Bukefalos 28 år!

Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

jag skrev i ett tidigare skillnaden. men jag kan dra dem igen.
en tumregel är att de nakna är mycket mer positivt inställda till främmande, det ä'r mer go i dom, dom äe helt enkelt lite vildare. men frammförallt eftersom man tidigare hade problem med att få kineser att acceptera främlingar (ofta är dom mer eller mindre främlingsfientliga - men det är mycket bättre idag än för bara några år sedan). och då ansen den nakna vara tuffare i psyket och tycker det är roligt att träffa främlingar - medan puffarna är mera tillbakadragna, inte lika vilda etc. etc.

detta är ingen skriven regel - utan just en tumregel man brukar gå på då man står i valet mellan naket och puff.
men självklart eftersom det är individer så kan detta skilja otroligt mycket på vissa hundar.

men så ser man iafl på skillnaderna.

Jag har lagt ner diskussionerna här, men jag vill bara inflika.
Att detta håller jag inte med om....
 
Sv: Ipren till hund?

Om man måste ha med puffarna i aveln verkar det ju finnas delade meningar om. Om man accepterar en stor prenatal dödlighet o en viss risk för valpar som dör strax efter födseln pga defektgenen(summa 25%) så är det helt klart lönande (men inte rekomenderat) att strunta i puffarna o enbart avla på hårlösa, ngt som enligt vissa inlägg här är både vanligt o ok.
PL

Jag personligen (OM jag hade fött upp) skulle aldrig parat naket med naket...
Jag hade isf valt:
Puff-naket
Puff-Puff
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har lagt ner diskussionerna här, men jag vill bara inflika.
Att detta håller jag inte med om....
nej du behöver absolut inte hålla med - det finns inget bevisat på detta och inget som säger att det är så. men den uppfattningen har jag fått om hundarna. och även många andra. det var det jag fick höra när jag skulle skaffa kines. sen är det många som inte tycker så åxå - så det är helt förståerligt!!
men det kan bero på att jag aldrig träffat en lika frammåt puff som de flesta nakna är. fast endast jag kan ju inte dömma.
 
Sv: Ipren till hund?

:bow: Jag har granskat tråden och kommit fram till följande:

Jadiza: Det verkar som om hon inte ens läser svaren och även om hon gör det så vägrar hon förstå vad det är "vi" säger.

PIRU: Han verkar anse att bara brukshundar är riktiga hundar

peter_lundin: Hans favoritord verkar vara "letalgen"


Plus att ingen av er verkar ha erfarenhet av rasen personligt!


___

Jag säger såhär:

Min nakenhund har kan sitta och skaka i 20 graders värme och vindstilla. Jag tror knappast det är för att han fryser. Snarare en rysning.
Sedan kan han skaka lite till och från både ute och inne. Jag tror han skakar för att man ska tycka lite synd om honom för om man är ute och han har skakat men plötsligt ser typ en katt eller annan hund en bit bort, då slutar han skaka och stirrar på vad-det-nu-är istället. Som om han glömmer bort att han fryser (eller varför han nu skakar) :confused:

Min hund hade som liten för mycket tänder så vi var hos veterinär och drog ut 3-4 tänder. Ska tillbaka och kolla hur tänderna ser ut nu, jag har kikat själv och tycker han ser fulltandad ut men eftersom jag inte vet hur det "ska" se ut så är det lika bra att en vet. tittar på det. Kan återkomma med resultat sedan om någon är intresserad?

Min hund tycker om sina kläder oavsett om jag berömmer honom eller inte.
Och jag håller med om att han kanske gillar kläderna för att jag gillar när han har dom på sig (den här diskussionen har vi haft ett par gånger nu så jag vet att ni vet vad jag menar).
Men om man är ute på kvällen och går utan kläder så går han knappast lika villigt som MED kläder.

Jag tror absolut att hunden VET att dress = varmt = mer bekvämt.
Fast han kopplar nog bara dress = bra. Och Bra = roligt!

Min hund har kläder på sig ibland. Förra vintern var första vintern jag hade min hund och första gången jag hade en egen kines. Så då klädde jag på honom hela tiden för minsta lilla utevistelse. Även sensommarkvällar!

Nu klär jag inte på hunden alls om det inte blåser kallt ute eller är regnigt.
Han fryser om han blir blöt om fötterna har jag märkt. (Obs, nu pratar vi inte morgondagg).



Jag kan inte förstå hur folk kan ha så många fördomar utan några belägg. Det är naturen som givit hunden dess gen och sedan har man avlat vidare på den för hunden fick uppgifter som bara den kunde pga dess nakenhet!

Varför gjorde man inte schäfrar till tempelhundar eller medicinhundar?

Om jag har mensvärk så lägger jag min hund på magen, det hjälper!
Den som vill kan ju få ringa och boka tid och prova själva! :smirk:


Jag tycker nakenhunden är mer duglig än många andra hundar. Kanske inte så lämplig till skydd då den inte har så mycket tyngd att komma med :rofl:

Men framförallt utställning då som borde vara för att sålla bra hundar från dåliga. I Finland måste en nakenhund som ska gå i avel bedömas av två domare + en veterinär SAMTIDIGT och dessa går igenom alla punkter och fyller i varsitt papper och sedan går dom igenom hunden tillsammans en gång till.

Man mäter höjden, längden, kollar ögon, öron, mun, man mäter till och med tårna på hunden, kollar nakengrad mm mm.
:bow: Hoppas att Sverige kan göra likadant innom kort för att få bort dessa buskisavlare som bara vill tjäna pengar!

En kompis till mig har ögonlyst och kollat knäna på både tik och hane innan parning för att föregå med gott exempel för andra innom rasen fast det inte är obligatoriskt.
Både tik och hane är dessutom utställda med klass 1!


Sedan kan man använda rasen till agility - väldigt snabb och alert hund. Vissa individer är mer modiga än andra.

Spår! Jag provade på viltspår med min kines för ett par veckor sedan! Gick över förväntan och helt klart över medel för att vara första gången - ja det var vad de sa i alla fall. Sa även att "det trodde jag faktiskt inte innan". Hon som höll i det (tävlat sm mm mm)


Min hund ska dessutom börja jobba för BUP i oktober. Har fått ett par jobb så får vi se vad det leder till.

Det är en allergivänlig ras!

Lydnad- var visst en uppfödare med två puffar som visade upp hög klass på lydnad med sina puffar i Nyköping i somras! Verkligen kul!

Min hund har järnkista och efter att ha pratat med många andra kinesägare så verkar det vara generellt för rasen att de tål mycket.


Så enda nackdelen jag kan se är ju tänderna då...
Och buskisaveln som medför dåliga nakna och dåligt hårade puffar + fula exteriör.
Men nakenheten i sig ser jag inte som någon nackdel/defekt och jag vet att vad jag än säger så tänker ni inte lyssna på mig för ni VILL inte.

Och eftersom jag har en egen kines och pratar dagligen med annat kinesfolk i hela sverige om både bra och dåliga saker angående kineser så tycker jag att jag kan säga att i det här ämnet vet jag i alla fall mer än vissa andra i den här tråden *ingen nämnd ingen glömd*

//Seabaz, som nu är kinesägare.

Tidigare hundar/raser som jag levt mycket med under mitt liv:

Schäfer (bruks, polis/försvar frågade om de kunde få köpa honom till tjänst)
Gråhund (spår/jakt, meriterad)
Tax (jakt, blev 15 år. Jagade till 12-årsåldern)
Border Collie (vallhund/gårdshund)
Groenendeal (sällskapshund, ganska vek)
Schäfermix (en av de snällaste och finaste exteriört hundarna jag haft! Ska få en bedömning på honom i vår)

Och nu då, kines! Den bästa hunden jag haft! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

nu när ni pratar priser.. Priserna på chinese crested är på väg ner!

Jag kollar ständigt på annonser för att se vilka uppfödare som har hundar till salu.

Priserna ligger generellt på vad jag märkt själv:

8000 för en puffhane
8 - 10 000 för en pufftik
9 - 10 000 naken hane
10 - 12 000 för en nakentik

Men när jag kollade på annonser när jag skulle köpa min hund så låg priserna på 13-16 000 för en nakentik och 12 000 för en nakenhane och 8-10 000 för puffarna oavsett kön.

Så priserna är på väg "ner". Sedan kan jag tycka att 8000kr och uppåt är väldigt mycket pengar för en hund oavsett ras. :smirk:

Jag köpte min nakenhane för 6000kr och det är inte för att jag hitta en annons och tog "den billigaste". (i annonsen stod ett mycket högre pris)
Min hund är utställd med klass 1 i konkurrens! :banana:
 
Sv: Ipren till hund?

Ja det är skrämmande med alla fördommar som finns inom rasen men jag blir ännu mer skrämd över den brist på kunskap som en del kinesägare uppvisar här inne.

Snubbel - Skulle vara intressant att veta vilken uppfödare du har på din hund/hundar då det i princip inte existerar någon aktiv uppfödare med 20 år i bagaget och ännu mer intressant att denna då under dessa år endast skulle fått fram max 5 individer med tandförluster.

Buspatrullen - På vilka grunder vill då få fram att puff/puff kombinationer skulle främja rasen. Det viktigaste är väl att använda sunda hundar och då hundar med bra tänder och tandanlag och om man gör puff/puff kombinationer står man i alla fall stilla på just de naknas tänder. Det är INTE vanligt att de nakna är fulltandade idag, de förekommer men i mycket liten skala. De naknas tänder har blivit bättre men skillnaden mellan bättre och fulltandad är ändå stor.

Seabaz - Eftersom du inte ens vet hur en hund bör se ut i munnen eller kan avgöra om den är fulltandad blir jag givetvis fundersam över din kunskap inom de andra områdena också oavsett hur lång tid du har haft rasen.

Dina påståenden om Finlands tillvägagångsätt för att använda hundar i avel är mest skrattretande då det inte ligger någon sanning i detta argument. Är det så att svenska hundar som används i avel i finland också får åka över och gå igenom detta test eller? *skrattar då jag vet att det inte är så*

Visst det är jättebra att hundar som går i avel har en 1:a i KVALITET (klass hör inte hemma i detta sammanhang) men jag vet också att en av de hundar du tar upp som exempel även har 0 och rapporteringskod A det är ju toppen att använda en hund som uppvisat aggresivitet på utställning går i avel då det klart och tydligt står i rasstandarden att en chinese crested aldrig ska vara aggresiv.

Jag har många kommentarer till de övriga inläggen här på forumet också (från de som inte är kinesägare) men av någon anledning kan jag förstå att dessa fördomar mot rasen uppstår. Vill man försvara den ras man säger sig brinna för kanske man borde vara påläst i ämnet och göra sin hemläxa innan man uppmanar andra göra samma sak.
 
Sv: Ipren till hund?

Var det gäller funktion som värmekudde så fungerar bepälsade raser lika bra.
Fast katter är bättre eftersom de knådar.
 
Sv: Ipren till hund?

:
Jag kan inte förstå hur folk kan ha så många fördomar utan några belägg. Det är naturen som givit hunden dess gen och sedan har man avlat vidare på den för hunden fick uppgifter som bara den kunde pga dess nakenhet!
:
Alla mutationer är inte alls av nytta, och i det vilda så dör de oftast och då försvinner det genom det naturliga urvalet.
Sen att vi männsikor har en fascination för det bizarra och sparar på seriöst missbildade djur antingen för nöje (det ser så gulligt ut) eller nytta (tex dvärgväxta hundar)
Innebär inte att der är rätt.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har läst och förstått, men jag anser fortfarande att det är rent befängt att avla på en gen som som dödlig i dubbel uppsättning. Om ni inte vore så insnöade på hundens utseende skulle ni också förstå att en gen som dödar i dubbel uppsättning knappast är direkt sund eller hälsosam. Det spelar ingen roll att naturen själv skapat denna gen. Mutationer av alla de slag uppstår hela tiden, men det är långt ifårn alla som överlever. Många mutationer är direkt misslyckade och skulle inte vi kansiga människor kämpa för att behålla dessa så skulle de helt klart dö ut. En naken hund är inte anpassad till något klimat. Den behöver skyddas från det mesta.

Att du säger dig inte finna någon nackdel med en naken hund rä självklart. Du äger ju en själv och tycker det är fränt att klä på hunden diverse utstyrslar såsom tomtedräkt och liknande. Det vore inte lika lätt eller gulligt om du haft en stor hund med mycket päls. Klart som korvspad att du då uppskattar de nakna hundarna. Dock gör du inget annat än sätter ditt eget tycke och intresse före hunden.

Det finns inget som kan försvara att ni avlar på defekta hundar som är ett naturens misstag. Så enkelt är det. Lika korkat som att avla bulldoggar med andningsproblem eller Sharp-Pei med så mycket rynkor att de konstant lider av exem och hudsvamp.

Varför inte bara hålla er till puffarna som saknar letalgener och är så frisk och sund som en hund ska vara, med päls och allt.
 
Sv: Ipren till hund?

Att du säger dig inte finna någon nackdel med en naken hund rä självklart. Du äger ju en själv och tycker det är fränt att klä på hunden diverse utstyrslar såsom tomtedräkt och liknande. Det vore inte lika lätt eller gulligt om du haft en stor hund med mycket päls. Klart som korvspad att du då uppskattar de nakna hundarna. Dock gör du inget annat än sätter ditt eget tycke och intresse före hunden.

:rofl:
Min hund gillar sina kläder. Sedan bryr han sig inte om om den är röd eller svart, kostar 50kr eller 500kr.


Är hundtäcken också barbie-fasoner?
Jag har vanligt täcke till min hund också. Men det sitter inte lika bra som en overall och det åker upp över rumpan och värmer ingenting pga dålig passform.
 
Sv: Ipren till hund?

Buspatrullen - På vilka grunder vill då få fram att puff/puff kombinationer skulle främja rasen. Det viktigaste är väl att använda sunda hundar och då hundar med bra tänder och tandanlag och om man gör puff/puff kombinationer står man i alla fall stilla på just de naknas tänder. Det är INTE vanligt att de nakna är fulltandade idag, de förekommer men i mycket liten skala. De naknas tänder har blivit bättre men skillnaden mellan bättre och fulltandad är ändå stor.

Jag hade först å främst avlat Naken-Puff men jag skulle heller kunna para Puff-Puff än naket-naket iaf.

Har jag sagt att det är vanligt att de nakna är fulltandade? isf är det inget ja minns..jag har för mig jag har sagt ett endel är det och att uppfödare jobbar för att de ska bli bättre och det HAR blivit en markant förbättring!

Mina är NÄSTAN fulltandade har jag ocxå sagt. har flera gånger fått höra på utställning, vad många tänder han har!
 
Sv: Ipren till hund?

Jag hade först å främst avlat Naken-Puff men jag skulle heller kunna para Puff-Puff än naket-naket iaf.

Har jag sagt att det är vanligt att de nakna är fulltandade? isf är det inget ja minns..jag har för mig jag har sagt ett endel är det och att uppfödare jobbar för att de ska bli bättre och det HAR blivit en markant förbättring!

Mina är NÄSTAN fulltandade har jag ocxå sagt. har flera gånger fått höra på utställning, vad många tänder han har!
Du tycker itne att det är märkligt att folk är förvånad om hunden har NÄSTAN rätt antal tänder?
De flesta av oss har raser där avsaknad av tänder och/eller bettfel är diskfalicerande fel.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej, just det. Han bryr sig inte, men det gör du och väljer därför att sätta på honom diverse utstyrslar. För hundens del hade han lika gänra kunnat haft päls eller bara en enkel svart overall. Om du haft en pälsig leonberger hade det däremot sett lite konstigt ut med tomtedräkt eller pälsjacka, men nakenhunden är ju tacksam att klä på sådant.

Inte nog med att hunden ser häftig ut som den är. Man kan klä på den en hel massa kul grejor också. Håhåjaja
 
Sv: Ipren till hund?

om du läser bak i tråden så har jag sagt att jag inte försvara tandbortfallen på rasen. Det är något som MÅNGA stora och seriösa uppfödare jobbar hårt med ovh får lysande resultat.

men sen kommer dessa mindre seriösa och nya inte så kunniga "uppfödare" och avlar på vad som till höger och vänster...och då blir de katastrof.

Båda mina nakna är nästan fulltandade!! och många av dagens kineser ÄR DET!

Så visst gillar vi inte att de har tandbortfall...det är ju därför uppfödare jobbar på det!!

Visst kan man tycka att det borde vara bäst med att enbart para naken med puff men det skulle ju också minska avelsbasen en hel del om man enbart ska använda nakna med bra tänder (om man nu ska inrikta sig på endast en punkt i rasstandarden). För att komma framåt i avelsarbetet gäller det givetvis att försöka förbättra de brister som föräldradjuren har men man kan heller aldrig få reda på sanningen innan man provat en kombination och därefter kan göra en utvärdering av vad tanken och sanningen blev i slutet och detta är inget som är unikt för enbart denna ras.

Låt oss säga att jag har en tik som exteriört och mentalt stämmer mycket väl överens med rasstandarden men har tandförluster. Om jag då väljer att para denna tik med en puff har jag inte på det sättet försökt förbättra tandanlaget inför nästkommande generation utan ska då söka efter en hane med bra tänder OCH alla andra tänkbara exteriöra och mentala egenskaper som gör att jag tror att kombinationen blir bättre.

En funderare till er som anser att de nakna är osunda för den letala genen... Om det enbart skulle vara tillåtet med naken-puff parning, skulle rasen då vara lika idiotisk att avla vidare på? Nej antagligen inte eftersom ni då tycker att de nakna har tandförluster och på detta sättet är osunda. Anledningen att man inte bara parar på puffar är för att då avlar man mot rasklubbens rekomendationer om att bedriva avel så att ingen av rasvarianterna missgynnas för det är just det som är rasen! De finns i 2 varianter och ingen av dem ska utesluta den andra beroende på pälsens vara eller inte vara hur mycket man än själv anser att det är onaturligt med en hund utan heltäckande kroppsbehåring.

Det är inte enbart i rasen chinese crested dog som valpar resorberas, det finns ingen exakt statistik om hur många som resorberas på grund av dubbel nakengen (det finns de som säger att en del av dessa valpar kan födas mumifierade men inga garanterade fakta finns om detta) Risken finns att valpar resorberas pga detta men ibland måste man väga fördelar mot nackdelar.

Förvånasvärt att personer på ett forum anser sig rätten att döma ut nakenhundarna som har en historia som går tillbaka till förhistorisk tid oavesett egna värderingar. Jag personligen har också väldigt svårt för många raser och typer av hundar och men för den sakens skulle anser jag inte att de har mindre rätt att vara en existerande varelse.
 
Sv: Ipren till hund?

Är det förvånande att folk anser att det är fel att avla på en letalgen som i enkel uppsättning ger en kraftig huddefekt o tandutvecklingsrubbningar o som vore olaglig om man verkligen skulle tillämpa djurskyddsreglerna?
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Är det förvånande att folk anser att det är fel att avla på en letalgen som i enkel uppsättning ger en kraftig huddefekt o tandutvecklingsrubbningar o som vore olaglig om man verkligen skulle tillämpa djurskyddsreglerna?
PL

Så borde man vara förvånad? För att citera några av dina tidigare inlägg om ämnet

Jag har överhuvudtaget inte fokuserat på hur naklenhundarna klarar klimatet det är letalgensaveln som upprör mig.
PL


Jag har alldrig påstått att alla saknar tänder. Däremot är det känd genetik o därav följande enkel matematik att 25% blir livsodugliga om man parar 2 nakna med varandra.
PL

Och med andra ord var det kanske inte hela sanningen att det var just letalgensaveln som upprörde dig då det nu också framkommer att i enkel uppsättning ger en kraftig huddefekt (ge mig gärna statistik på detta område om du nu har behandlat massor med kineser med denna defiekt och inte sett en enda frisk hund) och nu var det ju detta med tänderna som du här ovan inte var alltför upprörd över (tills motargumenten kom).

Summa sumarium är ju egentligen att vissa personer har starka åsikter om vissa hundars existerande och vill gen intrycket av att det är pga vissa faktorer som plötsligt bara blir fler och fler.
Hur ska man göra med hundraser som har rasrelaterade sjukdomar? (i kinesernas fall klassas det inte som en sjukdom med tandförluster/tandavsaknad då det är genetiskt betingat)
Är det inte bättre att inrikta sig på att bedriva avel för just rasens bästa? Rom byggdes inte heller under en natt och sanningen är att just den rasen som är på tapeten nu har blivit en mkt sundare ras än för ett fåtal år sedan (ja tänderna har blivit bättre) men istället för att låta seriösa uppfödare (oseriösa finns inom alla raser) bedriva aveln frammåt för att kunna göra den ännu bättre?

Intressant att du tar upp djurskyddsreglerna också då det ju har varit en diskussion för x antal år sedan om att rasen skulle förbjudas, det intressanta i frågan är att det inte gick igenom då och sannolikheten att ett förbud skulle gå igenom idag när uppfödarna har kommit en bra bit på vägen gällande tandanlaget är nog minimal men om man brinner starkt för frågan kanske det är bättre att försöka driva frågan lite längre bort än till ett forum.

Ni som har sånna starka åsikter om just denna ras, får man fråga om det finns någon ras som är exemplarisk i alla synpunkter (väder, vind, sjukdomar, mentalitet, tänder, eksem etc.) att bedriva avel på?

Jag kan då inte komma på en enda så vem vet är det kanske så att de som bedriver blandrasavel då är på absolut rätt spår för att få fram den ultimata hundrasen i allas ögon och avseenden *IRONI*
 
Sv: Ipren till hund?

Ni som har sånna starka åsikter om just denna ras, får man fråga om det finns någon ras som är exemplarisk i alla synpunkter (väder, vind, sjukdomar, mentalitet, tänder, eksem etc.) att bedriva avel på?

Flertalet jakthundsraser... (vadå partisk :angel: )
 
Sv: Ipren till hund?

Tyvärr är djurskyddslagen för djävla släpphänt. Det är inte bara nakenhundar som borde förläggas med avelsförbud.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej, just det. Han bryr sig inte, men det gör du och väljer därför att sätta på honom diverse utstyrslar. För hundens del hade han lika gänra kunnat haft päls eller bara en enkel svart overall. Om du haft en pälsig leonberger hade det däremot sett lite konstigt ut med tomtedräkt eller pälsjacka, men nakenhunden är ju tacksam att klä på sådant.

Inte nog med att hunden ser häftig ut som den är. Man kan klä på den en hel massa kul grejor också. Håhåjaja

Jag kan klä på min hund vad som helst. Varken han eller jag bryr mig!
Jag undrar bara varför du bryr dig varför overallen är bättre om den är svart och enkel än om den är röd med vitt ludd?

Och hade jag haft en leonberger så yeah right jag skulle sätta på honom en tomteluva och ta kort på den vid juletid och skicka ut som julkort!

Jag har gjort sådant i alla tider, tidigare år nu har det varit hästen som fått ha tomteluva på sig!
 
Sv: Ipren till hund?

alla hundar som fortfarande har ett hundlikt utseende och fysiska förutsättningar att leva normalt utan mediciner, stort behov av kläder etc...
Jag menar...hur kunde detta:

varg28.gif


Bli detta?

cinsky-chocholaty-pes_3.jpg


mastino.jpg


bulldog-275x215-tig-128.gif


osv....

För mig är det egentligen tragiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 706
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 254
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 810
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 071
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp