Bukefalos 28 år!

Intressant om den svarta hästnäringen

Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Det jag finner högst märkligt är att: för ganska många år sedan då Lantarbetareförbundet var fristående från Kommunal så hade dom flera repotage om den *svarta* arbetskraften och hur man utnyttjade unga tejer. Hux flux när dom går i hop med Kommunal så läggs allt på is. Flera år går och helt plötsligt börjar Kommunal gapa om att: Nämen det finns ju folk som utnyttjas inom hästnäringen. Jamen hur jävla sopigt och slött får ett fack vara ? Ska dom promt gå i hop med ett lant-förbund så får dom ta mig tusan sätta sig in i saker och ting. Detta är inget nytt alls. Varför komma och göra massa uppslag om att det är si eller så..när Lantarbetaren redan konstaterat detta för många år sedan. Vad hade Kommunal inom jordbruk/häst att göra egentligen ?
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Ja men fodret är ju inte gratis för mamma och pappa eller hur. Och pappas jordbruksfastighet ska ju också gå med vinst om det är tänkt att föräldrarna ska leva på den. Även om inte du tar ut någon "lön" från din avelsverksamhet.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

kenneth skrev:
När folk är villiga att betala minst 150.000:- för en outbildad unghäst som är uppfödd med konstens alla regler i Sverige, då kan vi prata vita affärer. Men ingenting retar mig så som när folk kräver hästar, stallplatser, tjänster till minimala priser och sedan skriver att det är en oseriös marknad. Betala 5000:- i inackorderingsstall så folk kan hålla sig med anställd personal. Det är ju för tusan ni hästmänniskor som inte vill betala vad ska hästnäringen göra då??
Ingen tvingar dig att sälja för billigt eller hyra ut stallplatser för billigt.

Och med tanke på avdragsmöjligheter osv så är det ingen omöjlighet att ha ett inackorderingsstall vitt. Det är svårare att få lönsamhet i hästuppfödning. men återigen, ingen tvingar dig att föda upp hästar med förlust.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Helt riktigt. Men ingen är hellertvingad att jobba svart.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Gizza skrev:
Helt riktigt. Men ingen är hellertvingad att jobba svart.
Jo det är dom om dom ska kunna få ett arbete inom hästsektorn.

Men det finns även seriösa arbetsgivare inom hästsektorn.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Men då får man väl söka sig utanför hästsektorn! Bevisa för mig att någon kan tvingas jobba svart i någon sektor öht? (naturligtsvis undantaget slavhandel som prostitution o dyl.)

Jag inte är tvingad att avla på mina fyra ston, så i år blir det inga föl här eftersom jag är väldigt trött på att sponsra hästköpare. Jag har helt enkelt inte RÅD att föda upp hästar! Du eller någon annan är inte heller tvingad att jobba svart.

Sedan att det kanske är synd att inte avla på toppston, och det är möjligt att det är synd att kunniga och energiska hästskötare steker hamburgare, städar, vidareutbildar sig till lärare eller något annat. Men kan man inte få lönsamhet i det man gör, så måste man hitta andra vägar, det gäller allla människor inom alla brancher. Egenföretagare eller anställda, man har samma ansvar att hitta ett jobb där man kan försörja sig.

Det är ingen mänsklig RÄTTIGHET att jobba inom den sektor man helst vill. Det kan vara ett önskemål, men det är en helt annan sak.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Men är det ingen som har reagerat på hur otroligt ineffektivt stallarbete utförs (de stall jag varit i). Allt sköts manuellt på tyngsta möjliga sätt.

Den dagen som hästarna hålls på samma sätt som korna så skulle det kunna bli en helt annan lönsamhet i det.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

För att hästar skall löna si behövs så ofantligt många vilket innebär stor gård mycket mark/hektar där hästarna kan vara om dagarina i hagar!

Har man tillridning och har 50 hästar kan ni räkna ut att de går inte det är bara 24 timamr på ett dygn och det är inte bara ridning som skall göras på en gård och man har ett privatlv som därimellan skall klämmas in.
Det skulel krävas 2 anställda som enbart sköter fodringarna in och ut släpp samt mockningarna.
Minst 3 som är anställda som enbart rider hästarna samt en som sköter ekonomin smat minst 2 som är ute och tävlar och gör reklam för verksamheten!

Det är ju bara att räkna att det är ytterst få som har dessa möjligheter att ha så här många anställda tyvärr.:cry:

Det går inte runt om du bara har 5 hästar du rider in och till.. inte om du vill ha mat på bordet och kunna ha en arbetsdag på 9 timmar och inte 20!

Att jobba med djur är ALDRIG lönsamt de går itne att ha ex stuteri och säga nu är klockan 16 nu går jag för dagen nu får ni knipa igen och inte föla..Utan på våren är stuterijobbet verkligen bokstavligen ett 24 timmars jobb och som egen företagare skulel du aldrig ha råd att betala ut lön tilldig själv 24 om dygnet..Vilket blir att man jobbar gratis...vänner kompisar som ställer upp och hjälper en visst de får 500 som tack för hjälpen men någon möjlighet till anställning är ju bara att glömma!

JAG säger INTE att detta är varken rätt eller fel.. jag säger bara som det funkar NU ute i arbetslivet med hästar!

Kan ju bara ta mitt förra stall.. stallägaren vart sjuk och ingen i stallet kunde ta ut och in hästarna så frun fick "Anställa" en tjej svart i stallet.Hon fick 2000 i månaden mot att ta ut och in hästarna vardagar.
Jag som inhyrd var nöjd så länge min häst kom ut och in vardagar och så länge folk tänker så så kommer de fortsätta med svartjobb..
Jag säger emot mig själv jag vet.. men som inhyrd där man ställer sig i ett stall där allt ingår för man själv INTE kan ta ut och in för man jobbar
Man har inte den möjligheten att sätta ultimatum till en stallägare att antingen anställer du en vitt eller så drar jag..
Då får ju jag flytta och den möjligheten hade jag inte då!

Jag vet inte hur man skall kunna få bukt med den otroligt stora svarta verksamhet som faktiskt är inom hästsporten...

Det är inte bara det att det är svartjobb.. ungdomarna som jobbar svart längre tid i sitt liv sätter ju sin egna framtid på spel genom att de inge pension får när de är så pass gamla:crazy:
Talan om att spara på egen hand lär de ju inte bli eftersom den lilla lön de väl får är inte ens 3 dagars jobb för mig på mitt VITT betalda jobb!:crazy:
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Lejonelle skrev:
:

Arbetskostnad för unghästen 1 timme/dag i 365 dygn/år i 3 år = 365*3 timmar * 200 kr/timme = 219000 kr

Om 365 dygn/år 1,3år (slaktfördig kalv) =ca 480 * 200kr/timme = 96000kr/djur. Ja då skulle kobönderna jubla om dom skulle få ens hälften.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

susanne skrev:
Men är det ingen som har reagerat på hur otroligt ineffektivt stallarbete utförs (de stall jag varit i). Allt sköts manuellt på tyngsta möjliga sätt.

Den dagen som hästarna hålls på samma sätt som korna så skulle det kunna bli en helt annan lönsamhet i det.

:bow: :bow: :bow:

Och ha växelbete med andra djur.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Om 365 dygn/år 1,3år (slaktfördig kalv) =ca 480 * 200kr/timme = 96000kr/djur. Ja då skulle kobönderna jubla om dom skulle få ens hälften.

Ardenner stående i box i 480 dagar sen till slakt. Detta var lönsamt tills ca 1990. Då dök köttpriserna ner.
Och självklart är det den korrekta jämförelsen. Så ska vi ha hästar, som slaktboskap.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Att säga att jobba med hästar aldrig är lönsamt är väl ändå att ta i å det grövsta.
Det finns ju många lönsamma försäljnings- och tillridningsstall. Allt beror ju på hur man lägger upp sin verksamhet.
Personligen tror jag att det är mer lönsamt att handla med riktigt dyra hästar.
Om jag haft företag hade jag nog kunnat få det att gå runt. De hästar jag köpt har genom rätt ridning och lite tävling fördubblat sina priser.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Att ha en hjord med slaktdjur eller en hjord med unghästar (eller varför inte blandat) kräver ganska lika jobb bara det att hästarna behöver vet lite mer till alla vacsinationer, även pass hanlingar.

Många slaktdjur går nu mera ute hela året.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Glömde, Det blir ju även mer jobb med att köra stona oxå.

Kram
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Cambrie skrev:
Jag tror också som det står i artikeln att man måste vägra jobba svart... Men även det kommer aldrig att ske, det finns alltid hästtjejer som till exempel är skoltrötta och vill ta ett sabbatsår och jobba med hästar...


DÄR slog du huvudet på spiken anser jag. även om det är ett sido ämne från grundtråden så är det oerhört relaterat tycker jag.
jag blir arg när staten har satsat och satsar på så många nya utbildningar som den gjort de senaste åren inom hästnäringen - hippolog program, beridare utbildningar etc etc. skatte pengar som gemene man betalar - och sen är utbildningarna värdelösa därför att hästnäringen skor sig på svartjobb. problemet är som du säger precis lika mycket att folk accepterar svartjobb. Men staten borde vara betydligt hårdare tycker jag. varför i helsicke satsa på godkända utbildningar om de aldrig ska leda till en vettig lön och ett vitt jobb? :crazy:

Gazzan - precis det jag var ute efter, dvs att svart jobb underhugger ens egen framtid, även om det är lätta eller vad man ska kalla det vägen ut för många i dagsläget dessvärre, med tanke på att konkurrensen är hög i och med att svartjobbare finns i parti och minut...... moment 22.....
 
Senast ändrad:
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

mackan skrev:
DÄR slog du huvudet på spiken anser jag. även om det är ett sido ämne från grundtråden så är det oerhört relaterat tycker jag.
jag blir arg när staten har satsat och satsar på så många nya utbildningar som den gjort de senaste åren inom hästnäringen - hippolog program, beridare utbildningar etc etc. skatte pengar som gemene man betalar - och sen är utbildningarna värdelösa därför att hästnäringen skor sig på svartjobb. problemet är som du säger precis lika mycket att folk accepterar svartjobb. Men staten borde vara betydligt hårdare tycker jag. varför i helsicke satsa på godkända utbildningar om de aldrig ska leda till en vettig lön och ett vitt jobb? :crazy:

Gazzan - precis det jag var ute efter, dvs att svart jobb underhugger ens egen framtid, även om det är lätta eller vad man ska kalla det vägen ut för många i dagsläget dessvärre, med tanke på att konkurrensen är hög i och med att svartjobbare finns i parti och minut...... moment 22.....
Visst fan kan du tjäna pengar om du är beredd att flytta från dubbelmoralens sverige och de oseriösa arbetsgivarna.

Åkte utomlands och jobba det kappitalet har jjag sparat fortfarande på banken....
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Grållens vän skrev:
Visst fan kan du tjäna pengar om du är beredd att flytta från dubbelmoralens sverige och de oseriösa arbetsgivarna.

Åkte utomlands och jobba det kappitalet har jjag sparat fortfarande på banken....

Det är lite för enkelt att bara skylla på dubbelmoralens Sverige. Skattereglerna skiljer sig väldigt mycket mellan de olika länderna, bara som ett exempel så är flera av Sveriges skatter högre än i andra länder, vilket försämrar lönsamheten för företagarna.

/Cecilia
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Tyvärr är det oftast samma sak utomlands, det vill säga ofta svartjobb... Det är egentligen inte lagligt att jobba svart på Irland eller i England heller...
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Jag har aldrig jobbat svart utomlands. Inte ens min praktik till utbildningen jag gick på Irland var svart.
 
Sv: Intressant om den svarta hästnäringen

Bara att gratulera då, för det är många som åker som aupairer utomlands, och det är ofta svartjobb, dock inte alltid. En vän till mig var hos en av Irlands största hindertränare inom galopp, det var vitt trodde hon, dock har Irland andra regler med vitt... Vet inte riktigt hur det kom sig men sedan kom det fram att han inte hade skattat hela den skatt som man måste, bara delvist. Och det var tydligen vanligt? Jag har jobbat både svart och vitt utomlands så för min del kvittar det. Men det är åtminstone bra mycket bättre lön så man klarar sig utomlands på att vara hästskötare...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 338
Senast: Enya
·
Övr. Hund Intressant artikel i ATL med tanke på en hel del här inne i minst en annan tråd förespråkade att man skulle hålla hunden i bur inomhus...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
43 049
Senast: vallhund
·
Ridning Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera? Jag nämnde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 693
Senast: Petruska
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Jordbruksminister Eskil Erlandsson sjöng den växande hästnäringens lov under Kungliga Skogs- och lantbruksakademins senaste...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp