Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Kl, jag köpte mig ett olivträd idag, ca 170 högt, lite rangligt men vad kan man begära för 149 kr.

Skall stå på altanen hade jag tänkt, någon med erfarenhet och tips om hur jag får det att överleva och ge mig oliver till Martinin i sommar? :d

/B
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl
Jag behöver lite inspiration. Jag har en liten rabatt i vinkel ca 1 m åt vardera håll i västerläge. I hörnet finns en riddarsporre tror jag att det var enligt mamma och en stockros för övrigt är det bara ogräs och två döda stockrosor.

Jag skulle nu vilja ha en rabatt som framförallt luktar gott. Längst bak finns ett plank där emot hade jag tänkt mig rosenskära och framför lavendel. Andra blommor jag gillar lukten på är tobaksblommor, jag kan också tänka mig olika örter, men jag behöver hjälp med flera förslag, så snälla hjälp mig.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Bild bild bild! Så är det mycket roligare med förslag :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Gick fortare än jag trodde att få tid att lägga in bilden :)

20130527063_zps45211f31.jpg


Måtten på 1 m och 1m stämmer inte riktigt, det är snarare 1 m och 2 m.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har inte så stor erfarenhet av högre zoner men är det inte Zilga som är härdig till åtminstone zon 4? Min familj har haft vindruvor utomhus. Jo, tyckte mig se att det skulle odlas mot spaljeer och väggar också?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Bild bild bild! Så är det mycket roligare med förslag :)

Man kan få äta upp sådana uttalanden vetdu ;)

Jag behöver också hjälp. Och jag har tagit en massa bilder så att ni riktigt kan bedöma eländet.

Bakgrund: Helrenoveringsobjekt (hus och trädgård) som vi flyttade in i 27/7-2012. Vi har hitintills gjort källaren och håller nu på med köket. I trädgården har vi tagit ner ett träd och vildvuxna syrener samt klippt häcken mot ena grannen. Huset kommer byggas till på 2 ställen om totalt nästan 100m2 samt putsas till mörkgrått. Fönstren ska bytas till vita stora. Det krävs alltså en stor portion fantasi från er sida för att försöka se helheten.

Vi vill ha mycket ätbart i vår trädgård. Eftersom huset blir så mörkt (nästan svart) så vill vi ha mycket vitt, gult och rosa som kontrast till det mörka. Blommor jag vet att jag vill ha är tulpaner, rosor av alla de slag samt pioner. Vi är inga trädgårdsmänniskor utan vill ha en hyffsat lättskött trädgård. Mao inga konstiga växter som måste in på vinterförvaring :yuck:

BILDBOMB!!!

Källardörr-300x168.jpg

Äppleträdshäcken mot grannen ska bort och istället ersättas av ett högt liggande plank (180cm?). Längs detta plank hade jag sedan tänkt mig en del klätterväxter t ex klätterrosor. Planket blir ca 40m långt så kom med förslag :D
I övrigt ska det bli gräs på hela gruspartiet fram till där pilen visar. Där blir det antingen ett plank eller ett smitt staket med klätterrosor. Hela grusremsan här är i direkt söderläge (kul med en uppfart längs hela va? :banghead:)

tomt-norra-delen-300x168.jpg

Fasad-norr-300x168.jpg

Här är då norra delen av tomten. Då vår tomt ligger vid utfarten mot vägen så får vi ha max 80cm ut mot vägen 10m i var riktning. Häcken ska ersättas mot ett liggande plank som blir 80cm resp 165cm ut mot vägen. Pilarna visar lite vart den lilla utbyggnaden kommer hamna. Denna delen av trädgården kommer mest bli en representationsdel. Längs det låga planket vill vi ha ngn typ av fina prydnadsträd. i det låga hörnet funderar jag lite på pioner? Vi vill även ha ngn typ av avskiljning/insynsskydd ner mot resterande trädgård ungefär där gamla huset tar slut. Längs med den högre delen av planket vill vi ha träd (tror jag). De får dock inte bli för höga. Gärna 4m. Rektangeln representerar en framtida altandörr in till det framtida biblioteket. Här blir det ett mindre trädäck för ensamstunder med en bra bok.

Fasad-Väst-300x168.jpg

Det gröna hundstaketet ska bort och i stället ska det sättas ett smitt staket + grind som kommer hamna lite längre åt norr dvs mer plats för bilar där det nu står en massa bråte. Staketet kommer få prydas av en massa fina klätterrosor. Tips?

Fortsättning följer. Ska bara iväg och prova bröllopstårta först :p
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det långa höga planket som har söderläge och alltså sol heela dagen där skulle jag sätta björnbär, amerikanska blåbär blandat med ljusrosa klätterrosor! Så blir det både vackrare med lite variation och godare ;) Sen där ni vill ha träd röstar jag på olika fruktträd, 1-2 äppelträd, päron, PLOMMON, bigarråer. DET är gött att äta i sin egen trädgård!! Näe jag liks drömmer stort här så tycker jag att du ska ha 2 större perennrabatter, tex kring där du tänkt pioner kan det få stå andra solälskande perenner och en del av den rabatten ska vara en smultrontäppa! Sen kan du smyga in mynta i en del och en tufs med gräslök. Och massa vackert, ex röd solhatt, enkel och fin, höstanemoner, kommer-inte-på-fler-nu.

Och andra perennrabatten ska vara en skuggrabatt som lyser upp något mörkare hörn med olika grönvita hosta, gräs, och vissa vackert blommande saker klarar ju också skugga. Ex löjtnantshjärta blommar en längre period i skuggigare läge!

Men jag röstar på att göra iordning en rabatt i taget. För det är lätt att fixa en jordhög, lätt att plantera nyköpta plantor, men jobbigt att regelbundet vattna och rensa 20m2 från ogräs tills plantorna tagit sig och börjat konkurrera ut ogräset! Inget vatten över huvudnivån så blir det nog toppenfint ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vilken toppenidé att blanda klätterrosor med björnbär och blåbär. Vi fick dessutom 2 buskar med amerikanska blåbär i inflyttningspresent som är satta på ett sålänge ställe så då har vi åtminstone en början till den sidan också. :)

Vi har redan 2 äppleträd (har bara inte hunnit lägga upp de bilderna än) som jag tyvärr inte tror överlever en flytt :( annars hade det varit att föredra. Men päron, plommon och bigaråer var ju ett bra förslag. Vi har även 3 magnoliaträd som tyvärr måste flyttas (om det går) som man kanske kan blanda upp lite med? Planket här blir drygt 40m långt det med. Några förslag på prydnadsträd mot det låga staketet? Jag funderar på syren på stam + ngt annat. Vad tror du om det?

Jag som aldrig har satt en lök eller liknande i hela mitt liv är lite osäker på hur du menar med perennrabatt? Hur lägger jag upp en sådan? Det enda jag vet är att vi måste ha upphöjda rabatter till ätbara saker såsom smultron då våra kära vänner har lärt vår hund hur man plockar smultron och jordgubbar från buskarna :meh:

Utekryddväxter och liknande hade jag tänkt ha i ett eget litet område i trädgården. Ska lägga upp lite bilder där också så kan ni få komma med förslag. Upphöjt naturligtvis :D

Det blir nog ett litet mörkare hörn längst ner i trädgården. Vi hade tänkt riva det fula bussgaraget och bygga ett litet växthus7 redskapsbod där så vid den kanske man kan lägga rabatt nr 2 isf? Jag återkommer med fler bilder. :p


Vad menas med:
Inget vatten över huvudnivån så blir det nog toppenfint
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hörn-Nordväst-300x168.jpg

Det lilla låga hörnet som jag pratade om. Tror ni det funkar med pioner precis i hörnet eller blir de för stora? Prydnadsträd istället för buskarna.

Magnolia-garage-300x168.jpg

Östra sidan av huset ska byggas ut rejält (se pil). Det fula garaget ska bort. Här blir det gräs och de tre magnoliaträden hoppas jag kunna flytta
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hus-Öster-300x168.jpg

Här ser man lite bättre hur långt ut tillbyggnaden kommer. Samt var våra äppleträd står.

altandörr-300x168.jpg

(Fotat från garageporten) Det blir gräs hela vägen till nya planket. Och vid den gamla tillbyggnaden kommer det ett trädäck som även kommer gå längs hela den nya stora tillbyggnaden. Denna biten kommer bli lite av en social del av trädgården då matrummet ligger i gamla tillbyggnaden.

garageport-300x168.jpg

Superfula garaget som ska bort

Hörn-Nordöst-300x168.jpg
Nordöstra hörnet av trädgården. Mot det östra planket hade jag sedan tänkt ha ätbara kryddor, och grönsaker i upphöjda odlingsbänkar. Drygt 20m till mitt förfogande här så det borde kunna bli en hel del :d

Trädgården är alltså tänkt att delas in i 3 delar. Representations, "kryddgård" samt social del.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Haha var nog otydlig, menade att du inte ska ta dig vatten över huvudet såhär till en början!

Flytta träd vet jag ingenting om, men det kan nog vara svårt att få upp tillräckligt mycket rötter och flytta. De väger ju en del... Men kanske om ni har typ en lastmaskin till hjälp?
Om du tänkt bygga växthus så tänk på att det gör sig bäst i massor av sol. Lite skugga skadar inte men majoriteten av växthusväxter vill ha sol :)

Med perennrabatt så menar jag såhär: Det är blommor som är fleråriga, och kommer år efter år och pryder sin plats, de blir större och vackrare (ibland får man dela växter om de blir för stora, bra present om någon vill ha) med åren och kräver väldigt lite pyssel. Rensa bort fjolårets döda blad på våren, gödsla någon gång per år och rensa ogräs några gånger under försommaren innan växterna växt till sig, stora växter kväver ogräset effektivt ;)

Ex
img_5583.jpg


enkoping_perennrabatt.jpg


others11.jpg


och i den skuggiga delen av trädgården trivs ändå dessa växter:
skuggrabatt.gif
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tänkte uppdatera lite med vad jag har gjort.
http://s1340.photobucket.com/user/Numma2/media/20130606053_zpsea8a33b8.jpg.html?sort=3&o=0

Längst fram är det en smultronplanta och en jordgubbsplanta, bakom är det vanlig lavendel och en fjärilslavendel. Allra längst bak mot staketet är det planterat rosenskära (tror jag att det var) och en kaprifolbuske är inköpt, den är närmast fönstret. Det bästa av allt är att när jag började gräva upp stockrosorna som jag trodde var döda visade det sig att en av dem levde.
I den andra delen är det Riddarsporre som fick vara kvar sedan är det Salvior från mamma, stockrosor sedan tidigare och en liten perenn som skulle bli blå och doftande blommar.

Det som är kvar är att plantera mynta enligt ditt förslag Kaki och sedan kanske ytterligare en ört av något slag ex oregano.

Vilken fantastisk trädgård du har, den ser ut som en Stadspark.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Fast det där är bilder från google :o min trädgård är inte alls så blommig och fin, men den ska bli ;)

Vad mycket du gjort! :) Tror det där kommer växa upp och bli jättefint!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Även om det inte är din trädgård, tack för inspirationen! :D

Det är fortfarande kalt i min trädgård, men jag ska bort snart och vill inte ha köpt för många plantor som sambon kan ha död på under veckorna jag är borta...
Men nattviolen har börjat synas i alla fall:
IMAG0638.jpg

IMAG0639.jpg


Och en syrén inhandlades idag och sattes faktiskt i hörnet mot husväggen! Tänkte att jag kan ju fylla på med en ut mot vägen om jag känner för det sen. ;)
IMAG0637.jpg


Och sen köpte vi ett gäng jordgubbs- och smultronplantor och satte till sällskap till den lilla jordgubbsplantan som fanns innan. Har två av varje kvar- men funderar på att sätta dem i krukor. Några idéer på roliga (större) krukarrangemang som de kan trivas i?
IMAG0636.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Köpte såna här krukor till de överblivna jordgubbarna och smultronen. De kanske får sällskap av några större krukor sen när jag kommit hem. :)
IMAG0657.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Honungsros - verkar överleva det mesta!



Och pioner var det nån som gillade, det här är min rabatt :)



Och lite rosor måste man ha - Rhapsody in Blue

 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Just nu är det dock en förskräcklig massa ogräs...får ta tag i detta :meh:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh så fint, särskilt honungsrosen! :love: Har funderat på att skaffa en klätterros till mitten av den tråkiga långsidan, ska definitivt lägga honungsros på minnet för det! :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp