Importera och sälja..

Och om du går in på ex miniinthebox och hittar en fin tröja till din hund, hur hittar du då info om vad den innehåller och gifter m.m..?

Jag skulle helt enkelt inte köpa något där. Skulle aldrig falla mig in, ärligt talat. Det jag köper åt min hund är jag försiktig med, ungefär som med ett barn - han fattar lika lite han att han inte kan stoppa vad som helst i munnen...

Att du och dina hundar "lever" fast du handlat lite vadsomhelst säger verkligen inte mycket om hur kloka de köpen var.
 
Jag skulle helt enkelt inte köpa något där. Skulle aldrig falla mig in, ärligt talat. Det jag köper åt min hund är jag försiktig med, ungefär som med ett barn - han fattar lika lite han att han inte kan stoppa vad som helst i munnen...

Att du och dina hundar "lever" fast du handlat lite vadsomhelst säger verkligen inte mycket om hur kloka de köpen var.

Fast.. Jag har lite svårt att tro att kläder som de har på sig och inte direkt ätas kan vara så himla farligt för hunden.. En sak med mat/godis/leksaker som ska tas i munnen men kläder.. :S
 
Fast.. Jag har lite svårt att tro att kläder som de har på sig och inte direkt ätas kan vara så himla farligt för hunden.. En sak med mat/godis/leksaker som ska tas i munnen men kläder.. :S

Jag har läst miljökemi och har haft certifikat för bekämpningsmedel klass två. Tro mig, de flesta gifter tas upp via huden hur bra som helst, många av de värsta tom. Huden är vårt största organ sett till ytan, det är därför Sverige/EU har så stränga regler för vad som får finnas i tyger.
 
Jag har köpt flertalet kläder både till mig själv och hundarna där och vi lever.. Likaså andra jag hört som beställt där..
Så vart/vad skulle du köpa kläder till en hund..? Bara svensktillverkat?

Jag köper från stora och seriösa säljare inom EU. Har de saker som är tillverkade utanför EU räknar jag med att de har koll på sakerna. Visst, om jag kan köper jag helst något som är tillverkat inom EU.
 
Jag har läst miljökemi och har haft certifikat för bekämpningsmedel klass två. Tro mig, de flesta gifter tas upp via huden hur bra som helst, många av de värsta tom. Huden är vårt största organ sett till ytan, det är därför Sverige/EU har så stränga regler för vad som får finnas i tyger.

Hmm.. Jag skulle isf hellre få veta vad de innehåller än att släppa det helt.. Men det kanske är helt omöjligt.. Majoriteten av folk tror jag tyvärr ändå hellre köper billigt och inte vet vad de innehåller än dyrt med alla krav som finns.. Precis som ekologiskt och allt kött..

Jag får fortsätta klura på detta.. Och leta rätt på mer information..
 
Fast.. Jag har lite svårt att tro att kläder som de har på sig och inte direkt ätas kan vara så himla farligt för hunden.. En sak med mat/godis/leksaker som ska tas i munnen men kläder.. :S

Mhm. Så med andra ord är kontroller och förbud bara byråkratiskt nonsens då? :meh:

http://www.kemikaliedetektiven.se/giftiogsoffa.pdf
http://miljo-utveckling.se/mystiskt-miljogift-kommer-fran-handdukar/
http://www.tryggabarn.nu/0-ar/trygg-i-vardagen/skydda-ditt-barn-mot-miljogifter

Osv. Detta är rakt av snabba googleträffar. Vill man veta mer finns information.
 
Hmm.. Jag skulle isf hellre få veta vad de innehåller än att släppa det helt.. Men det kanske är helt omöjligt.. Majoriteten av folk tror jag tyvärr ändå hellre köper billigt och inte vet vad de innehåller än dyrt med alla krav som finns.. Precis som ekologiskt och allt kött..

Jag får fortsätta klura på detta.. Och leta rätt på mer information..

Det förutsätter att du kan lita på dokumentationen från Kina och det skulle jag aldrig göra som en liten importör.
 
Jag har läst miljökemi och har haft certifikat för bekämpningsmedel klass två. Tro mig, de flesta gifter tas upp via huden hur bra som helst, många av de värsta tom. Huden är vårt största organ sett till ytan, det är därför Sverige/EU har så stränga regler för vad som får finnas i tyger.
Men går inte dessa gifter ur om man tvättar kläderna? Jag tvättar alltid nya kläder, just för att få bort ev gifter.
 
@athena_arabians aj då :( fast om avloppet går till reningsverket tas väl gifterna hand om??

Jag är ingen expert men jag kan inte tänka mig att ett reningsverk klarar av att rena alla ämnen (tänk tex på preventivmedelshormoner som utsöndras via urinen och hamnar i vattendragen). Jag tycker man ska sträva efter så lite kemikalier som möjligt och använda säkra sådana när man måste.

Är det sedan något "svartimporterat" tyg utan dokumentation så kan det ju vara vadsomhelst i det som inte är tillåtet inom EU alls. För att reningsverket ska ha en chans att får bort ämnen måste de ju veta att de finns där till att börja med.
 
Majoriteten av folk tror jag tyvärr ändå hellre köper billigt och inte vet vad de innehåller än dyrt med alla krav som finns.. Precis som ekologiskt och allt kött..

Det tror tyvärr jag också i dagsläget, dock blir kvalitet allt viktigare för konsumenterna och jag tror att ekologiskt, närproducerat, giftfritt, etc. är på uppåtgående.
Du menar att du istället vill stödja industrin med billig skit genom att starta en webshop?
 
Jag är ingen expert men jag kan inte tänka mig att ett reningsverk klarar av att rena alla ämnen (tänk tex på preventivmedelshormoner som utsöndras via urinen och hamnar i vattendragen). Jag tycker man ska sträva efter så lite kemikalier som möjligt och använda säkra sådana när man måste.

Är det sedan något "svartimporterat" tyg utan dokumentation så kan det ju vara vadsomhelst i det som inte är tillåtet inom EU alls. För att reningsverket ska ha en chans att får bort ämnen måste de ju veta att de finns där till att börja med.
Nej, det var inte det jag var inne på utan mer generellt, det finns ju gifter i nästan alla tyger, även dyra europeiska märkeskläder och vad jag hade läst mig till så skulle det gå att tvätta ur. Jag förespråkar INTE svartimport ;) Ska till vattenreningsverk på torsdag, så jag kan kolla direkt med dem då hur de biotekniskt renar från olika mikrosubstanser. Sen borde det väl bli mer föroreningar i naturen från tex trekammarbrunnar än reningsverk.
 
Jag är sugen på att köpa in lite små grejer från utlandet (typ Kina) för att sälja dyrare här hemma. Jag önskar mig ha en butik dit man kan komma och prova produkterna innan man köper.

Min första fråga; går detta av bedriva som hobbyverksamhet från början? Lär knappast bli några större summor från början då jag kommer behöva ett kundunderlag först.

Tips på hur man skulle kunna börja med detta? Finns redan många online affärer som säljer detta så blir nog svårt att konkurrera mot dem och min tanke är att rikta mig till dem som vill prova innan köp och inte vill handla online. Även om jag gärna kompletterar med online.

Men för detta måste jag ju ha en lokal (bor tyvärr för långt ut på landet för att kunna ha hemma) och då tillkommer ju en hyra. Men hyra blir svårt att betala utan inkomsten. Kan man få något slags bidrag för detta? Typ starta eget bidrag eller nåt? Eller har ni något annat förslag hur man kan starta?
Jag lägger mig inte i miljöfrågan, den kan andra bättre. Däremot har jag kunskaper i företagande och är själv butiksägare och ser självklart en massa tråkiga kostnader hopa sig. Bl a bör man väl ha en butiksförsäkring som skyddar kunderna och även dig vid inbrott, skadegörelse, rån och olyckor i butiken.
Vidare har du ofta kostnader för inredning, telefoni, datorer och el. Och ska du ha butiksförsäljning måste du ha ett godkänt kassasystem.

Därmed inte sagt att jag skulle avråda från att starta en butik, det är jättekul för det mesta.
 
Drivs verksamheten självständigt, varaktigt och med vinstsyfte är det en näringsverksamhet och ingen hobby. Att köpa in saker billigt och sälja dyrare har tydligt vinstsyfte. En hobby är något man ägnar sig åt på fritiden där man eventuellt går plus t.ex. djuruppfödning eller trädgårdsodling. Gör du vinst på din hobby ska du deklarera det med.

Har bara skummat igenom tråden, så kanske att jag upprepar något redan sagt.
 
Det känns som att du krånglar till det rejält i onödan för dig.
Finns inte de tygen du vill ha här i Sveriges finns det säkert en anledning till det.
Annars rekommenderar jag att du istället söker upp en tyggrossist eller liknande. Som då dels gör grovjobbet (köper in) och dels ger dig möjligheter att titta, känna och fråga.

Vad händer om du importerar tyg "i blindo" och du inte är nöjd?
Tänkte du skicka provbitar av tygerna föe kontroll så att du med säkerhet vet vad de innehåller?
Är du beredd att ta ansvar för att eventuella gifter skadar människor och djur?
Att du och dina hundar har klarat er är ett konstigt resonemang som inte riktigt håller som företagare där du även ansvarar för produkterna utåt.
(Och ett dåligt rykte blir man nog aldrig av med...)
Ett tips är att söka upp kurser om företagsekonomi, marknadsföring o.s.v.
Prata med skatteverket för att få veta exakt vad som gäller för småföretagande.
Att du lagligt skulle kunna tillverka och sälja med vinst utan att skatta är nog ytterst tveksamt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 862
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 713
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp