Hyra ut i andra hand

Modest

Trådstartare
Planerar att hyra ut min lägenhet i andra hand under en längre tid. Två funderingar:

Man får tjäna upp till 40 000 kr/år utan att skatta enligt Skatteverket. Visst måste det gälla den rena vinsten, dvs exkl de kostnader jag har för lägenheten som hyra, el, etc?
Hur bär man sig åt med rörliga kostnader (som t ex el) för att kalkylera budgeten? Tar till extra, räknar fram medelvärde? Eller man kanske kan ta ett eget elabonnemang som andrahandshyresgäst?

Jag står också i valet och kvalet om jag ska hyra ut till vänner eller annonsera ut. Det finns ju fördelar och nackdelar med båda, finns det någon här som hyrt ut till vänner och vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag känner personligen att det skulle bli lite jobbigt med hyresvärd/hyresgäst-inslaget i vänskapen samtidigt som de söker något som jag kan hjälpa till med. Under sommaren hyrde jag ut till "främlingar" som var jättebra och det fungerade toppen men det gäller ju verkligen att hitta rätt människor.

Tack för input. :)
 
Det är vinsten som räknas. Att täcka omkostnaderna är beskattningsskyldigt.
Vad gäller vänner eller främlingar... tja, mycket grundlig referenstagning är viktigt.
 
Det är vinsten som räknas. Att täcka omkostnaderna är beskattningsskyldigt.
Vad gäller vänner eller främlingar... tja, mycket grundlig referenstagning är viktigt.

Jaha, det visste jag inte! Vad konstigt det låter.
Så om mina omkostnader är 3000 kr och vinsten är 3000 kr, då skattar jag för omkostnaderna? Finns det något tak/golv eller gäller det oavsett summa?

Referenser är absolut bra :up:
 
Jaha, det visste jag inte! Vad konstigt det låter.
Så om mina omkostnader är 3000 kr och vinsten är 3000 kr, då skattar jag för omkostnaderna? Finns det något tak/golv eller gäller det oavsett summa?

Referenser är absolut bra :up:
Du får väl tjäna 40 000 netto per år. Alltså 50 000 i inkomst och så drar du av de 10 000 som utgör driftkostnaderna....som exempel
Och har du in 60 000 , kostnader på 10 000 så drar du bort 40 000 och skattar för 10 000.
 
Planerar att hyra ut min lägenhet i andra hand under en längre tid. Två funderingar:

Man får tjäna upp till 40 000 kr/år utan att skatta enligt Skatteverket. Visst måste det gälla den rena vinsten, dvs exkl de kostnader jag har för lägenheten som hyra, el, etc?
Hur bär man sig åt med rörliga kostnader (som t ex el) för att kalkylera budgeten? Tar till extra, räknar fram medelvärde? Eller man kanske kan ta ett eget elabonnemang som andrahandshyresgäst?

Jag står också i valet och kvalet om jag ska hyra ut till vänner eller annonsera ut. Det finns ju fördelar och nackdelar med båda, finns det någon här som hyrt ut till vänner och vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag känner personligen att det skulle bli lite jobbigt med hyresvärd/hyresgäst-inslaget i vänskapen samtidigt som de söker något som jag kan hjälpa till med. Under sommaren hyrde jag ut till "främlingar" som var jättebra och det fungerade toppen men det gäller ju verkligen att hitta rätt människor.

Tack för input. :)
Även om du hyr ut i andrahand så är det väl fortfarande din hyresvärd som så att säga har hand om det som dom kan tänkas behöva hjälp med? Sålänge dom inte sliter på den och förstör saker som du sedan får stå för så bör det inte vara några problem att hyra ut till vänner.

Dock får man väl inte ta vilken hyra man vill har jag för mig.
 
Även om du hyr ut i andrahand så är det väl fortfarande din hyresvärd som så att säga har hand om det som dom kan tänkas behöva hjälp med? Sålänge dom inte sliter på den och förstör saker som du sedan får stå för så bör det inte vara några problem att hyra ut till vänner.

Dock får man väl inte ta vilken hyra man vill har jag för mig.
Du får väl begära vad du vill, komma överens och sedan kan hyresgästen, om han vill klaga och driva sin sak för en skälig hyra..och riskera att få flytta.
 
Man köper tre insatslägenheter , bor själv i villa och hyr ut treor för 10 000 kr i månaden.
Vad skattar man för då?
 
Senast ändrad:
Även om du hyr ut i andrahand så är det väl fortfarande din hyresvärd som så att säga har hand om det som dom kan tänkas behöva hjälp med? Sålänge dom inte sliter på den och förstör saker som du sedan får stå för så bör det inte vara några problem att hyra ut till vänner.

Dock får man väl inte ta vilken hyra man vill har jag för mig.

Med hjälp menar jag alltså att de behöver boende och jag har en tom lägenhet. :)

Jag tror ju såklart inte att de kommer att vara oförsiktiga men OM något skulle hända kan det ju vara skönt att ha en rent affärsmässig relation. Eller inte, det är ju sådana erfarenheter jag efterfrågar.

Ang hyra så tror jag att andra regler gäller för brf, hittade en tabell på Skatteverkets hemsida som jag använde mig av i somras.
 
Jaha, det visste jag inte! Vad konstigt det låter.
Så om mina omkostnader är 3000 kr och vinsten är 3000 kr, då skattar jag för omkostnaderna? Finns det något tak/golv eller gäller det oavsett summa?

Referenser är absolut bra :up:
Hoppsan!

Ett INTE föll bort. Du skattar inte för dina kostnader, bara för det du tjänar.
 
Du får väl begära vad du vill, komma överens och sedan kan hyresgästen, om han vill klaga och driva sin sak för en skälig hyra..och riskera att få flytta.
Nej man kan inte ta ut vilken hyra man vill i andra hand. Möjligtvis om man vill lura någon stackare på pengar som betalar vad som helst, eller vill riskera att bli återbetaldskyldig.
 
Som innehavare av en begärd produkt så kan du begara vad som helst. Att det sedan kan resultera i återbetalning är en annan sak. Men för den som under en tid är tvungen att ha tak över huvudet så tja valet blir väl att acceptera eller klaga och bli av med det tillfälliga boendet.
 
Som innehavare av en begärd produkt så kan du begara vad som helst. Att det sedan kan resultera i återbetalning är en annan sak. Men för den som under en tid är tvungen att ha tak över huvudet så tja valet blir väl att acceptera eller klaga och bli av med det tillfälliga boendet.

Nej. Det går att läsa om på hyresnämnden.se.
För en hyresrätt är det ganska stramt, du får göra påslag på hyran om du hyr ut lägenheten möblerad.
För bostadsrätt får man lägga på en summa enligt en tabell utifrån beräknat marknadsvärde (s.k "kostnadsbaserad hyra" enligt privatuthyrningslagen).
 
Nej. Det går att läsa om på hyresnämnden.se.
För en hyresrätt är det ganska stramt, du får göra påslag på hyran om du hyr ut lägenheten möblerad.
För bostadsrätt får man lägga på en summa enligt en tabell utifrån beräknat marknadsvärde (s.k "kostnadsbaserad hyra" enligt privatuthyrningslagen).
Jag vet vad regelverket säger. Där är vi överens. Men samtidigt vet jag ju hur det fungerar när flera personer måste ha ett boende och inte har andra alternativ än den där 1:an i andra hand. Därför är det inte ovanligt att andrahandshyran ligger 100% över förstahandshyran.
Visst du kan klaga..men hur säker sitter du då i lägenheten?
 
Man köper tre insatslägenheter , bor själv i villa och hyr ut treor för 10 000 kr i månaden.
Vad skattar man för då?
Det upplägget skulle de flesta bostadsrättsföreningar ha invändningar emot, och troligtvis inte godkänna andrahandsuthyrning. Om man ändå hyr ut så kan föreningen anse att nyttjanderätten är förverkad. Så set är inte helt lätt att göra grova pengar på andrahandsuthyrning.
 
Det upplägget skulle de flesta bostadsrättsföreningar ha invändningar emot, och troligtvis inte godkänna andrahandsuthyrning. Om man ändå hyr ut så kan föreningen anse att nyttjanderätten är förverkad. Så set är inte helt lätt att göra grova pengar på andrahandsuthyrning.
Jag håller med dig men det är folk jag trodde jag kände väl. Men det lyser igenom att vissa får göra som man vill när man nått en viss status i samhället. Ingen säger väl till största handlaren i stan:wtf:.
 
Jag vet vad regelverket säger. Där är vi överens. Men samtidigt vet jag ju hur det fungerar när flera personer måste ha ett boende och inte har andra alternativ än den där 1:an i andra hand. Därför är det inte ovanligt att andrahandshyran ligger 100% över förstahandshyran.
Visst du kan klaga..men hur säker sitter du då i lägenheten?

Hur säkert sitter uthyraren som hyr ut sin lägenhet för olagliga summor?
 
Vi hade gjort det!
/ Hon som fått rasistkortet för att i brf-styrelse klämt åt en olovlig andrahandsuthyrare och skulle göra det igen oavsett om ägaren heter Johan eller Muhamed.
 

Liknande trådar

Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 926
Senast: Piek
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 404
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp