Husköpstråden del 3

Jag tänker att mäklarna är betydligt mer aktiva i sitt uppsökande om det finns inga eller få budgivare än i de budgivningar som redan går i racerfart.

Mäklare har ganska tuffa krav på kunskap och agerande - som många klarar att hantera, men inte alla.

Och det ar typiskt oppet med vad hogst bud ar val? Har hort om att det finns blinda bud, men det verkar vara undantag snarare an regel?

Ja, det ar verkligen tva helt olika roller - maklarer har ju faktiskt utbildning i sverige, har ar det ett ganska enkelt saljarjobb typ
 
Och det ar typiskt oppet med vad hogst bud ar val? Har hort om att det finns blinda bud, men det verkar vara undantag snarare an regel?

Ja, det ar verkligen tva helt olika roller - maklarer har ju faktiskt utbildning i sverige, har ar det ett ganska enkelt saljarjobb typ

Många budgivningar är öppna på nätet direkt, och alla budgivningar måste kunna redovisas i efterhand. Har blivit en del "roliga" historier vid redovisningen som uppdagats när mäklare haft egna sätt att stoppa in bud i affärerna.
 
Hur funkar svensk budgivning - alltsa, fran forsta bud, hur lange vantar maklaren/saljaren pa ytterligare bud? Om man varit pa visning och sagt att man var intresserad, men inte lagt bud, brukar maklaren da folja upp och se om man ar intresserad av att ge sig in i eventuell budgivning?

Lagenhetsletar i London och ar sa forvanad over hur vardelosa vara maklare ar - de verkar mest bara finnas for att lasa upp fastigheterna!
Vi la ett dolt bud efter en förhandsvisning och sa att vi kunde lösa tillträde snabbt. Säljarna var ett äldre par som redan hade köpt ny bostad så de blev lättade att dels slippa ha budgivning, massa visningar och att vi kunde ta över så snabbt.

Men det är upp till säljaren om den vill godta ett dolt bud eller inte, de måste inte.
 
Och det ar typiskt oppet med vad hogst bud ar val? Har hort om att det finns blinda bud, men det verkar vara undantag snarare an regel?

Ja, det ar verkligen tva helt olika roller - maklarer har ju faktiskt utbildning i sverige, har ar det ett ganska enkelt saljarjobb typ

Som flera är inne på så kan det variera. Till syvende och sist så är det säljaren som bestämmer. Dolda bud är mer undantag. Ibland (läs sällan) förekommer anbud, där intresserad skickar sitt anbud per brev senast ett visst datum. Efter datumet öppnas alla brev och säljaren får bestämma vilket anbud som accepteras - eller välja att inte acceptera något.

För några år sedan (vi har letat länge) bjöd vi på en stuga där det var digital budgivning där man får sms varje gång någon har lagt bud. Vi var tre budgivare och buden kom med lite olika mellanrum, tills det helt plötsligt upphörde eftersom bostaden var såld. Då hade det bara gått knappt en dag från senaste bud. Snopet med tanke på att vi hade tänkt lägga ytterligare bud. Ingen mäklare hörde av sig. Ingenting. Men jag antar att säljaren var nöjd. Kanske hen hade fått ett dolt bud med villkor via telefon?
 
Som flera är inne på så kan det variera. Till syvende och sist så är det säljaren som bestämmer. Dolda bud är mer undantag. Ibland (läs sällan) förekommer anbud, där intresserad skickar sitt anbud per brev senast ett visst datum. Efter datumet öppnas alla brev och säljaren får bestämma vilket anbud som accepteras - eller välja att inte acceptera något.

För några år sedan (vi har letat länge) bjöd vi på en stuga där det var digital budgivning där man får sms varje gång någon har lagt bud. Vi var tre budgivare och buden kom med lite olika mellanrum, tills det helt plötsligt upphörde eftersom bostaden var såld. Då hade det bara gått knappt en dag från senaste bud. Snopet med tanke på att vi hade tänkt lägga ytterligare bud. Ingen mäklare hörde av sig. Ingenting. Men jag antar att säljaren var nöjd. Kanske hen hade fått ett dolt bud med villkor via telefon?
Delvis kl sms-budgivning är vanligt skulle jag säga, och sen vill man skriva så snabbt som möjligt eftersom bud inte är bindande. Ofta ringer mäklaren innan för att dubbelkolla men inte alltid..

Kan inget om dolda bud men köpt en bostad genom att lägga högre än utgångspris (och då blev det ingen budgivning) och ett köpte vi till lägre pris än utgångspris (inte heller någon budgivning men fanns inga andra intresserade).
 
Sen betyder inte högst bud att man blir vald som köpare - jag har två gånger blivit vald som köpare trots existens av högre bud. Mäklaren är dock skyldig till att förmedla ALLA bud till säljaren, men sedan kan säljaren välja köpare oberoende av budsorteringen.
 
I somras och i höstas låg ett fritidshus som vi var intresserade av ute som kommande försäljning. Mäklaren tog sedermera bort den som kommande och meddelade oss att den skulle komma ut till försäljning tidigast under våren 2024.

Vi vet ju inte vad skälen till detta är - om säljaren vill invänta en bättre marknad, genomföra vissa renoveringar (de hade precis dränerat grunden i somras och dikat ur för bättre avrinning), eller annat. Men är man superfräck och gränslös om man skickar ett brev till ägaren och gör den varse om vårt intresse av att köpa?
 
I somras och i höstas låg ett fritidshus som vi var intresserade av ute som kommande försäljning. Mäklaren tog sedermera bort den som kommande och meddelade oss att den skulle komma ut till försäljning tidigast under våren 2024.

Vi vet ju inte vad skälen till detta är - om säljaren vill invänta en bättre marknad, genomföra vissa renoveringar (de hade precis dränerat grunden i somras och dikat ur för bättre avrinning), eller annat. Men är man superfräck och gränslös om man skickar ett brev till ägaren och gör den varse om vårt intresse av att köpa?

Vi postade precis ett brev till ägaren - med ursäktande krusiduller för vårt vad som kan uppfattas som ett gränslöst beteende! 🙈
 
Vi postade precis ett brev till ägaren - med ursäktande krusiduller för vårt vad som kan uppfattas som ett gränslöst beteende! 🙈
Jag fick en gång ett brev där någon ville köpa min sommarstuga, som inte var till salu. Det gillade jag inte riktigt, men du skrev ju till någon vars hus åtminstone har varit till salu.

Motsvarande tycker jag extremt illa om mäklarreklam som går ut på att mäklaren vill sälja min lägenhet. Hallå! Jag råkar BO där. Mäklaren har inget med det att göra!
 
För några år sedan (vi har letat länge) bjöd vi på en stuga där det var digital budgivning där man får sms varje gång någon har lagt bud. Vi var tre budgivare och buden kom med lite olika mellanrum, tills det helt plötsligt upphörde eftersom bostaden var såld. Då hade det bara gått knappt en dag från senaste bud. Snopet med tanke på att vi hade tänkt lägga ytterligare bud. Ingen mäklare hörde av sig. Ingenting. Men jag antar att säljaren var nöjd. Kanske hen hade fått ett dolt bud med villkor via telefon?
Inte sällan i sådana här fall är det mäklaren som försöker få till ett snabbt avslut, det ger minst arbete för denne. Har råkat ut för det flera gånger med mäklare som plötsligt gör sig onåbara när de tror att de redan har ett bud som säljaren kommer acceptera och där jag varit beredd att gå högre.

Har även råkat ut för det när jag sålde en fin lägenhet och mäklaren tyckte det blev för många visningar så hon utan att säga till mig ändrade i annonsen så det skulle verka som att lägenheten var sämre, i text samt att hon bytte ut till sämre foton. Och då hade jag av erfarenhet från tidigare lägehetsförsäljning krävt att få se och godkänna beskrivningen samt att enbart mina egna foton fick användas.
 
Vi postade precis ett brev till ägaren - med ursäktande krusiduller för vårt vad som kan uppfattas som ett gränslöst beteende! 🙈
Jag tycker det är ok om det görs med takt så att det inte blir påträngande och krävande utan som en upplysning bara till ägaren att intresset att köpa finns. I ditt fall vet du redan att huset är tänkt att säljas och då är mindre känsligt tycker jag.

Värsta är de som helt utan att först fråga om lov varit och tittat och undersökt. Det är verkligen nonchalant när det är så enkelt att ta reda på vem som äger fastigheten och börja med att fråga om huset är tänkt att säljas och om de får titta på det i så fall.
 
Jag tycker det är ok om det görs med takt så att det inte blir påträngande och krävande utan som en upplysning bara till ägaren att intresset att köpa finns. I ditt fall vet du redan att huset är tänkt att säljas och då är mindre känsligt tycker jag.

Värsta är de som helt utan att först fråga om lov varit och tittat och undersökt. Det är verkligen nonchalant när det är så enkelt att ta reda på vem som äger fastigheten och börja med att fråga om huset är tänkt att säljas och om de får titta på det i så fall.

Jo, vi hade ju aldrig gjort det om det inte hade varit ute på kommande under hösten och hört att det kunde vara aktuellt till våren igen. En gissning som vi hade var att ägaren ville vänta till bättre marknad. Jag tyckte faktiskt att vi fick till ett tillräckligt ursäktande brev där vi bara ville flagga för att vi är intresserade om hon planerar att lägga ut det under våren - och att hon i så fall gärna fick höra av sig, t.ex. om hon var intresserad av en privat affär.
 
Någon här som har koll på hur man bäst kan gå tillväga om man vill köpa tomt men inte gillar något som ligger ute? Har läst en massa gamla trådar på andra forum där folk tagit kontakt med markägare och frågar om de är intresserade av att sälja, någon här som gjort så?

Jag upplever att tomter som ligger ute till salu i princip alltid är när säljaren styckat av ett litet område och då säljer flera tomter på samma ställe. Drömmer om att bygga lite ensligt så de varianterna känns ju inte på topp av den anledningen. Och de bästa tomterna (tex de fina hörntomterna) är alltid redan sålda 😅
 
Någon här som har koll på hur man bäst kan gå tillväga om man vill köpa tomt men inte gillar något som ligger ute? Har läst en massa gamla trådar på andra forum där folk tagit kontakt med markägare och frågar om de är intresserade av att sälja, någon här som gjort så?

Jag upplever att tomter som ligger ute till salu i princip alltid är när säljaren styckat av ett litet område och då säljer flera tomter på samma ställe. Drömmer om att bygga lite ensligt så de varianterna känns ju inte på topp av den anledningen. Och de bästa tomterna (tex de fina hörntomterna) är alltid redan sålda 😅
Har ingen personlig erfarenhet, men kommer ibland i kontakt med frågan via mitt jobb. Det verkar lite snårigt men inte omöjligt. Ibland krävs förhandsbesked från kommunen innan lantmäteriet går med på att stycka av. Förhandsbeskedet handlar om hur man drar vägar, VA-lösning, dagvatten, sophämtning med mera. Är det utanför detaljplanelagt område är det många saker som prövas i bygglovet, nästan lika många som om det vore en hel detaljplan.
Avstyckning hos Lantmäteriet kan kosta uppemot 100 000 kr, gissar det är därför fastighetsägare gärna styckar av flera tomter samtidigt. Svårare att få avstyckning om det är jordbruksmark gentemot skogsmark. Tror du kan hitta mycket på byggahus-forumet men det kanske är där du kollat redan :)
 
Har ingen personlig erfarenhet, men kommer ibland i kontakt med frågan via mitt jobb. Det verkar lite snårigt men inte omöjligt. Ibland krävs förhandsbesked från kommunen innan lantmäteriet går med på att stycka av. Förhandsbeskedet handlar om hur man drar vägar, VA-lösning, dagvatten, sophämtning med mera. Är det utanför detaljplanelagt område är det många saker som prövas i bygglovet, nästan lika många som om det vore en hel detaljplan.
Avstyckning hos Lantmäteriet kan kosta uppemot 100 000 kr, gissar det är därför fastighetsägare gärna styckar av flera tomter samtidigt. Svårare att få avstyckning om det är jordbruksmark gentemot skogsmark. Tror du kan hitta mycket på byggahus-forumet men det kanske är där du kollat redan :)
Tack, jättebra info!
 
Hur går det för er?

Letar inte hus men skulle vilja köpa en BRF. Köparens marknad men har sån beslutsångest.

Funderar på att köpa en lägenhet i en håla för att kunna köpa den kontant och bara betala 3000:-/mån i avgift. Fördel: billigt, känner folk i byn. Nackdel: byhåla, två mil längre till släkten, minimal värdeutveckling.

Köpa min drömlägenhet: kommer kunna betala av den på cirka 10 år. Fördel: drömlägenhet, viss värdeutveckling. Nackdel: ligger strax utanför en stad som är bajs och jag känner ingen där.
 
Är i husjaktsstadiet. Trist när mäklare inte svarar på intresseanmälan.
Har ni några mäklarfirmor ni ogillar? Jag ser Notar som oseriösa clowner. Dåligt med dokumentation i annonserna och nonchig attityd.
 
Letar BRF. Som tur är verkar det vara köparens marknad. Kollade på 2 stycken igår, men ingen av dom är något för oss. Hus har vi inte råd med i Göteborg iaf. Sambon vill kunna cykla till jobbet, så vi letar nära där. Skall på ännu en visning i helgen, gillar den skarpt på bilderna. Har varit en visning innan, men inga bud, så hoppas att vi kanske kan bjuda under iså fall :) Mäklaren igår påstod att marknaden är på väg att vända lite, men för mig låter som ett säljknep. Har ni märkt av att det skulle vara nödvändigt att "löp och köp"? Den ena lägenheten verkar ha legat ute i månader, och vi gillade den inte alls. Golven va riktigt tråkiga, och köket hade mycket slitage på alla skåp/luckor, plus felmonterat så luckan över hällen skrapade emot och gjort fula märken. Så man hade troligtvis behövt byta alla köksluckorna själv.
 
Min lägenhet (BRF) ligger ute för försäljning. Den har ju "radhuskänsla" dvs egen uteplats på både fram å baksida med egen ingång osv. Iom detta ligger den minst 500 000 över liknande bostäder (exakt likadana lägenheter men utan uteplatserna dvs på plan 1-3 osv ) innan eller direkt i början på pandemin så gick de som va liknande min för 200 000 mer än min ligger ute för. Och min ligger ute för det jag vill ha, dvs den ligger inte ute med "lockpris" utan det priset jag säljer för. Vilket jag definitivt vill ge min mäklare en eloge för. För annars är det vanligt att ligga "lägre" och sen får de inte ens bud på det de ligger ute för och ändrar sen sina annonser med "acceptpris".

Så även om det är "köparens marknad" så vill jag fortfarande ha "mina pengar" och har råd att vänta. Och ja jag tror det kommer vända så fort det blir varmare då man verkligen kommer kunna se möjligheterna och framförallt fördelen med min lgh =) Min lägenhet är så "unik" att jag inväntar rätt pris istället för "områdets pris"
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 619
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
83 84 85
Svar
1 699
· Visningar
88 324
Senast: Fille
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 304
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 175
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp