Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vi gjorde hela slänten, så rosorna beställdes genom företaget som fixade. Så jag vet faktiskt inte var man får tag i den. Enligt vad jag kan se på en googling är den härdig till zon 3.

Den har verkligen en underbar färg!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Tack! Har alldeles för mycket trädgård egentligen, i perioder hinner jag inte sköta den tillräckligt...Men jag älskar blommor och grönt, men avskyr att rensa ogräs, så vad gör man? Det får växa, och så tar jag ett ryck emellanåt :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vilken jättefin honungsros, och stor! Här är alla rosor två generationer gamla och sista vintern nu så dog en helt och två ser förskräckliga ut och blir inget av... Måste byta ut dom mot nya, och honungsros är något jag ska kolla upp nu!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl

Hur går det i era trädgårdar? :)

Mina söta små penséer börjar sjunga på sista versen, de mår dåligt av värmen :( Just nu är de fina men det är för att det har varit svalt. Så jag funderar på att hitta något annat att sätta i stora krukan, något som blommar sommaren ut helst. Tips?

Idag har jag påbörjat ett nytt projekt. På gaveln av stallet finns en uråldrig gammal rabatt, den var säkert jättefin för 25 år sedan men nu har den vuxit igen totalt. Det enda som finns kvar är världens största rabarber, den tänker jag dock inte ta bort! Men jag har drivit upp gurk- och tomatplantor inomhus som nu börjar bli stora och behöver flytta ut. Så då var det dags att börja gräva! Problemet var att när någon gjort denna rabatten så var hen noga och la ner en markduk, denna markduk hade nu vuxit fast... :crazy: Så jag fick gräva och hacka och klippa och gud vet vad, men nu är den jäkeln borta :D Jobbigt var det, så jag fortsätter imorgon. Då kommer kanske lite bilder också!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hur går det i era trädgårdar? :)
Jag har lite huvudbry över rabatterna längs uppfarten. Ena sidan ser ut såhär:
IMG_3058_zps8efb32eb.jpg

Och den andra sidan har en jätteful, jättehög växt i änden, sedan kommer det ett löjtnantshjärta, därefter massa grönt, och så jättehöga saker med blå blommor som viker sig av sin egen tyngd. Förstår inte planeringen! Det behöver ju inte vara exakt lika, men lite..? :p

Är det någon som vet vad för blommor det här är? Funderar på att gräva upp och om i höst/nästa vår, kantstockarna är dåliga och behöver bytas nämligen. Men jag skulle gärna sätta såna här igen.
IMG_3103_zpsaca9a42b.jpg

IMG_3095_zps8b688c99.jpg

IMG_3086_zps7a1d6b83.jpg


Och i rabatten vid lekstugan ser det ut såhär. Luktärt till vänster och praktmalva till höger.
IMG_3099_zps918f9ee4.jpg

Jobbigt var det, så jag fortsätter imorgon. Då kommer kanske lite bilder också!
Nu är det imorgon och lite till... :angel: :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Förstår inte planeringen! Det behöver ju inte vara exakt lika, men lite..? :p

Varför vara förutsägbar? ;)


Detta är väl tigerlilja? Vi har sådana mitt i brännässlorna, superfina blommor men hellre i en rabatt liksom :meh:

Nu är det imorgon och lite till... :angel: :D

Haha ja, men tittade du ut genom fönstret igår eller? Ösregn! Så det blev inte mycket grävande ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

De kunde ju ha satt olika fina blommor i alla fall. :D Ja titta, det stämmer nog! Ska genast skrivas upp. Är helt lost på blommor, tur det växer mest kirskål här. :p

Haha, ja okejrå, jag ska behärska min nyfikenhet. :D
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Nja, tigerliljor ser lite annorlunda ut. Det där ser ut som en brandlilja. Väldigt tacksam blomma som är lätt att ta hand om!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Förhoppningsvis finns det en produktbild när det är dags. :D

kl
Vi fick ordentligt planerat för altanen idag också, det är bara att riva skiten. :grin: Men det blir nog bra, då blir det ju som vi vill ha det också, och inte som förra ägarna har tänkt.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Är det någon som vet vad för blommor det här är? Funderar på att gräva upp och om i höst/nästa vår, kantstockarna är dåliga och behöver bytas nämligen. Men jag skulle gärna sätta såna här igen.
IMG_3103_zpsaca9a42b.jpg


IMG_3095_zps8b688c99.jpg

Det översta är en iris.
Den bollformade är en allium och den lilla blomman är någon form av näva (geranium)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag ska skaffa irisar någon gång i framtiden, de är så väldigt fina och tidiga! Nu har jag varit oaktiv här ett tag så här kommer lite uppdatering:

Rosenvialens spalje tyckte jag var tråkig så jag köpte en ny! Den kommer fortfarande täcka kattens hål i väggen och förhoppningsvis att man tittar mer uppåt än ner i källaren
dsc_0496_51c213bc9606ee50f2c33d37.jpg


Plus att den ännu ofärdiga altanen och baksidan har kompletterats med krukor! Så nu är det roligare att vara där ute! :) I den bakre krukan växer jätteverbena, och gräset i bakgrunden är en jordhög som ska tas bort... så småningom... och så blir det en plattrad närmast uppgången till altanen. SKA bli gjort i sommar!
dsc_0497_51c213f0e087c34b9d0cfab1.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det börjar arta sig på framsidan nu! Ignorera dock gärna det faktum att fasaden ser ut som sju svåra år :angel:

dsc_0188.jpg


dsc_0185.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad roligt att det börjat växa till sig så mycket! :) Kommer bli så fint! Nu är jag glömsk av mig så måste fråga om du satte något klätteraktigt under spaljén?

Såhär ser min dags arbete ut: Har fyllt med jord i ett "dike" och börjat fylla upp så det blir en liten slänt med gräs till plattkanten, då blir det lättare att klippa och hålla fint runt.

dsc_0501_51c35915ddf2b342a07a91ff.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Ja det är jättekul! Det ser så mycket mer hemtrevligt ut nu :)

Nej, jag struntade i det. Tror till och med att den ska tas bort faktiskt.

Det blir nog bra det där runt plattorna sen när det börjar växa gräs! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp