Bukefalos 28 år!

Intjänad semester - ändrad tjänst

Trolla

Trådstartare
from 1/5 är min tjänst på jobb ändrad från 90% till 50%...

Min undran är nu, hur fungerar det med min intjänade semester? Jag har ju tjänat in den på 90% men kommer ta ut den på 50%!
Känns som jag förlorar på det?!

Jag tyvärr inte få svar från den löneansvarige då den Personen aldrig har koll och de blir ständigt fel...
 
Har du betald semester, dvs sparade betalda dagar att ta ut? Eller får du månadsvis semesterersättning på lönen?
 
Jag förstår att du inte får svar för frågan är lite konstig och sen beror det ju på hur din semester fungerar, har ni bestämda veckor ni måste ha semester, får ni spara osv.

Men säg att du tjänat 20.000kr och jobbat ihop 10 dagar. Då får du ju 20.000kr i ersättning för de 10 dagarna. Oavsett om du är anställd 50 eller 90%.
 
Kan det vara så att du får ut den del av semestern du har gått ner i tid i pengar, dvs 40% ( jmfr om du skulle ha slutat helt och hållet) och resterande kan du ta i Dagar?
 
Jag jobbade under 3 år på en arbetsplats med ett flertal olika kontrakt och %. Jag fick min semester som tex 3 dagar 25%, 10 dagar 50%, 4 dagar 75% osv och kunde välja vad jag tog ut och när (Om det passade i schemat såklart ).
 
En bekant till mig ska göra samma sak, dvs gå ner från 100% till 50%. En semesterdag framöver kommer alltså bara vara 50% även om hon tjänade ihop dem på 100%, så hennes personalavdelning rådde henne att ta ut all semester innan halvtiden startar för att inte förlora på det.
 
Kan det vara så att du får ut den del av semestern du har gått ner i tid i pengar, dvs 40% ( jmfr om du skulle ha slutat helt och hållet) och resterande kan du ta i Dagar?

Så tänkte jag också! Någon här har kanske mer koll än mig därför ställde jag frågan, men det verkar inte vara helt enkelt! Kontaktar nog facket och kollar med dem...
 
En bekant till mig ska göra samma sak, dvs gå ner från 100% till 50%. En semesterdag framöver kommer alltså bara vara 50% även om hon tjänade ihop dem på 100%, så hennes personalavdelning rådde henne att ta ut all semester innan halvtiden startar för att inte förlora på det.

KÄnner jag min chef rätt så kommer inget att hända om jag inte påpekar detta... Så något sådant råd lär inte jag få (litet företag...) Men som sagt jag kontaktar facket och kollar upp detta!
 
När jag gick ner i tid så fick jag min ersättning jag jobbat ihop under heltiden de drog inte av något eller försvann någonstans. Jag fick alltså en "helttidssemester" utbetald fast jag inte var anställd på heltid.
 
Detta är tydligt reglerat i semesterlagen.

Har du intjänade dagar, gäller de dagarna för den ersättning du f n får ut. Skulle du gå från 50 % till 100 % och har fem dagars semester får du alltså 100 % lön för dina intjänade dagar, även om du tjänat in dem medan du bara haft 50 % tjänst.

Och samma sak om du går ner i tid. Du har dina antal intjänade dagar, med den ersättning som du f n har. Du går alltså "skadelös" de dagar som du har betald semester - du får ut samma lön som om du jobbat, förutsatt att du har betald semester att ta ut.
 
Beräkning av semesterlön

16 § Semesterlön för en arbetstagare som har lön bestämd per vecka eller månad beräknas enligt 16 a §, om inte annat framgår av andra stycket eller arbetsgivaren väljer att beräkna semesterlönen enligt 16 b §.
16 b § för en arbetstagare som har
1. lön som inte är bestämd per vecka eller månad,
2. lön som regelbundet består av en fast och en rörlig del om den rörliga lönedelen kan uppskattas till minst tio procent av den sammanlagda lönen under semesteråret, eller
3. en sysselsättningsgrad som har varierat under intjänandeåret, eller som har
4. ändrat sysselsättningsgrad mellan intjänandeåret och semestertillfället, eller
5. varit frånvarande under intjänandeåret av skäl som inte är semesterlönegrundande enligt 1717 b §§, dock inte om frånvaron pågått i samma omfattning under hela intjänandeåret och pågår i den omfattningen vid semestertillfället.
Särskilda bestämmelser om vissa förmåner vid beräkning av semesterlön finns i 24 och 25 §§. Lag (2009:1439).

Semesterlön enligt sammalöneregeln

16 a § Semesterlön enligt sammalöneregeln är den vid semestertillfället aktuella vecko- eller månadslönen, eventuella fasta lönetillägg samt ett semestertillägg.
Semestertillägget för varje betald semesterdag är för veckoavlönade arbetstagare 1,82 procent av veckolönen och för månadsavlönade arbetstagare 0,43 procent av månadslönen. Har arbetstagaren fasta lönetillägg ska vecko- respektive månadslönen ökas med dessa tillägg före beräkningen av semestertillägget.
Har arbetstagaren även rörliga lönedelar är semesterlönen för dessa lönedelar tolv procent av arbetstagarens sammanlagda förfallna rörliga lön under semesteråret. Lag (2009:1439).

Semesterlön enligt procentregeln

16 b § Semesterlön enligt procentregeln utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret.
I lönesumman ska inte följande inräknas:
1. semesterlön,
2. ersättning för dag då arbetstagaren helt eller delvis har haft semesterlönegrundande frånvaro enligt 1717 b §§, eller
3. permitteringslön som lämnas i anledning av driftsuppehåll med samtidig semester när rätt till semesterlön inte föreligger för samma tid.
andra stycket 2 ökas i stället lönesumman med ett belopp motsvarande den inkomst arbetstagaren skulle ha haft om arbete i stället utförts i normal omfattning för arbetsgivarens räkning. Med normal omfattning avses arbetstagarens ordinarie arbetstidsmått. Går beloppet inte att fastställa ska det uppskattas till den inkomst som kan antas skulle ha betalats om arbetstagaren under frånvarotiden hade arbetat för arbetsgivarens räkning. Lag (2009:1439).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm
 
Enligt ovanstående så har du rätt till att få semesterlönen beräknad på din 90%iga anställning. Se p§16 punkt 4.
 
Det hela beror ju på hur det räknas på din anställning.. Räknas det på sammalöneregeln eller procentregeln? Sammanfaller semesteråret med intjänandeåret (förskottssemester) eller har ni semesteråret från förgående år?
Det är inte så bara att svara på frågan :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 450
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 214
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp