Importera och sälja..

Det känns som att du krånglar till det rejält i onödan för dig.
Finns inte de tygen du vill ha här i Sveriges finns det säkert en anledning till det.
Annars rekommenderar jag att du istället söker upp en tyggrossist eller liknande. Som då dels gör grovjobbet (köper in) och dels ger dig möjligheter att titta, känna och fråga.

Vad händer om du importerar tyg "i blindo" och du inte är nöjd?
Tänkte du skicka provbitar av tygerna föe kontroll så att du med säkerhet vet vad de innehåller?
Är du beredd att ta ansvar för att eventuella gifter skadar människor och djur?
Att du och dina hundar har klarat er är ett konstigt resonemang som inte riktigt håller som företagare där du även ansvarar för produkterna utåt.
(Och ett dåligt rykte blir man nog aldrig av med...)
Ett tips är att söka upp kurser om företagsekonomi, marknadsföring o.s.v.
Prata med skatteverket för att få veta exakt vad som gäller för småföretagande.
Att du lagligt skulle kunna tillverka och sälja med vinst utan att skatta är nog ytterst tveksamt.

Jag fattade det som att det inte var tillverkning av hundkläder det handlade om, utan import av färdiga varor?

Oavsett håller jag med, ansvaret vid försäljning är större än vid privat konsumtion (däremot tycker jag att vi alla borde ta större ansvar där med!).

Vid en uppstart finns det ju ofta rätt stora utgifter att dra av, så "utan att skatta" kan man kanske uppnå (beroende på hur man räknar). Men hobbynivå och starta eget-bidrag låter som en bisarr kombination...
 
Ja men reglerna är lite generösare, tex finns det ett maxbelopp och under det är det avgiftsfritt. Ska man ta upp kostnaden för inköp i en firma måste man betala tulla in det på ett korrekt sätt.
OK, då är jag med! Har ju mest koll på t ex sadlar och där tullar man ju, men då är det ett högra belopp.
Tack för infon :)
 
Svarar flera stycken på en gång.

Jag tror många missförstått mig med min hobby fråga. Det var 1, går det att driva som hobby när det är så pass lite? Varaktighet vet jag inte än.
Tycker det är en väldigt luddig linje på vad som går att ha som hobby och inte.

Nr 2 va om det inte går som hobby går det DÅ att få hjälp med starten av ex starta eget bidrag.

Är inte dum i huvudet utan fattar att man inte kan få bidrag för att sen ha som hobbyverksamhet...

@ASKAPLASKA tack för ditt svar! Va såna mer konkreta svar jag va ute efter. Inte en diskussion om eko eller inte..
Förstår det blir mkt kostnader men man måste ju kunna starta någonstans..? Alla nyöppnade små butiker kan väl inte ha en kundkrets redan innan start? Hur överlever man då? Måste man ha sparat undan ex antal hundratusen för att kunna betala såna grejer du nämner..? :S


Och till er som tycker jag ska köpa tyger och en maskin, visst skulle man kunna det MEN jag tycker inte hemmagjorda kläder är fina tyvärr. Finns massor av dem som syr egna och det är verkligen inte fint. Vill inte ha ett vanligt fleecetäcke bara tex.. Och att sy ex en egen klänning kräver sjukt mkt jobb och letande av tyger och om det ens går att få till så fint så lär tillverkningstiden och kostnader runt göra att ingen har råd att köpa plagget om man inte ska gå back på det. Så tillverka eget, nej tack..
 
Svarar flera stycken på en gång.

Jag tror många missförstått mig med min hobby fråga. Det var 1, går det att driva som hobby när det är så pass lite? Varaktighet vet jag inte än.
Tycker det är en väldigt luddig linje på vad som går att ha som hobby och inte.

Nr 2 va om det inte går som hobby går det DÅ att få hjälp med starten av ex starta eget bidrag.

Är inte dum i huvudet utan fattar att man inte kan få bidrag för att sen ha som hobbyverksamhet...

@ASKAPLASKA tack för ditt svar! Va såna mer konkreta svar jag va ute efter. Inte en diskussion om eko eller inte..
Förstår det blir mkt kostnader men man måste ju kunna starta någonstans..? Alla nyöppnade små butiker kan väl inte ha en kundkrets redan innan start? Hur överlever man då? Måste man ha sparat undan ex antal hundratusen för att kunna betala såna grejer du nämner..? :S


Och till er som tycker jag ska köpa tyger och en maskin, visst skulle man kunna det MEN jag tycker inte hemmagjorda kläder är fina tyvärr. Finns massor av dem som syr egna och det är verkligen inte fint. Vill inte ha ett vanligt fleecetäcke bara tex.. Och att sy ex en egen klänning kräver sjukt mkt jobb och letande av tyger och om det ens går att få till så fint så lär tillverkningstiden och kostnader runt göra att ingen har råd att köpa plagget om man inte ska gå back på det. Så tillverka eget, nej tack..

Ja, ska man starta en butik får man räkna med rejäla uppstartskostnader. Det kostar med lager, försäkringar, inventarier, ev hyra, ev hemsida, annonsering, bokföring/redovisning osv.

Du bör nog gå en kurs om företagande/starta eget innan du ger dig på det. Skatteverket har en del kurser och sedan brukar lokala företagarföreningar ha seminarier. Det finns också olika kvinnliga nätverk som anordnar kurser/seminarier.

Vi ska också komma ihåg att saker tillverkade utomlands ofta är billiga eftersom de kommer från låglöneländer med kanske inte riktigt samma skydd för arbetarna som vi har i Sverige/EU. Det är därför många väljer att köpa dyrare saker som är rättvisemärkta av solidaritet med de som producerat varorna.
 
Ja, ska man starta en butik får man räkna med rejäla uppstartskostnader. Det kostar med lager, försäkringar, inventarier, ev hyra, ev hemsida, annonsering, bokföring/redovisning osv.

Du bör nog gå en kurs om företagande/starta eget innan du ger dig på det. Skatteverket har en del kurser och sedan brukar lokala företagarföreningar ha seminarier. Det finns också olika kvinnliga nätverk som anordnar kurser/seminarier.

Vi ska också komma ihåg att saker tillverkade utomlands ofta är billiga eftersom de kommer från låglöneländer med kanske inte riktigt samma skydd för arbetarna som vi har i Sverige/EU. Det är därför många väljer att köpa dyrare saker som är rättvisemärkta av solidaritet med de som producerat varorna.

Jag har redan gått den kursen som Skatteverket har.. Och jag har folk i min närhet att fråga.. Men jag vill veta HUR man klarar alla kostnader utan en inkomst.. Givetvis hoppar jag inte på nåt innan jag är medveten om allt runtomkring.

Frågan här va första lilla ytte pytte steget. Tyvärr fick jag inte jätte många ordentliga svar utan mer en diskussion i miljö. Även om den också är viktig givetvis.
 
Jag har redan gått den kursen som Skatteverket har.. Och jag har folk i min närhet att fråga.. Men jag vill veta HUR man klarar alla kostnader utan en inkomst.. Givetvis hoppar jag inte på nåt innan jag är medveten om allt runtomkring.

Frågan här va första lilla ytte pytte steget. Tyvärr fick jag inte jätte många ordentliga svar utan mer en diskussion i miljö. Även om den också är viktig givetvis.

Antingen sparar du ihop pengar eller så lånar du. Har du en tillräckligt bra idé kan bla Almi säkra ett företagslån.
 
Kan man få något slags bidrag för detta? Typ starta eget bidrag eller nåt? Eller har ni något annat förslag hur man kan starta?
Har man en riktigt bra affärsidé och man ser en marknad och ett kundbehov som ett företag kan gå runt på, så investerar man lämpligen själv.
 
Har man en riktigt bra affärsidé och man ser en marknad och ett kundbehov som ett företag kan gå runt på, så investerar man lämpligen själv.

Jag har inga pengar över så isf blir det lån om de går med på det. Men jag vet ju inte om det finns kunder tillräckligt, kan jag ju inte veta innan man testat.. :S
 
Marknadsundersökning..?

Jag själv skulle inte orka bry mig om att svara på nåt som kom i brevlådan på det viset och vad skulle det inte kosta att skicka runt till alla..? Visst kan man lägga ut på väl valda platsen och hoppas folk kan svara men då lär man vara nå en bråkdel av allt folk.. Och online kan jag inte med tanke på att jag vill åt de kunder som inte hänger på nätet.
 
Förstår det blir mkt kostnader men man måste ju kunna starta någonstans..? Alla nyöppnade små butiker kan väl inte ha en kundkrets redan innan start? Hur överlever man då? Måste man ha sparat undan ex antal hundratusen för att kunna betala såna grejer du nämner..? :S

Så är det för alla som startar upp en verksamhet om de inte sitter hemma och pular i källaren typ. Det krävs kapital för att bära alla kostnader som uppkommer tills företaget bär sig och börjar generera vinst och innan man startar ett företag bör man ha gjort en ordentlig marknadsundersökning för att få lite grepp på efterfrågan och därefter göra en ekonomisk planering och budget för i af de kommande tre åren efter faktiska siffror och inte hittepåsiffror och glädjekalkyler.
 
Jag själv skulle inte orka bry mig om att svara på nåt som kom i brevlådan på det viset och vad skulle det inte kosta att skicka runt till alla..? Visst kan man lägga ut på väl valda platsen och hoppas folk kan svara men då lär man vara nå en bråkdel av allt folk.. Och online kan jag inte med tanke på att jag vill åt de kunder som inte hänger på nätet.

Men någon sorts realistisk inställning får du faktiskt lov att ha, om du ska kunna vara egenföretagare. Kundunderlag, startkapital och budget måste du ha koll på! Att bara prova och hoppas är att lägga sig på järnvägsspåret och vänta sig att det inte kommer något tåg. (Kan möjligen funka - eller i alla fall inte leda till katastrof - om man säljer ngt som inte kräver några investeringar, men det är inte aktuellt för dig.)

Prova läsa den här sidan:
http://www.starta-eget.se/artikel.php?visa=konstigt
 
Jag tror många missförstått mig med min hobby fråga. Det var 1, går det att driva som hobby när det är så pass lite? Varaktighet vet jag inte än.
Tycker det är en väldigt luddig linje på vad som går att ha som hobby och inte.

Nu var det förvisso länge sedan jag läste skatterätt, men att köpa och sälja varor på det sätter du skriver kan jag aldrig tänka mig att det kategoriseras som hobby. Nog för att shopping är en hobby för många idag, men skatteverket tänker sig mer typiska hobbyer. Visst finns det gråzoner men det är väl snarare t.ex. djuruppfödning. Där kaninuppfödning är hobby men hästuppfödning snabbt blir näringsverksamhet, då en hästförsäljning ofta inbringar rätt mycket pengar.

Hade du sytt själv hade det varit mer oklart. Då hade sömnaden kunna vara din hobby och försäljningen ett sätt att täcka upp för kostnaderna. Nu är syftet att köpa billigt och sälja med vinst, det finns inget hobbyrelaterat i det. Men ring till Skatteverket för säkert svar :)
 
Jag är sugen på att köpa in lite små grejer från utlandet (typ Kina) för att sälja dyrare här hemma. Jag önskar mig ha en butik dit man kan komma och prova produkterna innan man köper.

Min första fråga; går detta av bedriva som hobbyverksamhet från början? Lär knappast bli några större summor från början då jag kommer behöva ett kundunderlag först.

Tips på hur man skulle kunna börja med detta? Finns redan många online affärer som säljer detta så blir nog svårt att konkurrera mot dem och min tanke är att rikta mig till dem som vill prova innan köp och inte vill handla online. Även om jag gärna kompletterar med online.

Men för detta måste jag ju ha en lokal (bor tyvärr för långt ut på landet för att kunna ha hemma) och då tillkommer ju en hyra. Men hyra blir svårt att betala utan inkomsten. Kan man få något slags bidrag för detta? Typ starta eget bidrag eller nåt? Eller har ni något annat förslag hur man kan starta?
Vad kul att du vill starta företag.
Med import, var då påläst vad som gäller för de produkter som du tänker sälja på den svenska marknaden. Produkter som tillverkas i land utanför Europa måste deklareras enligt hårda krav på registrering av Reachregistret, men det gäller lite större volymer, tror jag.
Angående ekonomin i att starta ett företag: man lånar pengar till verksamheten, av sig själv, av banken eller sin mamma:-) dessa lånade pengar skall betalas tillbaka. Därför måste man ha ett ordentligt påslag på varorna. Med detta påslag så brukar varans värde hamna ungefär på en marknadsmässig prisnivå. Därmed så är inte import så förbenat enkelt att ägna sig åt. För då skall man konkurrera med samma pris som alla andra har.

Jag har importerat varor sedan -97, företaget jag driver tillsammans med min familj omsätter ca 60 miljoner. Det har varit en lång resa. Lagar och reglerna kring import, försäljning och "eftermarknad"-reklamationer, är svåra. I vår bransch kräver kunderna att inget slaveri, barnarbete etc får förekomma bakåt i leden. Jag måste alltså säkerställa detta. Då faller alltså många asiatiska länder bort, då garantin för detta svårligen går att skydda sig från. Nu kommer inte du att brottas med sådana problem:-)

Att vara ansluten till en bra branschorganisation är toppen
Där kan man få massa hjälp, då det finns massor av hjälp att få där, då de är proffs på just den branschen.
Lycka till
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 880
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 797
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp