Bukefalos 28 år!

Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon inte bara sa till tjejen utan tryckte ner hennes näsa i det toppat med ett personligt utpekade på tavlan.

Tom rubriken på tråden är ju otrevlig.
Men vad var otrevligt i att hon sa till henne att hon glömt låsa? Jag förstår inte var du tolkar in det otrevliga?
Och att bli påmind på tavlan - jag förstår fortfarande inte det otrevliga i att man får ta att bli påmind om man slarvar.

Jag tycker du övertolkar å det grövsta här. :crazy:
 
Men vad var otrevligt i att hon sa till henne att hon glömt låsa? Jag förstår inte var du tolkar in det otrevliga?
Och att bli påmind på tavlan - jag förstår fortfarande inte det otrevliga i att man får ta att bli påmind om man slarvar.

Jag tycker du övertolkar å det grövsta här. :crazy:
Ja det sättet hon gjorde det på var inte speciellt trevligt.

Du ser verkligen inte problemet med att peka ut en ung tjej så att alla kan läsa det på stalltavlan? :crazy:

Det är skillnad på att säga till och hänga ut någon.
 
Ja det sättet hon gjorde det på var inte speciellt trevligt.

Du ser verkligen inte problemet med att peka ut en ung tjej så att alla kan läsa det på stalltavlan? :crazy:

Det är skillnad på att säga till och hänga ut någon.
Jag vet ff inte vad som var otrevligt i hur @spinxx påpekade att hon glömt låsa?

Och de var de enda som var i stället när meddelandet på tavlan skrevs så ingen annan hade behövt läsa det.
Det är inte att hänga ut någon.
 
Jag vet ff inte vad som var otrevligt i hur @spinxx påpekade att hon glömt låsa?

Och de var de enda som var i stället när meddelandet på tavlan skrevs så ingen annan hade behövt läsa det.
Det är inte att hänga ut någon.
Inte var det speciellt trevligt inte.

Är man så orolig att sadelkammaren inte blir låst så ber man tex stallägaren att kolla att allt är låst.

Eller så skriver man lite allmänt utan att peka ut någon enskild.

Det går alldeles utmärkt att skriva på ett sådant sätt att man inte pekar ut någon specifik person.
 
Inte var det speciellt trevligt inte.

Är man så orolig att sadelkammaren inte blir låst så ber man tex stallägaren att kolla att allt är låst.

Eller så skriver man lite allmänt utan att peka ut någon enskild.

Det går alldeles utmärkt att skriva på ett sådant sätt att man inte pekar ut någon specifik person.
Varför inte rikta problemet dit det hör hemma?

Och du har ff inte berättat på vilket sätt spinxx var otrevlig när hon pratade med tjejen.
 
Varför inte rikta problemet dit det hör hemma?

Och du har ff inte berättat på vilket sätt spinxx var otrevlig när hon pratade med tjejen.
Problemet är ju att det kommit en skitunge till stallet och dom får man ju vara hur otrevlig som helst mot. Det vet väl alla.

Det är ju bara att läsa inläggen på de två-tre första sidorna där det berättas hur det gick till vid tillsättningen av tjejen. Ingen direkt trevlig läsning.
 
Problemet är ju att det kommit en skitunge till stallet och dom får man ju vara hur otrevlig som helst mot. Det vet väl alla.

Det är ju bara att läsa inläggen på de två-tre första sidorna där det berättas hur det gick till vid tillsättningen av tjejen. Ingen direkt trevlig läsning.
Nämen nu får du nog byta glasögon.

Jag läste just igenom exakt vad spinxx skrev och jag ser inget otrevligt alls i det.
Vårt första samtal var precis så.
-"Hej! Såg du mitt meddelande igår?"
-"nej? Vadå?"
-"Du hade glömt låsa i stallet, det var öppet när jag kom ned"
-"Vad konstigt, då kanske någon annan var här eftersom jag är helt säker på att jag låste."
-"Njae, det var ju ingen annan här. Bara du och jag. Och vi är väldigt noggranna med att låsa här efter oss även om vi bara är på ridbanan. Mina sadlar är t.ex. bara försäkrade om dörren är låst"
"-Ja, jag vet det. Därför var jag så noga med att låsa"
"Konstigt. Aja, men då är det bara att kanske tänka lite extra på det iallafall"
-"ja, det skall jag göra!"

Jag tyckte att det var ett bra samtal, efter förutsättningarna.
Därför blev jag så besviken när det hände veckan efter igen. Och jag hörde att hon åter igen skyllt ifrån sig, men nu på en annan tjej i stallet dessutom.
 
Nämen nu får du nog byta glasögon.

Jag läste just igenom exakt vad spinxx skrev och jag ser inget otrevligt alls i det.
Ja och sedan skulle hon erkänna att hon ljög och så vidare och dessutom blev utpekad på tavlan med namn och allt.
Det är inte ens säkert att tjejen ljög.

Tycker att ordet skitunge i rubriken säger det mesta.
 
Jag tycker det otrevliga är att det viktigaste är att hon erkänner sina misstag, inte att hon låser efter sig. Samtidigt hänvisas det till hur viktigt det är att låsa efter sig.

Men skitsamma om hon är osäker och inte vågar erkänna. Hon börjar säkert låsa efter sig snart. Speciellt om hon finns på buke och låser tråden...
 
Absolut är det så. Men samtidigt så tog hyresvärden in hyresgästen så i slutänden, om det inte fungerar med föräldrarna, så får ju denne lösa problemet på ett eller annat sätt.

Vårdnadshavare har juridiskt ansvar för barnet, inte hyresvärden. Om barnet inte klarar av att stänga en dörr och följden blir att andras saker försvinner kan vårdnadshavare bli ersättningsskyldiga.
Det hyresvärden får förhålla sig till är om barnet får vara kvar i stallet eller inte, inte hålla efter barnet.
 
Jag tycker det otrevliga är att det viktigaste är att hon erkänner sina misstag, inte att hon låser efter sig. Samtidigt hänvisas det till hur viktigt det är att låsa efter sig.

Men skitsamma om hon är osäker och inte vågar erkänna. Hon börjar säkert låsa efter sig snart. Speciellt om hon finns på buke och låser tråden...

Varför kan inte två saker vara viktiga? Jag tycker det är viktigt att kunna stå för sina misstag, annars är det helt omöjligt att lära sig av dem. Och ja, det är viktigt att låsa så inte stora värden går förlorade.

Om hon vill ha häst, vara själv i stallet utan föräldrar så måste hon också kunna visa att hon är vuxen att ta det ansvaret. Det finns ju inga mellanting

Klarar man inte som tonåring att ha rutiner för att låsa en dörr, bör man nog söka hjälp. Då går det ju aldrig att lämna tonåringen ensam hemma, t ex. Att lämna hemmet olåst känns ju inte fungerande.
 
Vårdnadshavare har juridiskt ansvar för barnet, inte hyresvärden. Om barnet inte klarar av att stänga en dörr och följden blir att andras saker försvinner kan vårdnadshavare bli ersättningsskyldiga.
Det hyresvärden får förhålla sig till är om barnet får vara kvar i stallet eller inte, inte hålla efter barnet.
Det hyresvärden får förhålla sig till är att lösa problemet. Att säga att barnet inte får vara utan ansvarig vuxen är ett sätt men kan även se ut på andra sätt. Uppsägning är en av dom, byte till självlåsande dörr en annan, att hyresvärden som sista koll ser att sadelkammaren är låst osv.

Jag har varit med om alla alternativen. Att folk (både gamla och unga) glömmer att låsa sadelkammaren är ingen direkt ovanligt fenomen i ett stall.
 
Jag har varit med om alla alternativen. Att folk (både gamla och unga) glömmer att låsa sadelkammaren är ingen direkt ovanligt fenomen i ett stall.

Det är inte hjärnkirurgi att hitta rutiner för att låsa en dörr efter sig. Och tydligen har det varit ett otroligt ovanligt fenomen i det här stallet, eftersom det inte varit ett problem tidigare.

Kan väl känna att det är lite deprimerande att få flytta från stallet för att ungdomen inte kan ta till sig rutiner och lyckas låsa en dörr. Men det är ju så klart upp till familjen. Inte hyresvärden eller andra i stallet.
 
Varför kan inte två saker vara viktiga? Jag tycker det är viktigt att kunna stå för sina misstag, annars är det helt omöjligt att lära sig av dem. Och ja, det är viktigt att låsa så inte stora värden går förlorade.

Om hon vill ha häst, vara själv i stallet utan föräldrar så måste hon också kunna visa att hon är vuxen att ta det ansvaret. Det finns ju inga mellanting

Klarar man inte som tonåring att ha rutiner för att låsa en dörr, bör man nog söka hjälp. Då går det ju aldrig att lämna tonåringen ensam hemma, t ex. Att lämna hemmet olåst känns ju inte fungerande.
(Inte bara riktat till dig utan även en allmän reflektion)

Jag var 8 år när jag började hänga i stall. Inte fick jag omgående ansvar för en massa dyr utrustning och att ta hand om hästarna helt själv.

Man fick börja med lite enkla saker för att sedan allt eftersom man visade att man klarade av det få större ansvar. Allt detta under överinseende av en vuxen. Man blev inte lämnad vind för våg.

Ja det händer att barn glömmer att låsa dörren när de går hemifrån och det händer faktiskt vuxna också.

Ett barns hjärna är inte utvecklad som en vuxens. De blir mycket mer distraherande. Om man tex hänger in sadeln och pappa ringer på mobilen och säger "Nu står jag på stallplan och väntar på dig" så är det lätt att den distraktionen gör att direktivet "Låsa sadelkammaren" liksom försvinner. Det har inte med att göra att flickan struntar i det utan det är så barns hjärnor fungerar. Inte förrän i 20-25 års ålder är hjärnan tillräckligt mogen för att tex till fullo helt greppa konsekvenstänkandet.

Det är därför jag får titt som tätt upprepa för mina barn att lägga upp skorna på skostället och hänga upp jackan och inte bara lägga sakerna innanför dörren. Men jag vet att en dag så kommer de att klara av att komma ihåg det även om de har huvudet uppfyllt av något annat.

Man får helt enkelt vara beredd på att barn faktiskt glömmer sådant som är självklart för en vuxen att komma ihåg utan att barnet för den delen är en bortskämd skitunge. Utan barnet är faktiskt helt enkelt bara ett....tja normalt barn helt enkelt.
 
... och vill man då som förälder förvara barnet i stallet, får man ju ta ansvar för det.

Jag tänker inte ursäkta att utrustning för flera tiotusentals kronor blir stulet för att ungdomen i fråga inte låst en dörr, enligt tydliga instruktioner. Det är föräldrarnas ansvar i slutänden.

Alla kan glömma, men långt ifrån alla skyller ifrån sig.

I det här fallet lutar jag åt att det är fel typ av uppstallning för familjen.
 
Det är inte hjärnkirurgi att hitta rutiner för att låsa en dörr efter sig. Och tydligen har det varit ett otroligt ovanligt fenomen i det här stallet, eftersom det inte varit ett problem tidigare.

Kan väl känna att det är lite deprimerande att få flytta från stallet för att ungdomen inte kan ta till sig rutiner och lyckas låsa en dörr. Men det är ju så klart upp till familjen. Inte hyresvärden eller andra i stallet.
Som sagt barn fungerar inte som vuxna. Det är inte direkt hjärnkirurgi. Man får helt enkelt förutsätta att barn glömmer tills annat är bevisat.

Och rutinerna får föräldrarna stå för. Helt vansinnigt att lägga ett så stor ansvar som sadlar för många tusen på ett barn.
 
@Tora Nej, barn fungerar inte som vuxna men vad jag förstår är det inte en sjuåring som flyttat in i stallet utan en tonåring? I tonåren ska man faktiskt klara av att låsa en dörr, alla kan glömma enstaka gånger men det har ju skett flera gånger och då behöver ju tjejen påminnas och få in det på rutin att låsa dörren. Vänligt och sakligt.
 
... och vill man då som förälder förvara barnet i stallet, får man ju ta ansvar för det.

Jag tänker inte ursäkta att utrustning för flera tiotusentals kronor blir stulet för att ungdomen i fråga inte låst en dörr, enligt tydliga instruktioner. Det är föräldrarnas ansvar i slutänden.

Alla kan glömma, men långt ifrån alla skyller ifrån sig.

I det här fallet lutar jag åt att det är fel typ av uppstallning för familjen.
Ja det är föräldrarnas ansvar. Men barnet är ingen skitunge för det.

Vi vet faktiskt inte om barnet ljuger eller inte. Att skylla ifrån sig när man känner sig trängd är en rätt normal mänsklig reaktion, även för vuxna. Jag skulle tom drista mig att säga att skylla ifrån sig är en väldigt vanlig reaktion hos vuxna.

Vad man gör är att man helt enkelt tar det med föräldrarna som sen i lugn och ro kan ta det med sitt barn. Det är så man skapar trygga vuxna som faktiskt vågar stå för sina misstag sen senare i livet. Att bli påhoppad och kallad för lögnare i stallgången gör inte det. Att bli uthängd på stalltavlan med namn och allt gör inte direkt underverk för självförtroendet heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 743
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 140
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 890
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp