Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så känner jag också. Som förälder får man väl prata med sin ungdom om denna tagit illa vid sig. Prata igenom om det finns fog för irritationen, vad som faktiskt är motiverat att bli arg över, vad som händer när andra blir arga över saker man gjort och arga över saker som man inte gjort. Oskyldig eller skyldig, hur man hanterar sina och andras känslor. Är det inte vad föräldrar ska skicka ut barnen med, till myndighetsdagen? Verktyg att hantera sina liv.

Om alla ska tassa runt och aldrig säga något om olämpligt beteende, påtala felaktigheter och kommunicera kommer det ju aldrig att bli någon utveckling. Välkommen till verkligheten, det blir ett hårt slag när den inte är vadderad längre.

Eller är kanske den springande punkten den att föräldrar inte länge har den kommuniktionen med SINA barn att de kan utröna när barnen är ute på hal is, fånga upp det och hantera det? Och därför blir det omgivningen sak att inte "ställa till" saker som är föräldrarnas sak att hantera antingen fysiskt (vara där och låsa) eller psykiskt (prata igenom hur man som vuxen hanterar omgivningen och dess förväntningar på de egna handlanden).

Edit: mina föräldrar var glada när andra gav tillrättavisningar, eftersom det ofta blev kollision med föräldrarna men mer på riktigt när det kom från utomstående. Nu får tydligen ingen någonsin korrigera eller kommunicera med ett barn/ungdom annat än med glada tillrop.

Jag har själv tre barn som förhoppningsvis är vettiga vuxna som inte känner sig kränkta så fort de får en tillsägelse.

Jag har alltid varit glad över folk som tagit tag i dom direkt istället för att gå via mig. För allas skull - inte minst deras
 
Och jag är fritidsledare som jobbar med 13-25 åringar. Möter ofta på när vi har livsfilosofisamtal - typ vi spelar kort och tjötar om allt från världskrig till mens - att ungdomarna uttrycker att dom inte får reda på hur saker funkar och då blir jätteosäkra och vips så är någon vuxen "orättvis" för ungdomen gjort fel 3 gånger och ingen sagt något för det är så självklart. Och sen blir det allt på en gång och ungdomen blir sårad.
Och jag kan säga att -Det var inte jag! är ett mantra. Frågar du någon om dom sett en gummisnodd så är svaret; -Det var inte jag! Helt hopplöst.
Jag har sett ungdom köra näven genom en ruta och blodig stå och säga -Det var inte jag!
Vad jag då brukar göra är att säga; -Du, jag struntar i att fönstret gick sönder men att du ljuger mig upp i ansiktet, det gör mig vansinnig. Kom nu går vi och plåstrar om dig och pratar om varför du gör något så dumt.
Och tyvärr är det ofta så att skuldfrågan är viktigare i skolan för dom vuxna än att ungdomen är ärlig och funderar på varför det blev tokigt.
Sååå många ungar (våra skitungar) som efter ett tag hos oss kommer och visar upp den trasiga innebandyklubban och ärligt säger; -Jag slog den i väggen för jag blev förbannad, det var jävligt dumt men jag ville bara berätta.
Nästa steg för dom ungdomarna är ofta att dom när andra bär sig dumt åt att säga: -Tagga ner nu, annars går den sönder och då får du gå till Luff och förklara varför.
DÅ är jag rätt nöjd.
 
Och jag jobbar med barn- och ungdomar (6-16 år) + har ett par under 15 år i stallet, och jag är inte det minsta förvånad över det tvärsäkra nekandet. JAG tolkar det som ren "självbevarelsedrift" att förneka, slarvigt gjort i stallet - absolut, och det måste hon tänka till om, men jag tänker i banorna att hon är ny i stallet och har gjort bort sig, hon vet inte hur arg den vuxne kommer bli -och blånekar.

I vårt stall har vi ofta ett uppsamlande stallmöte när det kommit nytt folk, där man går igenom praktiska saker (som låsningar, stänga dörrar så att inte värmen läcker ut, tömma silen i golvbrunnen, sopa efter sig i gångar, mocka rasthagar efter sig, tvättmaskinen osv), där klargörs även att föräldrarna har ansvar för sina barn - det är ingen plats där man dumpar barnet för ett par timmar, och så passar någon annan det. Våra ungdomar i stallet är mycket ansvarsfulla men ibland är de lite mycket barn och behöver ramas in. Och det har föräldrarna ansvar för, även om vi runt omkring såklart lotsar dem med.
Det glöms absolut saker i vårt stall, jag själv är totalt värdelös på att komma ihåg att sätta i kontakten igen till strömmen när jag dragit ut den (får stötar av handtaget på hagen när det regnar), och har åtminstone två gånger suttit i godan ro på kvällen och det plötsligt slagit mig att jag ju började fylla vatten i hagen X antal timmar tidigare :eek::arghh: . Hos oss går dock stallägaren en "runda" sist på dagen och stämmer av att allt stämmer.

Ang meddelandet på tavlan så tycker jag att det direkta meddelandet med namnet utskrivet var lite otrevligt (inte meddelandet i sig utan grejen med det riktade meddelandet) och hade själv inte skrivit så men gjort är gjort. Alla tänker vi olika och jag tror inte att TS medvetet tänkte trycka till tjejen.
Hos oss blir det ibland meddelanden på tavlan men då är det av allmän karaktär, en påminnelse till alla "Glöm inte xxxxxxx", "Släng inte foderrester i golvbrunnen", "kom ihåg att mocka rasthagarna efter er så att de är fräscha när någon annan ska ha dem". Typ så... Inte "Anna, det är skit i din hage!"
Är det namn i meddelandena så är det oftast "tack Lisa och Malin för att ni tog in hästarna när jag fastnade på jobbet" - eller "Pia, hittade dina vantar vid hösilaget - de är i mitt skåp"
 
Senast ändrad av en moderator:
Ni kanske kan föreslå att skaffa kod till sadelkammaren, då låser den sig så fort dörren stängs:)

Jaha, ett låssystem för så mycket pengar tillsammans med en dörr och karm- vem ska betala allt detta? Det är inte koden som gör att dörren stängs, det är antingen dörrstängaren eller den manuella kraften som inte stänger idag.

Hur långt ska man curla för något som fungerat tidigare?

Detta var f ö uppe redan innan inlägg 29.

Fast om det aldrig tidigare varit ett problem, varför investera i helt nya dörrar, karmar, lås och dörrstängare (c a 20 000 kr) för att en tjej i stallet inte bryr sig? Är inte problemet lättare att lösa genom att bara byta ut folk till de som fungerar i den miljön man har?
 
När är barnet i stallet? Tänker om hon slutar skolan mycket tidigare än vad alla andra slutar jobbet kanske tavlan är enda kommunikationssättet? Jag som jobbar oregelbundna arbetstider kunde gå flera veckor utan att träffa någon i stallet. Jag har varit med om mycket, mycket värre meddelanden än det TS har skrivit på olika tavlor (även back in the days när ingen hade mobil), och tycker TS försöker få tips på hur man ska kunna lösa problemet? Okej, rubriken kanske är lite klumpig, men det har ju TS själv också insett.

Mina föräldrar är inga hästmänniskor. Alls. De jobbade dessutom hela dagarna, så jag var alltid ensam i stallet från elva års ålder. Om jag hade vägrat lyssna på vad andra, vuxna och mer kunniga, hästmänniskor hade sagt till mig under min uppväxt hade jag inte lärt mig mycket, för mina föräldrar hade inte kunnat lära mig.

Man måste väl få säga till om någon gör fel? Även om personen är ung? Anser man att man är vuxen nog att ha egen häst får man vara vuxen nog att följa de regler som gäller i stallet också. Gör man inte det får man tåla att folk säger till.
 
Jaha, ett låssystem för så mycket pengar tillsammans med en dörr och karm- vem ska betala allt detta? Det är inte koden som gör att dörren stängs, det är antingen dörrstängaren eller den manuella kraften som inte stänger idag.

Hur långt ska man curla för något som fungerat tidigare?

Detta var f ö uppe redan innan inlägg 29.
Jag vet att det inte är koden som låser , tänkte mest att det kunde vara ett alternativ...:up:
 
Om du lägger till en drulleförsäkring på din hemförsäkring (runt 600kr/år) så täcks även dina ägodelar i stallet om du är rädd för stöld. Det sa mitt bolag till mig när jag berättade att jag hade dyr utrustning i stallet (ridskola) där dörren inte gick att låsa och ingen koll på vilka människor som springer där varje dag. det enda dom ville var att jag skulle fota grejerna och om de hade serienr så fota och skriv ner det också.
just saying.
Det löser ju inte problemet med skitungar men just om du är orolig för stöld...
 
Jag hade gärna sett det prövat. Själv fick jag beskedet att ingen försäkring i världen riskerar att ta täckning för så dyr utrustning i olåsta utrymmen med så stor genomströmning av folk.


Ja det kan jag ju inte svara för förstås eftersom jag aldrig fick något stulet. Däremot efter att jag flyttat blev det faktiskt inbrott och åtminstone en av sadlarna som stals var i 20 000kr-klassen.
Hon fick ut ersättning för den från försäkringsbolaget. Jag vet dock inte om det var stallägarens försäkring, ridskolans/företagets försäkring eller hennes egen försäkring (hem eller drulle) som betalade ut. Men jag kan ta reda på det.

Jag hade IF då och det var dom som gav mig infon i telefon om att jag bara behövde en drulleförsäkring. Och ja, jag tror ju på dom när dom säger det. Jag förklarade verkligen läget för dom om olåst dörr, ridskola, massa folk osv...
 
Jag har blivit grymt lurad av försäkringsbolag, där jag fått ett besked via kundservice och kontaktperson, där det sedan visat sig vara helt annorlunda när det väl kommer till utnyttjande av försäkringsskyddet.

Därför är jag nu väldigt skeptisk. Det handlar om att sälja (få in premien), när det sedan ska utnyttjas är det helt andra personer som tar ärendet. Och helt andra bedömningar.
 
Om du lägger till en drulleförsäkring på din hemförsäkring (runt 600kr/år) så täcks även dina ägodelar i stallet om du är rädd för stöld. Det sa mitt bolag till mig när jag berättade att jag hade dyr utrustning i stallet (ridskola) där dörren inte gick att låsa och ingen koll på vilka människor som springer där varje dag. det enda dom ville var att jag skulle fota grejerna och om de hade serienr så fota och skriv ner det också.
just saying.
Det löser ju inte problemet med skitungar men just om du är orolig för stöld...

Inget försäkringsbolag täcker om grejerna inte är inlåsta och inget försäkringsbolag ersätter hela värdet av det som stjäls. Det blir åldersavdrag och har du inte nytagna bilder och kvitton på allt så får du om du har otur inte ut något alls. Tyvärr vet jag det av egen erfarenhet.
 
Nytagna bilder för att visa att de gamla sakerna är välvårdade hjälper inte ett skit. Jag fick ut ca 25% av vad det kostar att köpa en ny sadel och mitt FB sa rakt ut att det inte spelade någon roll alls ifall den var sliten eller inte trots att kundtjänst sagt något annat.
 
Inget försäkringsbolag täcker om grejerna inte är inlåsta och inget försäkringsbolag ersätter hela värdet av det som stjäls. Det blir åldersavdrag och har du inte nytagna bilder och kvitton på allt så får du om du har otur inte ut något alls. Tyvärr vet jag det av egen erfarenhet.

Det var vad If sa till mig. Jag fick aldrig något stulet så jag kan inte säga något mer om hur det skulle ha blivit sedan. Men har svårt att tro att dom skulle ljuga för att sälja försäkringar? Men det kanske dom gör?
 
Alla ljuger för att få sälja.

Ja det är möjligt. Jag ska fråga min kompis som blev av med sin dyrsadel hur och hur mycket hon fick från försäkringsbolaget :) För den fanns i samma sadelkammare med samma förutsättningar som jag beskrev för If när jag hade utrustning där.
 
Nytagna bilder för att visa att de gamla sakerna är välvårdade hjälper inte ett skit. Jag fick ut ca 25% av vad det kostar att köpa en ny sadel och mitt FB sa rakt ut att det inte spelade någon roll alls ifall den var sliten eller inte trots att kundtjänst sagt något annat.

Nej inte för att visa hur välvårdade de är för det kvittar. Det som spelar roll är att om bilderna är nytagna är det troligare att du hade grejerna när inbrottet skedde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 722
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 866
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp