Bukefalos 28 år!

Jakthundstråden

Det låter risky att släppa gråhundar på morgonen när du har en tid att passa :angel: :D lilla Lyran :love: hur går träningen?
Vi släpper dom hos mamma och pappa så får vi inte hem dom i tid så får vi hämta dom efteråt :angel: vi köpte en gpspuck i somras att komplettera med garminpejlen, har använts flitigt hittills :p

Allt utom apporteringen går bra :p hon tycker att hon absolut inte behöver apportera in saker. Ska träna med en lite mer erfaren vorsteh/münster ägare idag och hoppas få lite hjälp. Två gånger denna veckan har hon stått i en hel sekund för en fasan, vi har en som går på gärdena runt oss. Därefter går det över i skall när den lyfter, så vi har lite att jobba med :D
 
Vi släpper dom hos mamma och pappa så får vi inte hem dom i tid så får vi hämta dom efteråt :angel: vi köpte en gpspuck i somras att komplettera med garminpejlen, har använts flitigt hittills :p

Allt utom apporteringen går bra :p hon tycker att hon absolut inte behöver apportera in saker. Ska träna med en lite mer erfaren vorsteh/münster ägare idag och hoppas få lite hjälp. Två gånger denna veckan har hon stått i en hel sekund för en fasan, vi har en som går på gärdena runt oss. Därefter går det över i skall när den lyfter, så vi har lite att jobba med :D

Haha :D Kan tänka mig det, jag har faktiskt funderat på att komplettera med en puck också. Mina går ju sällan iväg så långt, men det vore skönt med en backup liksom :p

Hoppas att träningen gick bra idag :)
Hahaha, nåväl, då skallar hon ju i alla fall :D
 
Jakten för oss idag gick bra!
Jag kom lite senare pga hemma sent från möte, så jag missade såten med mest fågel i :p Ladda fick gå de två första, men bara göra eftersök. Floyd fick vara med i två såter också, med mycket passivitet och lite fågel som trillade - men inte hos oss. Han fick göra lite eftersök och i sista såten kunde jag skicka honom på en linje som han fixade fint. Kändes så skönt efter gårdagen!

Knappt mallig va? :D
 
Haha :D Kan tänka mig det, jag har faktiskt funderat på att komplettera med en puck också. Mina går ju sällan iväg så långt, men det vore skönt med en backup liksom :p

Hoppas att träningen gick bra idag :)
Hahaha, nåväl, då skallar hon ju i alla fall :D
Pucken har funkat superbra hitintills och kan stå på standby-läge när den inte används, så den håller länge.

Jadå lite tips fick vi allt och träningen gick bra! Det där med skallandet är inga bekymmer :D och det är ju positivt eftersom hon framförallt kommer att gå med som kortdrivande. :up:
 
Hur har ni haft det i helgen? :)

Vi skulle jagat rapphöns i lördags eftersom köpjakterna på dem var slut för säsongen, men de fick in en till köpjakt på dem så vi bestämde oss för att träna på fasaner i stället :)
En kompis tränade sin unga spaniel och varvade med sin äldre, medan vi var tre labradorer på linje bakom. Så jäkla nyttig träning!
Vi körde i typ 2,5h så Floyd var rätt mör i skallen efteråt :D Eftersom fasanerna inte blev skjutlovliga förrän igår så kastade vi dummies i stället.
Det var en del himla fint och en del som vi behöver fortsätta träna på. Hälften av linjerna gick riktigt bra, hälften fick jag hjälpa honom lite men vi löste dem ändå helt ok. Han hade ett bra fotgående större delen av tiden (men när han blev trött på slutet flöt han ut lite så då kopplade jag honom), och han hade en hyfsad stadga även om det känns som att jag behöver lägga mer tid på stadgeträning - han är väl lätt i rumpan emellanåt och knallade två gånger. Han blir lite het på markeringarna emellanåt :p Ingen knall på fågel dock och han höll stadgan riktigt fint trots att spanielsen susade kring benen på oss emellanåt.
Han gjorde fina markeringar och gjorde ett riktigt häftigt jobb på särskilt en markering som landade i kanten av en salixplantering!
Den landade i ett gäng buskar, precis i utkanten av planteringen, och när han började söka där så stötte han fasan efter fasan. Det lyfte säkert 10 fasaner framför näsan på honom och han ägnade dem knappt en blick :love: bara fortsatte söka, söka, söka. Så häftigt att se hur han går in i en arbetsbubbla på det sättet! Åtminstone så länge jag når in i den, och det gör jag än så länge :D

Igår skulle vi släppt wachtlarna, men efter en rätt sen 30-årsfest i lördags och massa fix slutfix med huset blev det inte så :down: Jag tänkte släppa dem en sväng ikväll efter jobbet i alla fall.
 
Lyra drev rådjur för första gången igår, två korta drev men med bra skall :up: inga älgar i området där vi släppte den unga gråhunden. Nu är han kvar hos mina föräldrar och vi har med deras gråhundshane. Vår är lite hämmad av tiken vi har så vi tänker att lite miljöombyte kan göra gott :)

Härligt med första dreven, grattis!! :D
 
Vi roade oss med framputtning av dov, gris och räv igår. Idag är dock hatjo superhalt. Var hos veterinären en sväng och är han inte bättre imorgon så blir det röntgen för att se så att han inte har några frakturer. Håll tummarna för att han blir bättre fort. Vi får nog skippa nästa helgs jakt dock. Cella fick 12 v sprutan idag. :)
 
Vi roade oss med framputtning av dov, gris och räv igår. Idag är dock hatjo superhalt. Var hos veterinären en sväng och är han inte bättre imorgon så blir det röntgen för att se så att han inte har några frakturer. Håll tummarna för att han blir bättre fort. Vi får nog skippa nästa helgs jakt dock. Cella fick 12 v sprutan idag. :)

Hatjo då :( håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Hur gammal är han nu?
 
Hatjo då :( håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Hur gammal är han nu?

Han är 8, men jagar som om han vore 3. Sprang 2,2 mil i förrgår. Nu på morgonen är han halt, men bättre. Stödjer på nästan hela tassen och är inte 3 bent längre. Lite gallig över handloven. Ska be maken kika när de vaknar så får vi se om vi avvaktar eller röntgar.
 
Han är 8, men jagar som om han vore 3. Sprang 2,2 mil i förrgår. Nu på morgonen är han halt, men bättre. Stödjer på nästan hela tassen och är inte 3 bent längre. Lite gallig över handloven. Ska be maken kika när de vaknar så får vi se om vi avvaktar eller röntgar.

Just det, han är ett år yngre än Ipod. Grabben då!
 
Här rullar älgjakten på. Två älgar skjutna för Sara, lånehunden Baxter har haft stolpe ut men skött sig väldigt bra! Han hade ett fint ståndskall på gris i måndags i över två timmar men planteringen var så tät att det inte gick att komma åt.

Lyran fick gå en såt igår, lite tidigt än, men hon skötte sig fint. Hon var helt slut efteråt :D

Älgjakt halvdag imorgon, sen släpp på lördag igen! :)
 
Morran skällde sin första älg i lördags, han jobbade riktigt fint och verkade bara bli mer taggad av utfallen som älgen gjorde. Både husse och markägaren kunde smyga upp på ståndet och se hur han jobbade. Tyvärr var inte tjuren lovlig.

På kvällen upptäckte vi att han fått en skada på tassen så idag blir det nog en sväng till veterinären för säkerhets skull. I den bästa av världar är han fit for fight till nästa helg men vi får se
 
Lägger väl samma inlägg här som i uppdaterings-tråden :p
Utöver det så var pappa ute och kollade jakttornen igår, och tog med sig Otis. Han började bra med att söka ut typ 150m och direkt spränga en flock grisar. De passerade pappa men han kom inte åt att skjuta. Otis drev drygt 10 min innan han återvände, och de kunde fortsätta. En halvtimme senare fick han upp en stor älgtjur, 16-18 taggar, som han körde knappt en kvart.
I slutet av rundan hittade han gris igen, förmodligen samma grupp som första drevet, och var iväg ytterligare 10min med en av dem.
Egentligen Otis första släpp för i år, så det var riktigt kul :)

Igår jagade vi änder!
Det var dessvärre bedrövliga skyttar, så det blev inte många fåglar på paraden och av de som hamnade där tror jag att jag avlivade typ två tredjedelar :crazy: Inte så kul.
Jag är så glad för Ladda alltså, hon har blivit en expert på skammad fågel. Det var några riktigt svåra som både flög och dök, men hon redde ut det riktigt fint och gav sig aldrig, så vi fick hem alla påskjutna. Fina lilla bruning :heart

Floyd fick vara med en såt igår, men det var bara en fågel som blev påskjuten där och den såg död ut när den gick ner, men det var den inte. Eftersom vi stod närmst skickade jag honom på den, men när han kom fram till den lyfte den och han blev så förvånad att han vände :p Ropade fram en annan apportör med en hund som är riktigt bra på skammat och så fick de ta den i stället.
Eftersom såten var slut sedan och anden ryckte en del även efter att den var avlivad så fick han ta den som en markering och sedan bära den till bilen, för att vänja sig vid flax och rörelser.
Det är svårt att träna på skammad fågel (eftersom prio så klart är att de ska avlivas så fort som möjligt och inte att träna hundarna), men det är ju så himla viktigt att de tar skammad fågel!
 
Här hade hundarna vilodag igår efter 6 dagars jakt. Baxter ställde en kronhjort i fredags som sambon sköt :) Så himla kul! Lyran gick en såt i fredags också, tyvärr var det helt tomt på slag så vi gick helt tomma... Sara skötte sig fint i lördags, tog upp ensamt hondjur (älg) mitt bland motionsspår och en kyrkogård. Tyvärr var det mycket folk i rörelse så det ville inte stå så långa stunder, men att hitta älg i mark som laget aldrig innan haft älg i var bra bara det :up:

Sambon ska precis ut och släppa Baxter så får vi se vad han kan hitta idag!
 
Lägger väl samma inlägg här som i uppdaterings-tråden :p
Utöver det så var pappa ute och kollade jakttornen igår, och tog med sig Otis. Han började bra med att söka ut typ 150m och direkt spränga en flock grisar. De passerade pappa men han kom inte åt att skjuta. Otis drev drygt 10 min innan han återvände, och de kunde fortsätta. En halvtimme senare fick han upp en stor älgtjur, 16-18 taggar, som han körde knappt en kvart.
I slutet av rundan hittade han gris igen, förmodligen samma grupp som första drevet, och var iväg ytterligare 10min med en av dem.
Egentligen Otis första släpp för i år, så det var riktigt kul :)

Igår jagade vi änder!
Det var dessvärre bedrövliga skyttar, så det blev inte många fåglar på paraden och av de som hamnade där tror jag att jag avlivade typ två tredjedelar :crazy: Inte så kul.
Jag är så glad för Ladda alltså, hon har blivit en expert på skammad fågel. Det var några riktigt svåra som både flög och dök, men hon redde ut det riktigt fint och gav sig aldrig, så vi fick hem alla påskjutna. Fina lilla bruning :heart

Floyd fick vara med en såt igår, men det var bara en fågel som blev påskjuten där och den såg död ut när den gick ner, men det var den inte. Eftersom vi stod närmst skickade jag honom på den, men när han kom fram till den lyfte den och han blev så förvånad att han vände :p Ropade fram en annan apportör med en hund som är riktigt bra på skammat och så fick de ta den i stället.
Eftersom såten var slut sedan och anden ryckte en del även efter att den var avlivad så fick han ta den som en markering och sedan bära den till bilen, för att vänja sig vid flax och rörelser.
Det är svårt att träna på skammad fågel (eftersom prio så klart är att de ska avlivas så fort som möjligt och inte att träna hundarna), men det är ju så himla viktigt att de tar skammad fågel!
Duktig Otis :) när drar drevjakterna igång på allvar för er?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 146
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 005
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 103
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp