Hyra ut i andra hand

Inte här iallafall. Här är det gott om lägenheter i andra hand.
En bostadsrätt äger man, det är inte på samma vilkor som när man hyr ut sin hyreslägenhet. Det är helt olika beroende på om man hyr ut bostadsrätt eller hyresrätt.
+1 på @Lovisaleonora .
Bostadsrättsföreningen äger allt gemensamt. Det man köper är nyttjanderätten av en del av det gemensamma. Sedan betalar man även en löpande avgift till föreningens utgifter.

Styrelsen är vald av föreningen att förvalta det gemensamma. Vill man hyra ut sin del av det gemensamma måste man fråga föreningen, genom styrelsen, om lov. Gör man inte det utan hyr ut utan styrelsens godkännande kan man förverka sin nyttjanderätt och tvingas flytta.

I Sverige har vi inga, eller ytterst få, ägandelägenheter.
 
Det står ju klart och tydligt att man INTE äger sitt boende. Man har en andel i föreningen som gör att man har rätt att bo i den lägenheten. Det är ju det du citerar?

Det är precis samma att hyra ut en bostadsrätt i andra hand som en hyresrätt.
Som sagt, man kan kalla det vad man vill men som det står, det är få som skulle påstå att dom inte äger sin bostadsrätt. Precis som det är få som påstår att dom inte äger sina aktier.

Och vill du haka upp dig på om det heter att hyra ut i andra hand eller inte när man hyr ut sin bostadsrätt eller sitt hus eller om det är okej eller inte att säga att man äger en bostad så får du diskutera det med dig själv.

Huvudsaken är att det är inte samma regler beroende på vad man hyr ut. Bostadsrätter har andra regler än hyresrätter.
 
Som sagt, man kan kalla det vad man vill men som det står, det är få som skulle påstå att dom inte äger sin bostadsrätt. Precis som det är få som påstår att dom inte äger sina aktier.

Men nu är du ju helt ute och cyklar?! Aktier äger man ju, men lägenheten som man nyttjar i sin bostadsrätt äger man inte. Det är helt olika saker, det måste du rimligen förstå? Du förstår väl hur en bostadsrättsförening är uppbyggd med föreningens om äger fastigheten?
 
Men nu är du ju helt ute och cyklar?! Aktier äger man ju, men lägenheten som man nyttjar i sin bostadsrätt äger man inte. Det är helt olika saker, det måste du rimligen förstå? Du förstår väl hur en bostadsrättsförening är uppbyggd med föreningens om äger fastigheten?
Nej, uppenbart så är bostadsrätter och aktiebolag mer eller mindre lika i konceptet, man äger sin rätt att använda det och man har rätt att sälja när man vill. Man äger inte aktiebolaget bara för att man köper en aktie om du trodde det, likadant som att man inte äger bostaden bara för att man köper en bostadsrätt.
 
Inte här iallafall. Här är det gott om lägenheter i andra hand.
En bostadsrätt äger man, det är inte på samma vilkor som när man hyr ut sin hyreslägenhet. Det är helt olika beroende på om man hyr ut bostadsrätt eller hyresrätt.
En bostadsrätt äger man inte, en äganderätt/ägarlägenhet äger man.
 
Nej, uppenbart så är bostadsrätter och aktiebolag mer eller mindre lika i konceptet, man äger sin rätt att använda det och man har rätt att sälja när man vill. Man äger inte aktiebolaget bara för att man köper en aktie om du trodde det, likadant som att man inte äger bostaden bara för att man köper en bostadsrätt.

Alltså jag häpnar. Jag äger aktier, jag har ägt ett antal bostadsrätter - jag VET skillnaden. Jag jobbar med detta varje dag. Du TROR du vet, men har i flera inlägg fått svart på vitt vad som gäller.

Du får backa och läsa på helt enkelt.
 
Vart har jag skrivit att man inte kan hyra ut sin bostadsrätt? Det kan man definitivt men det är fortfarande en skillnad på att hyra ut bostadsrätter och hyresrätter.

Du får gärna sluta påstå jag skrivit något jag inte skrivit.


"Bostadsrätt är inget ägande, man äger bara rätten att bo där.

Det finns en del som hävdar detta av olika anledningar. Bostadsrättslägenheten är ingen egen fastighet och ingen lagfart utfärdas. Samtidigt är bostadsrätten någonting som köps och säljs och få skulle uppfatta det som att de inte äger sin lägenhet, även om det finns en förening och styrelse som ska se till fastighetens och föreningens bästa. Jämför bostadsrättsägandet med ägande i ett aktiebolag. Ingen ifrågasätter att en aktie inte skulle vara ett ägande."

Jag påstår ändå att man äger sitt boende i en bostadsrätt. Uppenbart så är jag inte ensam om att hävda det.
Om du betalt av alla dina lån på en bostadsrätt och föreningen gör KK så blir du av med ditt boende..har du lånen kvar får du betala dessa lån + att du blir av med bostaden så vakna upp och se verkligheten....
 
Alltså jag häpnar. Jag äger aktier, jag har ägt ett antal bostadsrätter - jag VET skillnaden. Jag jobbar med detta varje dag. Du TROR du vet, men har i flera inlägg fått svart på vitt vad som gäller.

Du får backa och läsa på helt enkelt.
Att sita på skolbänken och seda förflyttas till verkligheten kan vara ett hårt slag

Men det finns väl ett nytt alternativ där man verkligen äger bostaden + andel i skalet. Skulle föreningen då putta så bjuds skalet ut på försäljning men bostaden äger man fortsatt som privat egendom.
 

Liknande trådar

Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 926
Senast: Piek
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 404
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp