Bukefalos 28 år!

Intressant om den svarta hästnäringen

Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Tittade på saluhästarna och konstaterade, bara att sluta med hästar.
Vem f-n vill betala 100 tusen för en åring när det finns massor av slakthästar för under 20 tusen.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Kanske inte riktigt samma marknad.
Sen verkar det som om folk är mer villiga att betala höga priser för importer från tex tyskland vilket tyder på att vi halkat efter någonstans.
PL
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Så är det av nån anledning. Man kan köpa en häst som har ridbarhetsvärde säg 15.000 och betala 100.000 kr för den i Spanien.
En bättre häst men svenskfödd och inriden här är inget värd.
Hade en polare som köpte arabsto när dom var dyra på 80- talet för 125.000. En årslön då. Avkomman nästa år såldes för 7.000. Idag kostar ett arabsto i samma klass 30-40 tusen. Då för dyrt och nu för billigt.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Om detta var det en artikel i senaste Ridsprt, om jag minns rätt. Vi konkurrerar på helt ojämlika villkor. Här i Sverige är momsen på häst 25% om man köper från en företagare. Ingen moms alls om man köper från privatperson. Tyskland har tydligen 4 % moms på häst, bara där blir ju prisskillnaden väsentlig.

Samma häst kostar alltså från privatperson i Sverige 50000:-
Med tysk moms 52000
Med svensk moms från företagare 62500
Klart att köpare vill betala så lite som möjligt, och hellre importerar från t.ex. Tyskland. Ju dyrare häst, desto större priskillnad.

Sedan anses det väl också lite "finare" att ha en importerad häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag är väldigt kluven i den frågan eller hur man uttrycker det!
Jag tycker givetvis att de som jobbar med hästar ska ha en skälig lön! Detta "kost, logi och fickpengar" är inte acceptabelt för annat än sommarjobb anser jag.

Men samtidigt så skulle ju min uppstallning, mina träningar och allt som jag betalar i mitt hästeri bli markant mkt dyrare om det på alla områden blev bara vita köp och skäliga löner i hästbranschen!
Och funkar det om tex ridskolor höjer sina ridavgifter X antal %?
Jag vet inte, men hoppas andra är skickligare att fixa till det hela så det blir bättre men samtidigt möjligt för en "vanlig människa" att ha råd att ha hobbyhäst.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Just ridskolor skulle klara sig hyffsat utan prishöjningar om bara ridsporten fick samma anslag som andra idrotter av sin ahemkommuner mf.

De flesta anläggningarna (ridskolor då) drivs av klubbar utan så mycket hjälp från kommuner, medan tex fotbollsplaner och liknande drivs i kommunal regi.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Antag att kommuner tar över en del ridskolor och sponsrar ryttarna.
Hur går det då med privata ridanläggningar?
Redan idag kan klubbar bara existera mest för att de får ett visst stöd från kommuner. Dom som arrenderar kan bara klara sig om dom får ta över bidragen.
Har kollat lite i detta då det var en klubb som sökte arrendator. Det visade sig att det inte skulle gå.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Menar du att de privata anläggningarna skulle driva ridskoleverksamhet? Eller vara mer inriktat på tävling, avel eller annat?

Det hela beror ju lite på vilken verksamhet som bedrivs också.

Själva ridksolebiten tror jag skulle bli hjälpt av mer stöd från kommuner.En komun skulle faktiskt kunna arrendera en anläggning som bedriver ridskola i privat regi.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Som ridskola ja.
Finns nog en del ridskolor som drivs av arrendator. Men utan bidrag till ridande så gick nog inte så många.
Utan bidrag skulle bara några få bli kvar.
Ministern talar om att turistnäring skulle vara framtids verksamheten.
JO , mors, 280 tusen hästar till turistridning.
Några kommer att finnas tex. typ Julatorp Ranch. Men det finns inte underlag för en i varje kommun.
Sen säger ministern att Sverige är et bra land att ha hästar i. Jo, mors.
I stora delar av landet kan inte nån verksamhet bedrivas från november till april. Vad ska dom göra resten av året? Av nån anledning så går det inte att stänga av en häst så länge :) vilket går att göra med en skidlift.
Och i slutändan är det få som vill och kan betala dom höga priser det skuule vara frågan om. En semester utomlands på en risanläggning kan vara en dyr historia. Något man gör bara någon gång. Och hur kul vore det att åka på semester i Sverige och rida islandshäst på stigar?
För 15 år sen hade jag ridverksamhet, redan då var timkostnaden 180 kr på ridningen. Sen dess har inget blivit billigare. För den timmen ska betala även tiden till nästa timme. Och ska företagaren ha ut nån lön så får det läggas ovan på timpriset.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Driver man verksamhet så ska den vara attraktiv på marknaden. Det gäller allt företagande.

Många har idag egen häst elelr tillgång till en, så driver man någon form av turridning måste det vara "häftigare" än bara en vanlig uteritt...

Det är där affärsiden gör sig gällande...
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Vi lär märka om det finns tillräckligt intresse för att verksamheter ska bedrivas.
Dom jag känner som har verksamhet höll på att gå omkull när företagen slutade ha personal jippon.
För Ericsson är 100 papp små pengar men en överlevnad för en hästföretagare. Och där skar man först.
En tendens som har börjat ner i landet som är innom räckhåll för tyskar och danskar är att dom köper upp ställen som lämnas. När fler flyttar från landet för det går inte att bo kvar så ståt dom i kö för att flytta in. Om det är bättre för staten vet jag inget om. Men vad den gör är samma sak som i så många andra uländer, klumpar ihop medborgaran i slumområden där dom går utan försörjning. Och dom rika bor innanför murar.
Domino effetkt.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Ja det är ju sant. Kommuner håller ju andra sporter med både anläggningar och vaktmästare.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Fast det börjar bli ett ökat intresse för konferansanläggningar som har aktiviteter, men i dagsläget räcker det inte enbart med att ha turridning tex utan hela "kittet" med mat, konferansanläggning, övernattning och andra aktiviteter om man inte kan få till ett samarbete med någon anläggning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·
Övr. Hund Intressant artikel i ATL med tanke på en hel del här inne i minst en annan tråd förespråkade att man skulle hålla hunden i bur inomhus...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
42 992
Senast: vallhund
·
Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 686
Senast: Petruska
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Jordbruksminister Eskil Erlandsson sjöng den växande hästnäringens lov under Kungliga Skogs- och lantbruksakademins senaste...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp