Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Här arbetas det för fullt - jag har nämligen blivit med torp! :D Det har stått orört i många år och behöver mycket vård och kärlek, både inne, ute och i trädgården. Det är min farmors gamla sommarstuga, och har 'i alla år' tillhört mina föräldrars gård som dagsverkstorp. Det är en mysig stuga med enorm tomt och jag är sååå glad, förväntansfull och lycklig! Det ligger helt ensamt i skogen, några hundra meter från närmsta grannar.

Just nu håller jag på med fasaden, borstar bort gammal färg och alger och målar om. :) Jag åker bort på jobb sept-okt och vill därför hinna måla om innan jag far och hösten sätter klorna i huset, vill skydda fasaden inför vintern istället för att vänta ännu ett år. I samband med detta har jag idag tagit ner två helt enorma kaprifoler som klättrat på huset. Trädgårdsmässigt (förutom kaprifolerna och döda grenar på vissa buskar) kommer det att planteras äppelträd nu i höst, för att vinna ett år på den fronten. Vi beräknar att det är inflyttningsbart nån gång nästa år... känns som en lagom deadline. :p
Tar bilder löpande men har inte lagt upp bilder från arbetet nu, bjuder på en sneak peak än så länge. Kortsidan i bild håller jag på med och har målat halva idag, samt borstat baksidan så långt jag nådde utan stege. Nu har jag stegar, en som är perfekt till baksidan och en som räcker ända upp på kortsidan. Gillar att man kan rota fram sånt ur oredan i uthuset! Återanvända istället för att köpa nytt.

IMG_6576_zps5c23eb47.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

aaahh tack! Då har jag lärt mig något nytt. Trevlig växt!

Linta, tänkte nästan det! Äppelträd är galet tåliga.

Jag sitter och funderar på några nya rosor och ett taggfritt björnbär. Annars gör jag inte så mycket i trädgården nu förutom att äta tomater.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja, det är det verkligen! :love: Är totalt försälskad i torpet och tomten. I trädgården finns bland annat röda, svarta och vita vinbär, gula och röda krusbär, rabarber och hallon (allt är risigt och dåligt, men buskarna lever iaf!). Det finns minst 10 sorters träd både på tomten och i trädgården (kanterna av tomten är skog). På blomfronten finns det såpnejlika, flox i olika färger, rosenvial, stor blåklocka, mängder med påsk/pingstliljor - och praktlysing i mängder... :cautious: För att nämna lite!

Idag har jag nääästan målat klart gaveln. Höjdskräcken tog över och min snälla pappa ska måla klart längst upp. :) Började istället på baksidan och kom en bit. Har även grävt upp runt ett glömt, litet äppelträd som är gammalt men aldrig blivit större än när det planterades. Men det lever och jag ska försöka rädda det. Grävde bort ogräs, la på rejält med gödsel och flis ovanpå. Kaprifolen från gaveln är nu nästan hela nerflisad och har gett 2,5 Ikeakasse flis. Kaprifolen från andra gaveln är säkert dubbelt så stor och garanterar mig mycket flis till framtid behov. :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kl
För egen del så har jag pysslat lite med mitt experiment idag. Sticklingarna har satts i jord. Än så länge lever de i alla fall..
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hoppas de klarar sig! Surt att behöva köpa nya plantor...

Här har vi pysslat med taket idag. Det blev en akutinsats då några pannor hade halkat ner pga trasig läkt. Så vi gjorde bara det mest nödvändiga, bytte läkt precis där och slängde på bättre begagnade takpannor där det behövde bytas. Turligt nog ligger det massor av takpannor här och var i trädgården. ;) Jag hittar bara mer och mer grejer hela tiden... Nästa år ska vi byta taket på den sidan helt, men nu vet vi att det klarar sig över vintern iaf och att pappen inte var trasig där under.

Idag rotade vi även fram ett gammalt fågelbord ur förrådet, så slipper jag köpa ett nytt. :D Det var näpet och i fint skick fastän det är urgammalt. Igår målade jag klart baksidan och klippte jag gräset (med en rider, och jösses vad roligt det var :D), så nu ser det lite mer skött och prydligt ut. Ser ut som en sommardröm när gräset är klippt. :love: Bjuder på en bild på äppelträdet jag försöker rädda. Har kommit fram till att hela gräsplätten ska harvas och sås om pga ljung, blåbärsris och knölig mark, sen ska där bli fruktodling. Området som ska harvas är kanske 15x15 meter eller 20x20. Ungefär.

dsc_0136_5218fde8ddf2b329f8ac1196.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh vilken mysig stuga!! :laugh: Den ser ju ut som en Astrid-lindgren-dröm!

På tal om Astrid så har min rosenrabatt tagit sig mer och mer, Astrid lindgren på sidorna har biffat till sig och nu när det har varit soligt och varmt har de satt ungefär 15 knopp till, var! Dock är klätterrosen i mitten ynklig :p Men den tar sig förhoppningsvis nästa år! Annars får jag kanske flytta den och byta ut den..? Nävorna framför är också på gång och känns stabila att de överlever vintern sen :) Räknar med många blommor nästa år på dom!

dsc_0675_522838499606ee6fd23f8fff.jpg


Sen har jag en härlig bild på en nejlika jag fått som blev såhär söt brevid lobeliahavet!
dsc_0642_5210b8dd9606ee573737f8a2.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Men så fint! :love: ÅH så avundsjuk jag blir! Det ser ju helt ljuvligt ut! :love:

Jag kommer förbi på fika nästa sommar, det är okej va?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Du är så välkommen så! Hoppas på att det är i mycket bättre skick vid det laget :)

Åh, jag är iväg på jobb i en annan stad i två månader men längtar hem till torpet! Nästa helg kan jag åka hem och pyssla lite dock. :) Då ryker en stor björk och baksidan ska harvas, krattas ren och där ska mitt äppelträd stå. :love:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Gud så trevligt! Och varning: I might take you up on that! ;)

Låter himla fint med pysslandet kan jag säga. Jag gillar inte ens sånt och ändå låter det lockande! :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Behöver inte varna, det skulle vara jättekul! :) Hela grejen med en stor gräsmatta och en enorm lönn är väl att sitta under den och fika?! :D

Jag får erkänna att jag aldrig tidigare varit ett fan av trädgårdsarbete. Jag ville ha en stor, grön gräsmatta för det krävde minst skötsel. Men tack vare mitt naturintresse och nu möjligheten att ha en egen trädgård (och kanske ett uns av kreativitet?) så fann jag en mening med trädgården. Jag ska göra den till en fjärilsrestaurang som kan hjälpa många insekter som idag dör ut! Dessutom ska trädgården förse mig med så mycket ätligt som möjligt, och så ska jag såklart ha höns också. :love:

Det är nu helt galet kul att planera hur det blir både vackert och funktionellt på samma gång! Det samma gäller även huset; inredning i alla dess former (från tilläggisolering till vackra knoppar) är roligt och spännande. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh men det låter verkligen jättejättetrevligt alltsammans! Och så fint med att odla grejer, att vara snäll mot insekterna och att ha små hönor där :love: Du får hemskt gärna uppdatera här så man kan se hur det går, och så kommer jag förbi på en fika då nästa sommar :)

Var nånstans i Sverige finns detta underbart söta lilla torp förresten?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Lär uppdatera här löpande tills alla är trötta på mig... :D Det ligger utanför Jönköping så inte så toklångt från dig! Mina föräldrar har träffat en massa grannar det senaste och alla är så himla positivt inställda till att nån tar tag i ödehuset, och att vi barn flyttar tillbaka. :) Nu är vi tre stycken som kommer dra ner medelåldern i grannskapet. Roligt!

Här är en bild på 'baksidan'. Bland det sista jag gjorde. Vänstra hörnet var täckt av en fullkomligt enorm kaprifol, som fortfarande sitter kvar under lite läkt. :cautious: Nu är det målat på framsidan också (vänster i bild) fast inte helt färdigt. Älskar de rosa/lila höstaster som växer vid husväggen. :love:

dsc_0190_522b6781ddf2b36841da5eaa.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag skulle förresten gärna inspireras lite gällande rummen på övervåningen!
Takhöjden är låg, ca 1,9 meter. Det är snedtak på båda sidorna och höjden på väggen är bara 1 meter. Hjälp mig få dem att upplevas som större!

Ska man ha tapeter eller t.ex. vitmålad panel på snedtaket? I dagsläget är där tapet och taket är vitt. Jag vill ju gärna att rummet upplevs som att det är högre i tak än det är. :) Kommer troligtvis att börja på övervåningen, kanske simultant som jag tilläggsisolerar trappen. Kommer ha ljusa färger på väggarna, golvet är gammalt trägolv som antagligen ska slipas lite. Och kanske vitlaseras? Det är alltså två rum som upptar övervåningen, samt en mindre hall, så rummen är något mindre än 5x5 meter.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag gillar pärlspontsliknande i tak, det har vi i sovrummet som delvis har snedtak, som också är gjort och målat vitt som resten av taket. En säng utan höga ben gör det luftigare, tänk dubbelsäng i golvnivå (eller iaf inte hög kontinentalsäng!) i mitten av rummet, söta gamla sockerlådor som sängbord. Inte så mycket mer i rummet för då kan det bli trångt. Kläder eller sånt i andra änden av rummet?

Vad tror du? :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja precis, vore det inte väldigt fint med pärlspont i taket? Angående säng så är det ju inte så många gavlar som går in där, och förvaringen är lite begränsad. Så jag är sugen på IKEAS Brusali med förvaringslådor under som matchar sängen. :) Den gaveln är bara 93 cm hög. Det finns en liten garderob, det vore fel att kalla den walk in closet för den är så liten ;). Men en sån man går in i. Dock rymmer den inte så himla mycket pga snedtaket. Så tänker mig en byrå också, kanske nåt mer. Men inte massor med möbler.

Sängbord har jag redan köpt :angel: Bara 110 kr på Myrorna, i furu som ska göras vita och få nya knoppar! Men eftersom de var så billiga så får man ju se sen om de öht passar, blev bara så förtjust. :)
Glömde! De två rummen är ju identiska men jag tror jag ska göra det södra till sovrum för det har en liten Husqvarnakamin! Så den tar upp en liten plats vid dörren. Och har en ful grön färg. Kan man måla om den, tro?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag skulle inte våga måla om kaminen... Men tänk om du hittar/syr kuddar i typ samma gröna färg, fast kasnke en annan ton av den gröna och har på sängarna. Då kanske det går att binda ihop och bli finare? Eller om typ rosa passar till den gröna?

Brusali va fin, såg inte så hög ut heller, blir nog fint!! Byrå så tycker jag att du letar efter någon gammal på blocket, med känsla i :) Ev om den är ful, eller helt vitmålad, eller om du målar vit. Så man kan gjuta en toppskiva i betong och ha på, jättefint! (tycker jag) Oj vad det här inlägget blev rörigt men så blir det när man vill få ner sina idéer innan de försvinner ;)

Kom på... Ett rum i söder blir vääääldigt varmt när solen ligger på. Antingen om ni sätter upp markis? Annars föredrar jag att ha sovrummet i norr..... För man sover bäst med svalt i rummet, och under ett gott varmt täcke :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Huset är fullt med gamla möbler jag hoppas få lägga vantarna på. :D så som ett fint linneskåp, bord och stolar, en söt vit byrå, kistor och lite annat... Jag vill ju inte ha en trendig stil så dessa gamla möbler i ny färg vore toppen!

Angående norr så ville jag ha det norra som sovrum först. Men det saknar kamin och det känns som slöseri att ha kaminen i det andra rummet då? Tänk på vintern när jag måste stödvärma med ved. Det får bli test nu i vinter, ska ändå inte flytta in förrän kanske nästa sommar/höst. Vi måste nog isolera också, det hjälper ju både sommar som vinter. :) sen har jag ju öppen spis där nere att stödvärma med också, så det borde inte va nåt problem, men ja det blir spännande att se i vinter :)

Hittade värmebeständig färg! Upp till 600 grader för kaminer och liknande. Får läsa på lite om resultatet brukar bli bra!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp