Bukefalos 28 år!

Hur tanker man om dricks i Sverige?

@honung
Frågan är varför det är så svårt att förstå att dricksandet är frivilligt och varför ska det ställas mot annan service som inte har dricksandet som etikett?
Jag gissar att debatten uppstår när vissa förklarar varför de inte dricksar och andra anser att deras argument inte håller.

Om man dessutom kallar människor för snåla för att de inte dricksar får man nog förvänta sig att vissa vill förklara sig, eller att de helt enkelt inte håller med om att man är snål pga det. Det blir ju så när folk uttrycker åsikter, det blir diskssusioner.

Det här är en ganska typiskt svensk debatt. SKATTAR NI? NÄHÄ! MEN DET MÅSTE NI! - typ.
Fast det har väl knappast präglat den här diskussionen? Vad jag kan se har det väl kommit upp på sista sidorna?
 
@honung

Jag gissar att debatten uppstår när vissa förklarar varför de inte dricksar och andra anser att deras argument inte håller.

Jag frågade varför det frivilliga dricksandet ställs som ett argument mot varför man inte dricksar annan typ av service, inte varför debatten uppstår. Debatten är initierad av någon som är van vid och ser det som jag tolkar det som ganska självklart att dricksa i annat land, och undrar hur det dricksas här. Och svaren här är att man ställer en servicegrupp mot en annan som argument till sin ståndpunkt att det är fel att dricksa alls. Svenskt om du frågar mig, snålt dessutom.
 
@honung
Och svaren här är att man ställer en servicegrupp mot en annan som argument till sin ståndpunkt att det är fel att dricksa alls.
Fast alla svaren är ju inte så? Det är ju just därför det blivit en diskussion? På dig låter det som att alla i tråden argumenterar för samma sak, men så kan jag inte se att det blivit .

Vissa av svaren är så, men inte alla. Vad jag kan se. Att det är svenskt att ifrågasätta dricksande kanske stämmer, men det är väl rätt logiskt att man ifrågasätter det i en kultur där man inte längre gör det i stor utsträckning, jämfört med i ett land där man fortfarande anser det vara självklart.
 
Men har jag sagt att alla svarat så?

Dricksandet är självklart här för vissa, för andra inte. Och det respekteras, här precis som det görs även i övriga europa numer när de allra flesta betalar med kort. Men det utesluter inte att dricksandet fortfarande är accepterat. medan här framställs det av vissa i just den här debatten, som felfelfel.

Och jag tror att de som inte dricksar idag, har inte gjort det förr heller. Och gör det troligen inte med hjärtat i andra länder heller.
 
Jag avskyr dricks. Och det har inte att göra med huruvida jag är snål (även om jag säkert kan anses vara det också, om någon känner för det), utan detsamma har gällt när jag varit den som fått dricks. För mig är hela idén förnedrande. En person har ett arbete som den får lön för, att dessutom få nåt slags tiggeripeng av kunder är (för mig) inte visad uppskattning utan snarare "klapp på huvudet", "duktig kicka/ponke"... Har man ett jobb sköter man sitt jobb (eller inte, men då är det en fråga för chefen), och får lön därefter. Och nej, jag vet att det inte alltid funkar så men jag ser inte att det blir det minsta bättre av drickssystem! Sen tycker jag det blir dumt om bara vissa delar av jobbet ska löna sig extra, en servitör kanske är jätteduktig på kundbemötande medan en annan är enormt hjälpsam "bakom kulisserna" och avlastar och hjälper kollegor - båda sakerna borde löna sig, och den som har hela bilden (chefen, inte kunden) är den som borde avgöra hur.

Om arbetslaget dessutom lägger ihop dricksen i en pott de delar lika på faller ju dessutom tanken att god service ska löna sig? Alla får lika mycket oavsett hur trevliga/otrevliga de varit...

Jag ger dricks när jag är i länder där det förväntas, som regel frågar jag (tex på hotellet) hur mycket som ska ges för vad. Men i Sverige ger jag inte dricks, absolut inte. Jag tycker verkligen det är hemskt.
 
Men har jag sagt att alla svarat så?

Dricksandet är självklart här för vissa, för andra inte. Och det respekteras, här precis som det görs även i övriga europa numer när de allra flesta betalar med kort. Men det utesluter inte att dricksandet fortfarande är accepterat. medan här framställs det av vissa i just den här debatten, som felfelfel.

Och jag tror att de som inte dricksar idag, har inte gjort det förr heller. Och gör det troligen inte med hjärtat i andra länder heller.
Jag vet inte hur du menar att man ska dricksa med hjärtat i andra länder? Men jag dricksar där eftersom jag är medveten om att deras löner ofta är beroende av det. De som individer ska inte lida föyr att de saknar lägsta löner eller fackföreningar.

Nu när jag har lön och har råd att betala så betalar jag gärna för service. Bilreservdelar köper jag tex på Mekonomen ìstället för biltema just för att personalen har en annan kunskap.
 
Jag vet inte hur man dricksar med hjärtat ärligt talat men alltid när jag reser, vilket jag gör en del, så dricksar jag minst så mycket man ska. I vissa länder där jag har lite mer koll, typ Senegal, dricksar jag väldigt mycket.
 
Ja, jag skrev ju också att ur mitt perspektiv så framstår ditt sätt att dricksa som lite patronizing och gammeldags, eftersom jag förstod det som att du gör likadant oavsett var i världen du är? Även i Sverige, där alla får lön ändå, och det är väldigt ovanligt att trycka en femma i handen på busschauffören som tack för hjälpen?

Jag tänker att eftersom alltihop ändå handlar om normer, så verkar det vettigt att anpassa sig efter normerna där man är. Är man i Sverige så verkar det inte rimligt att säga att Jomen, jag dricksar busschauffören, för det gör man i Qatar, likaväl som att i USA säga att Nä, jag vägrar dricksa serveringspersonalen, för det gör man inte i Sverige.

Jag flög just från Newark, och kanske har saker och ting nyligen ändrats, för jag tror jag såg en enda porter, en äldre svart man som gick och sköt på en vagn fullastad med bagage åt vad jag antog var en handikappad passagerare (annars fixar man väl sitt bagage själv, i mina ögon. Alla passagerar som syntes till gjorde det). Jag tror kanske att den som bor i USA blir mer bekväm att låta sig servas av andra, eftersom det finns så mycket servicepersonal överallt, och därigenom också hamnar i fler situationer där det förväntas dricks?

Jag maste ha uttryckt mig oklart ... sjalvklart ger jag inte dricks pa samma satt har i Sverige som i USA (eller Qatar, dar ar det en helt annan dricks kultur ... och ytterligare en helt annan i Saudi Arabien, och sa vidare i all oandlighet) ... darav att jag startade traden. Jag ville hora hur den Svenska drickskulturen ar numera.

Det finns gott om porters pa EWR, Newark flygplats, aven nar jag inte flyger ut darifran mellanlandar jag ofta dar. De finns vid bagage hamtningen, men ar valdigt diskreta och kastar sig inte over en, utan vantar pa att man fragar om de ar lediga. Ser man ingen dar finns det en service disk dar man kan fraga efter hjalp av en porter.
Nar jag kommer med en resvaska, handbagage, tva stora hundburar och tva rottweilers finns det inte en chance att jag kan ta mig fran terminalen till biluthyrningen sjalv. Tursamt nog har jag alltid nagon som kan mota mig i Stockholm, annars hade jag fatt problem da det inte gar att fa hjalp pa Arlanda.
Den har gangen jag kom vagrade tull tjanstemannen att hjalpa mig med en av mina bagagevagnar ut genom dorrarna, ("Nej, sadan service haller vi inte med" var svaret pa fragan om jag kunde fa hjalp ut genom dorrarna med atminstone en bagagevagn) han talade om att det fanns inga andra dorrar och lanade inte ut sin telefon sa jag kunde ringa Maken pa andra sidan dorren for att kunna fa hjalp precis vid dorren. (skjuta ut en bagagevagn, backa tillbaka, skjuta ut nasta, etc) han gick helt enkelt ifran disken medan jag stod dar. Tursamt nog kom en tjej (ocksa tulltjansteman) och erbjod sin hjalp att skjuta ut mitt bagage, hon tog till och med bada vagnarna. (Medan unghunden var helt galen och hoppade och flog som en 'guttaperkaboll' efter den langa, och alltfor stillsamma i hennes mening, resan)

Om man alltid aker som turist kan det kanske vara svart att se att manga manniskor har andra syften med sin resa och darfor kanske har andra behov av hjalp med bagagget.

Såklart att det gör. Det förutsätter att det fyllts i under "extra" dock.

Vad da under "extra"? Nar jag betalar med kort far jag en "kort apparat" i handen och sa sager de att jag ska 'plippa i' summan. Jag har inte sett nagon "extra" som kan fyllas i.
 
Vad da under "extra"? Nar jag betalar med kort far jag en "kort apparat" i handen och sa sager de att jag ska 'plippa i' summan. Jag har inte sett nagon "extra" som kan fyllas i.

När du får en kortmaskin och själv ska fylla i totalbelopp blir givetvis allt du väljer att lägga till dricks. Är notan på 427:- och du fyller i 450:- har du precis dricksat 33:-. Får du istället en kortslip att skriva på finns det en rad so det står "extra" på och en där det står "total". På motsvarande sätt skriver du 33:- på "extra"-raden och 450:- på "totalt"-raden. Eller dricksar med cash för all del., men det är ju rätt vanligt att använda kort för alla in köp i Sverige och därmed sällan ha pengar på sig.
 
Jag avskyr dricks. Och det har inte att göra med huruvida jag är snål (även om jag säkert kan anses vara det också, om någon känner för det), utan detsamma har gällt när jag varit den som fått dricks. För mig är hela idén förnedrande. En person har ett arbete som den får lön för, att dessutom få nåt slags tiggeripeng av kunder är (för mig) inte visad uppskattning utan snarare "klapp på huvudet", "duktig kicka/ponke"...

Där nuddar du vid det som gjort det tydligt för mig att dricksandet också representerar ett maktförhållande. Jag dricksar alltså - men i Grekland äter jag ofta på familjedrivna små tavernor där ägaren själv serverar mig. Och då får jag problem. Jag funderar varje jäkla gång på hur jag ska göra med dricksen i de fallen (det slutar ofta med att jag ger uppemot 10 procent även till ägaren, men kanske försöker avrunda där det känns naturligt).

Att det är enklare för mig att ge dricks till anställd serveringspersonal visar ju för mig att jag betraktar ägaren som mig jämbördig, men däremot uppfattar jag uppenbarligen inte anställd personal på.
 
Jag maste ha uttryckt mig oklart ... sjalvklart ger jag inte dricks pa samma satt har i Sverige som i USA (eller Qatar, dar ar det en helt annan dricks kultur ... och ytterligare en helt annan i Saudi Arabien, och sa vidare i all oandlighet) ... darav att jag startade traden. Jag ville hora hur den Svenska drickskulturen ar numera.

Det finns gott om porters pa EWR, Newark flygplats, aven nar jag inte flyger ut darifran mellanlandar jag ofta dar. De finns vid bagage hamtningen, men ar valdigt diskreta och kastar sig inte over en, utan vantar pa att man fragar om de ar lediga. Ser man ingen dar finns det en service disk dar man kan fraga efter hjalp av en porter.
Nar jag kommer med en resvaska, handbagage, tva stora hundburar och tva rottweilers finns det inte en chance att jag kan ta mig fran terminalen till biluthyrningen sjalv. Tursamt nog har jag alltid nagon som kan mota mig i Stockholm, annars hade jag fatt problem da det inte gar att fa hjalp pa Arlanda.
Den har gangen jag kom vagrade tull tjanstemannen att hjalpa mig med en av mina bagagevagnar ut genom dorrarna, ("Nej, sadan service haller vi inte med" var svaret pa fragan om jag kunde fa hjalp ut genom dorrarna med atminstone en bagagevagn) han talade om att det fanns inga andra dorrar och lanade inte ut sin telefon sa jag kunde ringa Maken pa andra sidan dorren for att kunna fa hjalp precis vid dorren. (skjuta ut en bagagevagn, backa tillbaka, skjuta ut nasta, etc) han gick helt enkelt ifran disken medan jag stod dar. Tursamt nog kom en tjej (ocksa tulltjansteman) och erbjod sin hjalp att skjuta ut mitt bagage, hon tog till och med bada vagnarna. (Medan unghunden var helt galen och hoppade och flog som en 'guttaperkaboll' efter den langa, och alltfor stillsamma i hennes mening, resan)

Om man alltid aker som turist kan det kanske vara svart att se att manga manniskor har andra syften med sin resa och darfor kanske har andra behov av hjalp med bagagget.



Vad da under "extra"? Nar jag betalar med kort far jag en "kort apparat" i handen och sa sager de att jag ska 'plippa i' summan. Jag har inte sett nagon "extra" som kan fyllas i.

Ja, det är möjligt att det är så om man alltid åker som turist, att man inte ser andra resenärer. Jag vet inte, jag har åkt av lite olika skäl, i jobbet och privat, och då tyckte jag de andra medresenärerna syntes ganska bra. De allra flesta verkade antingen åka privat (turister, eller hälsa på släkten) eller i jobbet. Kanske de som flyger i syfte att transportera större mängder bagage och djur åker andra tider eller årstider?

Det där med extra fungerar likadant i Sverige som i USA, man får en slip, skriver i dricksen och totalsumman, så slår de in det. Eller så får man slå extrasumman direkt i kortapparaten. Jag betalade nog inte dricks kontant knappt nån enda gång, tror jag, när jag var i USA senast.
 
Där nuddar du vid det som gjort det tydligt för mig att dricksandet också representerar ett maktförhållande.

Intressant. Jag som har jobbat med service i en del former som verkligen är att betrakta som maktförhållande (hålla upp dörrar, visa tanter vägen till toaletten och ta emot kläder på utsträckta armar i foajen så att hedersgästerna ska slippa gå till garderoben, allt iförd balklänning, handskar och bländande leende? :sneaky:) kände ytterst sällan så när jag jobbade och inte heller nu när jag ofta står på andra sidan. Däremot reagerar jag väldigt på när andra försöker upprätthålla klyftan åt ena eller andra hållet. Har jag förnekat mina klassresesymptom så mycket att jag inte ser den ömma tån förrän någon trampar på den?
 
Intressant. Jag som har jobbat med service i en del former som verkligen är att betrakta som maktförhållande (hålla upp dörrar, visa tanter vägen till toaletten och ta emot kläder på utsträckta armar i foajen så att hedersgästerna ska slippa gå till garderoben, allt iförd balklänning, handskar och bländande leende? :sneaky:) kände ytterst sällan så när jag jobbade och inte heller nu när jag ofta står på andra sidan. Däremot reagerar jag väldigt på när andra försöker upprätthålla klyftan åt ena eller andra hållet. Har jag förnekat mina klassresesymptom så mycket att jag inte ser den ömma tån förrän någon trampar på den?

Nej, det kan mycket väl vara så att det är jag som snöat in på det, eftersom jag upplever det så ofta. SKA jag lämna dricks till ägaren eller inte, betraktar hen mig som översittare då, som vill hålla hen på plats? (Det mest sannolika svaret är förmodligen att hen ger blanka fan och bara vill ha in så många euro som möjligt, oavsett om det är på notan eller dricks.)

Fast det känns ändå som att liksom betala samma person två gånger.

Ger man dricks till en anställd så är det ju för att visa en sannolikt lågavlönad person uppskattning.
 
Tack för dagens absolut nyttigaste tråd för mig! Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att taxi hör till det skrå som man ger dricks. Jag åker i princip aldrig taxi. Idag hade jag dock precis bokat tre minibussar från ett taxibolag i Österrike, så till följd av den här tråden så googlade jag för att kolla om man förväntas ge drick. Och visst var det så! 10% i dricks var standard. Nu slapp jag göra bort mig och chauffören slipper gå lottlös!
 
Nej, det kan mycket väl vara så att det är jag som snöat in på det, eftersom jag upplever det så ofta. SKA jag lämna dricks till ägaren eller inte, betraktar hen mig som översittare då, som vill hålla hen på plats? (Det mest sannolika svaret är förmodligen att hen ger blanka fan och bara vill ha in så många euro som möjligt, oavsett om det är på notan eller dricks.)

Fast det känns ändå som att liksom betala samma person två gånger.

Ger man dricks till en anställd så är det ju för att visa en sannolikt lågavlönad person uppskattning.
Jag gör ingen som helst skillnad, jag dricksar i Sverige om jag haft en väldigt trevligt kväll och god service av bra personal samt god mat, skickar gärna komplimanger till kocken både här och utomlands och upplever att personal, så sent som idag , är väldigt trevliga överlag oavsett om de sitter i kassan eller har andra uppgifter. Vi hälsar, tackar och önskar varandra en fortsatt trevlig dag. Få ord som kostar så lite men som iaf gör mig gladare och de ser glada ut när jag ler och önskar detsamma. Är jag inte nöjd blir det ingen dricks.

Utomlands struntar jag med i om det är ägaren själv eller personal som passar upp på mig, är mat och service god dricksar jag gärna och beroende på var jag är så får städare, personer i lobbyn mm dricks om det är vad som förväntas. Jag gör dock som hemma i övrigt, hälsar alltid, tackar, ler och byter några ord oavsett vem det är. Så väldigt mycket enklare så. :)
 
Jag vet inte hur du menar att man ska dricksa med hjärtat i andra länder? Men jag dricksar där eftersom jag är medveten om att deras löner ofta är beroende av det. De som individer ska inte lida föyr att de saknar lägsta löner eller fackföreningar.

Man dricksar för att man vill, inte för att man "måste" eller för att någon annan är lägre stående eller har sämre lön. Man dricksar för att man är tacksam för den service man fått.
 
Man dricksar för att man vill, inte för att man "måste" eller för att någon annan är lägre stående eller har sämre lön. Man dricksar för att man är tacksam för den service man fått.
Vem är "man"? Verkar finnas flera olika syften och tankar kring att dricksa.
 
Man dricksar för att man vill, inte för att man "måste" eller för att någon annan är lägre stående eller har sämre lön. Man dricksar för att man är tacksam för den service man fått.
Fast varför ska jag ge dricks för att jag är tacksam för service av just Servitörer och inte av min gynekolog, bankman, hundtränare, butiksbiträde osv?

Och i vissa länder så är restauranglöner lägre just för att de får dricks, så det är visst aktuellt ur den aspekten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 070
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 007
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 097
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 296
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp