Jakthundstråden

Han menar att han inte har ont, att det nog blir bättre om ett par dagar, han behöver bara vila lite, och "jag vill inte prata om det just nu"... :crazy: Han vet nog vart det är på väg och säger ändå att vi ska ta bort honom innan vi skaffar ny valp för det vore inte rätt att ha honom kvar då. Så han börjar nog komma till insikt, men jag tror att han egentligen helst skulle vilja slippa ta beslutet, i hans värld vore det bästa att huliganen fick dö i ett galopp språng under det bästa han vet, jakten.
Men tyvärr så ser ju inte verkligheten ut så, våran förra vi tog bort var samma sak, men där gjorde vi många undersökningar och försökte med behandlingar innan jag satte ner foten och sa att det fick vara nog. Till och med veterinären tyckte att vi kunde låta honom leva lite till, han skulle nog inte må dåligt på ett par månader... :crazy: I min värld så är det så att finns det bara en utgång så ska det ske innan djuret mår dåligt.

Ang valp så vill jag ha en till wachtel, jag hoppas lite på @AraSlei s Ladda... :angel: Men hittar vi ingen bra wachtel så står münster näst i kön, kompisarna får en hem valp snart och jag har blivit lovad att få komma och gosa! :D

Var får de hem valp ifrån? :)
 
Jag kan inte se bildadressen från min padda, så nu kanske jag gör bort mig, men är det en drent? Eller en münster?
Modig du är som gissar Drent... och du har helt rätt :up::D
Vi håller på att längta ihjäl oss ;)

@Snurrfian Usch så tråkigt :( Det värsta beslut som man oftast tvingas ta någon gång, lider med dig! Dubbelt tråkigt att maken inte vill/kan inse just nu, men det beror väl på allt han varit med om i sommar. Han orkar nog inte se det som behövs just nu. Kram till dig :heart
 
Var får de hem valp ifrån? :)
:o Samma som förra hunden de har! :D Jag kommer faktiskt inte ihåg vad uppfödaren heter, men jag ska försöka komma ihåg att fråga. Det är i alla fall en aktiv jakt uppfödare, med hunden de har nu så åkte de tillsammans med uppfödaren till Tyskland och gjorde jaktprov. :D
 
:o Samma som förra hunden de har! :D Jag kommer faktiskt inte ihåg vad uppfödaren heter, men jag ska försöka komma ihåg att fråga. Det är i alla fall en aktiv jakt uppfödare, med hunden de har nu så åkte de tillsammans med uppfödaren till Tyskland och gjorde jaktprov. :D

Låter som gråsidingens. :) bra hundar.
 
ÅH vilken bra eftermiddag vi hade igår! 14 passkyttar och 4 hundförare, totalt ca 35 änder på paraden. Jaktvärden var lite besviken över att det inte blev fler, men ungefär hälften av skyttarna var ovana vid fågeljakt vilket i kombination med väldigt lite vind (=låga fåglar) och lite buller vid utsättningen av passkyttarna gjorde att det inte blev mera än så. Nåväl, jag är skitnöjd ändå :D
Ladda jagade en del på egen tass ( :rage: ), men eftersom hon löste uppgifterna bra ändå så får jag nog inse att hon jagar lika bra utan min inblandning :p Jag var t ex riktigt sur på henne när hon drog ut i sjön när det var typ färdigskjutet i första såten och höll på att snurra i samma område i ca 10 min (tack gode gud för pejl :angel: ) men rätt var det var kom hon in med en and som bara hade fått en träff i ena vingen :o :p Lita på hunden, som de säger.
Då hade jag hunnit hämta Floyd i bilen eftersom vi hade ett gäng änder att hämta på land, så då fick jag testa på att köra båda vilket fungerade bra. I samma såt sköt jag även min första and med hund vid sidan, riktigt skoj!
Ladda gjorde även ett riktigt snyggt hopp efter en skammad and som lyfte när hon kom dit, hon hoppade och tog den när den var typ 1m ovanför marken :up:

Jag tog med mig Floyd i en såt där jag visste att det inte skulle vara så mycket fågel, men däremot rätt knixig terräng. Passkyttarna brötade lite på vägen ut, så när andre man hade kommit på pass lyfte hela gänget som låg i skogstjärnen och det sköts inget alls. Perfekt träning för honom, fotgående över hygge och genom sly, för att sedan sitta helt stilla i 10 min bakom passlinjen när hundförarna med wachtel gick igenom vassområdena för att hitta mer fågel :up:
Han fick hämta lite varmvilt under eftersöket i första såten när Ladda härjade i dammen, och sedan passade vi på att träna lite när jakten var slut :)
Fick med mig lite fågel hem, en del åkte i frysen som apportvilt men de flesta hänger till sig nu och ska bli mat :d
21149421_1610407685696788_1948564939220189184_n.jpg
 
ÅH vilken bra eftermiddag vi hade igår! 14 passkyttar och 4 hundförare, totalt ca 35 änder på paraden. Jaktvärden var lite besviken över att det inte blev fler, men ungefär hälften av skyttarna var ovana vid fågeljakt vilket i kombination med väldigt lite vind (=låga fåglar) och lite buller vid utsättningen av passkyttarna gjorde att det inte blev mera än så. Nåväl, jag är skitnöjd ändå :D
Ladda jagade en del på egen tass ( :rage: ), men eftersom hon löste uppgifterna bra ändå så får jag nog inse att hon jagar lika bra utan min inblandning :p Jag var t ex riktigt sur på henne när hon drog ut i sjön när det var typ färdigskjutet i första såten och höll på att snurra i samma område i ca 10 min (tack gode gud för pejl :angel: ) men rätt var det var kom hon in med en and som bara hade fått en träff i ena vingen :o :p Lita på hunden, som de säger.
Då hade jag hunnit hämta Floyd i bilen eftersom vi hade ett gäng änder att hämta på land, så då fick jag testa på att köra båda vilket fungerade bra. I samma såt sköt jag även min första and med hund vid sidan, riktigt skoj!
Ladda gjorde även ett riktigt snyggt hopp efter en skammad and som lyfte när hon kom dit, hon hoppade och tog den när den var typ 1m ovanför marken :up:

Jag tog med mig Floyd i en såt där jag visste att det inte skulle vara så mycket fågel, men däremot rätt knixig terräng. Passkyttarna brötade lite på vägen ut, så när andre man hade kommit på pass lyfte hela gänget som låg i skogstjärnen och det sköts inget alls. Perfekt träning för honom, fotgående över hygge och genom sly, för att sedan sitta helt stilla i 10 min bakom passlinjen när hundförarna med wachtel gick igenom vassområdena för att hitta mer fågel :up:
Han fick hämta lite varmvilt under eftersöket i första såten när Ladda härjade i dammen, och sedan passade vi på att träna lite när jakten var slut :)
Fick med mig lite fågel hem, en del åkte i frysen som apportvilt men de flesta hänger till sig nu och ska bli mat :d
21149421_1610407685696788_1948564939220189184_n.jpg
Så kul att kunna skju.ta med Ladda vid sidan :)

Ser ut som ni hade en bra kväll. Floyd ser dock lite sur ut på bilden framför paraden, tyckte han att han fick hämta för lite ;)
 
Så kul att kunna skju.ta med Ladda vid sidan :)

Ser ut som ni hade en bra kväll. Floyd ser dock lite sur ut på bilden framför paraden, tyckte han att han fick hämta för lite ;)

Ja, verkligen jätteroligt! Jag trodde hon skulle gå bananas :D men det gick fint.

Ja, han tyckte han fick hämta alldeles för lite :p Han har sin fokusmin på, änderna var tyngre än han är van vid och krävde en stor portion koncentration och allvar för att hålla fast :D Han är så rolig den hunden, så allvarlig i allt arbete. Blängde typ tjurigt på Ladda när hon lattjade lite med en kricka :laugh: "Lägg av, man får inte göra så!" Klassens ordningsminister.
 
Detta har kanske inte med just hundarna att göra, men visste inte var jag ville posta frågan...

Såå jaktfolk, hit med bilder på era bästa jaktoutfits! :D
 
Meh, du ställer för avancerade frågor. Hit med allt! :D
Visa mig variationer. Tänk "newbie måste få lära sig hur det ska vara" ;)

Men det finns ju massa olika :p

Jag brukar oftast ha typ det här, som hundförare en varmare höstdag på klövviltsjakt:
Hunterkanghog.jpg


5915TB_Alabama_gallery-820x1024.jpg


5761C-Kirby-Lady-Shirt-819x1024.jpg

4339b_vintage_waistcoat_lady_gallery_2-819x1024.jpg

chevalier-rough-gtx-coat-dam.jpg

hund_forare_pinweood_testvinnare_8121.jpg

garmin_lakki.jpg


Älskar lager på lager :p När det är kallare stoppar jag först på mig underställ och när det är för kallt för bara det så tar jag på mig fodrade byxor, fleecetröja (alternativt min värmeväst :love: ), tjockare jacka, mössa osv.

På andjakterna är det typ samma, minus varselkläder. Brukar oftast ha gummistövlar/dubarry då, kängor brukar bli för blött, samt smäck i stället för keps. Har min pickupväst om jag går som hundförare.
 
Såå jaktfolk, hit med bilder på era bästa jaktoutfits! :D

Det kan ju vara allt från knickers i tweed och till vaksäck med siluett av en bowlingkägla :D
Shooting-Jacket-small.jpg

290200928_f01_small.jpg


Var i London och dregglade i Purdeys butik i helgen. Blir ju nästan sugen på att jaga fågel och skaffa labrador bara för att få klä mig sådär, jäklar va snygga grejer de hade! :love: Man känner sig inte lika fashionabel när man drar på sig sitt goretex-ställ med dragsko i midjan och fodrade stövlar stora som Bigfoots... Gärna en oformlig varselväst på det :cautious:
 
Det kan ju vara allt från knickers i tweed och till vaksäck med siluett av en bowlingkägla :D

Var i London och dregglade i Purdeys butik i helgen. Blir ju nästan sugen på att jaga fågel och skaffa labrador bara för att få klä mig sådär, jäklar va snygga grejer de hade! :love: Man känner sig inte lika fashionabel när man drar på sig sitt goretex-ställ med dragsko i midjan och fodrade stövlar stora som Bigfoots... Gärna en oformlig varselväst på det :cautious:

Generellt känns det som att vi hundförare alltid har de fulaste kläderna :laugh: Skyttar på en fasanjakt t ex är ju alltid svinfina.

Har iofs sett en wachtelförare i knickers, knästrumpor och lågskor, när det var snö ute :cautious:
 
Sambon och jag blev lite sålda på hela tweed-grejen efter England, så vi började kolla på en Engelsk kanal på Youtube som hette Field sports eller liknande. Där hade de ett avsnitt om just vad man bör ha på sig på jakt och intervjuade en gentleman som nickade medkännande på frågan om man som jägare inte hade hade en tredelad tweedkostym, då föreslog han att man skulle ta ett par tjockare chinos eller manchesterbyxor, en slipover, skjorta samt slips med jaktmotiv(!), gummistövlar och en oljerock för det har ju åtminstone alla hemma :laugh:

Känns ganska långt ifrån vardagsjägaren här i Sverige, men det klart att vi har ett annat klimat och annan jakttradition här också.

Är det rätt tidigt på hösten så brukar jag se ut såhär.
34XIE5M.jpg

Är det längre fram på säsongen blir det fodrade brallor, en tjock jacka med typ tre lager under samt de tjockaste kängorna jag kunde hitta på XXL.
l700026.png

Inför den här vintern har jag faktiskt köpt mig en muff också! Får se om fingrarna håller sig bättre i bättre skick i år, förra året var de stelfrusna efter första såten.
 
Skulle ngn kunna förklara jämthundens jaktprov för mig? Eller tips på vart det finns förklaring för en absolut noob? Jag har problem med att förstå poängräkningen :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 296
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp