Hur ska man orka vara människa?

Fast enligt vissa (läs senast @sillysinta) på detta forum så ska man må dåligt över att vara en sådan hycklare och untermensch som:
* Bryr sig om andra människor oavsett nationalitet och hudfärg
* Gråter när man ser eländet
* Skänker pengar till organisationer som jobbar med problemen
* Hjälper till med det man kan på hemmaplan
* Känner sig ändå otillräcklig emellanåt
* Röstar på partier som stödjer mottagandet av krigsflyktingar
* Diskuterar frågan på ett forum i perspektivet att man vill hjälpa till mer.

Då är man en dålig undermänniska som hycklar.

När man istället kan vara en icke-hycklande ubermensch som:
* Röstar på ett främlingsfientligt parti som vill stänga gränsen för de som flyr kriget
* Sitter i soffan framför TVn och tänker "de får skylla sig själva, de där muslimerna" (ja, det funkar även om det inte är muslimer, för så bra världskoll behöver man inte ha som ubermensch)
* Vägrar att ge en enda krona till organisationer som hjälper, för kan man inte hjälpa alla så ska ingen få.
* Som vill ta pengar från flyktinghjälpen för att hjälpa relativt rika i Sverige
* Vägrar att hjälpa till lokalt för att förbättra integrationen - för det skulle ju fan va dåligt om integrationen gick bra, då kan vi ju ta hit fler.
* Sitter hemma och är irriterad på att det visas bilder av drunknade 3-åringar på TV. Det är ju fan inte vårt problem.
* Dissar alla initiativ på forum för det är ändå bara hyckleri.
* Satsar sin energi på att sparka koppen från närmaste tiggare.
* Satsar sin energi på att skylla allt som gått snett i det egna livet - trots sin ubermensch-status har det gått snett - på invandrare och muslimer.

Undrar vilken sorts människa jag vill ha fler av i vårt samhälle. Jag sluter mig nog till att hycklande untermensch är ganska trevliga människor trots allt.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 252
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 655
Senast: pajaztar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp