Bukefalos 28 år!

Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tora Nej, barn fungerar inte som vuxna men vad jag förstår är det inte en sjuåring som flyttat in i stallet utan en tonåring? I tonåren ska man faktiskt klara av att låsa en dörr, alla kan glömma enstaka gånger men det har ju skett flera gånger och då behöver ju tjejen påminnas och få in det på rutin att låsa dörren. Vänligt och sakligt.
En tonåring under 15 år. Långt ifrån vuxen.

Man får helt enkelt förutsätta att barn glömmer och lägga ansvaret för dyra sadlar där de skall vara, hos en vuxen.
 
Jag är mer av åsikten att det är bättre att lära unga strategier för att handskas med världen, hellre än att försöka uppfostra världen att curla unga.

DET hade med största säkerhet gett stabilare vuxna.
Jo visst. Tryck ner dom och häng ut dom på stalltavlan. Det är rätt sätt att göra det på.
 
En tonåring under 15 år. Långt ifrån vuxen.

Man får helt enkelt förutsätta att barn glömmer och lägga ansvaret för dyra sadlar där de skall vara, hos en vuxen.

Nej, inte hos en vuxen. Om inte någon som är ungdom klarar av så enkla saker som att låsa efter sig, får man lägga det på FÖRÄLDRARNA. Inte andra vuxna som råkar vara i närheten och inte accepterat något ansvar för andras unga.
 
En tonåring under 15 år. Långt ifrån vuxen.

Man får helt enkelt förutsätta att barn glömmer och lägga ansvaret för dyra sadlar där de skall vara, hos en vuxen.

Och då får man helt enkelt låta bli att ge barnet tillgång till sadelkammaren. Låta barnet få släpa med sig sin egen sadel varje gång eller låta den hänga i något utrymme där andra inte har sin utrustning. Alternativt att vårdnadshavare tar på sig att hämta barnet och gå en runda med barnet varje kväll när det är i stallet sist och ta på sig ansvaret för att allting är stängt och låst som det ska vara.

Hade jag varit 15 år hade jag sett det som ett förminskande att jag inte ansågs vara tillräckligt mogen för att klara av att stänga ett stall själv. Alla kan göra misstag en gång, men man lär sig av dem. Hade jag gjort sådana misstag som det här barnet hade jag skrivit en checklista till mig själv för att aldrig mer glömma.
 
Nej, inte hos en vuxen. Om inte någon som är ungdom klarar av så enkla saker som att låsa efter sig, får man lägga det på FÖRÄLDRARNA. Inte andra vuxna som råkar vara i närheten och inte accepterat något ansvar för andras unga.
Ja och det är precis det jag skrivit hela tiden att ansvaret skall ligga på föräldrarna. Det är helt vansinnigt att låta ett barn ha det ansvaret på sina axlar med en gång.
 
Jag undrar hur många i denna diskussion som fått inbrott i sin sadelkammare?
Som fått uppleva att välvårdad utrustning med några år på nacken värderas till en bråkdel av vad det kostar att köpa nytt?
Det känns som att flera bagatelliserar den risk som barnet utsätter andras egendom för genom att inte klara av att låsa en dörr.
 
Ja och det är precis det jag skrivit hela tiden att ansvaret skall ligga på föräldrarna. Det är helt vansinnigt att låta ett barn ha det ansvaret på sina axlar med en gång.

Fast vad vet du/vi om det? Flickan kanska har haft större ansvar i andra stall tidigare? Eller hemma, för den delen. Jag tycker du drar underliga slutsatser ur tomma luften.

Nu är hon under 15 år, men vi vet inte om det är tre månader eller tre år under 15 år. När jag var 15 år jobbade jag i ridskolestall och hade tillsammans med en annan tjej ansvar för 70 hästar. Att låsa sadelkammare klarade jag som 10 åring. Var hemma själv när jag gick i mellanstadiet och hade inga som helst problem att komma ihåg att låsa dörren när jag gick ut.
 
Och då får man helt enkelt låta bli att ge barnet tillgång till sadelkammaren. Låta barnet få släpa med sig sin egen sadel varje gång eller låta den hänga i något utrymme där andra inte har sin utrustning. Alternativt att vårdnadshavare tar på sig att hämta barnet och gå en runda med barnet varje kväll när det är i stallet sist och ta på sig ansvaret för att allting är stängt och låst som det ska vara.

Hade jag varit 15 år hade jag sett det som ett förminskande att jag inte ansågs vara tillräckligt mogen för att klara av att stänga ett stall själv. Alla kan göra misstag en gång, men man lär sig av dem. Hade jag gjort sådana misstag som det här barnet hade jag skrivit en checklista till mig själv för att aldrig mer glömma.
Lösningen kan se ut på många sätt men inte att lägga ett så stort ansvar på ett barn direkt från början. Vissa saker måste man få växa in i.

Men det är du det. Alla barn fungerar inte likadant. Vissa barn kan bli så stressade och nervösa/rädda för att glömma något att det resulterar i att de glömmer ännu mer.

Eller så är dom skitungar som faktiskt bara struntar i allt. Men oftast vill barn göra rätt. Sen är det så att barn många gånger behöver stöd för att det skall bli rätt.
 
Angående skriva på tavla eller inte, jag är också för en positiv stalltavla.
Men en gång så messade jag direkt till tjejen som hade vattenansvaret på sommarbetet och frågade hur det kom sig att det var tomt hos stona(hon hade valack) och inga extradunkar som det är sagt att det ska finnas där medan allt var fullt hos valackerna(vilket fick mig att dra slutsatsen att det inte var så att det var många timmar sen hon var där), och sa samtidigt att vi tog en dunk därifrån då. Eller ja min medryttare hade gjort det. Jag hade en trevligare ton än här och inte anklagande, även om en sån fråga såklart alltid blir lite anklagande.

Då blev jag uppringd och utskälld efter noter att jag anklagade henne och jag visste ju inte när de varit ute och bla bla och det jag skulle ha gjort var att skriva på tavlan att stona saknade vatten.

Nu hade jag inte själv varit ute, men kunde inte se hur det ska vara bättre att jag skriver det på tavlan för alla att se istället för att fråga henne direkt? Även om jag inte nämnt henne vid namn på tavlan visste ju alla vem det hade gällt.

(Men ja, jag förstår ju att jag hade fått samma svada då säkert, men åt andra hållet. ;) )
 
Fast vad vet du/vi om det? Flickan kanska har haft större ansvar i andra stall tidigare? Eller hemma, för den delen. Jag tycker du drar underliga slutsatser ur tomma luften.

Nu är hon under 15 år, men vi vet inte om det är tre månader eller tre år under 15 år. När jag var 15 år jobbade jag i ridskolestall och hade tillsammans med en annan tjej ansvar för 70 hästar. Att låsa sadelkammare klarade jag som 10 åring. Var hemma själv när jag gick i mellanstadiet och hade inga som helst problem att komma ihåg att låsa dörren när jag gick ut.
Jag drar slutsatser ur det jag vet om barn och hur de fungerar.

Jag hade ansvaret för flera travhästar och deras träning när jag var 15. Men inte förutsätter jag att alla klarar av det.
 
Jag drar slutsatser ur det jag vet om barn och hur de fungerar.

Jag hade ansvaret för flera travhästar och deras träning när jag var 15. Men inte förutsätter jag att alla klarar av det.

Nej, det gör inte jag heller. Men jag återvänder till att det inte är särskilt komplicerat för någon i 15-årsåldern (eller strax under) att lyckas komma ihåg att låsa en dörr. Det kan jag känna är i nivån med att plocka undan sina egna leksaker när man är yngre.

Om man nu är mogen för att ta ansvar för en häst, och det som kommer med en häst. Kanske är problemet att flickan ifråga inte är mogen för det ansvaret. Frågar du henne, är hon nog mogen att behålla hästen.
 
Lösningen kan se ut på många sätt men inte att lägga ett så stort ansvar på ett barn direkt från början. Vissa saker måste man få växa in i.

Men det är du det. Alla barn fungerar inte likadant. Vissa barn kan bli så stressade och nervösa/rädda för att glömma något att det resulterar i att de glömmer ännu mer.

Eller så är dom skitungar som faktiskt bara struntar i allt. Men oftast vill barn göra rätt. Sen är det så att barn många gånger behöver stöd för att det skall bli rätt.

Att de kan behöva stöd i att komma in i rätta rutiner håller jag med om. Och ibland kan man ju tyvärr se på föräldrarna varför barnen inte klarar av så grundläggande saker som att stänga en dörr efter sig.

Fick en gång nya stallkompisar, mor och dotter. Dottern ca 15 år klarade inte av att stänga, låsa och släcka efter sig. Det var fruktansvärt irriterande varje gång man kom till stallet och både dörren till sadelkammaren och toaletten (vilken behövde vara stängd på vintern för att inte allt vatten i stallet skulle frysa) stå vidöppna och med lampan på. Kom efter någon vecka på att mamman gjorde likadant, rusade ut från toan utan att släcka och stänga efter sig och gick direkt ut till sin bil och åkte.
I det här fallet tog vi andra i stallet upp det med stallägaren som såg till att beteendet slutade. Några hade tidigare försökt prata med mor och dotter utan att det skett någon förbättring.
 
@Görel Ja alla vi som blivit av med dyr utrustning som kanske dessutom varit jättesvår att hitta rätt för hästen och ryttaren, vet hur jävligt det skulle kännas om dörren var olåst och någon kunde komma och plocka utrustning på grund av det och sedan får man ingen ersättning från försäkringsbolaget.
Att låsa sadelkammaren är en jätteviktig sak i ett stall. Tycker det är skillnad om barnet glömmer att sopa stallgången ibland, det kan man ta med denne personligen och det är inte hela världen om det händer ibland. Men sadelkammaren!! Då får någon vuxen anhörig till tonåringen följa med och låsa varje gång om det inte funkar. Ja, annars får man helt enkelt prata med föräldrarna om uppsägning om det inte fungerar.
 
Nej, det gör inte jag heller. Men jag återvänder till att det inte är särskilt komplicerat för någon i 15-årsåldern (eller strax under) att lyckas komma ihåg att låsa en dörr. Det kan jag känna är i nivån med att plocka undan sina egna leksaker när man är yngre.

Om man nu är mogen för att ta ansvar för en häst, och det som kommer med en häst. Kanske är problemet att flickan ifråga inte är mogen för det ansvaret. Frågar du henne, är hon nog mogen att behålla hästen.
Jag har skrivit förut varför det är så lätt för ett barn att glömma något som är enkelt och självklart för en vuxen.

Plocka undan leksaker är ett kapitel för sig.

Mogen att ha en egen häst är ju ett jättestort begrepp. Allt från att borsta hästen till att åka till veterinären och ännu mer. Sen är det ju inte direkt ovanligt att barn är mogna för egen häst med i alla fall en vuxen som stöd (det är väl ändå den vanligaste lösningen).
 
Där jag stallar upp min häst är jag på fritiden. På fritiden är jag ledig och vill "sköta mitt" och umgås med min häst, kanske småprata lite med en stallkompis någon gång.

Jag vill inte dra på mina stora pedagogskor och inleda operation Skapa Trygga Vuxna på min fritid. Jag uppför mig hyggligt och medmänskligt men påminner om missar i rutiner om de är väsentliga, detta med så god ton som möjligt.

Det är lite märkligt att så många på buke tog hur mycket ansvar som helst i nedre tonåren men att man inte får behandla en tonåring "som en vuxen" med basic ansvarsuppgifter som finns i ett stall. Då inte riskfyllda sådana som in/utsläpp utan att låsa och släcka. Ja, det kan vara superjobbigt att göra fel, men ibland händer det och då får man hantera det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 732
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 131
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 880
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp