Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kanske helt misstolkat, men jag tolkar meddelandet på tavlan som att TS och tjejen är ensamma i stallet på kvällen. TS åker hem först och skriver meddelandet på tavlan för att påminna för kvällen. Typ, stäng efter dig när du åker sen. Hon kunde inte skicka ett sms. Tolkar det inte som att det är något som skulle stå kvar på tavlan.
Men jag kan ha tolkat fel förstås, men så skulle jag uppfattat det.
 
Jag vill inte skriva mer i tråden då den enligt mig ballat ur. Även för flickans skull känns det bättre att inte skriva mer här. Vill ni ha en läges-rapport så får ni PM'a :D - Jag svarar gärna!
Jag är även öppen till att ta emot studiebesök till oss, så att alla ni som tycker att vi är passiv-agressiva, sjuka och hemska får se hur hemskt och eländigt det är för oss alla som står i vårt stall ;)
 
@spinxx ja fy och skäms vilket katastrofstall och elaka vuxna månniskor ni är ! :rage:

Skämt åsido :
Sunt svar, och skippande av ytterligare engagemang i tråden likaså väldigt sunt av dig utifrån utvecklingen i tråden s.a.s från många håll ..

Jag vet ju att det löste sig omgående och även om jag inte vetat det hade jag varit övertygad om att det löst sig utifrån det du faktiskt skrivit i tråden .
:)

Fantastiskt fina stallförhållanden ni verkar ha i ert stall - ngt att vara jätteglad över precis som du och övriga är :)
 
Nu verkar det ju som att det löst sig, men oftast kan barn vara lättare ändå att tillrättavisa än vuxna. Ett barn som får en tillrättavisning och tar till sig av den brukar ju ändå lära sig något.

MYCKET jobbigare med vuxna tjurskallar som bara vägrar inse att det kan vara de själva som gör fel.
 
Valet av kommunikation är avgörande för hur mottagare reagerar. Och även i hur man ev förändrar beteenden.
Bäst är det nog att stalltavlan ska fungera som informationstavla och inte en åsikts eller kommunikationstavla. Text är många gånger helt värdelöst.. Just pga vi är så könslostyrda i hur vi uppfattar meddelandet. Plus att det inte går att motkommunicera direkt..

Får man problem med småsaker ofta får man fundera : vad i våra rutiner funkar inte? Hur ska vi göra för att det ska funka? (tex timer på lysen, en dörr som låser sig av sig självt). Minimera risken för fel. Förenkla.

Acceptans att människor funkar olika (i synnerhet vid blandade åldersgrupper) - hitta lösningar som fungerar i stället

Och att man hittar en medlingsväg som passar - någon som styr över beslut etc, samlar till möten om det behövs, tar tag i problemet. Det går inte att alla ska rätta eller bestämma mot varandra hur som helst i en grupp, nånstans måste en tydlig ledning finnas.

Checklistor på lämpliga ställen tycker jag är bra. Men enkla versioner... Inte en tio a4 listor
 
Senast ändrad:
När jag var 12 hjälpte jag en tant att sköta 12 hästar - 1 hingst och 6 st var 1åringar. Självklart fick jag ansvar efter min förmåga men både hon och jag förutsatte att jag klarade att låsa dörrarna. Glömde jag något stod det på tavlan med mitt namn - var 6 hästägare där. Det kändes dummare om mitt namn lämnades bort. Då blev det passivt argt. :S

Ni gör rätt som påminner tjejen. Dagens barn blir curlade så det dammar om det.
 
Om vi gjorde något fel när vi var mindre (11-13 år) tog stallägaren det med oss eller föräldrarna. Inte skrev på tavlan!

Jag är nog ganska tålig i stallet. En gång glömde stallkompisen 40+ att stänga grinden till mina hästars hage när hon släppt ut på morgonen. Vi möttes med bilarna när vi åkte dit och hon hem så jag såg grinden direkt och gick och stängde. Det har jag aldrig nämnt ens. Det händer liksom aldrig. Och hästarna stod och åt allt gick väl.
Skillnad om det hände upprepade tillfällen. Att sadelkammaren måste låsas för att stallet ska stå tomt 15 min känns...överdrivet. Mer som att leta fel.
 
Jag är nog ganska tålig i stallet. En gång glömde stallkompisen 40+ att stänga grinden till mina hästars hage när hon släppt ut på morgonen. Vi möttes med bilarna när vi åkte dit och hon hem så jag såg grinden direkt och gick och stängde. Det har jag aldrig nämnt ens. Det händer liksom aldrig. Och hästarna stod och åt allt gick väl.

Oj! Där hade jag nog sagt till, typ i förbifarten, men ändå: "Du glömde stänga grinden, men det är lugnt, jag hann se det så jag stängde på en gång, vilken tur, eller hur?"

Jag tänker att man inte behöver påtala saker på ett anklagande sätt, men att det är viktigt att tala om när man sett nåt litet misstag. Det går ju också att lägga till nåt som: "Alla kan ju glömma och jag vill verkligen att du talar om för mig om det är nåt jag glömmer!"
 
Oj! Där hade jag nog sagt till, typ i förbifarten, men ändå: "Du glömde stänga grinden, men det är lugnt, jag hann se det så jag stängde på en gång, vilken tur, eller hur?"

Jag tänker att man inte behöver påtala saker på ett anklagande sätt, men att det är viktigt att tala om när man sett nåt litet misstag. Det går ju också att lägga till nåt som: "Alla kan ju glömma och jag vill verkligen att du talar om för mig om det är nåt jag glömmer!"

Grejen är att hon är en väldigt noggrann person och händer i princip aldrig att hon slarvar. Hade det varit återkommande saker som skett hade jag påtalat det, men nu ser jag ingen anledning att göra det.
 
Grejen är att hon är en väldigt noggrann person och händer i princip aldrig att hon slarvar. Hade det varit återkommande saker som skett hade jag påtalat det, men nu ser jag ingen anledning att göra det.
Jag vet inte det, jag, tycker nog att det tillhör normal vardagskommunikation att tala om när någon glömt en så viktig sak, oavsett om det är någon som normalt är mycket noggrann eller inte. Jag skulle nog själv vilja att andra talade om ifall jag glömt stänga...
 
Jag har läst allt och tagit åt mig mer än du tror.
Men jag har fortfarande en del åsikter kvar och kommer inte att ändra hela mitt tankesätt efter några enskildas åsikter på ett forum.
Jag anser inte att mitt meddelande är elakt. Men jag har förstått att någon kunnat tolka det så.

Jag värdesätter all input, men håller helt enkelt inte med om allt som skrivs. Så där väljer jag att dra en gräns istället.
Jag hade definitivt struntat i meddelandet med facit i hand.

Som sagt, tack för alla svar och infallsvinklar! :D
Och ett extra tack för att vi inte alla står i samma stall. Haha
Fast om man tänker efter var det nog någon mer i stallet som tyckte det var lite väl eftersom de direkt suddade ut det när de såg att det stod där, så att hon inte skulle hinna se det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 722
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 866
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp