Hur mycket...

Man får väl orka hur mycket man vill utöver jobbet? Endel orkar hur mycket som helst, andra mindre osv. Vi är alla olika individer och ingen är den andra lik. Så länge man är nöjd med sitt liv ser inte jag något problem med vad man orkar och inte orkar utöver jobbet. :)
Men när man inte orkar det man vill utöver jobbet? Jag jobbar för att ha råd att ha häst, men när jag inte orkar med hästen försvinner lite av motivationen till att jobba.
 
Jag jobbar 70% vilket får mig att fungera ok i vardagen. Dvs orkar jobba, orkar handla efter jobbet, orkar göra nån aktivitet med hundarna, orkar med hundpromenader. När jag är frisk är det så, ska tilläggas. Nu när jag av olika anledningar mår dåligt framförallt psykiskt orkar jag knappt med jobbet och efter jobbet sover jag, typ.
 
Men när man inte orkar det man vill utöver jobbet? Jag jobbar för att ha råd att ha häst, men när jag inte orkar med hästen försvinner lite av motivationen till att jobba.
Då får man tvinga sig själv trots att man inte "orkar". Har själv kommit hem från jobbet och egentligen inte orkat med hästen, men ändå pallrat mig ner till stallet och gjort det jag ska och ofta får jag energi av det, även om jag inte trodde det när jag pallrade mig ner.
Allt kan inte vara på topp jämnt, det måste finnas dagar som är pest och pina för att vi ska veta när vi har dom bra dagarna, för dom kommer även om det inte känns så ibland. :)
 
Då får man tvinga sig själv trots att man inte "orkar". Har själv kommit hem från jobbet och egentligen inte orkat med hästen, men ändå pallrat mig ner till stallet och gjort det jag ska och ofta får jag energi av det, även om jag inte trodde det när jag pallrade mig ner.
Allt kan inte vara på topp jämnt, det måste finnas dagar som är pest och pina för att vi ska veta när vi har dom bra dagarna, för dom kommer även om det inte känns så ibland. :)

Fortsätter man pressa sig under en längre tid (nu snackar vi inte enstaka dagar) så smackar man rätt bra in i väggen. Vi är rätt många som testat att "pressa lite mer" och fått betala dyrt för det.
 
Det fungerar under en kortare tid men sedan försvinner orken/boosten man får. Det är INTE en behaglig känsla :(
Kan nog inte sätta mig in i den situationen, då jag själv gått på autopilot och gått på rutiner när det varit som värst men ändå orkat igenom och ibland få lite mer ork genom t ex ett lyckat ridpass eller dylikt.
 
Jag tror att vi alla är olika. Många undrar hur jag orkar med hästen sex dagar i veckan, men jag får energi av hästen. Däremot förstår jag inte folk som tillbringar helger och semestrar runtfarandes för att hälsa på hos folk, men de får uppenbarligen energi av det.

Sömnbehovet ser ju också olika ut. Jag behöver mina nio-tio timmar, varje natt. En person som klarar sig på sex timmar har betydligt mer tid varje dag. (jag blir fysiskt illamående och trött, grinig och oinspirerad med mindre sömn, så även om jag tvingar mig till mindre sovtid ger det mig ingen livskvalitet).

Sedan går det i perioder i livet, tror jag, för de flesta. Vissa perioder orkar man mindre på jobbet, och vissa mer. Men jag förstår ts tanke, jag har ett ständigt dåligt samvete för att jag är en osocial vän och familjemedlem, men jag orkar inte vara social varje helg (eller ens varje månad), helt enkelt. Hellre lyssna på sin inre röst är att gå in i väggen.

Men visst kan jag bli avundsjuk på dem som orkar med så mycket mer.
 
Då får man tvinga sig själv trots att man inte "orkar". Har själv kommit hem från jobbet och egentligen inte orkat med hästen, men ändå pallrat mig ner till stallet och gjort det jag ska och ofta får jag energi av det, även om jag inte trodde det när jag pallrade mig ner.
Allt kan inte vara på topp jämnt, det måste finnas dagar som är pest och pina för att vi ska veta när vi har dom bra dagarna, för dom kommer även om det inte känns så ibland. :)
Så gjorde jag. Hästen var en börda, jag orkade inte, jag tvingade mig för jag hade inget val. När jaggjorde något med henne kändes det bra, men känslan försvann i samma stund jag kom innanför dörren och insåg att jag slösat tid på det medan allt annat fått vänta. Prioritering i sin värsta form, men jag prioriterade ju inte fel heller, utan prioriterade något som gav mig lite mer energi. I slutändan blev det samma i alla fall. Det krävdes energi för att orka med hästen och då fick jag energi som försvann när jag skulle göra allt annat på kortare tid.
 
Så gjorde jag. Hästen var en börda, jag orkade inte, jag tvingade mig för jag hade inget val. När jaggjorde något med henne kändes det bra, men känslan försvann i samma stund jag kom innanför dörren och insåg att jag slösat tid på det medan allt annat fått vänta. Prioritering i sin värsta form, men jag prioriterade ju inte fel heller, utan prioriterade något som gav mig lite mer energi. I slutändan blev det samma i alla fall. Det krävdes energi för att orka med hästen och då fick jag energi som försvann när jag skulle göra allt annat på kortare tid.
Jag tror mycket hänger på vad för jobb man har också och hur det är på jobbet. Har själv haft så kallade "skitjobb" där man egentligen knappt orkar med diska, städa, tvätta osv.
Nuvarande jobb är toppen, har energi på jobbet och skulle nog kunna jobba mer än 100% eller vänta, det gör man väl om man jobbar övertid, om vi säger att 100% är 40 timmar i veckan?
Förvisso har jag ändå haft dagar när man kommer hem och vill egentligen bara lägga sig i sängen och sova, men tvingat mig själv att göra dom där sakerna jag tyckt vart jobbiga, diska, städa osv, och efteråt känns det ofta mycket bättre att veta att man inte behöver bry sig om det på ett tag.

Jag tror lite ligger hos en själv också, en sak är jobbig om man gör den jobbig, t ex som för mig och disken. Egentligen är inte momentet i sig jobbigt, men jag tycker det är jobbigt. Sen är det klart att det finns energitjuvar också och det är jobbigare att undvika om det är så att man inte kan undvika dom.
 
utöver jobb är det rimligt att man skall orka göra? Känner mig värdelös som nästan inte orkar göra något mer än jobba.

De man hör talas om är de som klarar av att jobba 100%, plugga 100%, träna på gym, ha fyra hästar i tävling form plus ha ett socialt liv. Själv jobbar jag heltid och har en häst som går på halvfart och orkar knappt med något alls. Helgerna går åt till att ladda upp för ännu en ny arbetsvecka och hemmet blir lidande.

Så hur mycket är det egentligen rimligt att man skall orka utöver jobb?
Äsch, jag orkar bara jobba 110% kontorsjobb, 25% eget företag, 5 barn och gård med flera fastigheter att sköta.

Ambitionsnivån sätter man själv. Och inget är fel så länge den innehåller lägstanivå att man försörjer sitt eget leverne.

Jag tror att vi är olika helt enkelt.
 
Det finns nog ingen mall på hur mycket man ska orka.

det beror på människa, det beror på omständigheter och det beror på jobb.

jag jobbar (tre dagar till :cry: ) med människor och jag är HELT slut när kvällen kommer. Äter ibland en koffeintablett under bilfärden hem för att vara skärpt. Lägger mig tidigt och helgerna startar med en dag när jag gör platt intet.

Jag har en sjukdomshistoria förstås, men när jag talar med folk i min ålder så tycker de jag gnäller för de har det likadant trots att de inte alls varit sjuka.

På jobbet är jag skärpt. För det är så kul! Men på lunchen när jag ätit min matlåda så ramlar jag ner i soffan i personalrummet och håller på att tuppa av.

Jag har hittat min nivå och vet hur mycket jag behöver vila. Jag tror att var och en måste ha koll på det. Vissa orkar massor, andra mer normala orkar mindre.
 
Har precis bytt jobb, eftersom gamla jobbet fick mig att må dåligt. Men har antagligen mycket högre krav på mig själv att prestera än vad som är nödvändigt, för det är ju inte rimligt att man ska kunna allt redan efter så kort tid.
Eller så är det så att dina gamla arbetsförhållanden ligger kvar och du har inte lyckats hämta dig än. Som sagt, jag har börjat komma i min forna form nu, alltså efter tre år.
 
Då får man tvinga sig själv trots att man inte "orkar". Har själv kommit hem från jobbet och egentligen inte orkat med hästen, men ändå pallrat mig ner till stallet och gjort det jag ska och ofta får jag energi av det, även om jag inte trodde det när jag pallrade mig ner.
Allt kan inte vara på topp jämnt, det måste finnas dagar som är pest och pina för att vi ska veta när vi har dom bra dagarna, för dom kommer även om det inte känns så ibland. :)

TS, den här kommentaren är inget du ska lyssna på. Det är så här det går till att köra sig själv i utmattningsträsket. O där vill du inte vara.
 
TS, den här kommentaren är inget du ska lyssna på. Det är så här det går till att köra sig själv i utmattningsträsket. O där vill du inte vara.
Var det nödvändigt att svara mig så? Det var väldigt ohövligt. Jag anser den väldigt onödigt då jag tror TS känner bäst själv vad den väljer att lyssna på då denne känner sig själv bäst. Man ska inte förkasta folks olika erfarenheter, bara för att det fungerar för någon betyder inte att det kommer fungera för alla, men det därmed inte sagt att erfarenheten ska döljas.
 
Var det nödvändigt att svara mig så? Det var väldigt ohövligt. Jag anser den väldigt onödigt då jag tror TS känner bäst själv vad den väljer att lyssna på då denne känner sig själv bäst. Man ska inte förkasta folks olika erfarenheter, bara för att det fungerar för någon betyder inte att det kommer fungera för alla, men det därmed inte sagt att erfarenheten ska döljas.
Men det är väl inget att bli upprörd över? Nån har en annan åsikt bara.
 
Jag tror det handlar mer om hur ofta man känner sig så trött. Är det såpass ofta som flera dagar i veckan och även sådant man förr tyckt var roligt blir en börda. Då borde alla varningssignaler blinka. Vet flera som helt dränerat sig själva energimässigt under flera år. Varit "duktiga" och kört på. Och sen kommer humörsvängningar, minnet försämras, sömnen blir mindre osv. Detta succesivt under flera år. Tills det helt enkelt inte håller längre. Kroppen är inte oändlig. Den orkar inte hur mycket som helst. Även om man nånstans kan tro det.

Jag har varit lite på gränsen. Dvs jobbat över 100 %. Gård, hästar, umgänge, sjukdom i familjen. 24 timmar på dygnet och det har kännts som att man många ggr jagat timmarna. Vaknat 04:15 sen lägger mig för sent.

Det som rök först var umgänget. Från att ha varit tja huvsat social till att prioritera bort att vara med vänner för det tagit för mycket tid. Orken inte räckt till det.

Och nånstans har jag alltid vetat att detta kan inte fortgå. Jag behöver inte ha allt. Jag behöver inte vara dålig om inte hästarna är i tävlingskondition. Jag behöver inte vara sämre om jag inte jobbar över varje fredag och gör allt extra som "någon annan" egentligen skulle gjort.

Jag älskade mitt jobb. Har nyligen börjat ett nytt. Med precis det jag vill göra och är utbildad till. Men betydligt närmare och bestämt mig för att inte jobba så mycket övertid. Jag vinner massa restid. Och betydligt mindre stressig. Känns på hela anläggningen.

Vart lite långt inlägg kanske. Men min poäng är att det är lätt att hamna där. Livspusslet, ekorrhjulet eller vad man nu vill kalla det.
 
När jag insåg att jag inte orkade göra något alls efter jobbet så bytte jag jobb. Jag jobbar för att jag ska kunna leva som jag vill efter arbetstid, jag lever då rakt inte för att kunna jobba! Planen är att börja på ett kontorsjobb inom ett par år, börjar orken tryta då så är det absolut städning och sådant som ryker först. Jag överlever lite grus i hörnen om det innebär att jag har mer tid och ork att utöva min hobby!
 
Var det nödvändigt att svara mig så? Det var väldigt ohövligt. Jag anser den väldigt onödigt då jag tror TS känner bäst själv vad den väljer att lyssna på då denne känner sig själv bäst. Man ska inte förkasta folks olika erfarenheter, bara för att det fungerar för någon betyder inte att det kommer fungera för alla, men det därmed inte sagt att erfarenheten ska döljas.
Det verkar dock som om ts är djupare ner i utmattning än en kortare period. Ofta fixar man saker genom att tvinga sig själv och sedan inse att det faktiskt gav energi. Men i ett läge då det går vecka efter vecka efter vecka och man känner samma orkeslöshet så är det dags att se upp. Jag och många med mig har varit i både läge ett och läge två och skillnaden är ganska stor. Som sagt låter det som om ts är i läge två och då hjälper det inte att tvinga sig själv. Man gräver bara ner sig ännu mer då.

Till ts vill jag ge rådet att när du har möjlighet att ta semester från jobbet så ska du göra det. Ta ut så många veckor du kan och så låter du hästen vila så du inte har några måsten alls. Sov hela dagarna om du behöver det. Lyssna på din kropp och vila ordentligt så ska du se att du börjar återhämta dig och få energi igen så småningom.
 
Var det nödvändigt att svara mig så? Det var väldigt ohövligt. Jag anser den väldigt onödigt då jag tror TS känner bäst själv vad den väljer att lyssna på då denne känner sig själv bäst. Man ska inte förkasta folks olika erfarenheter, bara för att det fungerar för någon betyder inte att det kommer fungera för alla, men det därmed inte sagt att erfarenheten ska döljas.

Ja..det var nödvändigt att svara på inlägget på det sättet. Sedan är det upp till dig om vill ta det personligt eller bara läsa det som en kommentar till TS, vilket det var. Du såg säkert att jag började inlägget med TS?

Absolut är det viktigt att ta in andras erfarenheter och som jag uppfattade vad du har skrivit i tråden så har du inte kraschat i väggen, du har aldrig tagit helt slut. Jag har det. Jag har gjort hela den resan o vet vad träsket kostar. Läser jag in att en människa är på väg att ta slut, ja då måste jag som medmänniska gå in o säga till att "Stopp, det rådet kan vara ödeläggande". Man kan absolut pressa sig själv lite till MEN det går bara ett tag, sedan går det inte mer. O det är vanligt att det tar åratal att återkomma till tidigare energinivå. Jag hade att göra i x antal år innan jag kom tillbaka till tidigare energinivåer..o allt pga. att jag pressade mig själv lite till.

I all välmening. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
776
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 629
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 891
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp