Importfru?

Unsure

Trådstartare
Hur skulle ni reagera om er pappa ringer upp en dag, och vill komma över så att du kan få träffa hans nya tjej, som visar sig vara en så kallad "importfru" från Thailand?

Det är min sambos pappa det handlar om, och det här hände oss igår. Vi skulle ha träffats förra lördagen för att äta middag ute, men sambons pappa backade ur med någon halvlam ursäkt. Nu visade det sig att han var på Arlanda för att plocka upp sin nya "sambo". Hon har bott hos honom hela veckan och ska stanna till mitten av maj (får bara stanna 90 dagar).

Min sambo är mycket chockad (speciellt eftersom han inte fick höra ett ljud om detta förrän 5 minuter innan de kom hit), och han vet inte riktigt hur han ska reagera.

De hade fått kontakt över nätet, och hade aldrig träffats i verkligheten förrän hon kom hit. Det hela har gått mycket fort, och först trodde vi att de hade träffats på semestern (sambons pappa var i Thailand med sambons lillebror nyligen), men så var det inte.

Själv känner jag rysningar av hela situationen. Hade de åtminstone träffats på semestern så hade det kanske sagt "klick" och de kanske hade dejtat eller åtminstone haft NÅGOT att bygga på. Men det finns ju... ingenting? Två veckors chattande som leder till 90 dagar i Sverige, och sambons pappa pratar redan om giftermål för att hon ska få stanna. Och då firade de "1 vecka igår"!

Sambon och hans syskon är verkligen inte speciellt glada över detta. De tycker att det känns märkligt att pappa hipp som happ planerar att gifta om sig vid 65 års ålder med en kvinna som han knappt ens känner, och nu funderar de över vad som händer vid ett framtida arvsskifte etc.

Hur skulle ni reagera? Sambons pappa ville bjuda in oss på middag så att vi kunde få äta thailändsk mat hemma hos honom, men både sambon och jag känner att vi hellre undviker att träffa dom överhuvdtaget tills hon åker hem i maj. Det går knappt att prata med henne eftersom hon inte pratar särskilt bra engelska alls (och varken tyska, franska, spanska eller isländska som vi andra kan prata mer än hjälpligt.). Vi har helt enkelt svårt att tro att det handlar om "kärlek" eftersom de inte känner varandra och dessutom knappt kan kommunicera med varandra. Sambon kan inte hjälpa det, men han tycker att ordet "prostitution" ligger närmare till hands...

Några tankar? Goda råd?
Ska vi omfamna henne och välkomna henne som en ny svärmor/styvmor, eller är det okej att ligga lågt och fundera över var vi står allt detta?
 
Beroende på relationen till pappan sedan innan hade jag, om den relationen varit god och pappan verkar genuint lycklig, träffat henne. Dock inte omfamnat som en ny svärmor sådär bara. Utan mer träffat med en neutral inställning.
Men fy vad jobbigt att ens behöva tänka på detta :(
 
Det är ju svårt att säga hur man själv skulle reagera i er situation. Troligtvis på samma sätt som ni har gjort med chock och förvirring

Som utomstående kan jag bara säga att jag tycker ni ska låta pappan avgöra själv hur han vill leva sitt liv, utan att döma
Om han bli lycklig i en sådan relation så borde ni glädjas med honom

Vad ni ska tänka på är att ni pratar med honom om ekonomin be honom skriva äktenskapsförord innan giftemål. Annars tar frun hälften av hans tillgångar vid ev skilsmässa. Har hon större behov av bostaden hus eller lägenhet, så kan det bli så att pappan måste flytta vid skilsmässa
Kontakta en advokat och ha alla papper iordning är mitt tips
 
Hur skulle ni reagera om er pappa ringer upp en dag, och vill komma över så att du kan få träffa hans nya tjej, som visar sig vara en så kallad "importfru" från Thailand?

Det är min sambos pappa det handlar om, och det här hände oss igår. Vi skulle ha träffats förra lördagen för att äta middag ute, men sambons pappa backade ur med någon halvlam ursäkt. Nu visade det sig att han var på Arlanda för att plocka upp sin nya "sambo". Hon har bott hos honom hela veckan och ska stanna till mitten av maj (får bara stanna 90 dagar).

Min sambo är mycket chockad (speciellt eftersom han inte fick höra ett ljud om detta förrän 5 minuter innan de kom hit), och han vet inte riktigt hur han ska reagera.

De hade fått kontakt över nätet, och hade aldrig träffats i verkligheten förrän hon kom hit. Det hela har gått mycket fort, och först trodde vi att de hade träffats på semestern (sambons pappa var i Thailand med sambons lillebror nyligen), men så var det inte.

Själv känner jag rysningar av hela situationen. Hade de åtminstone träffats på semestern så hade det kanske sagt "klick" och de kanske hade dejtat eller åtminstone haft NÅGOT att bygga på. Men det finns ju... ingenting? Två veckors chattande som leder till 90 dagar i Sverige, och sambons pappa pratar redan om giftermål för att hon ska få stanna. Och då firade de "1 vecka igår"!

Sambon och hans syskon är verkligen inte speciellt glada över detta. De tycker att det känns märkligt att pappa hipp som happ planerar att gifta om sig vid 65 års ålder med en kvinna som han knappt ens känner, och nu funderar de över vad som händer vid ett framtida arvsskifte etc.

Hur skulle ni reagera? Sambons pappa ville bjuda in oss på middag så att vi kunde få äta thailändsk mat hemma hos honom, men både sambon och jag känner att vi hellre undviker att träffa dom överhuvdtaget tills hon åker hem i maj. Det går knappt att prata med henne eftersom hon inte pratar särskilt bra engelska alls (och varken tyska, franska, spanska eller isländska som vi andra kan prata mer än hjälpligt.). Vi har helt enkelt svårt att tro att det handlar om "kärlek" eftersom de inte känner varandra och dessutom knappt kan kommunicera med varandra. Sambon kan inte hjälpa det, men han tycker att ordet "prostitution" ligger närmare till hands...

Några tankar? Goda råd?
Ska vi omfamna henne och välkomna henne som en ny svärmor/styvmor, eller är det okej att ligga lågt och fundera över var vi står allt detta?
Varför ska sambon lägga sig i vilken sambo han väljer :confused:. Han vill väl ha en sambo som inte klagar gissar jag. Bara att gratulera och välkomna sambon :up:
 
Jag tycker att det är vidrigt..
Såklart (!) kan kärlek uppstå till någon annan, men i en sådan här situation är det utnyttjande av varandra. Båda är med på det, men för mig känns det inte rätt ändå. Lätt att det blir en maktposition jämte mot tjejen. Hur gammal (ung) är hon? I Thailand söker många lyckan genom en flytt o äktenskap, ibland går det bra, ibland inte. De står ut med mycket för att få komma bort från fattigdomen. Ju äldre gubbarna är, desto bättre... Jag vet om en del gubbar som har tjejerna så länge det går, skickar hem dem o står på flygplatsen o väntar på ny efter någon månad. Trafficking kallar jag det. Ärligt talat vet jag inte hur ni ska ta det, träffa en gång och få en egen uppfattning? Som ovanstående, be pappan skriva äktenskapsförord vid ev giftermål.
 
Min reaktion - när det nu är den du frågar efter - hade nog varit att tänka att min pappa hade drabbats av åldersförändringar i hjärnan. Det hade varit så väldigt olikt honom, det hela.

Mer på sikt - ja, jag hade väl förhållit mig så välvillig - eller inte - som jag kände mig. Dvs försökt se tiden an och se hur det hela utvecklar sig.

Om det verkligen kändes som att min pappa hade hämtat hem en prostituerad kvinna från tex Thailand, så hade jag tagit rätt många och seriösa diskussioner med honom om det. I enrum.

Arv etc, hoppas jag att jag inte hade tänkt på. (Och oavsett så är ju din sambo ett särkullbarn om det nu skulle gå till äktenskap mellan pappan och den nya.)
 
Beroende på relationen till pappan sedan innan hade jag, om den relationen varit god och pappan verkar genuint lycklig, träffat henne.

Relationen mellan pappan och hans barn är fullständigt usel, och har varit så i många år. Jag är rädd att för min sambos del så lutar det åt att detta är "spiken i kistan"...
 
Hur skulle ni reagera om er pappa ringer upp en dag, och vill komma över så att du kan få träffa hans nya tjej, som visar sig vara en så kallad "importfru" från Thailand?

Det är min sambos pappa det handlar om, och det här hände oss igår. Vi skulle ha träffats förra lördagen för att äta middag ute, men sambons pappa backade ur med någon halvlam ursäkt. Nu visade det sig att han var på Arlanda för att plocka upp sin nya "sambo". Hon har bott hos honom hela veckan och ska stanna till mitten av maj (får bara stanna 90 dagar).

Min sambo är mycket chockad (speciellt eftersom han inte fick höra ett ljud om detta förrän 5 minuter innan de kom hit), och han vet inte riktigt hur han ska reagera.

De hade fått kontakt över nätet, och hade aldrig träffats i verkligheten förrän hon kom hit. Det hela har gått mycket fort, och först trodde vi att de hade träffats på semestern (sambons pappa var i Thailand med sambons lillebror nyligen), men så var det inte.

Själv känner jag rysningar av hela situationen. Hade de åtminstone träffats på semestern så hade det kanske sagt "klick" och de kanske hade dejtat eller åtminstone haft NÅGOT att bygga på. Men det finns ju... ingenting? Två veckors chattande som leder till 90 dagar i Sverige, och sambons pappa pratar redan om giftermål för att hon ska få stanna. Och då firade de "1 vecka igår"!

Sambon och hans syskon är verkligen inte speciellt glada över detta. De tycker att det känns märkligt att pappa hipp som happ planerar att gifta om sig vid 65 års ålder med en kvinna som han knappt ens känner, och nu funderar de över vad som händer vid ett framtida arvsskifte etc.

Hur skulle ni reagera? Sambons pappa ville bjuda in oss på middag så att vi kunde få äta thailändsk mat hemma hos honom, men både sambon och jag känner att vi hellre undviker att träffa dom överhuvdtaget tills hon åker hem i maj. Det går knappt att prata med henne eftersom hon inte pratar särskilt bra engelska alls (och varken tyska, franska, spanska eller isländska som vi andra kan prata mer än hjälpligt.). Vi har helt enkelt svårt att tro att det handlar om "kärlek" eftersom de inte känner varandra och dessutom knappt kan kommunicera med varandra. Sambon kan inte hjälpa det, men han tycker att ordet "prostitution" ligger närmare till hands...

Några tankar? Goda råd?
Ska vi omfamna henne och välkomna henne som en ny svärmor/styvmor, eller är det okej att ligga lågt och fundera över var vi står allt detta?

Varit i samma sits. Dock gifte de sig aldrig (tack och lov)
Nu gick pappa hastigt bort för några veckor sedan och det juridiska som har kommit med detta har varit ett rent helvete (han flyttade till Thailand tillslut). Trots att han tagit försäkringar, skrivit på avtal och kontrakt för att trygga vissa saker.
Tyvärr var ingen av min pappas två kvinnor speciellt kär i honom när det väl kom till kritan. Han blev avlurad i princip allt han ägde och hade. Den första har blåst minst en europe innan. Tror det är deras längtan efter sällskap och någon form av bekräftelsebehov och längtan efter ett bekvämt liv som gör dem till ett lätt byte.
Be honom vara försiktig. Har i princip dagligen kontakt med en turistpolis i Thailand som hjälper oss att reda ut allt runt pappas död och han säger att tyvärr så blir det här allt vanligare. Hans eget citat "This is Thailand".

Sen finns det absolut sann kärlek och fina historier. Tyvärr är scams vanligt. Det är en industri. Många Thailändskor tröttnar och åker hem om mannen inte vill gifta sig. De kan vist stanna här utan att vara gifta. Man förnyar bara sitt visum. Lite meckigt men klokt. Älskar man varandra är väl huvudsaken att man är tillsammans ;)
 
Relationen mellan pappan och hans barn är fullständigt usel, och har varit så i många år. Jag är rädd att för min sambos del så lutar det åt att detta är "spiken i kistan"...

Då hade jag skällt ut efter noter tondöv som jag är och sedan bett gubbfan dra.
 
Jag tycker att pappan är gammal nog att bestämma vem han vill gifta sig med.
Om syskonen är oroliga över framtida arv, så tycker jag att de kan ta upp äktenskapsförord med pappan.

Hon kanske har lättare att öva upp sin engelska om ni träffar henne mer. Så skulle ni ju också kunna få mer inblick i hennes situation och syn på saken.

Att undvika situationen innebär antagligen också mindre möjlighet att påverka den.
 
Varför ska sambon lägga sig i vilken sambo han väljer :confused:. Han vill väl ha en sambo som inte klagar gissar jag. Bara att gratulera och välkomna sambon :up:

Ja, det är ju ett sätt att se det på. Sambons pappa har haft ganska många kvinnor och relationer de senaste åren (han hade en sambo fram till för cirka ett halvår sen) och igår när vi träffade thai-kvinnan så pratade han om hur olika de thailändska kvinnorna är i "temperamentet" och att "svenska kvinnor bara vill domdera och bestämma".
 
Hur upplever du och framförallt din sambo att pappan är generellt, det hade spelat in mest i huruvida jag tolkade den nya relationen. Alltså om det verkade handla om en ensam man som inte tror/känner att han kan träffa någon ny på hemmaplan och utan vinning för den andra parten eller om han är mer hård och kall i sin människosyn och tycker att det är inga konstigheter att "köpa" en ny fru från Thailand som han inte kan kommunicera med..
Ålderskillnaden hade också spelat in i hur jag kände inför det, är hon mycket yngre än honom eller mer jämngamla?
Jag hade nog träffat en gång för att se hur det verkar med varandra, kärleksfulla och lyckliga (båda 2) eller stelt, konstigt och arrangerat.
 
Ja, det är ju ett sätt att se det på. Sambons pappa har haft ganska många kvinnor och relationer de senaste åren (han hade en sambo fram till för cirka ett halvår sen) och igår när vi träffade thai-kvinnan så pratade han om hur olika de thailändska kvinnorna är i "temperamentet" och att "svenska kvinnor bara vill domdera och bestämma".
Efter det uttalandet hade jag nog slutat hoppas på äkta kärlek mellan dom... det känns som att han tycker att man kan "skaffa" sig en medgörlig kvinna som blir hans egendom..
 
Om det var min pappa hade jag låtit honom veta att jag skämdes å hans vägnar.

Men nu är det såhär samhället ser ut. Blir inte alla kvinnor som görs beroende av en mans försörjning i relationen eller äktenskapet mer eller mindre prostituerade? I ett samhälle med ekonomisk ojämlikhet och ett patriarkat uppstår den här typen av situationer hela tiden.

Kvinnan ska ni inte visa något annat än vänlighet om ni träffar henne. Tänk dig in i hennes situation.
 
Är det nån större skillnad än om det varit en kvinna från andra änden av landet och de träffats via pannkakan?

Skillnaden är väl att en kvinna från pannkakan troligtvis har ett eget liv, en egen ekonomi mm och chansen är större att hon vill gifta sig pga kärlek än en kvinna fån ett fattigt land på anrda sidan jorden. Klart det finns anledning att bli misstänksam att han kan bli lurad.
Normalt sett vill få sunda kvinnor gifta sig efter några få veckors mailande.
 
Självklart är det "business" - en bättre framtid för kvinnan och hennes familj - MEN också en möjlighet för din svärfar att få ett bra förhållande på äldre dagar. Det är inte männen jag oroar mig för i dessa förhållanden utan kvinnan och hennes eventuella barn - för barn brukar det finnas som tas med.

Vad ekonomin gäller så är det ingen skillnad om han gifter sig med granntanten - eller hade det känts mer ok att dela arvet med henne?
 
Varför ska sambon lägga sig i vilken sambo han väljer :confused:. Han vill väl ha en sambo som inte klagar gissar jag. Bara att gratulera och välkomna sambon :up:
Klagar?

Dom där små thailändskorna kan nog säga ifrån och är säkert inte mer "lätthanterlig" än en svenska :p
Dom jag har träffat har haft temperament
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 711
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp