Bukefalos 28 år!

Intressant om den svarta hästnäringen

Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Snor sista knappen...

Jag har jobbat snart 20 år inom hästnärigen och ingen har någonsin TVINGAT mig att jobba svart. Samtliga jobb jga haft har varit vita. Och inte har jag haft svårt att få jobb heller..

Ni som gnäller på att alla jobb är svarta och företagran så oseriösa...
har ni funderat på om ni är så pass kunniga att någon vill anställa er vitt?

Det dräller nämligen av folk därute som tror att de är allvetande gudar/gudinor och vill jobba med hästar. När det sedan kommer till kritan har de en väldigt lång väg att gå för att klara det mest elementära inom skötsel/hatering..

Visst är jag fullt medveten om att det förkommer en hel del svartjobb, MEN jag skulle inte heller vilja betala full lön för någon utan erfarenhet och som har dålig arbetsmoral mm.

Tyvär tycker jag att de sk naturbruks gymnasierna mfl som har inriktning häst ger en alldeles för dålig grund att stå på för dem som verkligen vill ut och arbeta som hästskötare.

Och som jag sa tidigare. Man är ALDRIG TVINGAD att ta ett svart jobb.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Fast nu pratar jag forfarande om att försörja sig på svensk arbetsmarknad, om man har en finansierad och godkänd utbildning av staten/skatte pengar.

det kan väl knappast vara ett bra drag av sveriges regering att bidra till dessa utbildningar om ända sättet för folk att leva vettigt på den utbildningen är att fly landet. återigen bortkastade skatte pengar ut genom fönstret.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

älgen skrev:
Snor sista knappen...

Jag har jobbat snart 20 år inom hästnärigen och ingen har någonsin TVINGAT mig att jobba svart. Samtliga jobb jga haft har varit vita. Och inte har jag haft svårt att få jobb heller..

Ni som gnäller på att alla jobb är svarta och företagran så oseriösa...
har ni funderat på om ni är så pass kunniga att någon vill anställa er vitt?

Det dräller nämligen av folk därute som tror att de är allvetande gudar/gudinor och vill jobba med hästar. När det sedan kommer till kritan har de en väldigt lång väg att gå för att klara det mest elementära inom skötsel/hatering..

Visst är jag fullt medveten om att det förkommer en hel del svartjobb, MEN jag skulle inte heller vilja betala full lön för någon utan erfarenhet och som har dålig arbetsmoral mm.

Tyvär tycker jag att de sk naturbruks gymnasierna mfl som har inriktning häst ger en alldeles för dålig grund att stå på för dem som verkligen vill ut och arbeta som hästskötare.

Och som jag sa tidigare. Man är ALDRIG TVINGAD att ta ett svart jobb.
Tja har 13 års erfarenhet har jobbat åt många toppryttare så erfarenheten är det inget fel på här i allafall.

90 % av svaenska hästföretagare ( ridhästsektorn betaler endast svartlön)..
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Paradis skrev:
Men om vi vänder på det.
en ko bonder får ca 7-8´000kr för ett slaktdjur (en häst äter inte så hjätte mycket mer)

Och då blir det 8´000kr *3 (åldern på hästen) = 24´000

eller skall en kobonde få minder betalt i arbetskosnad en en häst uppfödare och i det hör fallet för en outbildad häst.

Sedan så kostar det ju mer i inköp av avelsto, stations kosnader och hingst avgift. Men jag kan inte få det till 150´000 som ett minemum för en outbildad 3åring.

Kram

DU GLÖMMER ATT DET TAR TVÅ ÅR SOM KON FAKTISKT BARA KOSTAR PENGAR .NÄMLIGEN DEN TID SOM GÅR FRÅN KALV TILL ATT KON KAN BETÄCKAS. EFTER FÖRSTA KALVNINGEN HAR BONDEN EN INKOMST VARJE DAG I FORM AV MJÖLKEN KON PRODUCERAR. DESSUTOM FÅR HAN EN KALV VARJE . ATT BETÄCKA ETT STO MED EN BRA HINGST KOSTAR PENGAR.FÖRSÄKRA,KOSTAR,VACCINERA KOSTAR.AVMASKA KOSTA,VETRINÄR KOSTAR.STÄNGESLMATRIAL KOSTAR.STALL KOSTAR.FODER KOSTAR, EL KOSTAR.MED MERA.JAG KAN GÖRA LISTAN HUR LÅNG SOM HELLST. FAKTUM ÄR VÄL ATT ALLT DETTA GÖR MAN FÖR ATT MAN HAR ETT ENORMT INTRESSE OCH INTE EN FET PLÅNBOK. DE FLESTA ÄR VÄL GLADA OM DET KAN GÅ IHOP I SLUTÄNDEN.:confused: :( :eek:
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Ridhästsektorn betalar vitt de med..

åtminstonde de ställen jag jobbat på eller har haft träningar på.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

älgen skrev:
Snor sista knappen...

Jag har jobbat snart 20 år inom hästnärigen och ingen har någonsin TVINGAT mig att jobba svart. Samtliga jobb jga haft har varit vita. Och inte har jag haft svårt att få jobb heller..

Ni som gnäller på att alla jobb är svarta och företagran så oseriösa...
har ni funderat på om ni är så pass kunniga att någon vill anställa er vitt?

Det dräller nämligen av folk därute som tror att de är allvetande gudar/gudinor och vill jobba med hästar. När det sedan kommer till kritan har de en väldigt lång väg att gå för att klara det mest elementära inom skötsel/hatering..

Visst är jag fullt medveten om att det förkommer en hel del svartjobb, MEN jag skulle inte heller vilja betala full lön för någon utan erfarenhet och som har dålig arbetsmoral mm.

Tyvär tycker jag att de sk naturbruks gymnasierna mfl som har inriktning häst ger en alldeles för dålig grund att stå på för dem som verkligen vill ut och arbeta som hästskötare.

Och som jag sa tidigare. Man är ALDRIG TVINGAD att ta ett svart jobb.


:bow: Jag är benägen att hålla med faktiskt. Jag har heller aldrig tvingats att ta ett svartjobb. Jag har dock jobbat svart när jag var skoltrött i sex månader och det var givetvis mitt eget val, efter det har jag jobbat hos diverse galopp- och travstall och hos en hoppryttare (sedan jag var 16 år, är 26 nu) och inte jobbat svart över huvud taget här i Sverige... Så visst finns jobben, men det är klart att de flesta av dessa jobb går ut till de som har bäst referenser och som arbetsgivaren anser vara bäst lämpad och som denna dessutom vill släppa ansvaret till...Men, vilket jobb går inte ut till den som arbetsgivaren anser vara mest lämpad?
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jo säkert men då kanske inte slaktboskapen får daglig hantering etc som innebär en högre arbetskostnad? Mockas det dagligen hos slaktdjur t ex?

Jag vill gärna bli överbevisad om vad det är för fel på min kalkyl och hur folk får det att bära sig. Kanske jag räknar alldeles för hög arbetstid per häst och kanske för hög timkostnad men det känns inte orimligt när jag funderar på vad som ingår. Men självklart har susanne rätt att arbetet i stallen inte utförs lika effektivt som i kobesättningarna. Men målet är ju också ett annat med verksamheterna, det är ju att producera djur som lever länge och håller för arbete, inte djur som är goda att äta unga.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag kan inte se något direkt fel i dina beräkningar. Hästuppfödning är både dyrt och tidskrävande. Att jämföra med slaktdjursuppfödning blir bara löjligt. Inte tusan lägger man ner tid på att rykta, lastträna, gå ut o gå med slaktdjur. Min mans föräldrar hade mjölkdjur o slaktdjur i ladugården innan vi tog över. Då var det spaltgolv o rationellt arbete som gällde. In med maten, djuren trampade ner skiten genom spaltgolvet, automatutgödslingen toga hand om skiten och så var det bra.

Men visst kan man rationalisera arbetet med hästarna en del. Dock kräver det oftast investeringar o dyra maskiner. Storbalar är ju jättebra på lösdriften, men kräver en rejäl (och dyr) traktor med frontlastare.
Det upplever jag ofta som en brist när folk gör kostnadsberäkningar. De tror att eget foder = gratis foder. Men bara för att få fram en bra vall att ta hö ifrån krävs massor med arbete och dyra maskiner. Gräsfrön är inte heller billigt . vi köpte för 12000:- när vi sådde i vallarna, och så tillkom priset för att leja en bonde med traktor och såmaskin.......
När man sedan skall bärga höt går det åt minst två traktorer, en med press o en som kör balvagnarna till stallet. I personal behöver man då två traktorförare, en som lägger lass på vagnen och två personer som kopplar loss, hissar och staplar höt på rännet. Och surprise:angel: , alla dessa människor jobbar hårt och vill naturligtsvis ha betalt, ingen av dem är intresserade av att sponsra hästägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

susanne skrev:
Men är det ingen som har reagerat på hur otroligt ineffektivt stallarbete utförs (de stall jag varit i). Allt sköts manuellt på tyngsta möjliga sätt.

Den dagen som hästarna hålls på samma sätt som korna så skulle det kunna bli en helt annan lönsamhet i det.
Jag håller helt med dig! Hästföretagare är hopplöst dåliga på att effektivisera sin verksamhet. Väldigt mycket skulle kunna göras när det gäller effektivisering av utfodring och gödselhantering för att ta två exempel.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Beror nog på orutin.

Som bonnatös har jag haft aoutomatisk utgödsling i stall.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Gizza skrev:
Jag kan inte se något direkt fel i dina beräkningar. Hästuppfödning är både dyrt och tidskrävande. Att jämföra med slaktdjursuppfödning blir bara löjligt. Inte tusan lägger man ner tid på att rykta, lastträna, gå ut o gå med slaktdjur. Min mans föräldrar hade mjölkdjur o slaktdjur i ladugården innan vi tog över. Då var det spaltgolv o rationellt arbete som gällde. In med maten, djuren trampade ner skiten genom spaltgolvet, automatutgödslingen toga hand om skiten och så var det bra.

Men visst kan man rationalisera arbetet med hästarna en del. Dock kräver det oftast investeringar o dyra maskiner. Storbalar är ju jättebra på lösdriften, men kräver en rejäl (och dyr) traktor med frontlastare.
Det upplever jag ofta som en brist när folk gör kostnadsberäkningar. De tror att eget foder = gratis foder. Men bara för att få fram en bra vall att ta hö ifrån krävs massor med arbete och dyra maskiner. Gräsfrön är inte heller billigt . vi köpte för 12000:- när vi sådde i vallarna, och så tillkom priset för att leja en bonde med traktor och såmaskin.......
När man sedan skall bärga höt går det åt minst två traktorer, en med press o en som kör balvagnarna till stallet. I personal behöver man då två traktorförare, en som lägger lass på vagnen och två personer som kopplar loss, hissar och staplar höt på rännet. Och surprise:angel: , alla dessa människor jobbar hårt och vill naturligtsvis ha betalt, ingen av dem är intresserade av att sponsra hästägare.
Som sagt så ska ju inte hästkonsumenten betala betäckningen i efter hand utan betala en produkt och väljer man då kanske att avla på mediokra ston och opopulära hingstar så får man betalt därefter.

Vet flera uppfödare som verkligen satsar allt dom får också igen det men dom orkar inte sitta här och gnälla, utan dom jobbar mycket själva endel skaffar regelrätta praktikanter från skoleor och Arbetsförmedlingar, en del anställer vit personal.

Sen har vi dom som helst inte vill skita ner sin egna fingrar det är också dom som inte får det att gå runt, dom gnäller också hellre än at rationallisera upp gården, skaffa det sto matrial som lockar köparna.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Samtidigt är det ju så att det finns folk som håller på, och då måste det ju vara möjligt att åtminstone göra ett nollresultat? Jag kan inte tro att alla uppfödare är så godhjärtade att de vill sponsra andras hästköp bara för att det är så roligt. Även uppfödarna måste ju leva också, och om de har många hästar kan det ju inte finnas utrymme för särskilt många timmar av ett vanligt avlönat jobb.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Mitt exempel byggde på bara en enda häst, och hur mycket arbetsinsats som det kräver att få fram den som treåring. På verksamheten som sådan finns säkert massor med kostnader som jag inte hade med, t ex avskrivningar och reparationer på byggnader och maskiner. Kanske också intäkter som kan tillkomma, försäljning av grovfoderöverskott, EU-bidrag eller vad det nu kan handla om.

Du skriver att den som vill få det att gå runt får räkna med att slita själv och inte sitta och lata sig, självklart, så är det för alla förtagare att man jobbar häcken av sig för dålig timpeng. Men det jag har svårt att se är att det över huvud taget kan gå runt. Kan du visa mig hur det går till?

Marknadsvärdet på unghästen beror på stam, talang mm. Kostnaden för att producera unghästen beror framför allt på arbetskostnaden, allt annat är småpengar i sammanhanget.

(Bara för att vara tydlig: Jag är absolut inte för svartjobbet i branschen. Tvärtom!!)
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Sen finns det också de hästskötare som varken jobbar svart medan de stämplar, eller sitter här och gnäller, utan ser till att skaffa sig ett jobb de kan försörja sig på.......

Starta du eget och jobba skiten ur dig, så kan du snacka sedan. Jag håller med Lejonelle: visa hur det skall gå till!

Och vad tusan vet du om stomaterial eller hingstval?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Gizza skrev:
Sen finns det också de hästskötare som varken jobbar svart medan de stämplar, eller sitter här och gnäller, utan ser till att skaffa sig ett jobb de kan försörja sig på.......

Starta du eget och jobba skiten ur dig, så kan du snacka sedan. Jag håller med Lejonelle: visa hur det skall gå till!

Och vad tusan vet du om stomaterial eller hingstval?
En hel del då jag har haft nöjet av att få lära mig en hel del under min tid som hästskötare.

Det är ju oftast amatör uppfödarna som inte får det att gå ihop.

För att sto matrialet inte håller den standrad som det ska.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag tror att det skulle gå att få lönsamhet i en stor hästverksamhet som bygger på liten arbetsinsats tex lösdrift med mekaniserad utfordring och stora naturbeten med höga EU-stöd.

Verksamheten måste vara stor för att bära investeringar som traktor, andra maskiner och utfordringssystem.

Inom lantbruket är det helt nödvändigt med storskalighet och likadant är det inom hästnäringen (som ju är ett sorts lantbruk). Att ha några få sto kan inte bli mycket mer än en hobby som går plus minus noll.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Om vi talar om halvblodsavel är de flesta uppfödarna "amatörer". Jämför med tex travet där det finns mångs stora stuterier.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

älgen skrev:
Om vi talar om halvblodsavel är de flesta uppfödarna "amatörer". Jämför med tex travet där det finns mångs stora stuterier.
Jag travstall verkar klart mer affärsmässiga.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Ang lönsamheten tror jag det beror på att en travare åtminstonde har en chans att bli självförsörjande. Några hyffsade placeringar så är den månaden +-0.

I ridsporten är premierna (vinstpengar vid tävling)så små att det knappt täcker anmälningsavgifterna ens om hästen vinner.

Om man hårddrar det generellt så kan man tjäna pengar på en travre och på en ridhäst förlorar man pengar.

Detta gör det också lättare att kunna bedriva verksamhet och ha vit anställd personal.
På det hela taget är hästeriet inom de två sektorerna som natt och dag..
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Grållens vän skrev:
En hel del då jag har haft nöjet av att få lära mig en hel del under min tid som hästskötare.

Det är ju oftast amatör uppfödarna som inte får det att gå ihop.

För att sto matrialet inte håller den standrad som det ska.

Amatöruppfödarna räknar ofta inte sin arbetstid öht, utan ser uppfödningen som en mkt dyr men rolig hobby.

Det finns en dessutom en hel del amatöruppfödare som väljer både ston och hingstar med mycket nogrannhet o omtanke.

Vi som åtminstone försöker få en inkomst från aveln måste välja det absolut bästa avelsmaterialet, både exteriört och härstamningsmässigt och det är ändå svårt att ens få det att gå +-0

Får man ca 16.000 + moms för en snygg o välhanterad ettåring så så säger det sig själv att det inte går ihop. (om det öht går att sälja en ettåring)
Det finns nämligen andra hästraser än halvblod, och vi är en samling hängivna, men kanske korkade? människor som är föder upp dem.

I mitt stall står nu två ston, importerade från Tyskland. Båda med mycket bra stam och egna meriter.
Ett guldbelönat sto som har gett m. egna meriter inom hoppning o distans som gett avkommor med suverän hoppförmåga, samt ett diplomsto som har en avkomma som går SM i ponnydressyr samt flera framgångsrika avkommor inom hoppning.

det går ändå inte att få uppfödningen att gå med vinst, även om jag väljer de bästa tänkbara hingstar trist men sant, därför är samtliga ston "tomma" i år.
Det är helt enkelt mycket billigare att använda dessa ston som ridhästar än att avla på dem:eek: , men jag vet att samtliga kunde fört aveln framåt, det ser jag ju på de avkommor som de redan har haft.

Sen vet jag ju att det finns en hel del människor som avlar på vad som helst, det är synd bara att det finns köpare till de hästarna, men bara det är billigt nog så går det att sälja även riktigt dåliga hästar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 338
Senast: Enya
·
Övr. Hund Intressant artikel i ATL med tanke på en hel del här inne i minst en annan tråd förespråkade att man skulle hålla hunden i bur inomhus...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
43 049
Senast: vallhund
·
Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 693
Senast: Petruska
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Jordbruksminister Eskil Erlandsson sjöng den växande hästnäringens lov under Kungliga Skogs- och lantbruksakademins senaste...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp