Bukefalos 28 år!

Jakthundstråden

Nu kan jag inte termonologin så stå ut med mig :D Får hunden verkligen mindre poäng på att den hittar älg än när den inte hittar älg men ändå "gör som den ska"? Och hur kommer det sig?

Punkt 3-11 i provet poängsätts ju baserat enbart på hundens arbete med älg, vilket innebär att om hunden inte finner älg kan enbart punkt 1,2, 13 (ger max 25 poäng) poängsättas och de poängen ska normalt sett inte räcka för att få fler poäng på än om hunden finner älg, men i övrigt gör ett dåligt jobb.
 
Punkt 3-11 i provet poängsätts ju baserat enbart på hundens arbete med älg, vilket innebär att om hunden inte finner älg kan enbart punkt 1,2, 13 (ger max 25 poäng) poängsättas och de poängen ska normalt sett inte räcka för att få fler poäng på än om hunden finner älg, men i övrigt gör ett dåligt jobb.
Aha, då förstår jag bättre. Lät helt annorlunda mot vad jag fick förklarat, men den personen hade lite annat att tänka på och kan även köra på "lilla gumman-attityd" och faktiskt krångla till saker på vägen för att man inte SKA förstå, när han sätter den sidan till.
 
Aha, då förstår jag bättre. Lät helt annorlunda mot vad jag fick förklarat, men den personen hade lite annat att tänka på och kan även köra på "lilla gumman-attityd" och faktiskt krångla till saker på vägen för att man inte SKA förstå, när han sätter den sidan till.

Haha, såna finns det gott om när det kommer till älghundar och deras prov :wtf:
 
Detta har kanske inte med just hundarna att göra, men visste inte var jag ville posta frågan...

Såå jaktfolk, hit med bilder på era bästa jaktoutfits! :D
Jag är så jäkla tråkig att funktion går före stil, dvs inget i tweed;) Alla mina byxor är från fjällräven, eftersom jag tycker de håller bäst kvalitet, över bygger jag på understället med funktionsplagg. Stövlar eller kängor, jacka om det behövs, varsel om det behövs.

Äh, bilden vill inte:mad:
 
Jag är så jäkla tråkig att funktion går före stil, dvs inget i tweed;) Alla mina byxor är från fjällräven, eftersom jag tycker de håller bäst kvalitet, över bygger jag på understället med funktionsplagg. Stövlar eller kängor, jacka om det behövs, varsel om det behövs.

Äh, bilden vill inte:mad:

Meh, tweed är ju bara... så snyggt :eek:
 
Typ såhär :D
14474263_346408292379950_4826069628834807808_n.jpg

Jag gillar det. Gulligt :D
 
Mmm, men det blir tungt när det blir blött och det tar inte vind så bra;)

Kinkig. Petitesser. Jag tänker att livet är en enda lång catwalk och kan man bära tweed är man förpliktigad att göra det. Vad har bekvämlight för betydelse liksom. Hunden ska ju (i mitt fall) bara springa och hämta en fågel :angel:

(Skämt åsido. Klä upp mig är inte typiskt för mig även om en snygg tweed är Wow).
 
Detta har kanske inte med just hundarna att göra, men visste inte var jag ville posta frågan...

Såå jaktfolk, hit med bilder på era bästa jaktoutfits! :D
Jag kör som ett par andra, fjällräven eller liknade som byxor. Underställ och sen lager på lager, så man lätt kan klä på sig om man ska sitta på pass eller ta av om man ska gå. Ska jag gå så blir det varselväst överst, har i princip aldrig keps utan har antingen headband eller mössa. Kängor av något slag på fötterna, krisar det så stövlar. Till kalla dagar på pass har jag Jörns vinterkängor :love:

Sambon har knickers, stövlar, underställ, skjorta och jaktväst. Han vägrar camouflage, tror han helst hade gått i tweed om det hade varit möjligt - vilket såklart hade varit snyggt men inte så praktiskt kanske...
 
Haha, såna finns det gott om när det kommer till älghundar och deras prov :wtf:
Det är hans sons hund som tydligen går jäkligt bra på prov (och jakt). Det är ju kul att dom har en bra hund, och han har såklart rätt att skryta om det, han var nog inte beredd på att förklara sig när jag frågade mer ingående hur deras prov ser ut. I vissa sammanhang är han pedagogisk och har tålamod och sen kommer det sammanhang där han inte riktigt är beredd och då kan lilla-gumman attityden komma fram. Jag ser det som att "lilla-gumman" är hans automatiska jag, och det kan man ju tycka vad man vill om, men är han förberedd så försöker han iaf, och det ska han ha cred för. Man väljer inte alltid sina släktingar :angel:
 
Det är hans sons hund som tydligen går jäkligt bra på prov (och jakt). Det är ju kul att dom har en bra hund, och han har såklart rätt att skryta om det, han var nog inte beredd på att förklara sig när jag frågade mer ingående hur deras prov ser ut.

Det som oftast är krångligast att förstå med älghundsproven är koefficienterna som används och de flesta kan själva för lite om själva proven för att kunna förklara på ett begripligt sätt för helt oinsatta, men en hund som inte finner älg på prov får extremt låga poäng om det konstateras att älg finns på markerna.

Konstateras det vara tomt på älg får man omprov.
 
-klipp-

290200928_f01_small.jpg


Var i London och dregglade i Purdeys butik i helgen. Blir ju nästan sugen på att jaga fågel och skaffa labrador bara för att få klä mig sådär, jäklar va snygga grejer de hade! :love: Man känner sig inte lika fashionabel när man drar på sig sitt goretex-ställ med dragsko i midjan och fodrade stövlar stora som Bigfoots... Gärna en oformlig varselväst på det :cautious:

Alltså. Det här kan jag lätt tänka mig att ha på mig. Vad gör man när man jagar i en sån? Sover? :rofl:
 
Vi hade faktiskt en i vårt förra jaktlag som satt och sov när han satt på vildsvinsåteln, men han var nybliven småbarnsfar så han fick väl passa på när det var lugn och ro :laugh:

Men den ser inte så dum ut om man ska sitta still på en åtel när det är minusgrader, speciellt om inte vakkojan är isolerad
För nån som absolut inte kan något så måste du förklara vad en åtel är och vad man gör där :angel:
Men den såg riktigt go ut!
 
Idag har vi hängt ihop i 1 vecka :love:

Fina underbara Asta, en sådan fantastisk liten individ :D

Inte en enda olycka inne, säger till när hon behöver gå ut, sover nu hela natten från 23-06:00, får mat å sen ut å göra sina behov å lite lek - sen somna om någon timma eller två till.

Väldigt samarbetsvillig, lyssnar super duktigt å är väldigt snabblärd. Detta är så kul. :love:

Asta - du är så kul. :love:
vc03AC1.jpg


wv0TJ4H.jpg


W3vM75C.jpg


RGKtbsH.jpg


MEqYd4L.jpg
 
Stackars Morran - husse åkte ut till jaktmarken och släppte honom på vildsvin idag efter jobbet. Det blev upptag bara några hundra meter in och sen skällde han på som bara den i några minuter, sen blev det plötsligt tvärtyst. Husse började smyga in mot där han stog och möttes av en slokörad hund och var på väg mot honom igen, alldeles jordig och blödandes från läppen.

Det var väl bara en tidsfråga, han har varit allt för het och på tidigare så det var ju tur att det inte blev värre än en mörbultning. Grisen vs. Morris 1-0

Husse släppte honom en gång till sen och då sökte Morris ut helt OK igen, så vi hoppas att han kommer över händelsen fort.
 
Såhär kan det se ut när en 9-årig riktigt hård jämte stöter på en lika hård gris, så väst är bra grejor om man jagar gris med hund :up:
nhzuauwgvxrhsg.jpg


Några småskråmor på hunden bara, men han har ju i början av sin karriär blivit rejält sprättad utan att det påverkat honom negativt. Inte dum/het i jakten på något vis men otrolig jaktinstinkt, hård och tuff i skallen och stryktålig. Sånt skakar de flesta grishundar av sig ganska fort, precis som det ska vara :)

Han jagar ju älg med såklart :D men många grisar blir det per säsong
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 087
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 961
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 100
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp