Bukefalos 28 år!

Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Angående trådfrågan; Jag har själv jobbat av en del av hyran, men det var inte ngt organiserat direkt.
Det var helinakordering där jag stod, men jag uppskattar stallpyssel så jag mockade oftast till min och tog ett par boxar till när jag ändå höll på.
Hjälpte till när de bad om hjälp med tex insläpp/ utsläpp om jag kunde. Skötte även hela stället över 3 dygn när de reste bort.
Trivdes enormt och tog tacksamt emot lite avdrag :)
Fast hade det bara varit på denna nivån så låter det rimligt. Jag har stått i stall där hyran sänks under månaden det är bete som gäller, då hjälps vi alla åt med alla hästar. Och ägarna får en månads semester. Eller att jag ibland har tagit helgutsläpp, hjälp till med lunch/ intag/ kvällsfodring. Det är ju något helt annat, än att förlita sig på att någon annan gör huvudjobbet.

Har jag stått i kollektivstall där morgonfodring och utsläpp ingick vardagar och morgonfodring helger ingick. Resten gick på rullande schema. Men då har man ju tagit pass beroende på hur många hästar man haft.

Frågan är om det för TS underlättar att hyra ut hela sitt stall till en tävlingsryttare/ beridare som har egna hästar och den i sin tur tar betalt för sina tjänster som hen hjälper TS med?
Det borde bli en intäkt i vilket fall som + att det blir lite spring.
 
Men tycker ändå att det är dåligt att skoja om någons sen 20 år tillbaka dröm som nu kommer att bli verklighet inom en 10 års period.

Det borde uppmuntras istället.

Du bad inte om uppmuntran vad gäller en framtida dröm med orealistiska förutsättningar. Du bad om input på ett upplägg som de flesta (en förkrossande majoritet?) ser som helt orimligt ur flera aspekter.

Jag uppmuntrar alla att drömma. Men ska man omsätta det i praktiken behövs mer än drömväv. Realism och en affärsplan t ex.
 
@fijja jag tycker snarare att du drar jättekonstiga växlar hur du läst/tolkat/svarat ?

Har du verkligen läst hela tråden ? Och utan din ev egna personliga bias ?
Ja jag har läst hela tråden. Det är fritt för dig att tycka såklart, jag håller inte med.
Vad menas med bias?
 
Jag tycker att jag fått mitt svar.

Det gäller helt enkelt att utforma ett kontrakt med en låg kallhyra och sen vad jag erbjuder och sen vilka fasta pass som ingår och vill någon ha det så, så erbjuder jag det.

Annars får jag väl helt enkelt sköta allt själv och ha medryttare som kan tänka sig att hjälpa till en del mot att dom rider gratis, men det kanske är svartjobb det med :grin:
 
Det handlade faktiskt inte om det. Jag har aldrig någonsin dömt någon efter inkomst och jag tjänar inte multum heller på något vis och har haft riktigt kass ekonomi i perioder pga hysteriskt höga vet kostnader.

Men tycker ändå att det är dåligt att skoja om någons sen 20 år tillbaka dröm som nu kommer att bli verklighet inom en 10 års period.

Det borde uppmuntras istället.
Men då får du ändra något i tankesättet för som du tänkt dig fungerar inte, som väldigt många försökt förklara för dig. Det är svartjobb om du gör det på ditt sätt, finns inga vägar runt det.

Nej, jag skojar inte om din dröm. Det var du som sa att vi alla tyckte illa om dig för att du har pengar och resten av oss är sjuka och fattiga.
Jag har en liknande dröm som dig, dock kommer jag lyssna när människor lägger ner tid på att hjälpa mig.
 
Det handlade faktiskt inte om det. Jag har aldrig någonsin dömt någon efter inkomst och jag tjänar inte multum heller på något vis och har haft riktigt kass ekonomi i perioder pga hysteriskt höga vet kostnader.

Men tycker ändå att det är dåligt att skoja om någons sen 20 år tillbaka dröm som nu kommer att bli verklighet inom en 10 års period.

Det borde uppmuntras istället.

Ingen har väl hackat på din dröm? Men de flesta har inte velat uppmuntra till en dellösning som de facto klassificeras som svartarbete. Många har gett alt med.

Jag drömmer om automatisk utmockning. Om jag bygger den drömmen på att det sköts av en polack som får bo gratis i gäststugan som tack, så är drömmen fortfarande okej, men lösningen för att nå drömmen är det inte. Ser du skillnaden?
 
Men alltså @Vogue du har skrivit i andra trådar nyligen att du snart ska börja plugga och att du och din kille inte varit ihop i ett år än. Ni har alltså varit ihop i några månader och nu skriver du om hur ni ska köpa gård för pengar du räknar med att ha och där du kan ha dina hästar medan han puttrar runt på sin traktor.

Det låter inte som vare sig planer eller drömmar för mig, snarare som fantasier.
 
Men alltså @Vogue du har skrivit i andra trådar nyligen att du snart ska börja plugga och att du och din kille inte varit ihop i ett år än. Ni har alltså varit ihop i några månader och nu skriver du om hur ni ska köpa gård för pengar du räknar med att ha och där du kan ha dina hästar medan han puttrar runt på sin traktor.

Det låter inte som vare sig planer eller drömmar för mig, snarare som fantasier.

Vi köper hus nästa år och när vi känner oss klara med det och verkligen etablerat oss samt att jag pluggat klart kommer vi att byta upp oss ja, frågor på det?
 
Jag tycker att jag fått mitt svar.

Det gäller helt enkelt att utforma ett kontrakt med en låg kallhyra och sen vad jag erbjuder och sen vilka fasta pass som ingår och vill någon ha det så, så erbjuder jag det.

Annars får jag väl helt enkelt sköta allt själv och ha medryttare som kan tänka sig att hjälpa till en del mot att dom rider gratis, men det kanske är svartjobb det med :grin:

Eftersom du inte vill förstå nöjer jag mig med:

Var försiktig och glöm inte att en enda avundsjuk person räcket för att du ska riskera problem med en lösning som rättsligt inte är okej. Det finns anonym tipsline ang skattebrott.. så att anmäla är lätt. Och en anmälan räcker oftast för det ska börja granskas. Så tänk efter före och även om du nu skiter i det - bemöda dig då om att vara på rätt sida lagen.
 
Ingen har väl hackat på din dröm? Men de flesta har inte velat uppmuntra till en dellösning som de facto klassificeras som svartarbete. Många har gett alt med.

Jag drömmer om automatisk utmockning. Om jag bygger den drömmen på att det sköts av en polack som får bo gratis i gäststugan som tack, så är drömmen fortfarande okej, men lösningen för att nå drömmen är det inte. Ser du skillnaden?

Absolut. Det gör jag.

Men att driva någons hästägande i princip gratis förutom skoning och sådant till att låta någon bo i en gäststuga är ganska långt ifrån varandra.
 
Du verkar utgå från att du är förmer än andra människor. Både i denna tråd och andra (tex studietråden). Alla ska anpassa efter dig. Önskar du inte ge den bilden behöver du nog självrannsaka lite.
Men verkligen. gud. Jag tycker att mycket av det jag ville säga, och som kan sägas, redan har sagts av andra, och fast det känns som att TS missförstår med flit vill jag ändå flika in mina två cent här...

@Vogue alla som har svarat dig fattar att du frågar efter erfarenheter och råd, och det har du fått - folk har bara, med rätta, har pekat ut alla orimligheter i dina scenario och istället föreslagit andra alternativ som är mer realistiska. Du står liksom inte anklagad för grovt ekobrott (än mindre blivit utsatt för förtal :crazy:), bara fått förklarat för dig att Allt Det Du Vill knappast praktiskt, och särskilt inte juridiskt, fungerar. Du HAR fått fullständigt sakliga svar, som du ju gång på gång uttrycker att du vill ha.

Men du får faktiskt lägga av med överreaktionerna, arrogansen och tiraderna om jante och PK och att du minsann har jobbat hårt för dina penga och därför får och tänker göra precis som du vill - om du vill ha ut det du säger att du vill ha ut av den här tråden alltså. Spräck bubblan du verkar ha valt att leva i, ta till dig av råden du fått och... tagga ner? Både i denna tråd och andra.
 
Absolut. Det gör jag.

Men att driva någons hästägande i princip gratis förutom skoning och sådant till att låta någon bo i en gäststuga är ganska långt ifrån varandra.

Jag tror att ditt problem förutom att du inte har begripit hur jobbiga SKV kan vara är att en inackordering inte ses om en kund utan som en resurs som är tillgänglig för dig på dina villkor.
 
Men verkligen. gud jag tycker att mycket av det jag ville säga redan har sagts av er andra, och fast det känns som att TS missförstår med flit vill jag ändå flika in mina två cent här...

@Vogue alla som har svarat dig fattar att du frågar efter erfarenheter och råd, och det har du fått - folk har bara, med rätta, har pekat ut alla orimligheter i dina scenario och istället föreslagit andra alternativ som är mer realistiska. Du står liksom inte anklagad för grovt ekobrott (än mindre blivit utsatt för förtal :crazy:), bara fått förklarat för dig att Allt Det Du Vill knappast praktiskt, och särskilt inte juridiskt, fungerar.

Men du får faktiskt lägga av med överreaktionerna, arrogansen och tiraderna om jante och PK och att du minsann har jobbat hårt för dina penga och därför får och tänker göra precis som du vill - om du vill ha ut det du säger att du vill ha ut av den här tråden alltså. Spräck bubblan du verkar ha valt att leva i, ta till dig av råden du fått och... tagga ner? Både i denna tråd och andra.

Och vem är du att tillrättavisa mig?
Vadå bubbla, vadå tagga ner? 1 mot 20 är inte direkt sjyst till att börja med och som sagt, FUNDERINGAR, den här tråden är inget facit till slutmålet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 561
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 028
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 538
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp