Hyra ut i andra hand

Hur säkert sitter uthyraren som hyr ut sin lägenhet för olagliga summor?
Vår brf ser int på det med blida ögon. Om man har 21 000:- att lägga på en andrahandslägenhet varje månad är risken stor att du pysslar med olagligheter tänker jag. Och bus riskerar dra med sig bus.
 
Vår brf ser int på det med blida ögon. Om man har 21 000:- att lägga på en andrahandslägenhet varje månad är risken stor att du pysslar med olagligheter tänker jag. Och bus riskerar dra med sig bus.

Oj! Ja då börjar man ju tänka på prostitution etc.

Att tjäna en liten slant vid uthyrning av sin brf ser jag annars som helt ok faktiskt, man har ju ändå bundit upp kapital där man kan se inkomsten som avkastning på den investeringen.
 
Hur säkert sitter uthyraren som hyr ut sin lägenhet för olagliga summor?
förmodligen säkrare än den som hyr i andra hand för ockerhyra.
Om Kalle hyr ut sin lägenhet månadsvis. för 10 000 vitt (hans hyra är 10000) så accepteras det oftast. Sedan kräver Kalle 10 000 svart, kontant, varje gång en ny månad ska påbörjas.
Vivvi som hyrt lägenheten har bara kontraktet som bevis för sin anklagelse...
 
Jag vet vad regelverket säger. Där är vi överens. Men samtidigt vet jag ju hur det fungerar när flera personer måste ha ett boende och inte har andra alternativ än den där 1:an i andra hand. Därför är det inte ovanligt att andrahandshyran ligger 100% över förstahandshyran.
Visst du kan klaga..men hur säker sitter du då i lägenheten?
Skulle nog säga att den som hyr sitter ganska så säkert kvar med tanke på att den faktiskt har laglig rätt att få tillbaka sina pengar och ingen kan kasta ut en hyresgäst hur som helst om den inte gjort något fel.
 
förmodligen säkrare än den som hyr i andra hand för ockerhyra.
Om Kalle hyr ut sin lägenhet månadsvis. för 10 000 vitt (hans hyra är 10000) så accepteras det oftast. Sedan kräver Kalle 10 000 svart, kontant, varje gång en ny månad ska påbörjas.
Vivvi som hyrt lägenheten har bara kontraktet som bevis för sin anklagelse...
Varför skulle någon betala 10' extra i månaden utöver det som står i kontraktet? Varför skulle någon betala pengar utöver den överenskomna hyran?

Dessutom så är det inte så svårt att se vart pengarna hyresgästen betalat går till heller, får denna Kalle 10' extra in på sitt konto svart varje månad så är det ganska suspekt.
 
Jag hyrde ut i andra hand men då möblerad så jag tog en del för slitaget på möblerna vet att jag pratade med min brf om priser mm sedan la en summa över för möblemanget.
 
Varför skulle någon betala 10' extra i månaden utöver det som står i kontraktet? Varför skulle någon betala pengar utöver den överenskomna hyran?

Dessutom så är det inte så svårt att se vart pengarna hyresgästen betalat går till heller, får denna Kalle 10' extra in på sitt konto svart varje månad så är det ganska suspekt.
1 Varför? För att man ex. pga arbete måste ha ett boende på plats.
2 Vem är så dum att man placerar svarta pengar på ett konto?
Då behöver man ju inte få pengarna kontant utan kan få dem direkt överförda. Kontanterna är ju för att de inte lämnar spår.
 
1 Varför? För att man ex. pga arbete måste ha ett boende på plats.
2 Vem är så dum att man placerar svarta pengar på ett konto?
Då behöver man ju inte få pengarna kontant utan kan få dem direkt överförda. Kontanterna är ju för att de inte lämnar spår.
Vem är så dum att man betalar hyra kontant.
 
Vem är så dum att man betalar hyra kontant.
Den som är tvungen att göra det för att få en bostad han/hon är tvungen att skaffa.

Hur tror du svart jobb betalas?
Fixar ngn bilen åt dig svart så är han väl inte så korkad att han låter dig föra över pengarna till hans konto och lämna ett elektroniskt spår?

Det är ju därför det heter svart marknad, svarta jobb och svart penninghantering.
Många gånger är det ju så att en del av beloppet betalas vitt och en del svart/kontant utan kvitto.
 
Den som är tvungen att göra det för att få en bostad han/hon är tvungen att skaffa.

Hur tror du svart jobb betalas?
Fixar ngn bilen åt dig svart så är han väl inte så korkad att han låter dig föra över pengarna till hans konto och lämna ett elektroniskt spår?

Det är ju därför det heter svart marknad, svarta jobb och svart penninghantering.
Många gånger är det ju så att en del av beloppet betalas vitt och en del svart/kontant utan kvitto.
Då är man bra dum om man betalar hyra kontant. Det betyder inte att det är lagligt och okej för någon att hyra ut i andra hand och få ta vilket pris den vill för det får den inte.

Jag känner inte alls igen det du skriver att det skulle vara så vanligt, tvärtom tycker jag folk verkar vara hyfsat insatta i hur mycket dom ska behöva betala i hyra.
 
Då är man bra dum om man betalar hyra kontant. Det betyder inte att det är lagligt och okej för någon att hyra ut i andra hand och få ta vilket pris den vill för det får den inte.

Jag känner inte alls igen det du skriver att det skulle vara så vanligt, tvärtom tycker jag folk verkar vara hyfsat insatta i hur mycket dom ska behöva betala i hyra.
haha..svarta pengar är inte lagligt och pengar under bordet är tyvärr aldeles för vanligt...
 
haha..svarta pengar är inte lagligt och pengar under bordet är tyvärr aldeles för vanligt...
Va!?!? Är svarta pengar inte lagligt? Alltid lär man sig nåt nytt....

Men nej, man får inta ta vilken hyra man vill och om hyrestagen kommer på det och anmäler är det inte hyrestagaren som råkar illa ut.
 
Va!?!? Är svarta pengar inte lagligt? Alltid lär man sig nåt nytt....

Men nej, man får inta ta vilken hyra man vill och om hyrestagen kommer på det och anmäler är det inte hyrestagaren som råkar illa ut.
Du får begära vilket pris du vill för en vara. Hyresnämden tar sedan upp....efter anmälan om hyran är skälig eller ej. Den som från början är ute att tjäna pengar på det hela utan hänsyn o moral lägger då upp ett scenario med kort begränsad hyrestid, normalt sett skälig hyra + en svart slant vid sidan om...kommer inte denna slant förnyas inte kontraktet.
 
Du får begära vilket pris du vill för en vara. Hyresnämden tar sedan upp....efter anmälan om hyran är skälig eller ej. Den som från början är ute att tjäna pengar på det hela utan hänsyn o moral lägger då upp ett scenario med kort begränsad hyrestid, normalt sett skälig hyra + en svart slant vid sidan om...kommer inte denna slant förnyas inte kontraktet.
Eller så går man efter kontraktet som skrevs. Sen är det inte så lätt att vräka en hyresgäst heller, den vräks inte för att den inte betalar den svarta hyran, det är ju inte ett skäl riktigt. Och jag har fortfarande svårt att tro att någon går med på att betala den skäliga hyran och sedan ytterliggare pengar vid sidan om. Visst om man är desperat men då finns billigare vandrarhem att bo på sålänge.
 
Eller så går man efter kontraktet som skrevs. Sen är det inte så lätt att vräka en hyresgäst heller, den vräks inte för att den inte betalar den svarta hyran, det är ju inte ett skäl riktigt. Och jag har fortfarande svårt att tro att någon går med på att betala den skäliga hyran och sedan ytterliggare pengar vid sidan om. Visst om man är desperat men då finns billigare vandrarhem att bo på sålänge.
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/ejdrian-jag-tycker-att-det-ar-skit-om4482045.aspx
 
Men nej, man får inta ta vilken hyra man vill och om hyrestagen kommer på det och anmäler är det inte hyrestagaren som råkar illa ut.

I storstäder med bostadsbrist är det här ett väldigt vanligt förfarande. Om alternativet är att vara bostadslös och förlora jobbet, och betala delar av hyran kontant är ju valet rätt lätt om man har pengarna att lägga. Och många har det.

Och vem i hela friden skulle ta svara pengar på konto?!
 
Eller så går man efter kontraktet som skrevs. Sen är det inte så lätt att vräka en hyresgäst heller, den vräks inte för att den inte betalar den svarta hyran, det är ju inte ett skäl riktigt. Och jag har fortfarande svårt att tro att någon går med på att betala den skäliga hyran och sedan ytterliggare pengar vid sidan om. Visst om man är desperat men då finns billigare vandrarhem att bo på sålänge.

Du får inte skriva dig på ett vandrarhem. Med ett hyreskontrakt får du en adress.
 
I storstäder med bostadsbrist är det här ett väldigt vanligt förfarande. Om alternativet är att vara bostadslös och förlora jobbet, och betala delar av hyran kontant är ju valet rätt lätt om man har pengarna att lägga. Och många har det.

Och vem i hela friden skulle ta svara pengar på konto?!
Det är ändå hyrestagarens fördel om den anmäler att den betalar för mycket. Och jag tror ändå dom flesta inte går med på att betala två hyror, att få hyra i andra hand är inte alls svårt i storstäder, det kryllar av lägenheter i andra hand här iallafall, dock få som vill ha en lägenhet i andra hand.
 

Liknande trådar

Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 926
Senast: Piek
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 405
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp