.

Men eftersom vi har ponnyerna så billigt så är det inget problem att betala de pengarna. Eller att strökostnaderna ökar när hon står på boxvila med kompis (vilken tur att jag har fyra så det alltid är två ute och två inne och de kan växla att vara sällskap).

Att vi har de billigt i "grundkostnaden" gör att jag inte behöver oroa mig för sådant här, det finns plats i ekonomin för dyra veterinärkostnader.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag har två hästar. En tävlingshäst och en äldre/f.d tävlingshäst. De kostar mig 9000 kr/månad tillsammans. Inräknat: boxhyror, försäkring, hovslagare, spån, mat, samt träningar (tränar bara den ena hästen då)

Tillkommer gör tävlingar och equiterapeut/massage/hästtandläkare etc. Bensinkostnaderna ökar ju gigantiskt med när man har häst att köra till varje dag + körning till träning/tävling. Detta tillkommer också.

Jag tycker att min smärtgräns är nådd! Drömmen hade varit max 5000 kr/månad. Jag hade "gärna" haft bara en ridhäst med. Men är så otroligt fäst vid båda mina hästar att jag ändå vill ha det som jag har det.

Jag letar hästgård och räknar kallt med att kunna spara MINST 3000 kr på att ha eget stall. Boxhyror försvinner, hökostnad samt spånkostnad kan minskas markant. Har man dessutom ett par inackorderingar minskar ens egna kostnader lite till på det. Det vore toppen! ;-)
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Antar att ni inte hade kallhyra? För det är det man tjänar på, dvs uthyrning av box utan tillbehör och tjänster

Runt där jag bor ligger de på ca 1500kr/mån och då sköts det kollektivt och man köper eget foder och strö

Fast det tillkommer ju ändå kostnader som stolp, slitage, el och saker som går sönder och så minus momsen då.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast foder och strö var faktiskt inte så saftigt i det stora hela, inte heller tjänster som att släppa ut och ta in hästar. Mocka fick de göra själv och kraftfoder fick de köpa själv. Det är underhåll av staket, betesputsning, gödning, tömmande och utkörande av gödselstack, el och vatten, underhåll av boxar m.m. som vi upptäckte var det som slukade allt och så momsen på det.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast det tillkommer ju ändå kostnader som stolp, slitage, el och saker som går sönder och så minus momsen då.

Elaggregat är en ganska liten kostnad. Har köpt två aggregat på 15år, staketet bytte vi för 6år sedan. Summan för detta är idag ganska obefintlig. Man får ju se till att ha staket som det är ström i så går hästarna inte på det och förstör det

Vi har stenväggar i stallet och det är väldigt lite kostnader för slitage där, vi målar en gång om året och färgen kostar väl runt en 500 lapp.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast foder och strö var faktiskt inte så saftigt i det stora hela, inte heller tjänster som att släppa ut och ta in hästar. Mocka fick de göra själv och kraftfoder fick de köpa själv. Det är underhåll av staket, betesputsning, gödning, tömmande och utkörande av gödselstack, el och vatten, underhåll av boxar m.m. som vi upptäckte var det som slukade allt och så momsen på det.

Förstår faktiskt inte det för dessa kostnader är verkligen inte det dyra hos oss.

Nyfiken på vad för typ av hagar ni hade eftersom det krävde så stora kostnader? Vi har stolpar och tre eltrådar bytte hela staketet för ca 6år sedan nu och har behövt byta 2-5 stolpar per år sedan dess vilket är en kostnad på ca 140kr

Gödselstacken kör vi ut var 5 år ungefär och då av en kostnad på ca 5000kr.

Vatten kostar inget då vi har egen brunn, elen är försumbar om man har bra trådar och ett bra aggregat

Men dessa kostnader måste ni väl ha även om ni inte har inhyrningar??
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Gödselmängden blir ju större om man har fler hästar och måste då köras ut oftare. Jag skulle heller aldrig vilja ha en stack liggande i fem år, vi har i stort sett möss- och råttfritt här och det vill jag inte ändra på genom att låta stacken ligga flera år. Elen till staketen är inte boven utan mer varmvatten som går åt. Även om man har egen brunn så behöver man ju el för att vattnet ska komma därifrån. Vi har dock kommunalt vatten och avlopp. Men det är inte gratis när en massa inackorderingar ska tvätta sina hästar efter träning.

Det kostar multum med gödning till hagarna, vi behöver ju inte gödsla lika mycket mark när vi inte har lika många hästar.

Underhållet av stallet kostar mer ju fler boxar som används, det går åt mer färg och mer vatten till tvätt och fler arbetstimmar.

Vi tar in eget grovfoder och det blir inte så fasligt mycket dyrare med det lilla folk ger sina hästar:meh: Halmen från våra utarrenderade fält kostar bara pressningskostnaden.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Hej!
Jag har en häst, hon kostar mig ungefär 5000/månad i kost,logi och skoning. Med träningar kostar hon väl nån 1000-lapp till.

Hur många hästar man har råd med?? Det beror väl på boendeort och inkomst. jag skulle ha råd med ungefär en till.

Hur många hästar man har tid till? I mitt fall den enda jag har. Fler än henne och jag skulle bo i stallet.

/Lavinia
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Gödselmängden blir ju större om man har fler hästar och måste då köras ut oftare. Jag skulle heller aldrig vilja ha en stack liggande i fem år, vi har i stort sett möss- och råttfritt här och det vill jag inte ändra på genom att låta stacken ligga flera år. Elen till staketen är inte boven utan mer varmvatten som går åt. Även om man har egen brunn så behöver man ju el för att vattnet ska komma därifrån. Vi har dock kommunalt vatten och avlopp. Men det är inte gratis när en massa inackorderingar ska tvätta sina hästar efter träning.

Vi har vår liggande ca 6-7år utan problem med möss och råttor. Varmvatten har vi inte på vintern det finns ju faktiskt andra betydligt billigare lösningar.

Vi tvättar också men vi har endast kallvatten. Sedan så behöver inte en vvberedare dra så väldigt mycket ström och om den gör det så får man kanske fundera på att byta ut den. Sedan kan man tvångsstyra graden på vattnet om man anser att det är en enorm kostnad.

Det kostar multum med gödning till hagarna, vi behöver ju inte gödsla lika mycket mark när vi inte har lika många hästar.

Det problemet har inte vi eftersom vi inte har beteshagar utan vi har ett väldigt billigt bete en bit härifrån som jag hyr varje sommar.

Underhållet av stallet kostar mer ju fler boxar som används, det går åt mer färg och mer vatten till tvätt och fler arbetstimmar.

Fast så mycket mer går det ju inte åt. Underhållet på byggnaden måste ju faktiskt skötas i vilket fall som helst. Och det finns många billigare lösningar om man vill.

Vi tar in eget grovfoder och det blir inte så fasligt mycket dyrare med det lilla folk ger sina hästar:meh: Halmen från våra utarrenderade fält kostar bara pressningskostnaden.

Fast det är väl grovfodret som är det dyraste! När vi hyrt ut så har vi endast hyrt ut boxen, inget annat. De får själva ombesörja skötsel, köpa foder, köpa strö etc Det är ju pengar som man kan använda till underhållet för byggnaden och bor man bra så kan man ta uppåt 1500-2000kr/mån för endast boxen och för oss så var det pengar in och def plus i kassan
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast jag säger ju att för oss är inte grovfodret det dyraste just när det gäller inackorderingarna. Att träna hästar för tävling och träning utan varmvatten vintertid är inget alternativ för mig. Underhållet påverkas ju absolut, vi har haft fyra boxar till uthyrning, nu har vi i stort sett stängt det stallet, inget underhåll inne i boxarna alls. Att inte tvätta och måla om varje år är för mig inget alternativ heller, klarar inte av att ha boxar med massa märken i väggarna, eller ska jag bara underhålla till mina egna hästar och skita i inackorderingarnas?

Även vinterhagar ska underhållas, sås om och gödslas. Jag vill ha gräs i vinterhagarna också. Samma där, jag kan ju inte skita i inackorderingarnas hagar. Jag vill inte ha ett sommarbete en bit ifrån, jag vill ha mina hästar vid stallet. Ridhästarna (även inackorderingarna) går inte på bete utan i hagar med mindre gräs och in på nätterna. Mina hästar går på lösdrift på sommaren.

Billiga lösningar brukar inte vara de bästa tycker jag, jag vill ha kvalitet.

Så för oss var det ingen vinst alls att ha inackorderingar, möjligt det är annorlunda för andra men för oss var det INTE det.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

jag har en häst, och skulle verkligen varken ha tid eller pengar med en till.
denna kostar mej i kronor (omräknat från euro alltså):

stallhyra 2200 , inklusive allt (strö, grovfoder, mineraler, lite fraftfoder, linfrökross, in/utsläpp, påklädning av täcke om det behövs)
skoning var 8 v= 1000 så 500 /månad
försäkring 200
bensin 500

tränare kostar här typ 300/gång , jag tränar inte just nu åtminstone

och sedan kommer ju avmaskning, vaccination, raspning, med jämna mellanrum ( ungefär 3000 i året) så ca 230 kr /månad

sedan behövs kanske nåt nytt, men jag shoppar sällan, eller bara då jag verkligen behöver nåt. och sedan då kostnader som ET och annat vilket jag inte räknat med här.

så i medeltal blir det ca 3600 i månaden.. har inte räknat så här tidigare:eek:, låter mycket för min fattiga plånbok, men det ger mycket också..fast det kan man inte räkna i pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Fast jag säger ju att för oss är inte grovfodret det dyraste just när det gäller inackorderingarna. Att träna hästar för tävling och träning utan varmvatten vintertid är inget alternativ för mig. Underhållet påverkas ju absolut, vi har haft fyra boxar till uthyrning, nu har vi i stort sett stängt det stallet, inget underhåll inne i boxarna alls. Att inte tvätta och måla om varje år är för mig inget alternativ heller, klarar inte av att ha boxar med massa märken i väggarna, eller ska jag bara underhålla till mina egna hästar och skita i inackorderingarnas?

Förstår faktiskt inte alls vad du menar med detta. Har tävlat på elitnivå under en väldigt lång tid och har aldrig haft varmvatten tillgängligt, varför skulle man behöva det?

Och återigen så är det något du anser viktigt men som absolut inte är nödvändigt. Ytterst sällan man skall behöva rida en tränad häst så svettig på vintern att man skulle behöva bada dem. Och är de dessutom klippta så brukar de torka supersnabbt när man skrittar av dem

Som sagt vi tvättar OCH målar vårt stall var år, men kostnaden är inte så ofantligt stor ändå.

Även vinterhagar ska underhållas, sås om och gödslas. Jag vill ha gräs i vinterhagarna också. Samma där, jag kan ju inte skita i inackorderingarnas hagar. Jag vill inte ha ett sommarbete en bit ifrån, jag vill ha mina hästar vid stallet. Ridhästarna (även inackorderingarna) går inte på bete utan i hagar med mindre gräs och in på nätterna. Mina hästar går på lösdrift på sommaren.

Ja det är ju trots allt ett val ni gör, så gör inte vi. Vi har bara unghästar på sommarbete de tävlande går i vanlig hage där vi inte vill ha för kraftigt gräs vilket det ofta blir om man gödslar och sår om var år.

Billiga lösningar brukar inte vara de bästa tycker jag, jag vill ha kvalitet.

Så du menar att jag inte skulle ha kvalitet på mitt hästhållande :eek:

Så för oss var det ingen vinst alls att ha inackorderingar, möjligt det är annorlunda för andra men för oss var det INTE det.

Men ärligt inte kan 4st hästar göra att ökningen av totalkostnad blir så hög att man inte skulle kunna gå vinst!!?? Har aldrig hört någon som inte tjänar på sina kallhyror.
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag behöver varmvatten, tränar ofta min häst så att hon blir alldeles svettig och vill inte ha intorkad svett kvar.

För mig är det inte ett val att välja att jag vill ha mina vinterhagar i ordning. Allt är ju såklart ett val man gör och jag gör de val jag anser är nödvändiga för hästhållning.

Jag bryr mig inte om att du aldrig har hört talas om att man inte går med vinst, vi gjorde inte det och det får du tro vilket du vill om.

Jag har ingen aning om din hästhållning, men för mig blir billiga lösningar ofta dyra i längden.

Dessutom börjar du bli tjatig, jag säger att vi inte tjänar på inackorderingar, grattis till dig om du gör det, vi gjorde det INTE!!!
 
Sv: Hur många hästar har man råd med?

Jag behöver varmvatten, tränar ofta min häst så att hon blir alldeles svettig och vill inte ha intorkad svett kvar.

Kanske läge att höja konditionen eller klippa hästen. Du får ursäkta mig men en häst blir inte normalt svettig av att gå vanliga pass träning på vintern och vad jag förstår så rider du lätta klasser i dressyr(?) vilket inte borde göra dem särdeles svettiga av normal träning.

För mig är det inte ett val att välja att jag vill ha mina vinterhagar i ordning. Allt är ju såklart ett val man gör och jag gör de val jag anser är nödvändiga för hästhållning.

Vinterhagar kan vara i ordning utan att man sår och gödslar dem.

Jag bryr mig inte om att du aldrig har hört talas om att man inte går med vinst, vi gjorde inte det och det får du tro vilket du vill om.

Nej jag tycker bara det är märkligt

Jag har ingen aning om din hästhållning, men för mig blir billiga lösningar ofta dyra i längden.

Du dömer min hästhållning trots att det uppenbarligen fungerar utmärkt med helt naturlig drift av byggnader och hagar. Nej vi har ingen billig lösning vad du nu får det ifrån utan vi gör det ordenligt från början och jag vet vad underhåll kostar eftersom det är det jag arbetar med. Därför känner jag mig så pass stärkt att jag vågar anse att normalt underhåll behöver man göra även om stallet är tomt

Dessutom börjar du bli tjatig, jag säger att vi inte tjänar på inackorderingar, grattis till dig om du gör det, vi gjorde det INTE!!!

Du får tycka att jag är tjatig men det är du som dömer ut alla inklusive mig som har normalt underhåll på sin gård. Du anser att man tydligen har en billig lösning och att det är sämre i längden.

Jag vet vad som krävs för att få hästar att må bra och prestera bra
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 196
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 425
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 368
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp