Bukefalos 28 år!

Imporera häst från Polen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Imporera häst från Polen

om hästen har besiktningspapper som visar att den är frisk så brukar det gå att försäkra den innan hemresan. det gjorde jag med min ena häst som köpte från sverige till norge. faxade pappren och det var inga problem alls.

något att tänka på för alla som köper hästar, oavsett vilket land det gäller.

Det spelar ingen roll i det fall hästen anländer och är sjuk,då har den inte ansetts den som frisk vid försäkringstillfället och har man otur vilket har hänt så kräver försäkringsbolaget en ny besiktning efter att hästen tillfrisknat. Det finns många exempel på detta, och inte bara på häst.
 
Sv: Imporera häst från Polen

om hästen har besiktningspapper som visar att den är frisk så brukar det gå att försäkra den innan hemresan. det gjorde jag med min ena häst som köpte från sverige till norge. faxade pappren och det var inga problem alls.

något att tänka på för alla som köper hästar, oavsett vilket land det gäller.
Det är en milsvidd skillnad på att köpa en häst i Norge och i Polen. Att fösäkringsbolagen godtar en norsk besiktning är inte så konstigt. Men det skulle det vara om de godtog en polsk. Sverige har sedan länge ett samarbete mellan svenska Jordbruksverket och dess norska motsvarighet
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ja, och för att råda bot på detta så garanterar en utav dessa säljare att hästen ska kunna gå igenom en svensk veterinärbesiktning inom en månad efter köp. Denna skriver även kontrakt. Vad man ska veta när det gäller dessa kontrakt är att dom i praktiken är helt verknigslösa. Följande meddelande fick jag från denna säljare,

citat: " Före du lägger för mycket pengar på din advokat bör du kolla upp min situation. Jag gick i konkurs när jag flyttade till Polen för 20 år sedan och har stora skulder " slut citat.

Mao, inga pengar att hämta där....
 
Sv: Imporera häst från Polen

Det är en milsvidd skillnad på att köpa en häst i Norge och i Polen. Att fösäkringsbolagen godtar en norsk besiktning är inte så konstigt. Men det skulle det vara om de godtog en polsk. Sverige har sedan länge ett samarbete mellan svenska Jordbruksverket och dess norska motsvarighet

Island har även dom ett gällande avtal, men bara med en viss eller möjligen numera vissa kliniker. Tidigare kunde man försäkra hästen om den hade med sig ett protokoll från en bestämd klinik och ett par bestämda veterinärer för ändamålet.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Hej allihopa. Wow vilken tråd det blev efter min fråga. Verkligen jätteroligt att så många engagerar sig! :) Nej, hästen har inte kommit ännu. Han åker från Polen på nu på tisdag och kommer att vara hos mig sent torsdag kväll. Jag har ordnat med två övernattningar i stall så att han ska få en så behaglig resa som möjligt. Jag lovar att återkomma när jag vet hur han "är". Tror faktiskt att det kommer att bli riktigt bra. Jag kan informera om jag inte har varit ute efter en av de allra billigaste hästarna som man kan hitta på hästnet som kommer från Polen, jag har sökt efter en häst med bra stam och normal utbildningsnivå enligt hans ålder. Han är sex år.
Soliga sommarhälsningar till er alla!
 
Sv: Imporera häst från Polen

Vad är en bra stam i dina ögon?

Undrar eftersom jag är lite insatt i polsk avel och har hästar med polsk trakehner i sig.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Svar på avelsfrågan: e Nurjew ee Quidam de Revel.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Trevlig stam på honom!

Hittade bild på honom också ifall du inte gjort det och vill se.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Låter väldigt trevligt. Ser gärna en bild om du har! Tusen tack...
 
Sv: Imporera häst från Polen

Han var fin! Ser ovanligt kraftig ut för att vara Quidam stammad, hur stor är han? Vi har en liten och kompakt häst med Quidam som pappa, trevliga hästar med mkt bra scope!
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ja, han ser verkligen bra ut! Ska bli så spännande. Tack snälla Görel för länken, den var superintressant :)
Hast-hund, han är 168 cm och 6 år. Kul att fler har Quidam hästar här på forumet, har alltid tyckt att han är fin.
Jag får väl lägga ut några bilder när jag har honom här, dagarna går sakta nu......
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag skriver denna lilla snutt för att jag vill hitta tillbaka till tråden så lätt som möjligt sen ;) Ska bli spännande att se bilder på din kuse!
 
Sv: Imporera häst från Polen

nu kanske jag inte fattade helt här.. men hästen på bilden är ju hingsten Nurjev f-1995 :confused: det är väl snarare din hästs pappa isåfall med tanke på att den var e Nurjew ee Quidam de Revel ?
eller är jag helt ute och cyklar?

btw, lycka till med pållen och hoppas det går alldeles utmärkt med allt
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag har sett din häst och måste säga att han ser väldigt trevlig ut. Jag önskar dig lycka till med din nya häst!
 
Sv: Imporera häst från Polen

nu kanske jag inte fattade helt här.. men hästen på bilden är ju hingsten Nurjev f-1995 :confused: det är väl snarare din hästs pappa isåfall med tanke på att den var e Nurjew ee Quidam de Revel ?
eller är jag helt ute och cyklar?

btw, lycka till med pållen och hoppas det går alldeles utmärkt med allt

Jag undrar precis det samma. Dessutom syns det bara två avkommor efter honom och dessa två är ston.

Eller ser jag också fel?
 
Sv: Imporera häst från Polen

Nej, det är inte hennes häst, utan pappan till hennes häst.

TS: Vad är det för stam på mammans sida?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 953
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 261
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 447
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp