Bukefalos 28 år!

Jag har kört på en katt...

Sv: Jag har kört på en katt...

Jag vet hur verkligheten fungerar, men TS är ju besviken pga att katten som dog förstörde hennes jul. Att man skriver så korkat som om katten förstört hennes jul pga att hon körde på den så skrev jag lika korkat som att hon skulle låta bli att köra på katten, då hade hon fått en fridfull jul.

Man säger inte så.
Jag hade mer än gärna låtit bli att köra på katten, men det fanns ingen chans i världen att jag kunde ha undvikit det. Katten kom springandes rakt mot bilen och jag lovar dig att ABS-en jobbade hårt när jag tvärnitade på en hala vägen.

Hade jag varit en bättre människa om jag bara iskallt konstaterat att katten ligger och kämpar för sitt liv på vägen och sen helt oberörd kört därifrån?? Då hade du sluppit läsa den här tråden ockås, för då hade jag aldrig skrivit den. Det är väl inte så jäkla konstigt att jag mår dåligt av att se en trasig stackars katt som lider av sina svåra skador, som JAG har orsakat!

Var har jag skrivit att det är kattens fel? Håller fast vid att jag tycker att det enbart är ägarens fel. Omärkt katt och ett ynka samtal till närmast djursjukhus hade gett svar på varför katten inte kom hem. Det har gått fyra dagar, men tydligen saknar ingen katten... Det är riktigt tragiskt. :mad:
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag tycker att det är så fruktansvärt oansvarigt att låta sina katter springa lösa. Ägaren till den här stackars katten har definitivt förstört min jul.
Dett är väl vad folk reagerade på!
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Såna här inlägg gör mej förbannad, så borde inte svara igentligen.
Tar detta personligt då jag själv har innekatter.

men hur vågar du ta dej rätten att påstå att exempelvis mina katter INTE är lyckliga, för det är så jag tolkar ditt inlägg? Tar också illa vid mej när du påstår att mina katter inte är fria, dom har enligt min uppfattning ett helt underbart liv. Dom tar för sej det dom behöver och mer därtill. Avstår också från riskerna att mina bebisar blir påkörda, bråkar med andra katter (revirbråk) eller att nån tysk tar med dom hem (detta har hänt min pappa, lite löjligt exempel jag vet.)
Påstår dock inte att jag har nåt imot utekatter, då min mamma har sådana, och just DOM katterna trivs med det. hade jag släppt ut den ena av mina hade han förmodligen dött av stressen. Du får förlåta om det blev för otrevligt.

Jag svarade henne utifrån hennes tidigare inlägg!
Du får tolka mitt inlägg precis hur du vill, även om det kanske inte är en rättvis tolkning, men skrift är inte det ultimata förmedlingsättet!:crazy:

Jag har personligen väldigt svårt för innekatter, ja!
men jag har ingenstans skrivit att katterna blir olyckliga eller att ägarna till innekatter är idioter, vilket man tydligen är när man har oreggad utekatt!:smirk:
Ser dock ingen anledning till att man ska ha katter i lägenhet, tycker lika illa om fåglar och kaniner i bur!
För i mina ögon är en lägenhet just en bur!
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Så du vet då att din katt kommer dö knall fall och icke plågsamt?

Hur ska jag kunna veta det? vet nån det?
Det jag vet när han dör är att han levt ett fritt liv, där han gått dit han velat när han velat!

Risken att han kommer bli påkörd av en bil är minimal!
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Och vad gör det när katten ligger och dör menar du?

Bor du så att det inte åker andra bilar än din och nån enstaka där du bor så är det kanon. Då är det mer okej att ha utekatt. Men tyvärr bor dom flesta inte så, men släpper ut katten ändå och lägger skulden på bilisten om nått händer.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

På vår väg far det mer än enstaka bilar men vår katt får gå ute ändå. Dock kommer jag inte lägga skulden på bilisten om det händer något.
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

blir vår katt påkörd blir han det av oss! Och nej jag trotr ingen bilist kör på något djur med flit, så jag skulle se det som en ren olycka!
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Jag svarade henne utifrån hennes tidigare inlägg!
Du får tolka mitt inlägg precis hur du vill, även om det kanske inte är en rättvis tolkning, men skrift är inte det ultimata förmedlingsättet!:crazy:

Jag har personligen väldigt svårt för innekatter, ja!
men jag har ingenstans skrivit att katterna blir olyckliga eller att ägarna till innekatter är idioter, vilket man tydligen är när man har oreggad utekatt!:smirk:
Ser dock ingen anledning till att man ska ha katter i lägenhet, tycker lika illa om fåglar och kaniner i bur!
För i mina ögon är en lägenhet just en bur!


Okej, missuppfattade orden "vet att min katt kommer dö lycklig (fri)" tolkade det som att innekatter var olyckliga, mitt fel. Anledningen till att jag har två katter i min lägenhet på tredjevåningen anser jag personligen är självklar, iallafall för mej. För övrigt har jag aldrig påstått att man är en idiot för att man har en utekatt som är oreggad men :smirk: på du. För övrigt anser jag inte att mina katter sitter i "bur", vilket jag också blir skapligt upprörd över. om du är så intresserad av katter borde du också veta att det är väldigt indviduellt för vilka som trivs inne och ute. ex min ena katt är väldigt folkskygg (inte mot mej och sambon dock) och därför skulle jag inte släppa ut honom heller, eller iof hade jag försökt hade han inte ens gått ut.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL


Tror fortfarande att Ts bara ville avreagera sej när hon skrev så, det känns alltid bättre när det är någons fel. själv har jag mycket förståelse för Ts och hade själv varit nästintill knäckt. hon skrev lite klantigt när hon var upprörd, grattis hon är mänsklig :)
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL

Hon har varit med om ett trauma, inte konstigt att hon skriver som hon gör.
Jag tror din katt skulle hålla med mig om att det inte vore så illa om du istället flyttade till ett ställe med mindre bilvägar.
Jag tycker inte det är alla förunnat att få ha katt utan att man måste ha rätt förutsättningar också - annars har man ingen.
Mina åsikter anses väldigt kontroversiella av många men så känner jag om alla djur - inte bara hästar.

Ex. var det en tråd om en tjej som hade en häst som bara fick gå ut ca 5 timmar varje dag men det fanns inget annat stall. Men att ha häst är ingen rättighet så då bör man flytta till annan ort eller omplacera.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Det stämmer ju det hon skrev; vem här har rätt att tracka på henne över det? Hon mår otroligt dåligt och det är ytterst kattägarens fel som släpper den utan uppsikt - bara rena fakta.

Jag har följt hela tråden, ända från början, men nu....
Vadå kattägarens fel??

Så länge det inte är olagligt att ha sina katter lösa, lasta inte kattägaren!

Shit happens, och ja, jag har också fått någon katt överkörd, bedövande sorgligt, men skulle aldrig tänka tanken ens att ha de inne på fulltid för att skydda de från allt.

Väljer man att köra bil får man tyvärr räkna med att sådant händer!
Och nu blir det väl ramaskri, jag har även haft katt som "försvunnit", inte har jag ringt runt till olika kliniker för att höra om de fått in någon katt. Jag hoppas den som kör på avlivar en svårt skadad katt, om bilisten inte får tag på någon ansvarig anser jag det är dens skyldighet att se till att ett djur som är svårt skadat avlivas..
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Shit happens? Åh, vilken underbar inställning :crazy:

Vad du anser och vad endel andra anser går inte hand i hand. Och det betyder att ganska många katter får lida för att ägare lägger över ansvaret på folk som inte vill/kan hantera det. Man måste ju se ett steg längre också, inte bara ta för givet. Nu jobbar jag som yrkesförare och får höra en hel del hemska historier och ser en hel del hemskt själv. Och jag kan för allt i världen inte förstå hur man utan att bry sig (som du då) kan utsätta sin katt för dom riskerna det medför att bo nära trafik.

Jag lovar, det är vanligare än vad du någonsin kommer vilja förstå att katter klarar sig en stund efter olyckan och antingen tas om hand av nån som upptäcker den ibland lång tid efter och ibland får självdö i diket.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har kört på en katt...

Lika lite som jag skulle försöka skuldbelägga bilisten om min katt blev påkörd skulle jag försöka skuldbelägga ägaren om jag körde på en katt.
Jag hör nog inte till dem som skulle få ha utekatt enligt dig men jag tror knappast att vår katt håller med dig.
PL

Jag förstår hur TS mår. Jag har själv kört ihjäl en katt och eftersom jag hör till dom mer känsliga och blödiga kattägarna så var det otroligt jobbigt. När man sen nästan dagligen ser tummen ner, dagens ris eller spark i ändan på bilister som kört på nåns katt så är det klart man mår dåligt. Du kanske är stark mentalt och klarar en sån sak bättre än mig. Och ofta är det då lättare att ha nån att skylla på. Och den enda som kan motverka att sånt här händer är faktiskt kattägaren.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

knappen

Jag citerar diverse filmer, "If you love him/her, let him/her go."

Låt katten få vara katt och själv bestämma ute/inneläge. Det hjälper inte att rulla in dem i bubbelplast och tejpa fast en massa kuddar. De dör när de dör, vare sig det är en bil eller fetma.

Det är lite egoistiskt att säga "Men åååå jag älskar min katt och därför måste han vara inne." Jag älskar också min katt, men jag LÅTER honom vara det han är, dvs katt. Det är djur vi pratar om, inte nån bäbis.
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Förresten, varför blir det inte sånt rabalder när nån kört på en ekorre?
 
Sv: Jag har kört på en katt...

Shit happens? Åh, vilken underbar inställning :crazy:

Vad du anser och vad endel andra anser går inte hand i hand. Och det betyder att ganska många katter får lida för att ägare lägger över ansvaret på folk som inte vill/kan hantera det. Man måste ju se ett steg längre också, inte bara ta för givet.

Tror du jag limmar fast mina favvo-katter på vägen?

Om man vet vad det betyder för en katt att ha möjlighet att vistas ute, fritt, då ger man de den möjligheten.

Men om man kör på något annat, har man inget ansvar då? Det går väl inte att sätta sig i en bil och förbanna saker som kan hända bara för man mår dåligt av det själv? Det finns ju vilt i våra skogar, tror du inte de får lika ont som en katt, eller ska de också låsas in?
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 499
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 512
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Altaria
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp