Bukefalos 28 år!

Intressant om den svarta hästnäringen

Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Mycket intressant läsning
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag tycker att det är en intressant artikel, men lite väl vinklad från enbart kommunals håll.
Bla det om att praktikanter tar hästskötarnas jobb. Man måste ju skilja på praktik och jobb.
Jag tror inte att hästjobb är något som man kan läsa sig till utan det krävs praktik och helst att man går som lärling hos någon erfaren person.
Jag tycker att vi saknar ett bra lärlingssystem i Sverige, i Tyskland blir man t ex beridare genom att vara lärling och avlägga prov.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Lahtel skrev:
Jag tycker att det är en intressant artikel, men lite väl vinklad från enbart kommunals håll.
Bla det om att praktikanter tar hästskötarnas jobb. Man måste ju skilja på praktik och jobb.
Jag tror inte att hästjobb är något som man kan läsa sig till utan det krävs praktik och helst att man går som lärling hos någon erfaren person.
Jag tycker att vi saknar ett bra lärlingssystem i Sverige, i Tyskland blir man t ex beridare genom att vara lärling och avlägga prov.
Lärlingar jobbar ju efter lägst kollektivavtal 13900kr i såfall.

så det blir ju inte billigare med lärlingar än vit arbetskraft.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Den delen av hästnäring som bär sig "ägs" av dom förmögna. Förmögen blir man av affärer och i en affär ska man vinna. Så dom släpper inte ifrån sig en krona om dom inte absolut måste.
Va, tro ni inte att det är så? Hehe, kolla in en slumpvis vald veckas nyheter. Ni hittar säkert nån som torskat på mygel. Om inte annat så ta nån i regering riksdag.
Vi andra som inte har andra inkomster och är beroende av vad näringen kan ge får tacksamt ta emot det lilla som erbjuds. Dvs. vad ni som hästköpare vill ge.
Vi kan inte ta tex. vet som jämförelse då dom är skyddade av myndigheter och kan ta vad dom vill. Så en del kringverksamhet lönar sig. Men inte häst innehavet. Och det är dit hästskötare utbildas.
Utan svarta pengar, inga hästar.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Redhorsefarm skrev:
Den delen av hästnäring som bär sig "ägs" av dom förmögna. Förmögen blir man av affärer och i en affär ska man vinna. Så dom släpper inte ifrån sig en krona om dom inte absolut måste.
Va, tro ni inte att det är så? Hehe, kolla in en slumpvis vald veckas nyheter. Ni hittar säkert nån som torskat på mygel. Om inte annat så ta nån i regering riksdag.
Vi andra som inte har andra inkomster och är beroende av vad näringen kan ge får tacksamt ta emot det lilla som erbjuds. Dvs. vad ni som hästköpare vill ge.
Vi kan inte ta tex. vet som jämförelse då dom är skyddade av myndigheter och kan ta vad dom vill. Så en del kringverksamhet lönar sig. Men inte häst innehavet. Och det är dit hästskötare utbildas.
Utan svarta pengar, inga hästar.

Kan ju alltid hoppas att det som anställer svart få sin skatte smäll så hästnärning blir av med alla de oseriösa arbetsgivarna..
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Fel att kalla alla för oseriösa, dom kanske skulle betala rätt om möjligheten fanns. Men glöm det, det kommer inte att finnas några i framtiden.
För vad händer i nästa steg, när dom tar steget ut och verkligen inför djurskydd?
Nu är det bara ett litet experiment för att positionera alla. Att säga att ligghall ska finnas för att förebygga framtida skador. Blaha.
Stå en dag på en stor klinik och kolla hur många hästar som kommer för vård pga. hagvistelse. Och jämför sen med antalet hästar som kommer med skador orsakade av ridning eller körning.
Vilket ger bäst förbyggande effekt, ligghall eller ridförbud?
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Redhorsefarm skrev:
Fel att kalla alla för oseriösa, dom kanske skulle betala rätt om möjligheten fanns. Men glöm det, det kommer inte att finnas några i framtiden.
För vad händer i nästa steg, när dom tar steget ut och verkligen inför djurskydd?
Nu är det bara ett litet experiment för att positionera alla. Att säga att ligghall ska finnas för att förebygga framtida skador. Blaha.
Stå en dag på en stor klinik och kolla hur många hästar som kommer för vård pga. hagvistelse. Och jämför sen med antalet hästar som kommer med skador orsakade av ridning eller körning.
Vilket ger bäst förbyggande effekt, ligghall eller ridförbud?
Som hästföretagare är man mycket oseriös om man anställer svart slut på diskutionen.

Sen är det väl bara bra att det kommer restrektioner att hästar ska vara ute, plus att det ska finnas ett skydd ska vara självklart om man nu ska ha djur.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

När folk är villiga att betala minst 150.000:- för en outbildad unghäst som är uppfödd med konstens alla regler i Sverige, då kan vi prata vita affärer. Men ingenting retar mig så som när folk kräver hästar, stallplatser, tjänster till minimala priser och sedan skriver att det är en oseriös marknad. Betala 5000:- i inackorderingsstall så folk kan hålla sig med anställd personal. Det är ju för tusan ni hästmänniskor som inte vill betala vad ska hästnäringen göra då??
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Enda skyddet en häst behöver är ett stängsel som inte släpper igenom djurskyddsmyndigheten. Resten har den med sig sen födelsen.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

kenneth skrev:
När folk är villiga att betala minst 150.000:- för en outbildad unghäst som är uppfödd med konstens alla regler i Sverige, då kan vi prata vita affärer. Men ingenting retar mig så som när folk kräver hästar, stallplatser, tjänster till minimala priser och sedan skriver att det är en oseriös marknad. Betala 5000:- i inackorderingsstall så folk kan hålla sig med anställd personal. Det är ju för tusan ni hästmänniskor som inte vill betala vad ska hästnäringen göra då??
Synd att ni är så blinda. Synd också att det bara är den oseriösa sidan som svara på såna här inlägg.

Har ni inte råd att betala er personal vitt gör jobbet själva vet jag.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Det har pratats en del runt detta med svart jobb kring hästar men undra när nått skall hända.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Håller helt med Kenneth. Det är vi hästägare som inte vill/kan betala vad det egentligen kostar inom hästbranschen.

Jag är av princip emot alla sorters svartjobb, men inser också problemet inom hästbranschen. Om allting ska vara "vitt" så kommer tyvärr ridning inte längre att vara den folksport som det trots allt är i Sverige utan kommer att bli en rikemanssport.

Sen tror jag att det i viss mån handlar om attityd och ingrodda fördommar/vanor. Vi hästägare slantar gladeligen upp 700-800:- för en timmes vitt hovslagarjobb, men vem är beredd att betala samma summa för en timmes träning? Inkonsekvent så det skriker om det.

Ett annat exempel många förfasar sig över priset på hästar, visst
150 000:- för en häst är mycket pengar, men var utan häst i två år och spar de pengar som skulle gått till hästen, då har man redan sparat ca 80 000:- , men det är det ingen som är beredd att göra för vi är så vana att uppfödarna sponsrar oss med mer eller mindre gratis hästar.

Grållens vän varför skulle det bli billigare att göra jobbet själv än att anställa någon för det? Visst det är fel av arbetsgivaran att anställa svart, men vi hästägare och anställda har minst om inte större ansvar att ta. Låt bli att arbeta svart ta ett annat jobb i stället då blir arbetsgivarna inom hästbranschen tvungna att anställa vitt och hästägare anlita inte tränare och andra "hästexperter" som arbetar svart, betala istället vad det kostar och kräv kvitto då kommer branschen snabbt att bli sanerad.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

kenneth skrev:
När folk är villiga att betala minst 150.000:- för en outbildad unghäst som är uppfödd med konstens alla regler i Sverige, då kan vi prata vita affärer. Men ingenting retar mig så som när folk kräver hästar, stallplatser, tjänster till minimala priser och sedan skriver att det är en oseriös marknad. Betala 5000:- i inackorderingsstall så folk kan hålla sig med anställd personal. Det är ju för tusan ni hästmänniskor som inte vill betala vad ska hästnäringen göra då??

:eek: :eek: :eek: skojar du :confused: :confused: .

För en 3åring som är outbildad 150´000kr.
Hur jag än räknar och räknar så finns det bara två sätt som man kan få det till 150´000kr
alternativ 1, uppfödaren har använt en mycket DYR hings eller köp in ett dyrt sto.
alternativ 2, uppfödaren har köp in fodret i stället för att produsera det på sin egna gård.

För om jag räknar så får jag det till
Foder ca 6000kr/år
hovvård ca 3000-4000kr/år (antar att en oriden unghäst är barfota)
vetvård ca 3000kr/år
men sedan kommer man till det dom kan varigera en del så som semi avgift, hingst kosnader, inköp av sto, el, hålla gården i bar form, försäkringar, mm och en del av detta kan ändras beroende på hur många hästar man föder upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Men ARBETSKOSTNADEN!

Skall man föda upp hästar så vill man ha betalt för det! Precis lika mycket som alla andra företagare så vill man faktiskt ha lön för att man producerar varor och tjänster!

F.ö så vore det otroligt trevligt om det någon gång gick att få igång en konstruktiv debatt som leder någon vart. Alla argument som ventileras här på Buke känns gamla och söndertuggade.

Kan sammanfattas ungefär såhär:
Det är synd om nästan alla hästskötare. Särskilt de som stämplar och jobbar svart samtidigt, dem är det extra synd om, för de är ju tvingade till det.:confused:

I stort sett alla arbetsgivare inom hästbranchen är oseriösa och skall göra allt arbete själva, helst utan lön.

Hästar skall vara superbilliga att köpa, ridlektioner får inte kosta något, alla som vill ha betalt för stallplatserna de hyr ut är ockrare osv. osv i all oändlighet.
PHU!
Tänk om vi kunde samarbeta och få fram vettiga lösningar istället.
Men det är väl en utopi!?
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag håller med Kenneth på flera punkter... Folk vill inte betala helt enkelt... Jag har ju jobbat en hel del inom trav och galopp och där är det (även om tjejen i artikeln vill ha det att verka annorlunda) oftast avtalsenlig lön som gäller, eller, åtminstone vitt så man klarar sig... Men det beror ju inte på att utövarna skulle vara rikare, mer att det är kutym att betala för sin träning... Och framförallt, det är högre prispengar inom travet och galoppen. En starthäst går ofta +-noll om den kan vara sexa i ett par lopp (och då tänker jag på hästens självkostnad i foder, inte arbetstid för tränare / skötare) per månad...

Jag tror också som det står i artikeln att man måste vägra jobba svart... Men även det kommer aldrig att ske, det finns alltid hästtjejer som till exempel är skoltrötta och vill ta ett sabbatsår och jobba med hästar...
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Men om vi vänder på det.
en ko bonder får ca 7-8´000kr för ett slaktdjur (en häst äter inte så hjätte mycket mer)

Och då blir det 8´000kr *3 (åldern på hästen) = 24´000

eller skall en kobonde få minder betalt i arbetskosnad en en häst uppfödare och i det hör fallet för en outbildad häst.

Sedan så kostar det ju mer i inköp av avelsto, stations kosnader och hingst avgift. Men jag kan inte få det till 150´000 som ett minemum för en outbildad 3åring.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

blev dubelt.

Kram
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

:bow: :bow:

Jag försökte en gång räkna på det hela och kom fram till att avel för försäljning skulle jag aldrig börja med för det fanns inte en chans i he-e att det kunde bära sig.

Lägg på 1 arbetstimme per dag, sju dagar i veckan på den där unghästen. Räkna med att unghästen säljs oinriden som treåring.

Jag använder Paradis kostnadsexempel och lägger till en arbetskostnad på får då fram följande kalkyl:

"Produktionskostnad" (hingstavgifter, veterinärundersökning etc) 12000

Mat och underhåll för avelsstoet under dräktigheten 10000

Arbetskostnad för skötsel av stoet under dräktigheten ½ timme/dag i 330 dygn = 165 timmar * 200 kr/timme = 33000 kr

Arbetskostnad för unghästen 1 timme/dag i 365 dygn/år i 3 år = 365*3 timmar * 200 kr/timme = 219000 kr

Foder ca 6000 kr/år = 18000 kr
hovvård ca 3000 kr/år = 9000 kr
vetvård ca 3000 kr/år =9000 kr

Kostnad för unghästen blir alltså 310.000 kr, om arbetet med och kring hästen i genomsnitt tar en timme per dag och den säljs vid tre års ålder. Arbetskostnaden på 200 kr/timme inkl arbetsgivaravgifter, egenavgifter och sociala avgifter etc är väldigt lågt räknad och ingen superlön direkt.

Kanske högt räknat med en timme per häst och dag, jag vet inte? Men räknar man in sånt som inte direkt har med hästarna att göra men som är arbete som måste göras och som måste "betalas" genom intäkter på saluhästarna blir det inte så orimligt. Alltså sånt som mockning, foderhantering, in/utsläpp, underhåll av byggnader, hagar, stängsel, gödselstack etc.

Jag vet inte om jag räknar helt uppåt väggarna, men jag begriper inte hur folk gör för att få lönsamhet i uppfödning av unghästar. Även om all personal är svart så måste ni ju leva på det själva också och dra runt er jordbruksfastighet på nåt vis??

Nån av er som håller på som kan kommentera?
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

En slakthäst från travet 8000 inköp. Betäkt med grannens 2 års fjord som inte är kastrerad än. Foder gratis från mamma och pappa. Svart verkning 3 ggr året. Inga försäkringar, inga registreringar, inga avgifter till myndighet, dom går på pappas jordbruk. Aldrig hanterad ej lastbar, inte vaccinerad.
Säljes för 10000 som 2-åring, tveksamt om ens det går ihop.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·
Övr. Hund Intressant artikel i ATL med tanke på en hel del här inne i minst en annan tråd förespråkade att man skulle hålla hunden i bur inomhus...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
42 992
Senast: vallhund
·
Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 686
Senast: Petruska
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Jordbruksminister Eskil Erlandsson sjöng den växande hästnäringens lov under Kungliga Skogs- och lantbruksakademins senaste...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp