Hyra ut i andra hand

Det är ändå hyrestagarens fördel om den anmäler att den betalar för mycket. Och jag tror ändå dom flesta inte går med på att betala två hyror, att få hyra i andra hand är inte alls svårt i storstäder, det kryllar av lägenheter i andra hand här iallafall, dock få som vill ha en lägenhet i andra hand.
Naturligtvis slipper hyresgästen att betala den svarta hyran 1 månad..men sedan åker han ju ut på gatan och blir av med adressen. Detta eftersom avtalet bara var på en månad. Den första månaden fick han pynta den svarta delen för att få kontrakt och nyckel. De pengarna är borta.
Sedan när månad 2 närmar sig anmäler han och får som väntat ingen förlängning..så vem tjänar eller förlorar?
Bara en fråga..hur bevisar han för nämden att han betalt för mycket? hyreskontraktet är ju ok med ett belopp som är ok. Möjligtvis kan han visa på att han tagit ut pengarna från sitt konto...men inte vem som fått pengarna.
 
Naturligtvis slipper hyresgästen att betala den svarta hyran 1 månad..men sedan åker han ju ut på gatan och blir av med adressen. Detta eftersom avtalet bara var på en månad. Den första månaden fick han pynta den svarta delen för att få kontrakt och nyckel. De pengarna är borta.
Sedan när månad 2 närmar sig anmäler han och får som väntat ingen förlängning..så vem tjänar eller förlorar?
Vem skriver ett avtal på en månad? Tror dom flesta som vill bo i lägenhet en längre period skriver kontraktet på längre tid en en månad. Eller menar du att det är vanligt att man diskuterar avtal varje månad med den som hyr lägenheten?
 
Vem skriver ett avtal på en månad? Tror dom flesta som vill bo i lägenhet en längre period skriver kontraktet på längre tid en en månad.
Återigen, den som är tvungen att ha en adress. Och han får ju behålla lägenheten längre än en månad om han håller Överenskommelsen ;)
 
Återigen, den som är tvungen att ha en adress. Och han får ju behålla lägenheten längre än en månad om han håller Överenskommelsen ;)
Igen då, vem skriver ett avtal på en månad? Då går man ju vidare till nästa lägenhet som hyrs ut i andrahand. För nej, så ont om lägenheter i andra hand är det inte att det är värt att ta en lägenhet där man inte får bo mer än en månad.
 
Igen då, vem skriver ett avtal på en månad? Då går man ju vidare till nästa lägenhet som hyrs ut i andrahand. För nej, så ont om lägenheter i andra hand är det inte att det är värt att ta en lägenhet där man inte får bo mer än en månad.
:confused: Bor du i norra värmland? För i de flesta tätorter i götaland och stockholmsregionen har en skriande brist på lägenheter. Priset på insatslägenheter har ju skenat de senaste 10 åren.
Och som de flesta analytiker säger, marknaden finns..eftersom behovet finns.
Och du får ju bo längre än en månad...om du håller ingånget avtal.

En bostadsrättslägenhet värd 3 miljoner kronor hyrs ut i andra hand. Avgiften till föreningen är 1900 kronor/månad och övriga kostnader för el och bredband är 800 kronor/månad. Med en skälig avkastningsränta på 4 procent lyder uträkningen: (3,000,000*0,04) / 12 + 1,900 + 800 = 12,700 kronor. Detta är alltså hur mycket du får ta ut i hyra. Ta hjälp av Hyreskollen för att räkna fram hur mycket du kan ta ut i hyra!

Om innehavaren då tar ut 18 000 i stället så skulle det inte förvåna mig om den blir uthyrd då beräkningar visar (uppskattade) att folk betalar upp till 100 % över marknadshyra...
 
:confused: Bor du i norra värmland? För i de flesta tätorter i götaland och stockholmsregionen har en skriande brist på lägenheter. Priset på insatslägenheter har ju skenat de senaste 10 åren.
Och som de flesta analytiker säger, marknaden finns..eftersom behovet finns.
Och du får ju bo längre än en månad...om du håller ingånget avtal.

En bostadsrättslägenhet värd 3 miljoner kronor hyrs ut i andra hand. Avgiften till föreningen är 1900 kronor/månad och övriga kostnader för el och bredband är 800 kronor/månad. Med en skälig avkastningsränta på 4 procent lyder uträkningen: (3,000,000*0,04) / 12 + 1,900 + 800 = 12,700 kronor. Detta är alltså hur mycket du får ta ut i hyra. Ta hjälp av Hyreskollen för att räkna fram hur mycket du kan ta ut i hyra!

Om innehavaren då tar ut 18 000 i stället så skulle det inte förvåna mig om den blir uthyrd då beräkningar visar (uppskattade) att folk betalar upp till 100 % över marknadshyra...
Fast nu pratar vi om hyresrätter som hyrs ut i andra hand. En bostadsrätt man äger hyrs ju inte ut i andra hand. Jag är väldigt väl medveten om vad som gäller när man hyr ut sitt hus eller bostadsrätt då jag har vänner som håller på med det just nu så det är inget du behöver förklara för mig.

Och fortfarande, man kan inte ta vilken hyra man vill, så enkelt är det med det. Att medvetet lura folk är en annan sak. Det är annars som att säga att det är helt okej att stjäla och köra för fort och göra vad som helst bara man inte åker fast.

Och nej jag bor mitt i större stad med en hel del vänner som studerar och vänner som hyr ut i andra hand, så jag har läst på om det där.
 
Fast nu pratar vi om hyresrätter som hyrs ut i andra hand. En bostadsrätt man äger hyrs ju inte ut i andra hand. Jag är väldigt väl medveten om vad som gäller när man hyr ut sitt hus eller bostadsrätt då jag har vänner som håller på med det just nu.

Och nej jag bor mitt i större stad.
Det ändrar inte på det faktumet att dubbla hyran på en andrahandslägenhet i ex centrala Stockholm inte hör till ovanligheten.
Läs detta ;) https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppdrag-gransknings-team-erbjods-svarta-hyreskontrakt?
 
Igen då, vem skriver ett avtal på en månad? Då går man ju vidare till nästa lägenhet som hyrs ut i andrahand. För nej, så ont om lägenheter i andra hand är det inte att det är värt att ta en lägenhet där man inte får bo mer än en månad.

Jo, precis så svårt är det för vissa på bostadsmarknaden.

Fast nu pratar vi om hyresrätter som hyrs ut i andra hand. En bostadsrätt man äger hyrs ju inte ut i andra hand.

Jo, bostadsrätter hyrs ut i andra hand. Förstahandsavtalet är mellan föreningen och den som har bostadsrätten.
 
Det är ändå hyrestagarens fördel om den anmäler att den betalar för mycket. Och jag tror ändå dom flesta inte går med på att betala två hyror, att få hyra i andra hand är inte alls svårt i storstäder, det kryllar av lägenheter i andra hand här iallafall, dock få som vill ha en lägenhet i andra hand.

Ja, det är ju bara att anmäla. Hur bevisa? Inte alls.
 
Ja, det är ju bara att anmäla. Hur bevisa? Inte alls.
Vadå hur? Man skriver väl vilken hyra det är, är man så dum att betala svart utöver den hyran så får man väl skylla sig själv om man blir blåst dock.

Ju fler som anmäler och kollar upp vilka hyror som gäller ju fler kommer ju åka dit. Dumt att inte uppmuntra att faktiskt kolla upp om det man betalar är okej.
 
Jo, precis så svårt är det för vissa på bostadsmarknaden.
Inte här iallafall. Här är det gott om lägenheter i andra hand.
Jo, bostadsrätter hyrs ut i andra hand. Förstahandsavtalet är mellan föreningen och den som har bostadsrätten.
En bostadsrätt äger man, det är inte på samma vilkor som när man hyr ut sin hyreslägenhet. Det är helt olika beroende på om man hyr ut bostadsrätt eller hyresrätt.
 
Många, många, många är just så dumma. För de har inget val om de inte vill vara hemlösa.
Det är ju den verkligheten som gäller. Ska ett företag få in en kvalificerad arbetskraft till ett företag som är viktig så är man beredd att både pynta en bra lön och fixa en lägehet på ett icke alltför rumsrebt sätt.
 
Hm ska vi diskutera vad som är ok eller ska vi diskutera vad som verkligen sker ute i verkliga livet?
Då får du nog diskutera med dig själv, jag skriver bara att det inte är lagligt att ta ut vilken hyra man vill och vill man inte åka på problem så bör man hålla sig inom den rimliga hyran.
 
Inte här iallafall. Här är det gott om lägenheter i andra hand.
En bostadsrätt äger man, det är inte på samma vilkor som när man hyr ut sin hyreslägenhet. Det är helt olika beroende på om man hyr ut bostadsrätt eller hyresrätt.

Här är det absolut inte gott om lägenheter.

Nej, man äger inte en bostadsrätt. Jag vet det där, jag har suttit i många år som ordförande för en av Malmös stora föreningar.

Nej, det är precis samma sak. Man kan - med tillåtelse från styrelsen - hyra ut sin bostadsrätt. I andra hand.

Du är uppenbarligen inte överens med Hyresnämnden i din uppfattning http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/Bostadsratt/
 
Här är det absolut inte gott om lägenheter.

Nej, man äger inte en bostadsrätt. Jag vet det där, jag har suttit i många år som ordförande för en av Malmös stora föreningar.

Nej, det är precis samma sak. Man kan - med tillåtelse från styrelsen - hyra ut sin bostadsrätt. I andra hand.

Du är uppenbarligen inte överens med Hyresnämnden i din uppfattning http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/Bostadsratt/
Vart har jag skrivit att man inte kan hyra ut sin bostadsrätt? Det kan man definitivt men det är fortfarande en skillnad på att hyra ut bostadsrätter och hyresrätter.

Du får gärna sluta påstå jag skrivit något jag inte skrivit.


"Bostadsrätt är inget ägande, man äger bara rätten att bo där.

Det finns en del som hävdar detta av olika anledningar. Bostadsrättslägenheten är ingen egen fastighet och ingen lagfart utfärdas. Samtidigt är bostadsrätten någonting som köps och säljs och få skulle uppfatta det som att de inte äger sin lägenhet, även om det finns en förening och styrelse som ska se till fastighetens och föreningens bästa. Jämför bostadsrättsägandet med ägande i ett aktiebolag. Ingen ifrågasätter att en aktie inte skulle vara ett ägande."

Jag påstår ändå att man äger sitt boende i en bostadsrätt. Uppenbart så är jag inte ensam om att hävda det.
 
Senast ändrad:
Uppenbart har det inte varit samma sak här iallafall, det har varit skillnad om man hyr ut bostadsrätt eller hyresrätt. Vart har jag skrivit att man inte kan hyra ut sin bostadsrätt? Men det är inte i andra hand och inte på samma vilkor som en hyresrätt.



"Bostadsrätt är inget ägande, man äger bara rätten att bo där.

Det finns en del som hävdar detta av olika anledningar. Bostadsrättslägenheten är ingen egen fastighet och ingen lagfart utfärdas. Samtidigt är bostadsrätten någonting som köps och säljs och få skulle uppfatta det som att de inte äger sin lägenhet, även om det finns en förening och styrelse som ska se till fastighetens och föreningens bästa. Jämför bostadsrättsägandet med ägande i ett aktiebolag. Ingen ifrågasätter att en aktie inte skulle vara ett ägande."

Jag påstår ändå att man äger sitt boende i en bostadsrätt. Uppenbart så är jag inte ensam om att hävda det.

Det står ju klart och tydligt att man INTE äger sitt boende. Man har en andel i föreningen som gör att man har rätt att bo i den lägenheten. Det är ju det du citerar?

Det är precis samma att hyra ut en bostadsrätt i andra hand som en hyresrätt.
 

Liknande trådar

Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 926
Senast: Piek
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 403
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp